Tämä ihmettely kertoo paljon siitä, miten eri tavalla me kuuntelemme. Tämä on juuri sitä huomion suuntaamista, josta olen usein kirjoittanut. Siksi tune-dem on toimenpide, joka vaatii pientä harjoittelua ja opastusta. Koska meidät on hifissä opetettu kuuntelemaan ääniä ja niiden eroja, ei musiikkia ja sen rakenteessa tapahtuvia muutoksia.
Tämä ei ole mikään klishee tai markkinointijippo, millaiseksi jotkut sen yrittävät leimata, koska eivät ole itse kokeneet ja ymmärtäneet asiaa. Se on puhtaasti totuus. Kuuntelen aivan eri tavoin laatutekijöitä hifistä, kuin useimmat muut. Olen poisoppinut hifikuuntelusta jo niin pitkän ajan kuluessa. Kohti musiikkia.
Tuon filmin näytteistä ei ole lainkaan vaikeata erottaa rakenteellisia ongelmia lähes kaikista näytteistä. Toki on aina selvää, kun tallenteista puhutaan, että paketissa on mukana tallenne itse.
Sama laitteisto soittaa mahdollisesti hyvääkin musiikkia hyvältä tallenteelta, mutta huonoa huonolta. Useimmat laitteistot soittavat huonoa kaikilta tallenteilta.
Kuulostaisi siltä, kuin äänittäminen olisi suoritettu mikillä. Heti filmin alussa kuuluu selvästi, kun neula lasketaan vinyylille ja toisaalta huonekaiut voi myös aistia - tilojen eroavaisuus. Mutta eipä tästä aivan varma voi tietenkään olla, ja vielä kun ei edes näe olosuhteista mitään..
kaartovaara sanoi:
Joo, hiukan laitoi hymyilemään tuo Ossin analyysi.
Joka osoittaa kylläkin, kuinka erilailla näistä asiosta ajatellaan.
Miksi muuten puhtaasti ja särättömästi soiva ääni ei ole musiikkia? Eikö se särö ole siinä äänetteessä, ei kai sitä tarvitse enää toistossa kertaannuttaa? Jos musikaalisuus on uskollisuutta äänetteelle, sitähän ei voi piltata se, että se kuuluu säröttömästi, päin vastoin. Samalla usein informaation määrä kasvaa, eli siis musikaalisuus kasvaa?
Kun mainitsin säröttömyyden, kirjoitin: Ei paljon lämmitä, jos hiljaiselta pohjalta kajahtaa kova ääni "säröttömästi", jos se ei ole musiikkia. Huomaa, että kirjoitin säröttömyyden sitaateissa!
Toisto ei suinkaan ole särötöntä, kun se latistaa melodian. Siellä on säröä rutkasti. Särön laatu vain on sellaista, jota ei yleisesti ole tunnistettu eikä nimetty, eikä myöskään opittu mittaamaan. Syy varmasti se, ettei koko ilmiötä ole edes tajuttu huomata, koska on keskitytty - kuuntelemaan muita säröjä ja taajuustoistoa jne. viimekädessä äänikuvaa ja kaikuja. Lapsi on siis lentänyt pesuveden mukana jo hyvin kauan sitten.
Emme ole yrittäneetkään kuunnella, soittaako toinen laite itse musiikkia paremmin, kuin toinen. Olemme kuunnelleet ääniä. Tuleeko enemmän "bassoa", kuin toisesta. (Huom! jälleen sitaateissa, koska enemmän matalaa taajuutta ei ole sama, kuin enemmän bassoa. Oikeasti.) Emme ole kuunnelleet, toistuuko basisti parempana toisilla laitteistoilla, kuin toisilla. Se olisi eron kuuntelemista musiikista.
Toisto ei siis ole särötöntä. Vaikka siinä voi olla jotkut säröt pieniä. Putkivehkeissä saattaa silti olla joitain harmonisen särön elementtejä, jotka eivät ole pieniä, mutta ne eivät myöskään pane korvaamme huomaamaan itseään. (Tämä on juuri se ikuisuustaistelu mittamiesten ja putkifriikkien välillä. Mittamiehet tuomitsevat, koska mittari osoittaa korkeata säröä. Putkifriikit nauttivat, koska se ei kuulu häiritsevänä.)
---
Summa summarum:
Emme huomaa melodian latistumista. Meillä on kaksi vaihtoehtoa: Jäädään tälle tasolle ja jatketaan latistuneen melodian kuuntelua tyytyväisinä. Tai pyritään kohti high fidelityä, parempaa ja tarkempaa musiikintoistoa ja opitaan erottamaan hyvin melodiaa toistava huonosta. Ts. opitaan havainnoimaan musikaalisuus toistossa. Ja valitsemaan aikaisempaa nautinnollisempaa toistoa.
Lattea melodia ei ole lainkaan musiikkia. Musiikkiin kuuluu melodisuus ja vapautuneet sävelkorkeuksien nousut ja laskut kaikilla soittimilla ja vokalisteilla. Eli hifi todellisuudessa on paininut enimmäkseen äänentoiston, ei musiikintoiston tasolla.
K J Manner sanoi:
Viimeistä Hifilehteä lukiessa huomaan musikaalisuuden termin olevan käytössä myös siellä ja nimenomaan särmiä siloittelevalla tavalla. Stereovahvistimet 1490-1800 euroa, sivu 58, kohta 'Kaksi lähestymistapaa ääneen'. "Musikaalisinta laitaa edustavat... Kaikki näistä silottelevat hiukan äkäisimpien äänitteiden särmiä, mutta kiinnittävät enemmän huomiota musiikkiin kuin äänitteen laatuun." "Astetta viileämpää mutta samalla dynaamisempaa, suoraviivaisempaa ja tehokkaampaa linjaa edustavat..." Arvioitten plussista ja miinuksista poimittuina näkee myös ääntä kuvaavina sanoja yleispätevä, lievä viileys, musikaalisin, miellyttävä, kontrolloitu, runsas teho (jokainen eri laitteesta).
On totta, että vuoden mittainen vyörytykseni musikaalisuudesta on tuottanut musikaalisuus sanan esiin niin lehteen, kuin mainoksiin. Sanaa on maailmalla usein käytetty väärin ja kuvaamaan ties mitä. Meilläkin lienee nyt osittain tällainen vaihe päällä, ehkä tiedostamattomasti. Se tulee myöhemmin jatkumaan tiedostetusti joillakin areenoilla ja toisilla tieto oikeasti lisääntyy ja termin käyttö ohjautuu oikeille raiteilleen.
Ossi