Asiakaspalvelu hifiliikkeissä

kor_

Käyttäjä
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
45
Kaupunki
Helsinki
Minkälaista asiakaspalvelua olette saaneet alan liikkeissä? Onko hifimyyjillä ennakkoluuloja ostajista näiden vaatetuksen tai ulkonäön perusteella? Kerronpa tässä vähän omia kokemuksiani vuosien varrelta (kronologisessa järjestyksessä):

Rauman Luxcenter:
Aluksi tässä liikkeessä oli ihan kohtuullinen palvelu (tai ehkä se vain tuntui siltä, koska nämä olivat ensimmäisiä kertojani hifiliikkeissä). Kuitenkin pahin muisto on kun koekuuntelun jälkeen totesin että kaiuttimien diskantti oli liian pistävä, niin myyjä vain totesi tähän että minulla on vain huono kuulo enkä ymmärrä hyviä kaiuttimia. No, nykyään suhtaudun tähän heittoon lähinnä huumorilla. (kyseessä oli muuten Rotelin vahvistin ja B&W:n kaapit, en muista mitä malleja).

Audio Pori:
Lähdin kaverin seuraksi ja "asiantuntijaksi" katselemaan hänelle ensimmäisiä kaiuttimia. Kaikki menikin ihan mukavasti kunnes kaveri lähti siirtämään autoaan ja minä jäin vartioimaan hänen levyjä. Kysyin sitten myyjältä että voisinko kuunnella erästä toista kaiutinparia siinä samalla (enkä taaskaan muista merkkiä, hyviltä näyttivät:). Myyjän mielestä mun pitäisi mielummin kuunnella yhtä toista paria, jossa oli kaksi 12" bassoelementtiä ja takaseinä avoin. Vastasin että ei tuo basso nyt oikeen kiinnosta, vaan haen hienostuneempaa ääntä. Tästäpä myyjä kilahti ja sanoi että on se stna prkl (oikeesti) kun nykyajan nuoret (olin 25 silloin) eivät tajua mitään äänestä. Jupisi se siinä jotain muutakin vielä. Eipä ole tuon jälkeen tarvinnut ko. liikkeeseen mennä.

Highendstudio helsinki:
Kävin täältä etsimässä uutta cd-soitinta. Myyjää ei kiinnostanut palvella, vaan piiloitui tiskin taakse kunnes kysyin että saisiko palvelua. Sanoin että etsin cd-soitinta. Myyjä vähän aikaa mietti ja tarjosi minulle da-muunninta! Okei, sanoin ettei kiinnosta vaan etsin C-D-SOITINTA. Myyjän tuijoteltua kattoon ja lattiaan hetken aikaa lähdin pois. Ei vissiin kiinnostanut sinä päivänä (taisi olla maanantai).

Musiikin.com:
Tämä oikeastaan katkaisi "kamelin selän" ja laittoi minut kirjoittamaan tänne aiheesta. Menin siis ihan katselemaan ko. liikkeeseen josko heillä olisi joitain uusia malleja tullut (olen asioinut liikkeessä ennenkin ja palvelu on ollut hyvää). Tällä kertaa siellä oli joku toinen mies joka kyseli mitä etsin. Vastasin että ihan katselen vain, ja että onko uusia malleja tullut. Tähän sain nyrpeän vastauksen että mistä hän sen tietäisi kun malleja on niin paljon. Ok, ei siinä mitään, kerroin vähän tarkemmin että uutta cd-soitinta olisin mahdollisesti hankkimassa ja kerroin nykyisestä laitteistostani.
Sitten alkoi laitteistoni dissaus että kaiuttimet kannattaisi heti vaihtaa. Sanoin että olen kyllä kuunnellut useita kaiuttimia, ja nykyiset ovat juuri hyvät. Tähän sain vastauksen että "eihän kaiuttimia kuunnella vaan sitä laitteistoa". Tuohan on jo saivartelua, eikö? Mitä tuohon nyt pitäisi vastata. No, kysyin sitten että olisiko uutta vahvistinta kun tuo nykyinen on vähän tehoton, eikä jaksa ajaa Dynaudioita kunnolla. Tähän myyjä heitti että "eivät ne watit kuule kaikkea kerro...". Siis mitä ihmettä?! Kai nyt vuosien harrastamisen jälkeen tuollaiset perusasiat on jo tiedossa. Moneen kertaan yritin vakuuttaa että olen kyllä jo vuosia kuunnellut (ja tähän itse asiassa tuli sama vastaus että en olekaan itseasiassa kuunnellut kaiuttimia vaan laitteita... :D) Aivan järkyttävää asiakkaan aliarviointia, vaikka ihan asiallisesti kysyin tietoja. Lähdin sitten kesken saarnan pois, enkä varmasti palaa takaisin.


Että näin. Vähiin käyvät hifiliikkeet ennen kuin loppuvat. En tiedä johtuuko tuo huono palvelu mun vaatetuksesta (ihan perus farkut ja takki) vai mistä. Kukaan ei tunnu uskovan että olen "harrastaja" vaikka miten väittelisi ja inttäisi vastaan. Se on tavallaan sääli, koska ostaisin mielelläni laitteita liikkeistä jos palvelu olisi kohdallaan (tähän kohtaan täytynee sanoa, että ainoa liike missä olen saanut HYVÄÄ palvelua on Turun highendstudio).

Miten muilla? Onko samanlaisia kokemuksia?
 
Yleensä ottaen olen saanut hyvää tai erinomaista palvelua, mutta en lainkaan ihmettele, että huonoakin on mahdollista saada. Setämäinen asiakkaan koulutus on asia, jota en millään jaksa ymmärtää. Tuntuu olevan melkoisen yleistä.
 
Samanlaisia kokemuksia kertynyt reilusti vuosien varrella.
Suosittelisin liittymistä tähän yhdistykseen, sillä pääset ilmaiseksi messuille ja saat samalla messuilta hifiharrastajat ry:n nimikyltin, joka pitää tietty olla aina rinnassa kun mennään alan kauppaan.

Jospa vaikka sitten alan kauppiaat kunnioittaisi edes hiukan enempi.

Edit: toki erittäin positiivisiakin kokemuksia on tullut matkan varrella.
 
jantze sanoi:
Samanlaisia kokemuksia kertynyt reilusti vuosien varrella.
Suosittelisin liittymistä tähän yhdistykseen, sillä pääset ilmaiseksi messuille ja saat samalla messuilta hifiharrastajat ry:n nimikyltin, joka pitää tietty olla aina rinnassa kun mennään alan kauppaan.

Jospa vaikka sitten alan kauppiaat kunnioittaisi edes hiukan enempi.

Edit: toki erittäin positiivisiakin kokemuksia on tullut matkan varrella.

Täytyypä liittyä heti. Kai nimikyltti on varustettu vilkkuvaloin ja äänimerkein että tulee varmasti huomatuksi? :)


Itse aiheesta vielä, että tosiaan positiivistakin kokemusta on ollut. Laitteita on vaihdettu tiuhaan tahtiin koekuuntelusession aikana suuntaan ja toiseen. Hyviä suosituksiakin olen saanut myyjiltä. Turun he-studion Harri Hendell on ainoa myyjä joka on jäänyt todella positiivisena mieleen. Harmi että olin silloin vielä opiskelija enkä tukenut liikettä isoilla ostoksilla :) Nyt jos asuisin vielä siellä suunnalla, niin varmasti tilaisin laitteet sitä kautta.
 
En halua nimeltä mainita niitä huonoja liikkeitä, hyvät ansaitsevat maininnan. Musiikin.com:ssa olen saanut kyllä parasta palvelua. Olin kiinnostunut eräistä kaiuttimista, ja myyjän kanssa kuuntelimme musaa ja juttelimme. Myyjä jopa piti liikettä tunnin pidempään auki, kun olin siellä käymässä. Eikä vaikuttanut ollenkaan vaivaantuneelta tästä eikä yrittänyt heittää ulos.
 
Mulla on lähinnä positiivisia kokemuksia kaikista hifiliikkeistä, missä olen käynyt. Musiikin.com, HES Turku, Niinimaen.com, MRHifi nyt ainakin mainitakseni. Parempaa palvelua hifiliikkeistä saa kuin autokaupasta, noin yleisesti.

Yleensä olen ollut yhteydessä liikkeeseen edellisenä päivänä, joten ehkä sekin on auttanut asiaan. Eli haluamani setti on ollut valmiina ja silleen jne.
 
kor_ sanoi:
Täytyypä liittyä heti. Kai nimikyltti on varustettu vilkkuvaloin ja äänimerkein että tulee varmasti huomatuksi? :)

Tuosta tuli kyllä mieleen uusi tuote Hifiharrastajille. Josko jäsenet voisi vaikka tilata t-paidan, taikka tuon ledeillä ja äänimerkeillä varustetun nimikyltin: Vakavasti otettava hifiharrastaja!
 
Musiikin.comin tapa vääntää kaupantekoa on ex-puhelin myyjänä hyvin tuttu. he eivätkään yritäkään yhteisymmärrykseen asiakkaan kanssa vaan taistelevat "upper hand"-asemasta. kynsin ja hampain kuten muutkin ovat ilmeisesti huomanneet. toisaalta plussana heille voin mainita että kun isän kanssa käytiin kuuntelemassa täältä tampereelta saakka saatiin kirjaimellisesti kuunnella koko kalusto läpi.

ja tuo kauppiaan persoonallisuus on vain hauskaa. esim tre highendstudion mirto on mies parasta laatua. välillä läpinäkyvän imelä & toisaalta niin ocellia-hullu, että kerran ei suostunut demoamaan yamamotoa kun halusi soittaa ocelliaa. silti KAIKESTA tästä huolimatta hän on mukavin kauppias mihin olen tavannut.

kerran kun hauskasta puhutaan kävin vahingossa (en todellakaan tiennyt mitä odottaa - tämä virhe EI toistu) hesan hifistudio 17ta. siellä demottiin laitteistoa missä oli b&w n. 13k kajarit; 900€ cd-soitin ja 1.5€ av-vahvistin ja halvimmat monster cable piuhat mitä löytyy. kun uskalsin hiukan ihmetellä kokoon panoa niin pojankoltiaisen myyjä sanoi että sen oli maahantuoja ihan ITSE pistänyt kokoon; kokoonpanon oli oltava jollain tasolla pyhä & oikein. nauroimme isän kanssa itsemme seuraavaan hifikauppaan tämän toilailun jälkeen jota kesti noin 5 minuuttia.
 
Asiakaspalvelu on kiva asia mutta turha sitä on sotkea bisnekseen. Voisin ostaa jopa Ossilta jos siellä vain olisi jotain mua kiinnostavaa ja sen saisi halvimpaan hintaan.

Sitä en ymmärrä että henkilökemiat painaa enemmän kuin hinta ja ollaan valmiita maksamaan hymystä ja kumarruksesta :D
 
sepi_1 sanoi:
Asiakaspalvelu on kiva asia mutta turha sitä on sotkea bisnekseen. Voisin ostaa jopa Ossilta jos siellä vain olisi jotain mua kiinnostavaa ja sen saisi halvimpaan hintaan.

Sitä en ymmärrä että henkilökemiat painaa enemmän kuin hinta ja ollaan valmiita maksamaan hymystä ja kumarruksesta :D

Riippuu tietenkin summasta. Mutta tosiaan jos muistat kaiutintarjouskierrokseni? Ei puhuttu pikkurahoista, niin ei silloin paljon "kumartelut" auta. Pihviäkin on välillä kiva syödä kynsien sijasta.
 
sepi_1 sanoi:
Asiakaspalvelu on kiva asia mutta turha sitä on sotkea bisnekseen. Voisin ostaa jopa Ossilta jos siellä vain olisi jotain mua kiinnostavaa ja sen saisi halvimpaan hintaan.

Sitä en ymmärrä että henkilökemiat painaa enemmän kuin hinta ja ollaan valmiita maksamaan hymystä ja kumarruksesta :D

Sepille varmaan yllätys, mutta yhä useammat nykypäivänä _haluaa_ maksaa hyvästä palvelusta.
Ilman palvelua ja halvalla saa netistä.
 
Henkilökemiat, hyvä palvelu ja sopiva hinnantarkastus on tärkeitä.. mut ei auta pätkääkään tässä vaiheessa jos tuote ei natsaa korviin.
 
sepi_1 sanoi:
Asiakaspalvelu on kiva asia mutta turha sitä on sotkea bisnekseen. Voisin ostaa jopa Ossilta jos siellä vain olisi jotain mua kiinnostavaa ja sen saisi halvimpaan hintaan.

Sitä en ymmärrä että henkilökemiat painaa enemmän kuin hinta ja ollaan valmiita maksamaan hymystä ja kumarruksesta :D

Minä ymmärrän kyllä hyvin että sitä palvelua halutaan ja siitä jopa maksetaan, silloin kun sitä on tarjolla.Ja monesti hyvä kauppias/aiakas suhde poikii sen toisenkin puolen, eli alennukset tuotteisiin ja mahdollisesti mukavat hyvitykset päivitettäessä laitteita toisiin. Monesti jotkin laitteet ovat tuntemattomia ja monesti sillä myyjällä saattaa olla kokemusta, kannattaako tiettyjä laitteita yleensäkään, yhdistää keskenään/saa kuunnella liikkeesä että ihan kotikokeilussakin. Asiahan muuttuu tietysti jos olet jo varma hankinnastasi ja tiedät takuu ym asiat suoraan niin silloinhan kannattaa tilata mistä halvimmalla saa. Itse olen saanut loistavaa palvelua,huom loistavaa!! Ja ilman näiden kavereiden apua olisi tullut ostettua monta ns virheostosta. Aloittelija kun olen=)) Soundworks/Juha Silvennoinen. Mr Hifi/Mikko Raumanen.Audiostar/Jari Kastikainen. Marek Sound/Marek. Forssa hifikulma. Melkeinpä voisi sanoa että ihan tässä järjestyksessä.
 
Täältä täydet pisteet aina hienosta palvelusta Tampereen Hifihuoneelle. Ostokseni ovat enimmäkseen pieniä eli erilaisia tarvikkeita mutta aina on ollut ilo asioida. Hifistudion Tampereen myymälässä palvelu oli muutama vuosi sitten aika yliolkaista ja välinpitämätöntä kun kävi ilmi että halusin ainoastaan uuden johdon ikiaikaisiin Sennheiserin kuulokkeisiin. Mitrolla en ole käynyt asiakkaan ominaisuudessa, ainoastaan pari kertaa kuuntelemassa muiden harrastajien seurassa mutta hänestä on pelkkää hyvää sanottavaa. Mukava mies.

Mukava on myös Santtu. Olen asioinnut henkilökohtaisesti puolitoista vuotta sitten Tampereen messuilla ja useita kertoja puhelimitse. Hänellä on joka kerta tuntunut riittävän aikaa keskustella äänentoistoasioista, niin paljon itseasiassa että puhelimessa olen pyrkinyt parinkymmenen minuutin jälkeen lopettamaan keskustelun ettei mies tekisi konkurssia kun puhuu vain puhelimeen vaikka kaupat ovat jo päätöksessä ja epäilemättä muitakin ja varmasti isompia kauppoja hoidettavana.

Musiikin.comin kanssa olen asioinnut ainoastaan sähköpostin välityksellä mutta kaikki on aina hoitunut asiallisesti ystävällisessä hengessä.

Varsinaisista huonoista kokemuksista on jo niin kauan, vuosikymmeniä, että niistä ei kannata enempää keskustella. Sanottakoon vain että olin tuolloin enimmäkseen rahaton pitkätukkainen opiskelija enkä varmaankaan näyttänyt kovin vakavastiotettavalta asiakkaalta. Hyvin myönteisenä kokemuksena noilta vuosilta jäi mieleen Sound Center Museokadulla Helsingissä, jossa tuli keskusteltua hifistä enemmänkin ja josta sitten kannoin opiskelijakämppääni yhä käytössä olevan Connoisseur-vinyylisoittimen.

Juhani
 
Kyllä todellakin itse vaadin asiakaspalvelua jos menen henk.koht. liikkeeseen katselemaan. Ihan jokaisessa kaupassa. Luulisi ettei tällä alalla ole varaa menettää asiakkaita huonolla käytöksellä.

niko79 tuossa mainitsikin Marek soundin. Siellä on tosiaan ollu hyvä palvelu aina kun olen siellä käynyt. Tämä musiikin.comin Ossi on myös positiivinen kokemus, toi jopa kamat kotiin asti töiden jälkeen :)
 
Salival sanoi:
Parempaa palvelua hifiliikkeistä saa kuin autokaupasta, noin yleisesti.

Tämä on totta. Uuden cd-soittimen ostaminen on kyllä paljon miellyttävämpi kokemus kuin uuden auton ostaminen.
Hifiliikkeissä olen aina saanut hyvää palvelua. Ja kyllä hymystä ja kumarruksesta voi maksaakin, koska hyvällä mielellä ostettua laitetta on mukavampi käyttää ja omistaa.
 
Huonoja liikkeitä en halua ryhtyä luettelemaan, vaikka palvelussa on paikoin ollut paljonkin toivomisen varaa. Liian usein on käynyt niin, että kun liikkeeseen astuu tuntemattomana ja ei-niin-varakkaan näköisenä, saa heti tuntea olevansa lähinnä vaivaksi. Lähes yhtä paljon ärsyttää toisaalta se, että kun sitten myyjältä kysyy jostakin kalliista laitteesta ja muuten ilmaisee olevansa ostoaikeissa, alkaa suorastaan anteeksipyytelevä makeilu.

Onneksi poikkeuksiakin on. Seuraavissa liikkeissä olen saanut hyvää palvelua:

Musiikin.com

Heti ensikäynnistä lähtien palvelu on ollut erinomaista. Musiikki soi, kahvi on hyvää, ja mielenkiintoista keskustelua riittää. Kummatkin myyjät ovat todella mukavia, selvästi innostuneita asiastaan ja valmiita jakamaan asiantuntemustaan. On myös aina mukavaa, kun myyjä muistaa kysellä vielä jälkeenpäin, olenko ollut tyytyväinen ostamiini laitteisiin. Plussaa lisäksi nopeasta sähköposteihin vastaamisesta. Kauppaa olen Musiikin.comin kanssa tehnyt monenlaisista härveleistä, ja tulevaisuudessa teen varmasti paljon lisää.

Audiostar

Palvelu on aina ollut erinomaista, ja asiat ovat sujuneet sovitulla tavalla. Plussaa siitä, että myyjä ottaa oma-aloitteisesti yhteyttä, jos liikkeeseen on esim. tullut jokin sellainen käytetty laite, josta hän arvelee minun olevan kiinnostunut. Audiostarin kanssa asiakassuhteeni on kestänyt kaikista hifiliikkeistä pisimpään.

Soundworks

Myyjät ovat innostuneita ja osaavia. Juttua piisaa, vaikka olisinkin jollain kerralla vain esim. tullut katsomaan jotain uutta mielenkiintoista laitetta.

HE-Studio, Helsinki

Uusien myyjien mukana palvelu on parantunut kohisten. Pari kertaa olen hiljattain käynyt, ja kummallakin kerralla sain monipuolisen demon mielenkiintoisilla laitteilla.
 
Yleisesti ottaen suomalaiset hifiliikkeet ovat olleet niitä, joissa olen saanut hyvää palvelua. :)
 
sepi_1 sanoi:
Asiakaspalvelu on kiva asia mutta turha sitä on sotkea bisnekseen. Voisin ostaa jopa Ossilta jos siellä vain olisi jotain mua kiinnostavaa ja sen saisi halvimpaan hintaan.

Sitä en ymmärrä että henkilökemiat painaa enemmän kuin hinta ja ollaan valmiita maksamaan hymystä ja kumarruksesta :D

Sepi, Sepi!

Kun asiakaspalvelu on kohdallaan niin myyjä auttaa vaikka keskellä yötä jotta asiakaan ongelmat korjaantuisi. Nim. on kokemusta Äijältä! Mielestäni hyvä ja ammattitaitoinen myyjä, Jari R., Sikanen, Mitro ja Ratilainen ovat kultaakin kalliimpia. Se mikä voi tänään olla satasen kalliimpi kuin naapurilla, voipi huomenna olla 300 e edullisempi, huollon, takuun tai jopa synergia-alennuksien ansiosta. Monesti metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.
 
Kor_:n kommentteja moninpaikoin ymmärtävänä suhtkoht samaa mieltä. Eniten eräissä "hifikauppiaissa" ärsyttää ns. paskan puhuminen. On erittäin epäkorrektia jos kauppias haukkuu muita liikkeitä, yrittäjiä, tuotemerkkejä hyvinkin avoimesti...

Moniin hifikauppoihin tulisi laittaa joku tarina liikkeen myyjästä, TL-Audion Tapsakin moni pitää pelottavana ja outona jo nettisivujen osalta. Mä voin kukkaraksi antaa kehuja Treen Hifistudiollekin, ekat autostereoni joskus Muurasniemeltä aikanaan ostin.

Omat hankinnat tulee tehtyä varmaan TL-Audio-Hifihuone-HES Tre-AudioPori linjalta.
 
Back
Ylös