Audyssey MultEQ XT:n käyttöönotto MultEQ appsin avulla

Itse olen rajannut korjaukset suosiolla alle 500Hz. Mittaukset olen tehnyt kolmesta eri pisteestä. Lopputulos kuulostaa korvaan selvästi paremmalta kuin koko taajuusalueen korjaus. Audysseyn koko taajuusalueen korjaus kuulostaa ainakin omaan korvaan liian kirkkaalta ja aiheuttaa nopeasti kuunteluväsymystä.
Itse kuuntelen musiikin analogisena, eli vinyyliä pääasiassa, ja CD-soittimen osalta analogisena sisään vahvariin niin ikään (soittimessa parempi DAC). Musiikki siis ohittaa Audysseyn huoneenkorjauskäyrät. Leffoissa olen pitänyt kokonaisuudesta, enkä ole rajannut Audysseyn taajuutta. Toki kuuntelen myös Apple Musiikkia AppleTV4K:n välityksellä, mikä menee DAC:in ja huonekorjauksen alle.

Tuohan olisi sinällään helppoa tehdä niiden kahden preset -tallennuksien avulla. Toiseen käppyrä joka rajattu esim tuo 500Hz kohdalle, ja toiseen sitten täyden taajuusalueen käppyrä.

Itselläni presetit tälle hetkellä subbarin cross overin mukaisesti, toisessa Audyssey mittauksen 40Hz cross-over ja toisessa 80Hz jota yleisesti suositellaan. Käytän kyllä melkein ainoastaan tuota jälkimmäistä, joten ekaan voisinkin taas vertailun vuoksi tehdä tuon rajauksen josta mainitsit.
 
Viimeksi muokattu:
Rajaamalla korjaukset alle 500Hz ja tiputtamalla jaon 80Hz->60Hz sain puheäänen perustaajuusalueen 100-400Hz huomattavasti tasaisemmaksi. Koko taajuusalueen korjauksella 125Hz kohdalle jäi useamman desibelin korostuma, joka kuului dialogissa pönttömäisenä sävynä. Ehkä Audysseylta loppui filtterit kesken koko taajuusalueen korjauksella ja 125Hz piikki jäi korjaamatta. Elokuvilla minusta on tärkeää, että dialogi toistuu selkeästi eikä kuulosta honottavalta, pönttömäiseltä tai purkkimaiselta. Varsinkin matalaäänisten miesnäyttelijöiden puheen perustaajuus voi mennä jopa alle 100Hz ja jos siellä on korostuma, puhe ei enää kuulostakaan luonnolliselta.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reaktiot: phn
Back
Ylös