Asiaa tai ei

Sellainen uuden vuoden toive olisi Someron herroille, että olisipa mukava, jos yrityksellä olisi pitkästä aikaa toimivat nettisivut. Yrityksellä on monenmoista kiintoisaa tavaraa tarjolla, josta olisi hauska lukea ajantasaista tietoa nettisivuilta.
 
Erittäin asiallinen toive, muutkin ovat sitä kaipailleet. Josko saataisiin uusi aikaiseksi 2019.
 
Vuodenvaihteessa meillä on tapana vaihtaa keskenämme ja joidenkin asiakkaiden kanssa muutama ajatus myös Hifiharrastajat ry:n sivustosta. Nyt monena vuonna peräkkäin on uumoiltu ollaanko jo saavutettu pohja kirjoittelun tasossa. Myös sitä kuinka kauan porukka jaksaa katsoa muutaman mellastajan toimintaa. Sama jauhanta jatkuu aina vaan. Nytkin parissa ketjussa vuosikausien ajan samaa jauhaneet ja muita "neuvoneet" ovat äänekkäimpiä, vaikka porukka koittaa hienovaraisesti heille vihjata, ettei kukaan jaksa kuunnella.

Mitattavissa olevat säröt oltiin 70-luvulla saatu transistorivahvistimissa pieniksi ja silti ääni tuntui huononevan. Tiedemies T. Köykkä alkoi epäillä tuntematonta säröä syyksi transistorivahvistimien huonoon ääneen. Hän sai kunnon huutonaurut "tiedemiehiltä" hulluille epäilyksilleen kun ne julkisti. Eihän sellaista voinut olla koska mittauksissa sitä ei saatu esille. Sittemmin tiedemies M. Otala löysi mittaustavan, jolla TIM särö saatiin mitatuksi. Naureskelijat olivat hiirenhiljaa.

Millainen palsta olisi v. 2019 lopulla jos nuo änkyrät olisi heitetty ulos?

Niinpä. Eipä taida ylläpidolla olla tahtoa heittää "änkyröitä" ulos ? Harvemmin tulee enää palstaa luettua ja vielä harvemmin kirjoiteltua mitään.

Piti oikein etsiä käsiin Tapio M. Köykän kirjoitus ERT lehdestä vuodelta 1969 ja siellä sanotaan esim. näin :" Sakara-aalto sisältää nopeita muutoksia. Sekään ei ei kuitenkaan paljasta katkoäänien rikkoutumista, koska se on jo valmiiksi sitä, miksi katkoäänet rikkoutuessaan muuttuvat. " Tätä artikkelia et netistä ihan helpolla löydä. Pitää siis säilyttää alkuperäistä lehteä hyllyssä. Sama koskee Matti Otalan tutkimuksia TIM- säröstä. Valitettavasti molemmat herrat ovat jo lopullisesti hautausmaalla. Kuitenkin edelleen vuonna 2019 äänentoistolaitteita mitataan siniaallolla ja sakara-aallolla ja laitteiden hyvyyttä tai huonoutta perustellaan näillä tuloksilla. Otala kehitti TIM särön mittausmenetelmän joka on edelleen validi. Näitäkin mittaustuloksia näkee nykylaitteissa harvemmin. Syynä lienee mittausmenetelmän hankaluus. Toistaiseksi paras mittalaite on omat korvat tai kaverin korvat. Puukorvilla ei tietenkään näissä oloissa tee mitään.

Palstalla toisaalla nimimerkki KKuikka on kehittänyt luonnollisen mittasignaalin äänentoistolaitteiden mittaukseen. Hän on myös hakenut ja saanut menetelmälle patentin. Änkyröitä tämä ei tietenkään haittaa ja niinpä KKuikka on saanut runsaasti loanheittoa osakseen. Ei yllätä yhtään foorumin nykytason huomioiden. Voisiko asiat edes olla toisin ?

Kaikesta huolimatta parempaa Uutta Wuotta 2019 !
 
Vrel Bequadro kaiuttimet ovat yhä vaan parantaneet sointiaan, sisäänsoittoaika on pitkä kuten usein on huippulaadukkailla tuotteilla. Vahvistinkaveriksi sopii myöskin muu kuin putkivahvistin, viimeksi käskyttäjänä on toiminut maailmalla kulttimaineessa oleva Crayon CFA-1.2. Nettiä selatessa tämä vahvistin on tullut vastaan mitä nimekkäimpien merkkien seurassa, kyseessä onkin mitä musikaalisin vahvain. Vrellin kanssa Crayon toimii aivan poikkeuksellisen hyvin, on dynamiikkaa, potkua, kontrollia, kerroksellisuutta ja läsnäoloa ryyditettynä aidoilla äänensävyillä. Se synergia vaan on tärkeää hyvää settiä kasatessa. Joskus se napsahtaa kohdalleen!
 
Viimeksi muokattu:
Vrel on maailmalla hyvässä nousukiidossa. Se on saanut uusia myyjiä ympäri maailmaa mm, Venäjälle, Usaan, Saksaan ym. Lisäksi tulossa on arvosteluita eri lehtiin. Kaksi arvioitsijaa on päätynyt ostamaan Vrellit itselleen, ilmeisen mairittelevat arvostelut tulossa! Mukavaa huomata, että aitoa, luonnollista ja puhdasta ääntä osataan arvostaa.
 
Liikkeemme on suljettu lauantaina 16.03.2019.
 
Nyt on soitettu seuraavalla setillä: Tektron 211, Ayon CD-10 ja Cube Audio Magus.Hyvin on soinut, etteipä oikeinkin hyvin. Tänään kuitenkin muuteltiin niitä tärkeitä sointiin vaikuttavia "pieniä " juttuja, ja sointi on maaginen, kaikkien aikojen paras mitä liikkeessämme on kuultu.

Nämä muutettiin, kaiuttimen alustat joiden päällä kaiuttimet ovat, lisättiin High Fidelity rca magnetic adapterit, High Fidelity MC-05 power purifierit, yhden laitteen alle eri jalat, ja lopuksi esoteerisen pajan 150 euron sulake! Setissä oli jo aiemmin Efa info boosterit ja kaapelit,Audio Tekne ja Acrolink virtakaapelit, Spec RSP-az9ex, Acoustic Revive maadoitusx2, Brand x Audio maadoitus, LaRositan jalat . Stereosetti on vastoin yleistä ennakkoluuloa erittäin epävakaa ja häiriöherkkä systeemi, kaikki vaikuttaa kaikkeen ja usein vaikutukset kumuloituvat.
 
Vrel Electroacoustic on hienossa nosteessa. Kaksi arvostelun kirjoittanutta toimittajaa on kaiuttimien palauttamisen sijaan ostanut testissä olleet kaiuttimet. Messuilta on tullut paljon positiivista palautetta.

Tässä omistaja Roberto Verdin haastattelu.

https://www.remusic.it/IT/ReMusic-intervista-Roberto-Verdi-di-Vrel-Electroacustic-e961a000



Kuvia Milano Hi Fidelity 2019 messuilta.

http://nuke.nonsoloaudiofili.com/MilanoHiFidelity2019PrimaveraParteSettima/tabid/662/Default.aspx


Facebook.

https://www.facebook.com/vrel.electroacoustic/photos_all
 
Italialainen ReMusic lehti on kirjoittanut jutun, jossa arvostelevat koko Vrel Electroacoustic Bequadro kaiutinmalliston ja kertovat tarinan kaiuttimien taustasta. Suunnittelu on tapahtunut omassa yrityksessä Roberto Verdin johdolla. Mukana on ollut myös esim. Organi Pinchi -yrityksen (http://www.pinchi.com/) soitinrakentaja, perijä ja omistaja Claudio Pinchi. Haluttiin mukaan ihmisiä, jotka tietävät miltä aito, alkuperäinen ääni kuulostaa. Sekä diskantti- että bassokaiutinelementit valmistetaan itse. Patentoidut metalliset kiinnittimet, joilla elementit kiinnitetään runkoon, valmistetaan itse valmistetuilla työstökoneilla. Etulevyiksi lisävarusteena saatavana olevat 3-kerroksisesta poppelista alkydihartsilla liimatut levyt lasertyöstetään omavalmisteisilla laserleikkauskoneilla jne. Kaiuttimen runkoa ja jalkoja myöten kaikki mahdollinen tehdään itse.

Toimittaja kertoo etteivät Vrellin kaiuttimet toista perinteisistä hifi ja highend kaiuttimista tuttua niiden väliseen tilaan rajoittuvaa pienimittakaavaista ääntä. Ne täyttävät huoneen vaivattomasti luonnonmukaisella äänellä. Alkuperäisemmin kuin laatikkokaiuttimet.

He palkitsivat koko Vrel Electroacoustic Bequadro sarjan Spark in the Dark palkinnolla.


https://www.remusic.it/IT/Ascolto-diffusori-Vrel-Electroacustic-Bequadro-Quattro-5f770b00

Vrellin kaiuttimet toimivat hienosti jo pienitehoisilla putkivahvistimilla, mutta myös puolijohdepeleillä. Meillä on viime aikoina ollut vahvistimena integroitu Itävaltalainen Crayon CTA-1.2 Darlington kytketty transistorivahvistin. Sointi on sillä silkkaa hunajata.
 
Kaapelikeskustelu käy foorumilla vilkkaana. Jokainen voi tarkistaa oman kantansa kuuntelemalla, miten tärkeää on kaapeleiden osuus hyvään ääneen. Me olemme aina pitäneet kaapeleiden eroja suurina ja kaapelit ovat meille erittän mielenkiintoinen ja olennainen osa harrastusta. Meidän asiakkaat ovat kokeneet samoin, melkein 100% heistä esimerkiksi kuulee virtakaapeleiden erot. Ja miksi ei kuulisi, erot ovat samaa luokkaa olipa kyseessä väli-, virta-, digi- tai kaiutinkaapelit.Ei tarvitse olla mikään kultakorva kuullakseen erot , normaali kuulo riittää mainiosti.

Liikkessämme usein demotaan miten johtojen vaihtaminen vaikuttaa soundiin. Niin tehtiin viime viikonloppuna, ensin lisättiin virtajohtoon Efa Info booster ja myöhemmin vaihdettiin Efa Magneto virtajohto cd soittiimeen . Sointi seestyi ja puhdistui, tuli luonnollisemmaksi sävyiltään ja rytmiltään, kaikki paikallaolijat huomasivat positiivisen muutoksen. Ei muuta kuin rohkeasti vaan kokeilemaan kaapeleita se kannattaa!
 
Viimeksi muokattu:
Liikkeemme on suljettu lauantaina 15.06.2019.
 
Niinpä. Eipä taida ylläpidolla olla tahtoa heittää "änkyröitä" ulos ? Harvemmin tulee enää palstaa luettua ja vielä harvemmin kirjoiteltua mitään.

Piti oikein etsiä käsiin Tapio M. Köykän kirjoitus ERT lehdestä vuodelta 1969 ja siellä sanotaan esim. näin :" Sakara-aalto sisältää nopeita muutoksia. Sekään ei ei kuitenkaan paljasta katkoäänien rikkoutumista, koska se on jo valmiiksi sitä, miksi katkoäänet rikkoutuessaan muuttuvat. " Tätä artikkelia et netistä ihan helpolla löydä. Pitää siis säilyttää alkuperäistä lehteä hyllyssä. Sama koskee Matti Otalan tutkimuksia TIM- säröstä. Valitettavasti molemmat herrat ovat jo lopullisesti hautausmaalla. Kuitenkin edelleen vuonna 2019 äänentoistolaitteita mitataan siniaallolla ja sakara-aallolla ja laitteiden hyvyyttä tai huonoutta perustellaan näillä tuloksilla. Otala kehitti TIM särön mittausmenetelmän joka on edelleen validi. Näitäkin mittaustuloksia näkee nykylaitteissa harvemmin. Syynä lienee mittausmenetelmän hankaluus. Toistaiseksi paras mittalaite on omat korvat tai kaverin korvat. Puukorvilla ei tietenkään näissä oloissa tee mitään.

Palstalla toisaalla nimimerkki KKuikka on kehittänyt luonnollisen mittasignaalin äänentoistolaitteiden mittaukseen. Hän on myös hakenut ja saanut menetelmälle patentin. Änkyröitä tämä ei tietenkään haittaa ja niinpä KKuikka on saanut runsaasti loanheittoa osakseen. Ei yllätä yhtään foorumin nykytason huomioiden. Voisiko asiat edes olla toisin ?

Kaikesta huolimatta parempaa Uutta Wuotta 2019 !

Anteeksi vain, että häiritsen asiantuntevaa keskusteluanne. Muutama korjaus kuitenkin esittämiinne faktatietoihin lienee paikallaan: siniaallon ja sakara-allon avulla mittauksia tekevät pääasiassa vain alan harrastajat, alan ammattilaisilta löytyvät niin särö-, kohina- kuin taajuusaluemittauksiinkin merkittävästi paremmat mittarit ja analysaattorit. Laitteiden hyvyyttä tai huonoutta ei perustella sini/sakara-aallon mittauksilla, koska laitteiden parametrien mittauksiin siis löytyy paljon tarkempia ja parempiakin laitteita.

Köykän ja Otalan keksimä TIM-särö oli pienen piirin asia, joille juuri laitteiden valmistajat ja maahantuojat aluksi naureskelivat. Köykkää kun ei otettu todesta ja sen vuoksi hän ei esim. saanut palstatilaa monille uranuurtaville keksinnöilleen. Monet alan ammattimiehet kyllä ymmärsivät löydön arvon. TIM-säröhän johtuu liian suuren ja/tai liian pitkän takaisinkytkentäketjun äänen nousuaikaa hidastavasta ja säröä lisäävästä vaikutuksesta. Mutta ko. aikana kehuskeltiin etenkin laitevalmistajien piirissä vahvan takaisinkytkennän äänenlaatua merkittävästi parantavasta vaikutuksesta (särön pienenemistä). Se pieni vähemmistö - ts. Köykkä ja Otala - olivat kuitenkin oikeassa ... eivät laitevalmistajien tai laitemyyjien suuri enemmistö.

Ja vielä pieni lisäys: kaikissa johtimissa, oli sitten kyseessä virtajohto tai muu liitosjohto, voidaan havaita eroja, kunhan vain lisätään mittaustarkkuutta. Toinen juttu sitten on, onko tämä mikroskooppisen pieni parametrien välinen ero havaittavissa tai kuultavissa. Esim. virtajohtojen kyseessä ollessa on myös kysymys siitä, millä mekanismilla tämä johtimien parametrien ero voi vaikuttaa esim. vahvistimen äänenlaatuun. Vaikutusmekanismihan olisi tärkeää löytää, jotta kyseinen verkkojohdon vaikutus voitaisiin tulevaisuudessa (kokonaan) eliminoida. Verkkojohdonhan ei pitäisi vaikuttaa esim. vahvistimen ääneen - tämähän on ainakin omasta mielestäni vähintäänkin ei-toivottu vaikutus, josta pitäisi siis päästä eroon.

Mutta hyvää jatkoa vain Teille harrasteemme parissa - ja anteeksi tällainen välispiikkaus!
 
Me ja meidän asiakkaat käyttävät maailman parasta ja tarkinta mittausmenetelmää eli kuuntelemista! Tällä menetelmällä olemme pystyneet mittaamaan selviä eroja esim. kaikilla kaapeleilla, myös digi- ja virtakaapeleilla .

Vastaan ei ole tullut audiolaitetta johon virtajohdon vaihtaminen ei vaikuttaisi ääneen.Meille taas tämä on ainostaan harrastusta ja kuuntelua rikastuttava ominaisuus. Mutta kaikille harrastustavoille on tilaa, nauttikoon kaikki tavallaan !
 
No niin. Toivottavasti tämä nyt meni vihdoinkin oh5md:lle perille. Virtajohdoissa on helposti kuultavia eroja, jotka vaukuttavat musiikin toistumiseen laitteistossa. Tämä on riipumaton siitä,
mitä esim. oh5md yrittää selittää, oli henkilö sitten sähkötekniikasta kuinka "perillä" tahansa. Onko tätä oikeasti niin vaikea ymmärtää. Ehdotan oh5md:lle käyntiä Brossien luona kuuntelemassa
onko näin vai ei. Palataan sitten asiaa...
 
Erittäin asiallinen toive, muutkin ovat sitä kaipailleet. Josko saataisiin uusi aikaiseksi 2019.

Vielä olisi hyvin aikaa tehdä/teettää kunnolliset nettisivut tänä vuonna.

Paljon teillä olisi mielenkiintoista tavaraa, joiden hintoja ja tuotetietoja olisi mukava tutkia hyviltä nettisivuilta. Nyt olette ainakin minun silmissäni aika piilossa, koska en edes tiedä mitä kaikkia edustuksia teillä on. Messuilla tietysti näkee, että monenlaista hienoa on tarjolla, mutta eipä se oikein riitä. Varmaan teillä on asiakkaita ja muuta kiirettä riittävästi ilman nettisivujakin (jos ei olisi, niin nettisivuasiakin olisi kunnossa), mutta lisääkin saattaisi tulla kun saisi netistä kunnolla tietoa.
 
Kannattaisi kuitenkin hieman tutustua kuulon ja kuulemisen teoriaan ... kuuleminen kun vain ei ole se paras ja tarkin instrumentti äänen tai äänenvoimakkuuden eri nyanssien vertailuun. Korvahan on herkkyydeltään mm. hyvin logaritminen ja hyvin epälineaarinen. Mutta kaikkea saa ja voi toki uskoa. Uskoa tai mielipidettä ei kuitenkaan aina voi pitää täysin varmana totuutena.

Esim. paras ja lineaarisin vahvistin on kuitenkin todennäköisesti se, joka ei reagoi ulkoisiin vaikutteisiin - siis esim. verkkojohtoon. Vai oletteko sitä meiltä, että tämä vaikutus kuuluu asiaan - eli laitteen ominaisuuksien pitääkin olla vahvasti riippuvaisia verkkojohdosta. Mitä suurempi vaikutus - sen parempi ??? Esim. Accuphase siis tekee vahvistimensa "turhan hyviksi", kun se lopullinen äänenlaatu kuitenkin riippuu siitä verkkojohdosta? Onko järkevämpää ostaa halpa laite ja kallis verkkojohto, kun se kokonais-äänenlaatu onkin sitten riippuvainen juuri siitä johdosta? Pitäisikö siirtyä akkukäyttöisiin laitteisiin, kun niissä ei ole sitä äänenlaatuun vaikuttavaa verkkojohtoa?

Minun virtajohdoissani - ainakin 25 erilaista - on toki mitattavia eroja, mutta en kuule niitä, koska virtajohtoni ovat täysin hiljaisia. Ei edes pientä surinaa ...

Asiasta ei tämän pidempään ... yli 60 vuoden kokemuksella "HiFi-kuuntelusta" tiedän kuitenkin sen, että meitä on monenlaisia ... ja joku tietää ja toinen vastaavasti ei tiedä. Ja joku vain luulee tietävänsä. Mutta vain täysin tietämätön luulee tietävänsä kaiken.
 
^ eikö se visiitti nyt kumminkin kannattaisi tehdä, tiedä vaikka olisi kokemus muiden joukossa
 
Terve oh5md,

Uskon että sinun tapauksessasi nuo lukemattomat virtajohdot eivät ole olleet se heikoin lenkki systeemissä eli joku muu osa sakkaa ensin. Käy ihmeessä kuuntelemassa Somerolla erilaisia comboja ennen kuin uskot/luulet tietäväsi kaiken :)

-Jari-
 
Kannattaisi kuitenkin hieman tutustua kuulon ja kuulemisen teoriaan ... kuuleminen kun vain ei ole se paras ja tarkin instrumentti äänen tai äänenvoimakkuuden eri nyanssien vertailuun. Korvahan on herkkyydeltään mm. hyvin logaritminen ja hyvin epälineaarinen.

Olet oikeassa, että ihmisen kuuloaisti ei ole se paras ja tarkin instrumentti äänenpainevaihteluiden tai vaikkapa äänitason (mainitsemasi voimakkuus) mittaamiseen.

Mutta tähän on pakko oikaista fundamentaalinen ajatusmalli, sillä olemmehan äänentoistoa ja musiikinkuuntelua pääasiallisesti käsittelevällä foorumilla.

Eli faktahan on se, että siihen käyttötarkoitukseen, mihin äänentoistolaitteet ja kaikki siihen liittyvät komponentit suunnitellaan, ihmiskorva (kuuloaisti) on paras, tarkin ja itseasiassa ainut instrumentti.

Kuunnellessamme musiikkia, ei ole merkitystä sillä, että on olemassa korviamme tarkempia mittareita, jotka pystyvät rekisteröimään kuuloalueemme ylittäviä taajuuksia. Tai vaikka rekisteröimään kymmenkertaisella tarkuudella äänenpaineen vaihtelua kuuloaistiimme verrattuna. Koska ei se mittari siinä spotissa istu ja laita musaa soimaan. Meitä varten se musa soi. Kuunteluhetkeämme varten suunnittelijat suunnittelevat laitteet.

Kun arvioidaan äänenlaatua, eli sitä miten hyvältä ja miellyttävältä musiikki kuulostaa, on korvat siihen paras väline. Siitä ei pitäisi olla epäselvyyttä.
 
Viimeksi muokattu:
^ Se, mikä tässä keskustelussa aiheuttaa usein hahmotusvaikeuksia on, että usein unohdamme, että ihmiset myös kuulevat hyvin erilailla. Sävelkorkeuksia, rytmejä ja musiikin "sisällä" olevia yksityiskohtia kuullaan varsin laajalla skaalalla. Tersin kuulemisen olen tässä suhteessa "testannut" ja hänet on tarkkakorvaiseksi havaittu ;) Tämä hölmö muuttuja tarkkakorvaisuus on siinä mielessä relevantti, että kutakuinkin samalla tavalla kuulevien ihmisten välinen keskustelu on helpompaa. Tässä yhteydessä ehkä vähän OT, mutta mielestäni silti tärkeä huomio.

-erkki
 
Back
Ylös