Audi A6 sound system P(r)ocessed by miniDSP and Dirac Live

En kyllä heijastuksista koskaan puhuisi hyveenä.
Eipä toi 2-kanava mittaus autoa säätäessä pakollinen ole jos aikaa on.
Smaartilla 20min homma ja rewillä 1000 mittausta/muutama tunti.

lfSCCRv.png

tossa A4 B5 delay lukemat. LR4 paitsi ylin jako BUT5
 
Ajatus hieman karkasi höyryten ensi kesää varten. Onneksi tämän kesän viimeiseen tapahtumaan eli finaaliin on ilmoittautumisaika jo loppunut. Tonnin nousisi setin kokonaisarvo, kolmen yli siis jo, mutta oiskohan järkeä vai ei...

oisko-jarkee-vai-eiiiiiii-9.9.2020.png




Pientä askartelua edellyttää, mutta homma on täysin mahdollista ja voisihan erikoisratkaisua tarjota muillekin sitten.

ehkapa-ei-tai-jaa-joo-juu-9.9.2020.png





Jäisi ylimääräiset muunnokset pois, mutta suurin pullonkaula eli vakiopaikat pitäisi ratkaista kyllä myös. Ei Dirac Livekään siihen auta. Autoprossuunkin on toki DL, mutta verkkotoisto-ominaisuudet ja pieni 4G-reititin tukiasemana audossa olisi mieltä lämmittävä ajatus. SHD Studio on valmiiksi 12 VDC:llä toimiva ja sitä on vastaavassa käytössä kokeiltukin. Ongelmaksi tuli kyseisellä harrastajalla Dirac Liven algoritmin jättämät pienet virheet viiveissä ja äänenvoimakkuuksissa ja en ehtinyt opastamaan niiden korjaustapaa ajoissa. Kuten kerroin Dirac-ketjussa, niin se onnistuu korjauksen jälkeen ulostulojen välilehdeltä miniDSP:n laitteissa, tehdään siis vastakorjaukset jokaiseen ulostulokanavaan sen mukaan mitä DL:n algoritmin ratasto pistää niitä pieleen.
 
En kyllä heijastuksista koskaan puhuisi hyveenä.


Audoympäristöhän on lähempänä kuulokekuuntelua kuin kotikuuntelua. Toki kaiutinkokonaisuuden tehovaste pitää huomioida sielläkin, mutta ensiheijastukset ja varsinkin korvien heijastukset ovat olennaisia värittäviä tekijöitä audossa. Sen takia tämä keinopään ajatus nimenomaan heräsikin toiselta kaupalliselta toimijalta, joka varustelee autoja äänentoistojärjestelmillä. Hän aikoo ilmeisesti tehdä hieman vakavammin kurttunaamaa EARS:n ympärille.
 
No siis jos itselleen tekee eikä kato noita kisajuttuja niin kojetaulu irti ja duunaat kajareille hyvät paikat, no miksei jotku oikotiepodit toimisi mitä ne a-pilareihin laittaa.
Kuitenki lähdetään siitä liikkeelle ettei sillä prossulla saati mittaustekniikalla ihmeitä tehdä. Ensisijaisesti käkättimien perusvasteen kun saa kohilleen ja prossulla loput.
 
No siis jos itselleen tekee eikä kato noita kisajuttuja niin kojetaulu irti ja duunaat kajareille hyvät paikat, no miksei jotku oikotiepodit toimisi mitä ne a-pilareihin laittaa.
Kuitenki lähdetään siitä liikkeelle ettei sillä prossulla saati mittaustekniikalla ihmeitä tehdä. Ensisijaisesti käkättimien perusvasteen kun saa kohilleen ja prossulla loput.


Sinänsä olen eri mieltä, että prossulla saa kyllä aikaan kuremmastakin lähtötilanteesta varsin hyvän lopputuloksen. Jos kunnianhimoni ei olisi herännyt niin pahasti, niin tyytyväisenä ajaisin jo nykyisellä setilläni kyseisen audon paaliin asti. Oikeastaan se oli ennen EMMA:n testilevyn saamista paremmalla tolalla kuultua kokemusta varten. Aina vaan tekninen suoritus ei osu yhteen musiikista nauttimisen kanssa.
 
Oon aina luullut että maapallo on litteä ja ollaan ainoita elollisia tässä universumissa kun näin on opetettu.

Mutta, ootko kokeillu umikilla akustista ajoitusta? Tuntuu ainakin antavan ihan yhtä tarkkaa dataa kuin 2-kanava paske.
 
Oon aina luullut että maapallo on litteä ja ollaan ainoita elollisia tässä universumissa kun näin on opetettu.

Mutta, ootko kokeillu umikilla akustista ajoitusta? Tuntuu ainakin antavan ihan yhtä tarkkaa dataa kuin 2-kanava paske.


Olen joskus monikanavasetin säätänyt nanoAVR HD:llä käyttäen akustista referenssisignaalia. Voisihan sen tarkkuuteen tutustua kyllä, mutta tiaisen tallissa on alkaa huonot säät. Pääsen kyllä erääseen asentamoon Joensuussa niin katsoo mitä siellä nyt huvittaa tehdä.
 
Tänään oli pitkästä aikaa kuiva sää tiaisen tallissa ja iltapäivästä minulla oli ylimääräistä aikaa niin setittelin EARS-kuulokemittauslaitteen naisystävän audon niskatukeen kiinni ja rakentelin mittauslaitteiston muutenkin kasaan.

Ensimmäisenä aloitin oikean diskantin jakosuodon ja korjausten tutkimisella vinguttelun ja jatkoin aina etupään elementti kerrallaan säätämistä. Kun olin saanut jokaisen elementin kaistat toimimaan kohtalaisesti huomioiden myös särötoiston jonkinlaisena kompromissinä, niin aloin mitata kaksikanavaisesti elementtien viiveitä. Ensimmäisenä mittasin taas oikean puolen diskantin, minkä ajoitukseen pyrin saamaan muutkin elementit. Oikean puoleisia elementtejä mitatessa käytin EARS:n oikeaa "korvaa", jolloin viiveen mittaus osuu aika hyvin todellista oikeaa korvaa vastaavaan pisteeseen. Keskeltä ei tule hyvät viiveet. Ymmärrettävästi autoympäristössä signaalia sössii monikin asia, mutta ollaan silti lähikentässä.

Qaahon-midbassojen-ajoitukset-29.10.2020.png


Nyt jälkeen päin kuvaajaa katsoessani voinkin todeta, että oikean puoleisen midin viivettä olisi pitänyt lisätä. Ajoituksen hahmottamista kuvaajasta varsinkin oikean midin suhteen hankaloittaa impulssivasteen hajoaminen, mutta tuon viiveen viilaan vielä kohdalleen myöhemmin. Kumpikin elementti toistaa samaa taajuuskaistaa ja oli kaistaa mitatessa yhtä kovalla tasolla, mutta sijaintien ero tekee heijastuksien takia paljonkin eroa impulssivasteisiin.


Diskantit vuorostaan ovat hieman ylempänä ovissa ja siten toistavat huomattavasti nätimmin.

Qaahon-vasen-diskantti-ja-midbasso-ajoituksiltaan-29.10.2020.png


Diskanttien viiveet säädin tarkoituksella hieman keulivaksi niiden sijainnin takia, koska ensimmäisenä kuultu ääni on se, minkä perusteella korva paikallistaa äänen lähteen. Midbassoihin verratessa diskanttien ajoitusta kannattaa mitata elementit oktaavi alle ja oktaavi yli elementtien jakotaajuuden. Näin eri kaistojen impulssivasteet ovat paremmin vertailtavissa keskenään.

Aika hyvin osui prosessorin pykälät diskanttien viiveissä - askel on 5 mikrosekuntia.

Qaahon-diskanttien-ajoitus-29.10.2020.png


Subwooferin säädin viimeisenä ja kaikkien mittausten jälkeen istuin audoon vielä läppärin kanssa. Taajuusbalanssin säädin korvakuulolta vain elementtien kaistojen tasoja säätäen. Hieman jäi epämääräisyyttä alemmille taajuuksille stereokuvassa EMMA:n testilevyn perusteella, mikä selittyy tuon oikeanpuoleisen midbasson viiveellä. Olennaiseksi kuuntelun perusteella tuli taas kompressorin käyttö, että äänestä sai miellyttävän. Varsinkin lähintä diskanttia pitää hieman tiltata enemmän kuin kauempaa oikeanpuoleista, koska luonnollisesti korkeat taajuudet kompressoituvat matkan mukana. Kompressorilla saadaan auton lähikentässä paljon luonnollisempi toisto, mutta se pitää aina säätää korvakuulolta ja viimeisenä.
 
2-kanavaisia earilla? sait pelaamaan asion kautta? miltä näyttää koko setin vaihekäyrät?
 
2-kanavaisia earilla? sait pelaamaan asion kautta? miltä näyttää koko setin vaihekäyrät?

Sain pelaamana ASIO4ALL-ajurein, juu. Vaihetoisto heittelee härösti edelleen, mutta epäilen syyn olevan akustinen. Tarkistan mittaustavan vielä alkuperäisellä käyttötarkoituksella eli mittaamalla EARS:lla kuulokkeet kaksikanavaisesti. Näin poissulkeutuu melko tarkasti akustiikan vaikutus vaihetoistoon.
 
lopputulosta helppo katella ihan umikillakin.

Eipä autossa tarvi loppupelistä tietää kuin diskanteilla tarvittava viive-ero. Kaikki muu natsaa hyvin kohilleen aika luonnostaan
 
Päädyin tässä ajatuksissani, että ajelen lauantaina Viikkiin EMMA Finlandin autohifikisoihin kuokkimaan ja esittelemään audoani. Kisoihin en pysty osallistumaan, kun ilmoittautumisaika on mennyt jo umpeen ajat sitten.

1626205010569.jpg


Esittelen lähinnä ratkaisuja audossa. Tapahtuma on AutoStudiolla Helsingissä ja kaikkihan sinne ovat tervetulleita.
 
Päädyin tässä ajatuksissani, että ajelen lauantaina Viikkiin EMMA Finlandin autohifikisoihin kuokkimaan ja esittelemään audoani. Kisoihin en pysty osallistumaan, kun ilmoittautumisaika on mennyt jo umpeen ajat sitten.

katso liitettä 166859


Esittelen lähinnä ratkaisuja audossa. Tapahtuma on AutoStudiolla Helsingissä ja kaikkihan sinne ovat tervetulleita.
Harmi kun loma päällä niin parisataa km pohjoisempana sijainti. Olisi ollut mielenkiintoista kuunnella. Aiemmin vanhemmissa autoissa kun ei ollut mitään valmiina niin tuli noita paranneltua, vielä joku päivä täytyy johonkin kulkupeliin laittaa tuo hyllyyn jäänyt HK260 vahvi.
 
Poikkea kuuntelemassa meikäläisen s oem luokan mersua lauantaina jos kiinnostaa.
Pitääpä harkita. Voisinkin yrittää kysellä ööpaikkaa Ohkolasta, jos en pikareissua haluakaan tehdä.
 
Vielä kerkee ensi kaudeksi asentamaan miniDSP:n prossuakin autoon. Yksi kappale on varastossa tällä hetkellä.


Tuoretta OLED-kaukosäädintä on myös, jos tahtoo sellaisen näyttävästi näyttämään volan ja hoitamaan esiasetusten vaihtoa sekä sitä volaa.
 
Onko tätä tulossa varastoon?

 
Onko tätä tulossa varastoon?

On toki tulossa, aikaanan, kun sitä vain saan. Alkuvaiheen myynnin hoitaa miniDSP itse ja antaa uudet tuotteet jakelijoille hieman viiveellä. Olen kuullut, että jollain onnellisella Flex jo Suomessakin on.

Olen miettinyt Flexiä myös audokäyttööni, kun se olisi aika näppee siihen, mutta pitää vielä tutkia miten sen käyttösähkön hoitaisi audossa.
 
Back
Ylös