Avarasti ympärisäteillen

Seppo Kaksonen sanoi:
Sauramallahan oli edullisempi malli vähän aikaa käytössä.

En minä niitä pois ole pistänyt, tallessa ovat edelleen. Paljon ylimääräistä myin nurkista lojumasta, mutta Planetsit säästän kyllä.

natas sanoi:
Bella Luna ei kuuleman mukaan toiminut hirsirakenteisessa talossa yhtä hyvin kun betonikuutiossa :)

Kaverilla on BL:t 150-200v ikäisessä hirsituvassa ja mitatussa vasteessa on hassu notkahdus. Ihan kuin olisi tehty equlla hyllykorjaus ja tiputettu alle 200Hz taajuuksia jokunen debba. Kyseessä voi olla puhtaasti tuon yhden huoneen kummallinen piirre (sen hirsitalon yläkertaan rakennettu huone), en ehkä vielä uskaltaisi yleistää.
 
saurama sanoi:
Kaverilla on BL:t 150-200v ikäisessä hirsituvassa ja mitatussa vasteessa on hassu notkahdus. Ihan kuin olisi tehty equlla hyllykorjaus ja tiputettu alle 200Hz taajuuksia jokunen debba. Kyseessä voi olla puhtaasti tuon yhden huoneen kummallinen piirre (sen hirsitalon yläkertaan rakennettu huone), en ehkä vielä uskaltaisi yleistää.

No joo, ei tuota mun kommentia betonikuutiosta nyt ihan tosissaan ollut heitettykään :)
Taitaa muuten olla sama hirsitupa kyseessä...
 
Tässä Sepon alkurepliikkiin vähän pohdintaa.


Itse en ole kuullut ympärisäteileviä kaiuttimia, mutta jostan syystä nämä eivät kuitenkaan ole yleistyneet.

Äänikuvan kannalta ympärisäteilevät ovat tietysti ylellisyyttä. Ääni täyttää huoneen ja varmasti ainakin hyvillä klasarilevyillä ja kuorolla efekti on miellyttävä. Mutta rytmimusalla heijasteet sotkevat koherenssin ja peittävät musiikin yksityiskohtia ja rytmiikkaa?

Ympäritäteilevät ovat suunniteltu jonkinlaiseen tilaan ja toimiakseen vaativat tilan koon ja akustiikan suhteen runsaasti säätämistä ja virittelyä. Tämä ei aina ole mahdollista/helppoa.

Näistä syistä johtuen ympärisäteilevät asettavat vielä tiukemmat vaatimukset lähteelle toimiakseen musiikin elemettien suhteen hyvin lukuunottamatta äänikuvaa.

Yleensä tuntuu siltä, että klasarin ystävät päätyvät aivan erilaisiin ratkaisuihin, koska konserttitilan tuntua ei välttämättä saa hyvin kovin suuntaavalla ja erotteleviala ja yksityiskohtaisella toistolla. Sinfoniaorkesterin musiikin informaatiomäärä on lähtötasoisesti jo niin suuri, että
"tilavaikutelman" korostaminen yksityiskohtien kustannuksella on varsin helppo valinta. (pikkolo ei kuulu, mutta ei se haittaa...)

Oman kokemukseni mukaan kun alkupään erottelu, dynamiikka ja rytmisyys ovat kunnossa ja kaiuttimet ovat suuntaavat, heijastukset vähenevät ja musiikin elementit ovat kuultavissa riippumatta siitä, missä positiossa kuulija on, vaikka kautinlinjan takana. Näin siis musiikki täyttää tilan, mutta erottelu pysyy hyvällä tasolla.

Tämä on siis teoriapohdintaa. Kokemusta ympärisäteilevistä ei ole. Kauitin on kuitenkin musiikista nauttimsen kannalta varsin olellinen kompomponentti.
 
Onko joku miettinyt / kokeillut ympärisäteilevää super diskanttia "tavallisen" kaiuttimen kanssa? Esim. Mark & Danielilta saa Omni Harmonizeria. Kallis piru, mutta oon vähän pyöritellyt päässä ajatusta josko DIY sellaisella jotain kokeilisi. Vai tulisiko vaan haittaa? :-\

Omni-Harmonizer.png
 
kaartovaara sanoi:
Yleensä tuntuu siltä, että klasarin ystävät päätyvät aivan erilaisiin ratkaisuihin, koska konserttitilan tuntua ei välttämättä saa hyvin kovin suuntaavalla ja erotteleviala ja yksityiskohtaisella toistolla. Sinfoniaorkesterin musiikin informaatiomäärä on lähtötasoisesti jo niin suuri, että
"tilavaikutelman" korostaminen yksityiskohtien kustannuksella on varsin helppo valinta. (pikkolo ei kuulu, mutta ei se haittaa...)

Klassisen orkesterimusiikin ystävänä kyllä aika vierailta tuntuvat tällaiset ajatukset ,enkä kyllä muidenkaan (ainakaan tällä palstalla) esiintyvien klasarin ystävien tiedä tällä tavalla ajattelevan. Ainakaan kirjoituksensa eivät anna näin olettaa. ???
 
"sisärakenteena on helmholz-resonaattori"

Kiinnostaa kyllä toi acapellan toimintaperiaate niin pirusti, että pakko kysyä miten tuo helmholz-resonaattoriperiaate eroaa refleksistä?
Toimiiko se siis tässä ääntä imevästi eikä vahvistavasti? Ja mikä muutoinkaan sen pointti on hommassa? anybody? :)
 
alspe sanoi:
Onko joku miettinyt / kokeillut ympärisäteilevää super diskanttia "tavallisen" kaiuttimen kanssa? Esim. Mark & Danielilta saa Omni Harmonizeria. Kallis piru, mutta oon vähän pyöritellyt päässä ajatusta josko DIY sellaisella jotain kokeilisi. Vai tulisiko vaan haittaa? :-\
Olen kokeillut WLM-divoilla. Niillä vaikutus oli positiivinen. Viritelmä on DIY, jossa oli diskattielementti suunnattuna ylöspäin. Suuntaimena/äänen hajottajana käytin golfpalloa. Jakosuotimena oli sarjakondensaattori. Joitakin kuvia virityksestä löytyy kuvia laitteistosta -osiosta jostain tämän vuoden tammi-helmikuun tienoilta.

Kokeilemisen arvoinen tietysti muuallakin.
 
Ympärisäteilevämpi tai muuten vähemmän tyrkyttävästi ja pistemäisesti piirtelevä yläpää tekee kuuntelemisesta jollain tavalla helpompaa. Eikä tuo ominaisuus välttämättä vähennä resoluutiota, koska joka suuntaan avarampi äänikuva vähentää yksityiskohtien sumputtumista pieniksi äänimöykyiksi.

Alapää on kuitenkin vaikea pala ympärisäteilevillekin. Ero pienikokoisiin pönttökajareihin tai dipoleihin ei ole kovin merkittävä, joten bassoa heijastavassa akustiikassa alukkeet vääristyvät jopa sävelkorkeuksiltaan, yksittäiset sävelet katoilevat tai korostuvat ja iskujen aikakoherenssi murtuu siinä missä perinteisilläkin pömpeleillä. Eräs suurimmista yllätyksistä itselleni on ollut se, ettei tämä asia tunnu kiinnostavan juuri ketään. Oman setin bassotoistoa on saatettu pitää jopa kohtuullisena, vaikka soitosta ei ole saanut mitään tolkkua.
Bassopäätä suosivassa akustiikassa homma on mielestäni kokeilemisen arvoinen, ja miksei muutenkin jos basso saa jytkiä miten sattuu.
 
Mielestäni basso on kyllä aina vaikea pala. Se on myös ääneteriippuvainen varsin pitkälti. Alarekisterin melodiat kuulee yleensä vain silloin,
kun taajuustoisto vaimenee riittävästi alaspäin tullessa. Jos sinne lisätään 30-40 hz taajuksia, yleensä se on vain mölinää ilman mitään suurempaa funktiota musiikin kannalta.

Myös johdotus vaikuttaa paljon alempien taajuuksien toistoon oman kokemukseni mukaan. Ja kun siihen lisätään tuo valtava vaihtelu äänetteen osalta, ainoa toimiva ratkaisu on subbari, jonka taajuus voidaan helposti säätää lennosta jokaiselle äänetteelle erikseen.

Musiikin kuuntelussa alarekisteri jää kyllä usein huomioimatta, ellei siellä ole häiritseviä korostumia. Ehkä se johtuu siitä, että pääasiallinen musiikin informaatio on keskialueella?
 
^Ei basso ole vaikea pala ihan aina. Riittävästi bassoa heijastamattomia seiniä ja sopiva kajarien sekä kuuntelijan sijoittelu auttavat todella paljon. Eteenpäin suuntaava basso-osa auttaa sitten vaikeammissakin paikoissa. Se on aika pitkälti diy-genreä, mutta kääntää kuitenkin asiat niin päin että bassotoisto ei ole vaikea pala juuri missään, jos niin todella halutaan. Täysi kaistakaan ei ole ongelma jos asiat ovat muuten kunnossa.
 
natas sanoi:

Mikko mulle lainasi ensin Planetsinsa ja jäin niihin koukkuun. Oli pakko hankkia omat. Isommatkin mallit kiinnostavat vähän, mutta en ole varmuuden vuoksi ottanut kotiin kokeiltavaksi. Olisi voinut tulla kallista... Nyt Planetsit nököttävät möksällä kun pikku-ukolle hankitut hiekkalaatikkouskottavat C-V:t jäivät vähäksi aikaa olkkariin. Se etuseinän metalliverkko on vielä aika kieltoimmuunin mösjöön kanssa ihan hyvä vaihtoehto. Ja eivät ne oikeasti ole pöllön kuuloisetkaan, vaikkei sitä kukaan testinkään jälkeen uskonut ;) .
 
saurama sanoi:
Mikko mulle lainasi ensin Planetsinsa ja jäin niihin koukkuun. Oli pakko hankkia omat. Isommatkin mallit kiinnostavat vähän, mutta en ole varmuuden vuoksi ottanut kotiin kokeiltavaksi. Olisi voinut tulla kallista... Nyt Planetsit nököttävät möksällä kun pikku-ukolle hankitut hiekkalaatikkouskottavat C-V:t jäivät vähäksi aikaa olkkariin. Se etuseinän metalliverkko on vielä aika kieltoimmuunin mösjöön kanssa ihan hyvä vaihtoehto. Ja eivät ne oikeasti ole pöllön kuuloisetkaan, vaikkei sitä kukaan testinkään jälkeen uskonut ;) .

No hitto! Mulla on varmaan ollut ne samat Planetsit (koivun väriset?) hetken lainassa, kun odottelin noita Venuksia. Planetsit oli musta oikein mukavat (etenkin hinta/laatusuhteelta) kapineet.

-N-
 
Minulle oli jäänyt hyvin samantapainen kuva ympärisäteilevistä kuin kaartovaarallekin. Basson luonnetta ja seurattavuutta olen pitänyt noissa erittäin heikkotasoisena, samoin stereokuvaa. Asioiden ei kuitenkaan tarvitse olla noin mustavalkoisia. Ajatuksena kuitenkin koko taajuuskaistan ympärisäteilevyys on mielenkiintoinen ja parhaimmillaan tukeudun Kimmoston näkökulmaan asiasta. Minua häiritsee kriittisessä kuuntelussa ylempien taajuuskaistojen tietty pistemäisyys ja hyökkäävyys monilla kaiutinjärjestelmillä. Sointimaailma voi aueta hyvinkin, mutta kokonaisuus "epälivemäinen", tai edes uskollinen alkuperäiselle äänitykselle. Jääkö siis vaihtoehdoksi täysi suuntaavuus, tai täysi ympärisäteilevyys? Mainitsemani epäherkkyys tekee oman leimansa ko. kaiuttimien sointimaailmaan. Mutta kuitenkin hyvin mietityllä impedassikäyttäytymisellä päästään tiettyjen sudenkuoppien yli.

Sijoituksesta on herännyt keskustelua, mutta minusta asia on hyvinkin samalla tavoin ymmärrettävissä kuin millä tahansa kaiuttimella. Paikat haetaan niillä eväillä mitä kaiutin tarjoilee. Bassojen tasoa ja erottelevuutta haetaan suhteessa takaseinään, oli materiaali sitten seinässä mitä hyvänsä. Keskelle painottunutta pistemäistä ääntä estetään hakemalla kaiuttimille keskinäinen optimi sijoitus jossa stereokuva aukeaa vapautuneesti.
Minä voin laittaa kaiuttimeni miten haluan, pistin eukon pihalle niin loppui napina tuolta osin. Kokelaille on kerrottu että meillä kaiuttimet on nyt näin, jos tuo jo on kynnyskysymys niin valitsen kaiuttimien vapaan sijoituksen.
 
Seppo Kaksonen sanoi:
Kokelaille on kerrottu että meillä kaiuttimet on nyt näin, jos tuo jo on kynnyskysymys niin valitsen kaiuttimien vapaan sijoituksen.

rispekt, näin se pitää olla... ei siinä nyt sisustuksetkaan mene niin pipariksi, ettei ukko väki saa nauttia raikkaimmasta harrastuksesta :)
 
Elin useamman vuotta isojen ympärisäteilevien kanssa.
Pienessä huoneessa ne sai parhaiten toimimaan lähikentässä,
siten, että sekä kaiuttimet, että kuuntelija olivat kolmanneksen lähimmästä päätyseinästä -
eli mahdollisimman eräällä rajapinnoista. Siinä ne toimivat kuitenkin taianomaisen hienosti.
 
Back
Ylös