jarroi
Hifiharrastaja
Maailma vain on valitettavasti menossa siihen suuntaan, että laitteiden ostohinta on ehkäpä liiankin hallitseva valintakriteeri. Kyllä ainakin minulla laittaa miettimään, että ostanko paketin 2800€:lla verkkokaupasta vai 3300€:lla asiantuntijan palvelevasta hifi-liikkeestä. Minun osaltani ostos taitaisi mennä niin, että koekuuntelu tehdään asiantuntijalla ja kaupat verkkokaupassa. Tai sitten niin, että asiantunteva liike laskee hivenen tarjoustaan.
Tosin haluan kuitenkin korostaa sitä, että tähän mennessä kaikki laitteeni on ostettu uutena asiantuntijan opastuksella palvelevasta yrityksestä ja käytetyt tuttavilta ja alan harrastajilta. Yhtään uutta hifi laitetta en siis vielä tähän päivään mennessä ole ostanut verkkokaupasta tai citymarketeista. Aikoinaan täällä Ylivieskassa oli Ylivieskan Stereo ky niminen hifi-liike. Sinne tuli kannettua rahaa vuosien 1982 - 1994 välillä varmaankin 30000 markkaa. Palvelu oli loistavaa ja tuotteet todella laadukkaita. Laitteet, hinnasta riippumatta, sai aina kotiin viikonlopuksi kokeille oikeaan kuunteluympäristöön. Varmaankin noin kolmannes laitteista jäi kotiin ja loput 2/3 osaa palautettiin takaisin liikkeeseen. Joskus illalla sai laitteita koekuunnella liikkeessä jopa kuohuviinilasi kädessä. Tuolta liikkeestä löytyivät minun ensimmäiset Luxman laitteeni vuosina 1983-1985 L-430 vahvistin, K-230 kasettidekki ja myös ensimmäinen Denonin levysoitin DP-51F. Taisipa noihinkin tuolloin mennä parin kuukauden nettopalkka.
Noista ajoista on palvelun taso kyllä laskenut. Syynä tähän lienee tuotteiden helppo saatavuus myös muualta ja tästä seurannut verinen hintakilpailu.
Kohta taitaa käydä niin, että verkkokaupoista voi ostaa myös Accuphasen laitteita muutamia kymmeniä prosentteja halvemmalla kuin palvelevalta ammattilaiselta.
Mitä mieltä olette, onko palvelevilla hifi-liikkeillä tulevaisuutta verkkokauppojan ja jättimarkettien rinnalla? Onko palvelevien liikkeidenkin perustettava verkkokauppa tukemaan kannattavaa liiketoimintaa? Millaisia ovat omat kokemuksenne verkkokauppaostoksista? Kumpi ratkaisee palvelu vaiko hinta? Onko ulkomailta verkkokaupoista ostaminen turvallista?
Tosin haluan kuitenkin korostaa sitä, että tähän mennessä kaikki laitteeni on ostettu uutena asiantuntijan opastuksella palvelevasta yrityksestä ja käytetyt tuttavilta ja alan harrastajilta. Yhtään uutta hifi laitetta en siis vielä tähän päivään mennessä ole ostanut verkkokaupasta tai citymarketeista. Aikoinaan täällä Ylivieskassa oli Ylivieskan Stereo ky niminen hifi-liike. Sinne tuli kannettua rahaa vuosien 1982 - 1994 välillä varmaankin 30000 markkaa. Palvelu oli loistavaa ja tuotteet todella laadukkaita. Laitteet, hinnasta riippumatta, sai aina kotiin viikonlopuksi kokeille oikeaan kuunteluympäristöön. Varmaankin noin kolmannes laitteista jäi kotiin ja loput 2/3 osaa palautettiin takaisin liikkeeseen. Joskus illalla sai laitteita koekuunnella liikkeessä jopa kuohuviinilasi kädessä. Tuolta liikkeestä löytyivät minun ensimmäiset Luxman laitteeni vuosina 1983-1985 L-430 vahvistin, K-230 kasettidekki ja myös ensimmäinen Denonin levysoitin DP-51F. Taisipa noihinkin tuolloin mennä parin kuukauden nettopalkka.
Noista ajoista on palvelun taso kyllä laskenut. Syynä tähän lienee tuotteiden helppo saatavuus myös muualta ja tästä seurannut verinen hintakilpailu.
Kohta taitaa käydä niin, että verkkokaupoista voi ostaa myös Accuphasen laitteita muutamia kymmeniä prosentteja halvemmalla kuin palvelevalta ammattilaiselta.
Mitä mieltä olette, onko palvelevilla hifi-liikkeillä tulevaisuutta verkkokauppojan ja jättimarkettien rinnalla? Onko palvelevien liikkeidenkin perustettava verkkokauppa tukemaan kannattavaa liiketoimintaa? Millaisia ovat omat kokemuksenne verkkokauppaostoksista? Kumpi ratkaisee palvelu vaiko hinta? Onko ulkomailta verkkokaupoista ostaminen turvallista?