Audio Musings by Sean Olive

FiveDotOne

Käyttäjä
Liittynyt
12.10.2006
Viestejä
242
Moi,

tässä aika mainio blogi joka käsittelee audiota hieman tieteellisemmältä kannalta kuin mitä nämä verkkohöpinät yleensä:

http://seanolive.blogspot.com/

Erityisesti tämä osa jää mieleen:
http://seanolive.blogspot.com/2009/04/dishonesty-of-sighted-audio-product.html

Sean Olive on ilmeisesti Floyd E. Toolen työn jatkan Harmanilla. Toole meni eläkkeelle ja kirjoitti ilmeisen mainion opuksen:

http://stereophile.com/reference/book_review_isound_reproduction_loudspeakers_and_roomsi/

Pitänee laittaa hankintalistalle.

5.1
 
Täällähän on asiaa! Meikäläisen suosikkitopikki: digitaalinen huonekorjaus.

Marraskuun bloginumerossa http://seanolive.blogspot.com/2009/11/subjective-and-objective-evaluation-of.html
Sean Olive et. kumppanit ovat tehneet AES paperin, jossa kaupalliset huonekorjaimet (mm. Anthem Statement D1, Audyssey Room Equalizer, Lyngdorf DPA1) on pistetty paremmuusjärjestykseen. Valitettavasti oikeaa riviä ei kerrota. (Ilmeisesti kisassa mukana olleet Harmanin protoequt jäivät viimeiseksi). Jokatapauksessa huonekorjaimet (ei tosin kaikki) olivat selvasti parempia kuin ei huonekorjausta.

Ei mene enää kuin pari vuotta, niin tavallinen AV-vahvistin kepittää minkä tahansa HighEnd vahvistimen subjektiivisessa äänenlaadussa.
 
Mielenkiintoinen juttu. Sen verran surffasin, että tuossa kuuntelutestissä RC1 ja RC2 olivat Harmanin omia protoja. Kaupasta ostettavista korjaimista siis löytyi yksi parempi, yksi yhtä hyvä ja yksi selvästi huonompi korjain verrattuna korjaamattomaan ääneen. Omat testit Audysseyllä (MultEQ) eivät ole vakuuttaneet. Se ei korjaa bassoja juuri ollenkaan, vaikka juuri niitä pitäisi korjata.
 
kre sanoi:
Omat testit Audysseyllä (MultEQ) eivät ole vakuuttaneet. Se ei korjaa bassoja juuri ollenkaan, vaikka juuri niitä pitäisi korjata.

Omat kokemukset ovat korjauksista ihan positiiviset. Se on aika paljon kiinni lähtötilanteestakin mitä korjain tekee...
 
Gretch sanoi:
Omat kokemukset ovat korjauksista ihan positiiviset. Se on aika paljon kiinni lähtötilanteestakin mitä korjain tekee...

No oman makkarini lähtötilanne nyt ei ole häävi, neliön muotoinen kiviseinäinen huone. Se mikä häiritsi eniten, oli Audysseyn korjauksen muuttuminen vaikka kalibroinnin teki samoista mittapisteista aina uudelleen. Ei antanut oikein luotettavaa kuvaa systeemistä. Audyssey oli muuten tuon Oliven testin huonoin, näin AVS-foorumilla joku päätteli (A tekee helposti tunnistettavan 2 kHz vaimentuman vasteeseen).

Minäkin tilasin Toolen kirjan amazonilta.
 
kre sanoi:
Minäkin tilasin Toolen kirjan amazonilta.

Amazonilla olivat nopeita, kirja vaikuttaa todella mielenkiintoiselta. Vaikka olen lukenut vasta neljäsosan opuksesta, niin loppupuolelta pisti silmään mielenkiintoinen eksperimentti:

Kuunteluraati testasi sokkona 13 hyllykaiutinta asettaen ne subjektiiviseen paremmuusjärjestykseen. Tämän jälkeen herra Olive laati kaiuttimen mittaustuloksista formuloimallaan kaavalla indeksin, joka määrää kaiuttimien paremmuusjärjestyksen. Ko. kaavan antama paremmuusjärjestys korreloi sokkokuuntelutulosten kanssa kertoimella r=0,995. Siinäpä ajattelemisen aihetta...
 
kre sanoi:
Amazonilla olivat nopeita, kirja vaikuttaa todella mielenkiintoiselta. Vaikka olen lukenut vasta neljäsosan opuksesta, niin loppupuolelta pisti silmään mielenkiintoinen eksperimentti:

Kuunteluraati testasi sokkona 13 hyllykaiutinta asettaen ne subjektiiviseen paremmuusjärjestykseen. Tämän jälkeen herra Olive laati kaiuttimen mittaustuloksista formuloimallaan kaavalla indeksin, joka määrää kaiuttimien paremmuusjärjestyksen. Ko. kaavan antama paremmuusjärjestys korreloi sokkokuuntelutulosten kanssa kertoimella r=0,995. Siinäpä ajattelemisen aihetta...

Moi,

taitaa olla niin että vain Harman-yhtiöllä on sellainen robotoitu kuunteluhuone jossa voidaan tehdä kunnollisia sokkokuunteluita kaiuttimille.

Olive ja Toole ovat havainneet että jopa mattimeikäläiset pystymetsästä ovat aika hyviä vertaamaan kaiuttimen tuottamaa ääntä mutta
pienen kouluttamisen jälkeen heistä tulee oikein mestareita. Tämä tietysti edellyttää hyvää kuuloa sillä jos kuulokyky ei ole kunnossa niin
arviot heittelevät luonnollisesti vähän liian paljon.

Sittenhän siellä on vielä juttua siitä miten kaiuttimien näkeminen muuttaa vahvasti kuulijoiden mielipiteitä äänen laadusta. Tunnetut kalliit merkit
saavat silloin aina selvästi parempia tuloksia kuin mitä saavat sokkotestissä. No jokainen järkevä ihminen tietää tuon kyllä muutenkin.

Kaiuttimien subjektiiviseen hyvyyteen vaikuttivat muistaakseni eniten

- se että suoraan tulevan äänen taso on sama koko äänialueella (eli se kirottu tasainen vapaakenttävaste).
- kaiuttimen bassotoisto ... eli mitä alemmas päästään sitä parempi arvio.

Lisäksi kaiuttimen tulee säteillä ääntä tasaisella tavalla tai vaimentuen korkeille taajuuksille mentäessä jolloin huoneesta tulevien heijastusten
spektri on tasainen tai oikeastaan tasaisesti laskeva. Tasaisesti kasvava suuntaavuusindeksi on hyvä juttu ja kaikki poikkeamat kuuluvat toistossa.

Tossa linkissä vois olla siinä suhteessa optimaalinen kaiutin:

http://stereophile.com/standloudspeakers/708kef/index4.html

katso kuva 5 ja 6.

No tiätysti nuo on vain edellytyksiä hyvälle kaiuttimelle ... ja kaikenlaiset resonanssit jne. vaikuttavat lopputulokseen ratkaisevasti.
Toole on sitä mieltä että tyypillisesti emme mittaa nykyään riittävällä tarkkuudella noita resonansseja kun todelliset kaiuttomat huoneet
on sittenkin harvinaisuuksia. Samoin on asia huoneresonanssien kanssa joita yritetään korjata heikkolaatuisten mittauten pohjalta ja
pieleen menee.

Ihmiskorva on kuulemma "kombinoiva vastaanotin" joka, silloin kun heijastusten taso on matala, kuulee vain suoraan tulevan äänen ja suunnan
(nk. Haasin ilmiö eli "precedence effect") mutta myös heijastusten spektri tulee mukaan kuulohavaintoon. Tästä syystä tasaisesti kasvava
suuntaavuusindeksi on hyvä asia koska se ei aiheuta spektrin vääristymistä.

Toolen mukaan "haitalliset huoneheijastukset" ovatkin hyödyllisiä huoneheijastuksia!!!! No siitä voidaan keskustella jossakin muussa threadissa enemmän jos kiinnostusta riittää.

t. 5.1
 
Back
Ylös