K J Manner sanoi:
Äänestä. Jos rajataan pois lautasen tasainen pyöriminen värinänsietoineen, hurinoineen eli oletetaan ne riittävän hyviksi yksilölliselle käyttäjälle, niin eikö jäljelle jää vaikuttaviksi suunnilleen neulan ja äänirasian sekä äänivarren ominaisuudet?
Jotta saisi vertailukohtaa: Miten viimeisten vuosien B&O:t sijoittuvat vertailussa muihin aikalaisiinsa?
Mihin äänivarsi vaikuttaa ja kuinka merkittävä vaikutus voi olla? Tiedättekö levysoittimia, jotka olisivat muuten ihan hyviä?
Ensinnäkään emme reaalimaailmassa kertakaikkiaan voi rajata pois pyörittäjän vaikutusta *akustis-mekaanisena* komponenttina - suurin osa laatupyörittimistä pyörii about yhtä tasaisesti ja jyrinättä, mutteivät siltikään kuulosta samalta - samalla varrella ja rasialla varustettuina.
60-70-luvuilla B&O-soittimet ('Beogramit') olivat suhteellisesti laadukkaiden ja innovatiivisten soittimien maineessa. 70-80-lukujen myötä opittiin sitten vähän lisää asioita, ja Beogramit olivat tuossa vaiheessa jo jämähtäneet sementtiin, niiden rakennetta ei enää muuteltu (eikä pahemmin sinänsä tyylikästä ulkonäköäkään).
Äänivarsi on tärkeä osa kokonaisuudesta, sen täytyy olla toimiva mekaaninen linkki pyörittimen ja rasian välissä. Kokonaisuuteen sopiva.
Ja Ossi, muistathan mitä Chris(t) Frankland kirjoitteli äänirasioista, siinä yhdessä hienossa Flat Response -vertailussa oli B&O MMC-kakkonen... oliko se juuri se, josta Christ sanoi: 'about as exciting as a snail race'
-m-