B-puolella jytää

Mika

Käyttäjä
Liittynyt
3.2.2009
Viestejä
818
Moi,

Voisin vaikka vannoa, että omistan aika monta levyä, joiden B-puolen bassontoisto on jotenkin korostuneempaa kuin A-puolella. Onko muilla samoja havaintoja vai olenko menettämässä otetta ? :). Testasin juuri äsken yhdellä levyllä varmuuden vuoksi A-puolta B:n jälkeen ja kyllä A oli jotenkin vaisumpi eli mistään soittimen 'lämpenemisestä' tuskin on kyse.
 
Enpä voi väittää, että moinen ilmiö olisi tullut vastaan. Enkä kyllä keksi miten tuo nyt ihan äkkiseltään voisi olla edes mahdollista, ellei ole jotakin suurta miksaajien salaliittoa tehdä parempaa bassoa B-puolelle.

Pitäisköhän sun käydä lääkärissä? ;)
 
Sanoohan sen nimikin.. B niinkuin Basso.. Ei vaan.. Itse olen joillain levyillä ollut huomaavinani samantyylistä ilmiötä että B puoli olisi kuulostanut jotenkin paremmalta.. En kyllä osaa mainita levyjä joilla näin olisi tapahtunut, olisikohan ollut joku vanha Black Sabbath (ehkä vol4 tai master) nyt kun oikein mietin..? Itse laitoin sen ihan sen piikkiin että kun siirrytään sisäurilta levyn ulkoreunalle niin soundi paranee yllättäen juuri B-puolelle siirryttäessä.. Ja monesti siinä vaihdon yhteydessä tulee pölytkin karistettua neulasta.. Silti jäi mieltä kaivelemaan ajatus että onkohan niissä puolissa (sillä levyllä) jotain eroa..
 
^ Mä luulen, että Suckho on tossa oikeilla jäljillä. Saundihan huononee ura uralta sisäurille mennessä, ja sitten kun käännät, niin vot. Yht' äkkiä huonoimmasta laadusta parhaimpaan. Kai se kuuluu. Tai sit ei?
 
Itse olen vasta runsaat puoli vuotta ostellut vinyylejä, ja pelkästään käytettyjä, mutta olen huomannut että usein B-puoli kuulostaa paremmalta. Kuvittelen sen johtuvan siitä että käytettyjen kohdalla A-puoli on keskimäärin enemmän soitettu. :-\
 
Samankaltaisia havaintoja ajoittain.
Helpostihan tuon testaa soittamalla ensin B-puolen ja sitten A:n
 
Juuri eilen illalla Dvorakin sinfoniaa kuunnellessa törmäsin tähän. Tiedä sitten johtuiko ilmiöstä "sisäurilta ulkourille" vai vähemmästä soitosta. Vai sitten puolen vaihdosta johtuneesta tauosta ja hiljaisuudesta. Pitääkin kokeilla joku kerta ihan kunnolla.
 
Sokkotesti! Sokkotesti!

No ei vaan, voihan tuon testata.
Hyppelee ristiin kummankin puolen ulko- ja sisäuria ja vertailee.
Vertailee soittamattomia ja soitettuja levyjä.

Noillahan nuo tähänastiset hyvät teoriat saa testattua.

:) v-a
 
Yksi selitys voi olla myös se, että sisäraidoille on ihan tietoisesti valittu vähäbassoisempaa matskua juurikin vinyylin teknisten rajoitusten vuoksi ja siksi vaihto B-puolelle kuuluu. Ja monesti levyillä se B1-raita on helv€tin kova biisi muutenkin!
 
^ Juma, Tawe.. toi voi olla totta!

Ja B -rappu on kai yleensä muutenkin tiukempaa tavaraa.. :p
 
Juuri meinasin itse ottaa tuon saman asian esille että todella monta kertaa B puolen eka raita rocks.
 
poppa-joe sanoi:
^ Juma, Tawe.. toi voi olla totta!

Ja B -rappu on kai yleensä muutenkin tiukempaa tavaraa.. :p

Totta kai tuo on totta. Vinyylilevyllä pyrittiin usein molempien puolten alkuun laittamaan jotain vetävää jotta kuulija jäisi koukkuun ja ykköspuolen viimeiseksi jotain joka houkutteli jatkamaan kuuntelua vielä kakkospuolellekin, tietenkin ottaen huomioon formaatin tekniset rajoitukset sisemmillä raidoilla. B-puolen piti sitten vielä ainakin päättyä hyvin jotta kuulija hyvillä mielen ostaisi artistin seuraavankin tuotoksen. LP-levyn kappalejärjestyksen suunnittelu oli siis jo itsessään taitolaji.

Juhani
 
Hinkkanen heitti kanssa hyvin, mutta yleisemmin syynä bassoihin/bassottomuuteen on puolen kesto. Jos ei sitten ole haluttu tinkiä bassoista niin dynaamisissa kohdissa kappaletta (kesken kappaleen) toistosta voi hyvinkin uupua bassoja - Kun ei mahu niin ei mahu. Kuollut ...
 
No mutta onhan se kiva että on edes ne eri puolet ;)
Vaihtelu virkistää :D
 
Toisaalta meikäläisen hyllyssä on niin paljon levyjä, joissa ei ole sitä perinteistä biisivalikoimaa.
Esim. nyt soi Warning "Watching From a Distance", jossa on ekalla levyllä biisi per puoli ja tokalla A-puolella kaksi ja B-puolella yksi biisi.

Ehkä tämän takia ei ole tullut kiinnitettyä niin paljon huomiota. Varsinkin kun nämä doom metal levyt alkavat aika hitaasti, parin minuutin kohdalla vasta alkaa yleensä tapahtua.
 
Seppo Kaksonen sanoi:
Hinkkanen heitti kanssa hyvin, mutta yleisemmin syynä bassoihin/bassottomuuteen on puolen kesto. Jos ei sitten ole haluttu tinkiä bassoista niin dynaamisissa kohdissa kappaletta (kesken kappaleen) toistosta voi hyvinkin uupua bassoja - Kun ei mahu niin ei mahu. Kuollut ...

Zappahan ryhtyi 70-luvulla rajoittamaan lp-levyillään puolen keston jonnekin 17 minuutin tietämille. Syynä oli juuri tuo bassotoiston laatu. Ja kyllä Overnite Sensation, Apostrophe, Joe's Garage ja monet muut tuon ajan Z-tuotokset ovatkin varsinaisia herkkupaloja.

:) v-a
 
Mazgurth sanoi:
Toisaalta meikäläisen hyllyssä on niin paljon levyjä, joissa ei ole sitä perinteistä biisivalikoimaa.
Esim. nyt soi Warning "Watching From a Distance", jossa on ekalla levyllä biisi per puoli ja tokalla A-puolella kaksi ja B-puolella yksi biisi.

Ehkä tämän takia ei ole tullut kiinnitettyä niin paljon huomiota. Varsinkin kun nämä doom metal levyt alkavat aika hitaasti, parin minuutin kohdalla vasta alkaa yleensä tapahtua.

Pitkät koko ajan paisuvat teokset ovatkin lp:lle varmaan haaste. Ison rummmun tömäykset ja kontrabassojen pauhumatot pitäisi ahtaa juuri sinne viimeisille urille. Mitenkähän tuo on vinyylin kulta-aikoina ratkaistu? Kuka vinyylineroista osaa kertoa?

:) v-a
 
Back
Ylös