Tuo on kyllä totta.
Itsellä on vielä edelleen kuulematta huonekorjauksella tehty oikeasti musiikkia palveleva soundi. Tavalla, että se musa elää ja hengittää. Akustoimalla siihen on helpompi päästä, vaikka toistossa olisikin taas joitain selkeitä virheitä esim. korostumia tai monttuja.
Itse usein asiaa jollain setillä kokeillessa olen mieluummin valinnut soundin ilman huonekorjausta, kun taas moni valitsee toisin. Olen itse tullut jollain tasolla siihen päätelmään, että tämä riippuu ihan yksilötasolla siitä mitä soundissa arvostaa ja millaisia asioita musiikintoistossa arvottaa tai mitä virheitä on helpompi sietää.
Tämä lähtee nyt sivuraiteelle mutta menkööt.
Ihan ekana pitää löytää se huonekorjaimen sisältävä purkki (vahvistin, erillinen laatikko, mikä hyvänsä), mikä ei edes pelkässä läpivientitilassa sotke mitään. Edelleen stereoharrastajat luottavat dedikoituihin stereovahvareihin. Vieläkään ei ole löytynyt sitä "Graalin maljaa" av-puolelta, mikä kelpaisi myös stereokäyttöön. Vaikka ilman korjaimien käyttöäkään.
Mutta se oikea "ongelma", minkä huonekorjaimet muodostaa (mun mielestä), on niin iso, että se vesittää koko homman heti alkuunsa.
Ajatusleikki taas kerran: Kuvitellaan tilanne, että tilassa on stereosetti. Tilassa ei ole mitään ongelmia akustiikan kanssa, huonevaste on luotisuora koko kuuloalueella. Jälkisointikin tasainen, väkisinkin. Saat tuutata musiikkia "täysillä", huone ei kaadu päälle, mikään ei ärsytä. Slämmi hakkaa rintakarvat takaisin ihon sisään jne. Eli kaikki mikä kaiuttimille syötetään sähköisessä muodossa, tulee sieltä ulos täydellisesti. Suoraan kohti kuulijaa. Joojoo, bassot säteilee ympäriinsä, mutta ne eivät siitä huolimatta sotke mitään, tässä ihannetilanteessa.
Ok, tuollaista ei ole olemassakaan pl. parhaat kaiuttomat huoneet.
No, seuraava askel. Tila missä stereosetti, vaste on mutkitellut miten sattuu luomuna, mutta akustoimalla vaste on saatu ihanteellisesti vaikka 2 dB sisään (tai miksei luotisuoraksikin, sama se) ja saat taas tuutata musiikkia niin kovaa kuin sielu sietää. Ei jyrää bassot eikä riivi diskantit. Eli sama kuin yllä, käytännössä. Tällaiseen periaatteessa on mahdollista päästä, mikäli kajarit vaan siihen kykenevät. Näissähän täytyy aina ottaa huomioon sitten se kaiuttimen vapaakenttävaste. Sekin tekee osansa akustoidessa. Paitsi Genelec, se on täydellinen.
Kolmas skenaario. Huone missä vaste on mutkitellut miten sattuu luomuna, mutta vaste on oikaistu sähköisesti korjaamalla. Eli huonekorjaimella. Joko manuaalisesti tai automaattisesti. Niiden välillä voi olla eroja, tiedän, mutta periaatetasolla se ja sama. Ainakin tässä esimerkissä. Kun mä niin sanon. Liitän tähän väliin kuvan, missä näkyy 1032c korjauskäppyrät siltä illalta kun ne kävi mulla kylässä. Ihan vain esimerkkinä, ne ei oo hyvät eikä huonot käppyrät, ne vaan on. Kokeilin osaanko puhua gelmiä.
No niin. Punainen luomu, vihreä korjattu (estimaatio) ja sininen korjauskäppyrä. Kaikki tietää juonen. Ei välitetä nyt siitä onko kyseessä glm vai audyssey tai mikä hyvänsä, glm vaan nyt sattuu ulostamaan suht havainnollisen kuvaajan.
Mitä kaiuttimelle syötetään? Sininen käppyrä. Siis jos halutaan että testiswiippi spottiin kuulostaa tasaisehkolta, niin swiippiä täytyy manipuloida tasojen osalta sinisen käppyrän mukaisesti. Ja sitten luotetaan siihen, että se n. 5 dB vaimennettu 35 Hz alue nousee muiden tasolle jahka ääniaallot ovat poukkoilleet huoneessa aikansa. Siis sieltä kaiuttimesta ei yksinkertaisesti saa sitä iskua ulos (joojoo, isku ei tule noin matalilla taajuuksilla, mutta ylempänäkin on dippiä korjauskäyrässä), koska se on väkisin rajoitettu toistamaan matalammalla tasolla.
Mä oon sitä mieltä, että noissa tilanteissa, missä tehdään vaimennusta itse signaaliin, eli käytännössä rajoitetaan kaiuttimen toimintaa, menetetään se tarkkuus. Koska ei se voi mitenkään olla tarkempaa se toisto, mikäli signaalin taso nostetaan huoneen jälkikaikuja ja moodeja hyväksikäyttäen. Se näyttää mitaten toki tasaisemmalta, huonevaste. Eli jos olisi mahdollista tehdä vastaavia dippejä vaikka kajarin omaan jakosuotimeen jo tehtaalla, moniko ostaisi kaiutinta minkä vapaakenttävaste olisi sinisen viivan kaltainen? Koska gelmityksen jälkeen kajarin vapaakenttävaste on just tasan tarkkaan sinisen viivan kaltainen. Ja se on mun mielestä ihan paska.
Puhumattakaan siitä, että kaikilla huonekorjaimilla on omat raja-arvonsa sen suhteen, mitä ne kykenee tekemään. Akustoimalla pystyy tekemään ihan mitä hyvänsä. Kun vaan malttaa ja jaksaa.