Arvio: Headamp KGSS - STAX:in kuulokkeille

Jori O

Käyttäjä
Liittynyt
19.3.2008
Viestejä
247
Headamp KGSS arvio

No niin, vahvistin on nyt ollut kovassa kuuntelussa yli 3 kuukautta, joten laitetaan tänne pientä arviota. Musiikkia on tullut aika paljon kuunneltua, mutta varsinaista vertailevaa kuuntelua olen tehnyt aika vähän. Muutaman kerran olen laittanut saman levyn uudestaan soimaan 313:n kautta. (Ja vielä kolmannen kerran uudestaan heti perään KGSS:llä)

Kuunteluarviot on tehty eri aikoina, ja laitoin aina kuuntelujen jälkeen asioita muistiin. Sen johdosta arvioissa esiintyy tautologiaa.

Muinaishistoriaa (lyhyesti)

(Hypätkää suoraan kohtaan ”Testiarviot”, jos ette jaksa lukea turhia höpötyksiä)

Ensimmäinen kosketus Stax:hin tuli minulle 90-luvun alkupuolella, kun sain käytettynä Stax lambda / SRD-6SB-combon. Vertailukohdat olivat silloin toki aika epäreiluja, mutta olin silloin aika myyty Staxien välittämään ääneen. Lambdoja tuli muitakin ja ennen Omegoja viimeisempänä settinä toimi SR-303/SRM-313 combo. (Itse pidän 303-settiä parempana kuin siitä seuraavaa 404/006-comboa, joka sekin oli minulla hetken käytössä.)

Lähihistoriaa

Reilu vuosi sitten olin taas matkalla Japaniin. Lähetin alkuasukas-ystävälleni viestin, että jos hän voisi selvittää, missä voisi päästä kuulemaan Stax Omegoita ja mihin hintaan niitä saisi. Silloin oli juuri julkistettu uusi versio SR-007A. (SR-007A on Japanin markkinoille tarkoitettu ja SR-007mkII on export versio (Eroina ainoastaan väri). Olin aiemmin päässyt hänen kanssaan testailemaan härön näköisiä vahvistimia vanhojen Omegoiden kanssa.

Ystäväni ilmoitti, että sen matkan aikatauluun kuuntelusessiota on vaikea järjestää, mutta hän voi kyllä käydä sellaiset minulle etukäteen ostamassa/tinkimässä, niin aikataulut ei kärsi. -Näin toimittiin. Yhtenä vaihtoehtona oli myös vahvistimen hankkiminen sieltä, mutta koska sille olisi pitänyt jokatapaukseessa hankkia myös muuntaja ja toisaalta en jaksanut raahata vahvaria paikasta toiseen, niin ajattelin hankkia sen Suomesta (717 tai 007).

Suomeen päästyäni lähdin etsimään/tutkimaan näille sopivaa vahvistinta. Silloin minua kiinnosti lähinnä SRM-007:n ja SRM-717:n erot. (Olemassa oleva 313 toimi vallan hyvin Omegoiden kanssa, joten en pitänyt kauheaa kiirettä.) Omissa kuunteluissa 717:llä oli pieni etu verrattuna 007:aan tarkkuuden ja terävyyden johdosta.

Tästä löytyi myös paljon tietoa ja mielipiteitä head-fi sivustolla. Aika nopeasti selvisi, että sekä solid-state 717:lle että putki 007:lle löytyi omat kannattajansa. Toki oheislaitteilla on suuri merkitys, ja kuulematta kyseisiä yhdistelmiä on vaikea verrata.

Samalla head-fi:tä selatessa tuli eteen kolmas vaihtoehto eli KGSS. Se on itseasiassa ainoa vaihtoehto hintaluokassa ~2000e Stax:n omien 007:n ja 717:n lisäksi. Neljäntenä mahdollisena (ja hiukan edullisempana) olisi ollut Woo-audio GES. Suomessa KGSS:ää on vaikea päästä kuulemaan, joten tässä asiassa oli pakko luottaa muiden arvioihin ja kirjoituksiin. Yleisesti ottaen voidaan sanoa, että en löytänyt yhtäkään arviota, jossa KGSS:ää olisi pidetty 007:aa tai 717:aa huonompana. Ongelma tässä toki on arvioiden vähäisyys. Toisaalta arviot olivat usein tehneet henkilöt joilla oli pitkä ja laaja kokemus Stax:stä. Koska KGSS:n hinnaksi verojen ja tullien jälkeen tulisi suunnilleen sama kuin mikä olisi Staxien omien vahvistinten (tingitty) hinta kotimaassa, niin päätin tilata vahvistimen sokkona. Soitin Justinille Headamppiin ja hän lupasi minulle KGSS:n tehdä. Osasin odottaa pitkää toimitusaikaa, mutta siitä muodostui vielä pidempi...~12kuukautta. Odotusaikana käytin lähinnä omaa 313:sta, mutta myöskin välillä 717:aa.

Kaapeli sivu-juoni

Koska ostin vahvistimenkin sokkona, niin ajattelin ottaa vielä toisen ”leap of faith”:n. Eli tilasin Bow Wizardin ja KGSS:n väliin balansoidun välikaapelin sokkona. Mutta tässä käytin samaa logiikka kuin vahvistimen kanssa...eli katsoin mitä kaapeleita muut KGSS:n omistajat käyttivät. Kellään ei toki ollut Bow Wizardia lähteenä, mutta muutamilla Stax-vaikuttajilla oli käytössä minulle silloin tuntematon Ridge Street Audion Poiema välikaapeli. Olin RSA:han yhteydessä ja kysyin tarjousta.

RSA:n Robert ehdotti minulle RSA Poiema!!! R-v3 signature kaapelia imbedanssi sovitettuna Wizardin ja KGSS:n väliin. Hän lupasi olla yhteydessä Bow:n ja tehdä minulle tarjouksen. Tässä taas nähtiin, kuinka loistava asiakaspalvelu todella lisäsi minun ostohaluja, joten ostopäätös oli helppo. Tarjous oli hyvä. (Olin juuri ollut itse yhteydessä Bow:n Bo Christenseniin erään toisen asian johdosta, niin oli hassua nähdä heti perään RSA:n Robertin ja Christenseniin lyhyt kirjeenvaihto)

Vihdoin se saapui

Mikään kaunotarhan se ei ole, mutta on se luonnossa siistimpi/tyylikkämpi, kuin niissä kuvissa mitä olin nähnyt. Mekaanisesti se oli vakuuttava: painava ja jäykkä. (kuulokevahvistimeksi). Vaikka olin nähnyt kuvia laitteesta sekä mitat , oli se silti yllättävänkin iso laite (420x410x100, syvyys ilman liittimiä ja säätimiä)

index.php

Juuri tullista haettu

Testauslaitteisto

Stax SR-007A
Headamp KGSS
Bow Wizard

RSA Poiema!!! R-v3 signature
VdH Mainserver

Vertailulaite:

Stax SR-313
VdH the first ultimate

index.php

KGSS alahyllyllä. Vasemmalla lattialla vertailulaitteena toiminut SR-313.

index.php

kuulokesetti

Testiarviot:

Ensisavut

Justin oli tehnyt laitteelle jonkinlaisen sisäänsoiton, mutta minulla oli alustavana tarkoituksena antaa vahvistimelle (ja samalla kaapeleille) muutamien tuntien sisäänsoitto ilman että lähden sillä varsinaisesti kuuntelemaan....

....Mutta pakkohan sitä oli vähän kuunnella.

Ensivaikutelmana oli kirkkaus, erottelevuus, selkeys. Sitä pientä tummuutta, mikä Omegoilla oli 313:n kanssa, ei ollut enää läsnä. Mutta oltiinko menty jo liiankin kirkaaksi? Olin havaitsevani pientä kihinää ja sibilancea.

Annoin laitteiston soida useita tunteja ennenkuin aloitin varsinaisen vertailevan kuuntelutestauksen.

Jälkilisäys:
Myöhemmissä kuunteluissa ei tuota mainitsemaani ylikirkkautta esiintynyt. En tiedä johtuiko ominaisuus sisäänsoiton puuttesta vai oman pään sisältä. KGSS+Omega on edelleen tummempi kuin 313+303.

(Jaahas, tuli näköjään merkki-limitti täyteen...jatkuu seuraavassa viestissä)
 

Liitteet

  • KGSS-small.jpg
    KGSS-small.jpg
    39,2 KB · Katsottu: 518
  • Setti.jpg
    Setti.jpg
    96,1 KB · Katsottu: 306
  • kuulokesetti.jpg
    kuulokesetti.jpg
    75 KB · Katsottu: 517
Varsinaiset kuunteluarviot

Käytetty musiikki ja lyhyt yleinen kuvaus niille jotka eivät esittäjiä tunne, sekä varsinainen kuunteluarvio:

Astor Piazzolla: The Rough Dancer and the Cyclical Night
http://www.nonesuch.com/albums/the-rough-dancer-and-the-cyclical-night
41E1xDBB0%2BL._SL500_AA240_.jpg

Hengästyttävää Tango Nuovoa. Piazzollaa parhaimmillaan. Piazzollan omin sanoin: ” It's music meant to be played by half-drunk musicians in a bordello” Tunteita herättävää tummaa musiikkia.

KGSS:llä Piazzollan virtuoosimaisuus herää henkiin. Dynamiikkaa on enemmän. Rytmi kulkee paremmin, soitosta saa paremmin selvää. Paquito D'Riveraon saxofoni on tarkempi ja vivahteikkaampi. Yleisesti koko levy toistuu hyökkäävämmin KGSS:llä, agressiivisemmin, muttei kuitenkaan rasittavammin. 313:lla esiintynyt pieni laahaavuus oli KGSS:llä poissa.


Dead can Dance: Spiritchaser
http://www.discogs.com/Dead-Can-Dance-Spiritchaser/release/67102
41YFShuDp8L._SL500_AA240_.jpg

Hienon yhtyeen viimeiseksi jäänyt albumi. Arabialaiseen ja pohjois-afrikkalaiseen rytmiikkaan yhdistyy pohjois-amerikan intiaanien vaikutteita. Kestosuosikki, ei tosin DcD:n paras.

Brendan Perryn tumma karismaatinen ääni pääsee oikeuksiinsa. KGSS:llä vokaalit on syvempiä, luonnollisempia. Äänenvärit ja vibra on havainnollisempi. Rytmi on puhtaampi. DcD:lle tunnusomainen dynamiikka loistaa. Lisa Gerardin kuulas ääni on aina hieno, mutta se soi yhtälailla 313:lla kuin KGSS:llä.


Bat For Lashes: Two Suns
http://www.discogs.com/Bat-For-Lashes-Two-Suns/release/1719010
51c3DCRJZPL._SL500_AA240_.jpg

Pitkästä aikaa tuoretta poppia, josta meikäläinen on innoissaan. Natasha Khan on luonut komeita pop-sävellyksiä, jossa käytetään rohkeasti hienoja basso ja rumpu-kuvioita. Jos levyn neljä ekaa biisiä olisi julkaistu EP:nä, olisi se ollut yksi hienoimmista. Ei ne loputkaan huonoja ole, mutta eivät pääse neljän ensimmäisen muodostaman kokonaisuuden tasolle.

Avausraidan ”Glass” rumpurytmi vetää mukaansa. KGSS:llä basso ja rummut ovat luonnollisempia. Rytmi ja dynamiikka vie eteenpäin. 313:lla koko rytmiryhmä muuttuu konemaisemmaksi, metallisemmaksi. KGSS:llä rytmi oli tarkempi, nopeampi ja keskibassot olivat selkeämmät. Rytmin seurattavuus oli parempi.
313=tylsempi, KGSS=innostava.
Tässä on musiikkia, joka pääsee Staxeillä oikeuksiinsa. En pääse kaiuttimilla läheskään samaan fiilikseen.


Tool: 10.000 Days
http://www.discogs.com/Tool-10000-Days/release/677320
51EE1G6HMVL._SL500_AA240_.jpg

Monipuolista ja moniuloitteista rockia.

Yleisesti sanoen minusta rankempi bändi-musa, eli punk, hard-rock ja heavy (sisältäen useimmat alalajit) eivät ole parhaimmillaan kuulokkeilla. Ei Staxeillä, eikä minusta muillakaan kuulokkeilla. Ne yleensä hyötyvät suunnattomasti kaitinkuuntelun paremmasta ”live-mäisyydestä”.

Tool:in tyyliset matemaattiset tarkat kokeelliset bandit ja monet rankemmat proge-bändit ja myös esim. Opethin Damnation toimivat toisaalta minusta erittäin hyvin kuulokkeilla.

10.000 Days vyöryy eteenpäin. KGSS:llä draivi on selkeämpi. Musa rullaa paremmin, munakkaammin. Dynamiikkaa on enemmän, progressiiviset elementit korostuu. Rytmi on tarkempi, koko bassoalue toistuu lineaarisemmin. Toisto on munakkaampaa ja räväkkäämpää.


David Sylvian: Secrets of Beehive
http://www.discogs.com/David-Sylvian-Secrets-Of-The-Beehive/release/73549
51PM5WXH1HL._SL500_AA240_.jpg

Kaunista, melodista pop-musiikkia.

Sylvian on minulle tärkein artisti genressään. Soittomäärissä Sylvianin 80-luvun tuotanto on minulla varmaankin ykkönen kaikista levyistäni. KGSS:llä Sylvianin ääni pääsi oikeuksiinsa. Äänen nyanssit erottuivat paremmin. Hetkelliset fortissimot sävähdyttävät enemmän (kontrasti-juttu...). Luonnollisuus ja soittimien värit tulevat paremmin esiin. Toisaalta Sylvianin äänessä oleva sibilance korostuu hiukan. Sylvianin herkkä falsetti toistuu vivahteikkaammin. Ääni on juuri sellainen, jota olen pienillä keikoilla herralta kuullut. Tauot laulussa ovat puhtaampia, nuotit loppuvat selkeämmin.


Brian Eno: Music for Airports
Bang on a Can: Music for Airports
http://www.discogs.com/Brian-Eno-Ambient-1-Music-For-Airports/release/1106034
http://www.discogs.com/Bang-On-A-Can-Music-For-Airports-Brian-Eno/release/128990
41BGVKMPZML._SL500_AA240_.jpg

31W6DQ2HMAL._SL500_AA240_.jpg

Minulle ambientin tärkein levy. (...mutta ei välttämättä paras) Erään tyylisuunnan origo.

Kuuuntelin sekä Enon alkuperäistä, että Bang on a Can:in akustisilla soittimilla tehtyä hienoa tulkintaa. Tuolla Bang on a Can:in versiolla ja KGSS:llä oli soittimet tarkempia ja realistisempia. Varsinkin Bassoviulun reso ja murina oli selkeä ja akustinen...live-mäinen. Soittimet heräsivät henkiin.


Steve Reich: Tehillim
http://www.nonesuch.com/albums/tehillim-three-movements
411ENESJ77L._SL500_AA240_.jpg

Klassisen minimalismin klassikko no1, voiko tästä muuta sanoa.

KGSS kaivaa levyltä enemmän informaatiota. Vaikka Tehillim on lähinnä teos laulu-äänille, niin sen tausta on silti rikas. KGSS:llä nämä elementit taustalla tulevat paremmin esiin, ilman että ”pääosassa” olevat vokaalit yhtään kärsivät. Kokonaisuus on tasapainoisempi. Laulun muodostama rytmi on hengästyttävä.


Clobal Communication: Re-motion
http://www.discogs.com/Global-Commu...Global-Communication-Remix-Album/master/16256
a146224128a0e07345fe8010.L._AA240_.jpg

Modernia ambientia-electronicaa parhaimmillaan. Ei mitään lei’untaa vaan soljuvaa rytmiä.

313:lla ääni kireämpi, terävämpi, sotkuisempi ja raastavampi. KGSS:llä tuli enemmän informaatiota esiin. Soundit oli pehmeämmät, luonnollisemmat. Draivi ja eteenpäinmeneminen oli selkeämpää. Iskut olivat terävämpiä ja nousut selkeämpiä.

(Täysin samat arviot ja huomiot käyvät myös toiseen modernin ambientin levyyn, jota käytin kuunteluissa: Marconi Union - Distance)

Lopputulos

Yleisesti voidaan sanoa, että rytmin seurattavuus, dynamikka ja iskevyys on parempaa. Toisaalta varsinkin akustiset soittimet sekä laulu toistuivat luonnollisemmin.

Usealla levyllä aiemmin konemaiselta kuulostaneet rummut kuulostavat KGSS:llä akustiselta. Parhaiten sen kuulee haitsussa. Joillain levyillä jopa rasittavalta kuulostanut kihinä on nyt huomattavasti luonnollisempi ja realistisempi.

Olenko tyytyväinen?

Yhdistelmän synergiat tuntuvat toimivan. Olen erittäin tyytyväinen.

Suosittelenko muille?

Stax SR-007a (Omega II) + Headamp KGSS yhdistelmä tekee lähes kaiken paremmin kuin mikään muu testaamani Stax-combo. Mutta se on edelleen Stax, kaikkine ominaispiirteineen: sekä hyvine ominaisuuksien että puutteineen. Jotkut osa-alueet ovat parantuneet selvästi, mutta eivät ne edelleenkään ole kuulokkeet heille, joiden mielestä Staxeillä ei voi kuunnella musiikkia.

Täytyy kuunnella lisää KGSS + 303/404 –yhdistelmiä. Tuntuu siltä, että tällä yhdistelmällä voidaan saada joillain äänitteillä jopa enemmän kuin mitä Omega + KGSS –combolla saadaan.

Disclaimer

Kuunteluarvioni on tehty lähinnä vertailuna omiin laitteisiini ja kokemuksiini Stax:stä. Ei niinkään vertailuna muihin laadukkaisiin kuulokejärjestelmiin. (HE90 kuuntelusta on liian pitkä aika)

Yleisesti voidaan sanoa, että kuunteluvertailujen tekeminen on vaikeaa. Sitä kuuntelee hetken analyyttisesti, mutta yhtäkkiä alkaa musiikki ja tunnelma viemään, ja analyyttisyys unohtuu. Yht’äkkiä levy vaan loppuu ja mitään konkreettista sanottavaa ei ole, ainoastaan fiilis. Toisaalta määrätyistä levyistä ja kappaleista tulee uutta esiin, minkä huomaan automaattisesti ihan kesken kuuntelun. Erot ovat selviä, mutta silti vaikeasti sanoiksi puettavia.

Itse uskon että kuulokejärjestelmillä mikroakustiikalla, eli sillä miten kuulokkeet sopivat akustisesti henkilön päähän, korvien muotoon ja sijaintiin on suuri vaikutus. Mikä sopii toiselle, voi olla toiselle todella huono. Tätä voi itse havainnollistaa helposti liikuttamalla kuulokkeita eri kohtaan korvilla.

Specifications:

Device Type Solid State (JFET, Bi-Polar Transistors)
Frequency Response 5Hz-45KHz +/-0.1dB
Signal-to-Noise Ratio inaudible
Total Harmonic Distortion <0.008%
Gain 1000x / 60dB
Input Impedance 50K ohms
Output Voltage 1200 Volts peak to peak
Inputs/Outputs 1 XLR input, 1 RCA input, 1 Stax Pro-bias output
Bias Voltage 580VDC (adjustable)
Operating Voltage 230VAC
Power Consumption 80 Watts
Chassis Dimensions 16.5 (L) x 16.0 (W) x 4.0 (H) inches
Weight 18lb / 8.0kg

http://www.headamp.com/electrostat_amps/kgss/index.htm
 
Oikein mielenkiintoinen juttu. Hieno systeemi, olisi kiva joskus kuulla noita. Jotkut väittävät että tehot ei oikein riittäisi aina omegoille. Onko mitään tälläistä tullut vastaan?
 
Kiinnostavaa luettavaa. Omistan itse 303/313-setin.

Pari off topic kysymystä:

Toisinaan olen miettinyt, että Omegatkin voisi joskus katsastaa. Mitä mieltä olet, saako Omegoista irti 313:lla jotain sellaista, että tällainen yhdistelmä kannattaisi, vai vaatiiko Omegojen paremmuuden havaitseminen myös paremman vahvistimen (tämä tuntuu olevan aika yleinen mielipide head-fi:n puolella)? Ja toisaalta: onko Omega mielestäsi kertaluokkaa Lambdoja parempi kuuloke vai onko kyse pikemminkin makuasiasta?
 
Karhu sanoi:
Oikein mielenkiintoinen juttu. Hieno systeemi, olisi kiva joskus kuulla noita. Jotkut väittävät että tehot ei oikein riittäisi aina omegoille. Onko mitään tälläistä tullut vastaan?

Itse en ole tähän törmännyt. Enkä kyllä itseasiassa muista, että tästä olisi valitettu. Jotkut ovat sanoneet, että KGSS:lläkään ei päästä kuin 75 prosenttiin Omegoiden täydestä potentiaalista, mutta tässä ei varmaankaan tarkoiteta pelkästään tehoja.

Tiukkapipo sanoi:
Toisinaan olen miettinyt, että Omegatkin voisi joskus katsastaa. Mitä mieltä olet, saako Omegoista irti 313:lla jotain sellaista, että tällainen yhdistelmä kannattaisi, vai vaatiiko Omegojen paremmuuden havaitseminen myös paremman vahvistimen (tämä tuntuu olevan aika yleinen mielipide head-fi:n puolella)? Ja toisaalta: onko Omega mielestäsi kertaluokkaa Lambdoja parempi kuuloke vai onko kyse pikemminkin makuasiasta?

Kyllä 313:llakin Omegoiden hyvyys tulee esiin. KGSS kyllä selvästi parantaa toistoa monellakin osa-alueella, mutta ei se ero nyt niin merkittävä ole kuin jotkut antaa ymmärtää. (Mutta niinhän se usein on). Omegat ovat yllättävänkin erillaiset verrattuna Lambdoihin. Tästä johtuen paremmuus ei ole niin yksiselitteinen. Tiedän useammankin henkilön, joka on vaihtanut takaisin lambdoihin ihan puhtaasti äänen takia.

Aika monelle ongelmaksi tulee ns. "mid-bass hump", jota itse en ole juurikaan kyllä havainnoinut. Ilmeisesti KGSS parantaa tätä aika paljon, mutta tosiaan, itse en sitä 313:lla ole eritellyt, joten en pysty sen poistumisesta mitään sanomaan. (Mutta yleisesti keskibassojen iskut, terävyys ja rytmin seurattavuus on parantunut, joten kai me liikutaan samoilla linjoilla käyttäen eri termejä)

Itse voisin ihan hyvin elää myös 313+omega kombolla, jos esim. rahatilanne sen vaatisi.
(tosin tiukassa rahatilanteessa viimeinen setti olisi 303+KGSS, johtuen aika pitkälle siitä että KGSS on hankala hankkia. Muita saa aina kaupasta.)

Kun siirrytään keskihintaisesta astetta kalliimpiin komponentteihin, niin oston kannattavuus on aina jokaisen itse arvioitava. Musiikin toisto paranee, mutta paraneeko sen riittävästi hintaan nähden? Minulla se parani. Tosin en ole mihinkään 303:sta luopumassa.

Sen minkä minä olen huomannut, niin omegoilla (ja muillakin stax:seillä) lähteen merkitys kasvaa. Eli 313+Omega yhdistelmää kannattaa kuunnella myös erillaisilla lähteillä ennen lopullista tuomiota.
 
Kiitokset, Jori O. Jonain päivänä tuo Omegoiden testaus on varmaan edessä.
 
Jori O sanoi:
Itse en ole tähän törmännyt. Enkä kyllä itseasiassa muista, että tästä olisi valitettu. Jotkut ovat sanoneet, että KGSS:lläkään ei päästä kuin 75 prosenttiin Omegoiden täydestä potentiaalista, mutta tässä ei varmaankaan tarkoiteta pelkästään tehoja.

Voi olla että muisti tekee mulla tepposet ja tämä ajatus tuli jossain yksityiskeskustelussa. Mutta pääasia että tämmöistä ongelmaa ei mielestäsi ole. Aika harva tuota KGSS on haukkunut, varmasti upea vahvistin.
 
Back
Ylös