Asiantuntevien Hifi -liikkeiden tulevaisuus halpiskauppojen puristuksessa

jarroi

Hifiharrastaja
Liittynyt
3.4.2009
Viestejä
8 097
Kaupunki
Kalajokilaakso
Maailma vain on valitettavasti menossa siihen suuntaan, että laitteiden ostohinta on ehkäpä liiankin hallitseva valintakriteeri. Kyllä ainakin minulla laittaa miettimään, että ostanko paketin 2800€:lla verkkokaupasta vai 3300€:lla asiantuntijan palvelevasta hifi-liikkeestä. Minun osaltani ostos taitaisi mennä niin, että koekuuntelu tehdään asiantuntijalla ja kaupat verkkokaupassa. Tai sitten niin, että asiantunteva liike laskee hivenen tarjoustaan.

Tosin haluan kuitenkin korostaa sitä, että tähän mennessä kaikki laitteeni on ostettu uutena asiantuntijan opastuksella palvelevasta yrityksestä ja käytetyt tuttavilta ja alan harrastajilta. Yhtään uutta hifi laitetta en siis vielä tähän päivään mennessä ole ostanut verkkokaupasta tai citymarketeista. Aikoinaan täällä Ylivieskassa oli Ylivieskan Stereo ky niminen hifi-liike. Sinne tuli kannettua rahaa vuosien 1982 - 1994 välillä varmaankin 30000 markkaa. Palvelu oli loistavaa ja tuotteet todella laadukkaita. Laitteet, hinnasta riippumatta, sai aina kotiin viikonlopuksi kokeille oikeaan kuunteluympäristöön. Varmaankin noin kolmannes laitteista jäi kotiin ja loput 2/3 osaa palautettiin takaisin liikkeeseen. Joskus illalla sai laitteita koekuunnella liikkeessä jopa kuohuviinilasi kädessä. Tuolta liikkeestä löytyivät minun ensimmäiset Luxman laitteeni vuosina 1983-1985 L-430 vahvistin, K-230 kasettidekki ja myös ensimmäinen Denonin levysoitin DP-51F. Taisipa noihinkin tuolloin mennä parin kuukauden nettopalkka.

Noista ajoista on palvelun taso kyllä laskenut. Syynä tähän lienee tuotteiden helppo saatavuus myös muualta ja tästä seurannut verinen hintakilpailu.

Kohta taitaa käydä niin, että verkkokaupoista voi ostaa myös Accuphasen laitteita muutamia kymmeniä prosentteja halvemmalla kuin palvelevalta ammattilaiselta.

Mitä mieltä olette, onko palvelevilla hifi-liikkeillä tulevaisuutta verkkokauppojan ja jättimarkettien rinnalla? Onko palvelevien liikkeidenkin perustettava verkkokauppa tukemaan kannattavaa liiketoimintaa? Millaisia ovat omat kokemuksenne verkkokauppaostoksista? Kumpi ratkaisee palvelu vaiko hinta? Onko ulkomailta verkkokaupoista ostaminen turvallista?
 
jarroi1 sanoi:
Minun osaltani ostos taitaisi mennä niin, että koekuuntelu tehdään asiantuntijalla ja kaupat verkkokaupassa. Tai sitten niin, että asiantunteva liike laskee hivenen tarjoustaan.

Tuota minä kyllä yritän välttää viimeiseen asti. Toinen tekee työt, palvelee ja esittelee ja sitten ostaisin verkkokaupasta. Toivottavasti ei ikinä...
 
ahaapalainen sanoi:
Tuota minä kyllä yritän välttää viimeiseen asti. Toinen tekee työt, palvelee ja esittelee ja sitten ostaisin verkkokaupasta. Toivottavasti ei ikinä...

samoin. jos haluaa tulevaisuudessa ostaa laitteensa sokkona, niin kai sitä sitten voisi osoittaa sen verran selkärankaa, että tekisi jo nytkin niin.
 
Pian sitä ihmetellään että minne katosivat oikeat hifi-liikkeet. Jos on varaa kolmen tonnin laitteisiin, niin ei pitäisi jäädä kiinni muutamasta satasesta (itsellä ei tuossa tapauksessa jäisi) kun näillä satasilla saat asiantuntevaa palvelua sekä mahdollisuuden koekuunnella laitteet ennen ostoa, mahdollisesti jopa himassa. = Itseä miellyttävällä tavalla soiva setti + tyytyväinen kauppias + tyytyväinen kuuntelija :)

Ostakaa vain halpisverkkokaupoista setit, mutta muistakaa käydä heittämässä säätyneet sataset sille hifiputiikille, jossa tuntitolkulla kuuntelitte eri kaiuttimia.

Lisäys: Osaakohan jonkin verkkokaupan yhteyshenkilö suositella mm. sopivia kaapeleita hankkimaasi settiin ? ;)
 
jarroi1 sanoi:
Kohta taitaa käydä niin, että verkkokaupoista voi ostaa myös Accuphasen laitteita muutamia kymmeniä prosentteja halvemmalla kuin palvelevalta ammattilaiselta.

Tai ajattelepa että "klikkaat ostoskoriin" Linn Sondek LP12 soittimen... ei se toimi kaikkien kohdalla noin, palvelevia ammattitaitoisia myyjiä tarvitaan vielä pitkään ja toivottavasti heille riittää töitä, mutta jos kaikki tilaa roippeensa verkosta niin...
 
Tawe sanoi:
Tai ajattelepa että "klikkaat ostoskoriin" Linn Sondek LP12 soittimen... ei se toimi kaikkien kohdalla noin, palvelevia ammattitaitoisia myyjiä tarvitaan vielä pitkään ja toivottavasti heille riittää töitä, mutta jos kaikki tilaa roippeensa verkosta niin...

Juuri näin. Sondek täytyy esim. osata virittää ja sitä tosiaan ei läheskään jokainen pysty tekemään. Olen aina näillä palstoilla korostanut sitä et kysykää tarjous suomalaisesta liikkeestä. Jos hinta ei tyydytä niin yrittäkää neuvotella sitä hieman alemmas. Muistakaa et tonnien ostoksissa ei kannata kymppien perässä juosta..

Sillä sekään ei kauheasti naurata et kun tuote tulee maailmalta ja siinä on jotain vikaa. Kyllä siinäkin menee äkkiä monet yö unet kun hoitaa asioita kuntoon...
Näilläkin palstoilla on moni mennyt merta edemmäs kalaan, jotkut paremmalla ja jotkut huonommalla menestyksellä. Isoin summa kertarykäisyllä minkä tiedän kaverin menettäneen ulkolaisissa kaupoissa on 7ke. Kauppa tehtiin yksityishenkilön kanssa.
 
Kasvoton nettikauppa, millaista palvelua sieltä saa, kun tulee ongelmia? Kerronpa pari omakohtaista esimerkkiä kivijalkakaupan todella loistavasta palvelusta.

Ostin vahvistimen Hifi Gurulta, siihen tuli häiriö laitteen balanssiin noin kahden kuukauden ikäisenä. Toimitin sen Hyvinkäälle huoltoon. Vian selvittyä, Guru teki muutamassa minuutissa hyvin asiakasmyötäisen päätöksen; sain täysin uuden vahvistimen.

Toisen vahvistimen ostin High End Studiolta Helsingistä. Myös tähän laitteeseen tuli noin kuukauden päästä ylimääräisiä rätinöitä. Liikkeen toiminta osoittautui erittäin korrektiksi asiakkaan kannalta; näin uusi vahvistin vaihdettiin suoraan uuteen.

Molemmissa tapauksissa liikkeiden toimintapolitiikka oli asiakasta vahvasti halaava ja prosessi pikaisesti ohi. Mitenkähän olisi käynyt, jos olisin ostanut vahvistimet nettikaupasta, olisiko minua halattu yhtä vahvasti?
 
Kyllä palvelun laatu ja takuuasioiden mallikas hoitaminen ovat ainakin minulle muutamien prosenttien säästöä tärkeämpi ostokriteeri. Elikkä aion jatkossakin ostaa valtaosan laitteistani asiantuntevasta ammattiliikkeestä. Olisi kuitenkin mukava kuulla kommentteja myös siitä, miten takuuasiat ovat hoituneet ulkomailta ostettujen laitteiden kanssa.
 
Jos on varaa kolmen tonnin laitteisiin, niin ei pitäisi jäädä kiinni muutamasta satasesta
Yhtä paljon rahaa se muutama satanen on, oli kyse 500e tai 3000e laitteista.

Itse nyppii usein se uusavuttomuus, kun ei osata/viitsitä tinkiä, vaan tuijotetaan silmäkovana sitä verkkokaupan hintaa..
 
Mitäs jos se säästö on 10-15%:n luokkaa? Laskeskelin vaan huvikseni tuossa niiden Yamaha 2000:n hintojen eroja. Pyöreästi 400€ halvempi suomen tarjoushintaan (3030€) nähden, reilu 10% säästöhän tuo jo on.
 
Jos verkkokaupassa paketti maksaa kotiin kannettuna 2800€ ja kotimaisella asiantuntijalla 3300€, niin kyllä siinä vakavasti harkitsee myös tuota verkkokauppaa. Ylimääräisellä 500€:lla saa kuitenkin monenlaista mukavaa.
 
Usein vaan se ero kapenee sen tinkimisen jälkeen aika pieneksi.. eri jos taas tuijottaa sitä paikallisen sanomalehden palstalla komeilevaa hintaa..
 
Oliskos sulla Jigsaw jotain hyvää esimerkkiä heittää mitä on omalle kohdalle sattunut?
 
jarroi1 sanoi:
Jos verkkokaupassa paketti maksaa kotiin kannettuna 2800€ ja kotimaisella asiantuntijalla 3300€, niin kyllä siinä vakavasti harkitsee myös tuota verkkokauppaa. Ylimääräisellä 500€:lla saa kuitenkin monenlaista mukavaa.

Tuo on sinällään ok, jos ei ensin testaa laitteita kotimaisella kaupalla ja sitten osta verkkokaupasta.
 
^Ja sitten ongelmien ilmaantuessa kysytään viralliselta suomalaiselta kauppiaalta apuja ja oletetaan että hän tietenkin ystävällisyyttään avustaa arvoisaa nettiostajaa..

pah, itse ainakin kauppiaana sanoisin notta kysy sieltä myyjältä josta ostit tuotteet.
 
Jos teillä kotikaupungissanne on asiantuntevia HiFi-kauppiaita, käyttäkää toki niitä!
Jokaisella eurolla työllistetään suomalasia.
Meillä Lahdessa ei taida olla tuollaisia asiantuntevia kauppoja lainkaan!
Ostin muutama vuosi sitten Loewen TV:n ja romppeet siihen: hinta n 4000 E.
Kauppias ja ko tuotteeseen erikoistunut myyjä kävivät kotonani useasti ytittäen saada järjestelmää pelaamaan.
Lopulta jo vihjailivat, että se on liian monimutkainen näin vanhalle miehelle!
Vuoden taistelun jälkeen soitin itse maahantuojalle ja sain järjestelmän toimimaan heidän ohjeitaan noudattaen.
Että tällaisessa pikkukaupungissa HiFi-kauppiaan asiantuntemus on aika ohutta!
 
jku sanoi:
Että tällaisessa pikkukaupungissa HiFi-kauppiaan asiantuntemus on aika ohutta!

Ei haittaa mitään! MInäkin olen kaikki roippeeni 10 vuoden sisällä hankkinut kotimaisilta, mutten yhtään paikallisesta, Tivoli Audio Model One Platinumia lukuun ottamatta.
 
jku sanoi:
Jos teillä kotikaupungissanne on asiantuntevia HiFi-kauppiaita, käyttäkää toki niitä!
Jokaisella eurolla työllistetään suomalasia.
Meillä Lahdessa ei taida olla tuollaisia asiantuntevia kauppoja lainkaan!
Ostin muutama vuosi sitten Loewen TV:n ja romppeet siihen: hinta n 4000 E.
Kauppias ja ko tuotteeseen erikoistunut myyjä kävivät kotonani useasti ytittäen saada järjestelmää pelaamaan.
Lopulta jo vihjailivat, että se on liian monimutkainen näin vanhalle miehelle!
Vuoden taistelun jälkeen soitin itse maahantuojalle ja sain järjestelmän toimimaan heidän ohjeitaan noudattaen.
Että tällaisessa pikkukaupungissa HiFi-kauppiaan asiantuntemus on aika ohutta!

Aikoinaan lahdessa oli erinomainen hifi-putiiki, Stereo-Riihelä Aleksanterinkadulla.
Edusti kaikkia huippumerkkejä, ja asiantuntemusta löytyi.

Ei taida olla enää...

--
 
Back
Ylös