Artistit nälkäkuoleman partaalla

Mika

Käyttäjä
Liittynyt
3.2.2009
Viestejä
822
Princen lippujen hinnat kirvoittivat miettimään seuraavaa:

Hinnat:

KONSERTTI:
Pe 15.10.2010 Helsinki, Hartwall Areena
Ovet klo 18.30 (Show noin klo 20.00)

LIPUT:
Etupermanto 129e
Keskipermanto+ alakatsomoiden etuosat 99e
Takapermanto + alakatsomoiden takaosat + yläkatsomoiden etuosat 79e
Yläkatsomoiden takaosat 69e

Tuotot:
Keikalle myydään 10 000 lippua a 100€ = 1000 000 €
Prince on reilu jätkä ja pitää vaan puolet eli kuittaa 500 000€
Levy-yhtiö on vastaavasti oikein reilu ja tilittää Princelle jokaisesta myydystä levystä
2 euroa. Vastaava levymyynti olisi siis 250 000 kappaletta.
Hmm. paljonkohan se Spotify oikein rassaa näitä megatähtiä?
 
^Jos areenallinen väkeä on valmis maksamaan keskimäärin sata euroa lätty nähdäkseen Symbolin, niin saa kai siinä tienatakin.
Ei kai se Spotifyn, levy-yhtiöiden tai laittoman kopioinnin tuloja pienentävä vaikutus koskaan pure kaikkein myyvimpiin artisetihin. Alempi keskiluokka ja aloittelijat siinä varmaan lirissä ovat. Luulisin.

:) v-a
 
Suomessa ainakin suosittujen keikkailijoiten palkkiot ovat nousseet pilviin ,eivät he mitään nälkää näe kaukana siitä. keikka illasta pyydetään useita tuhansia euroja kerta parhaat pyytävät.
 
kolsja-4 sanoi:
Suomessa ainakin suosittujen keikkailijoiten palkkiot ovat nousseet pilviin ,eivät he mitään nälkää näe kaukana siitä. keikka illasta pyydetään useita tuhansia euroja kerta parhaat pyytävät.

Pitäisikö nähdä???

Tapsa
 
Ei pitäisi mutta yhdestä illasta saatava tuhansien palkkio on musta liikaa.siitä kärsii jo katsojat kohonneina pääsylippujen hintoina.
 
Laskelmista jotenkin pääsee unohtumaan muut järjestelyt. Tila, järkkärit, lipunmyyjät jne. Toki hinnat on kovia, en minä sitä sano. Mutta onhan vaikkapa Princelläkin esimerkiksi soittajiakin mukanaan. Niillekin maksetaan jotain. Kamat pitää roudata tälle saarelle ja koota keikkaa varten kasaan, sekin maksaa.
 
Alex sanoi:
Kun levyt ladataan netistä, on artistien saatava tulonsa keikoilta ;-)

--
Tästä olen samaa mieltä.

kossu sanoi:
Laskelmista jotenkin pääsee unohtumaan muut järjestelyt. Tila, järkkärit, lipunmyyjät jne. Toki hinnat on kovia, en minä sitä sano. Mutta onhan vaikkapa Princelläkin esimerkiksi soittajiakin mukanaan. Niillekin maksetaan jotain. Kamat pitää roudata tälle saarelle ja koota keikkaa varten kasaan, sekin maksaa.
Huomasit varmaan, etä vähensin jo kättelyssä puolet tuloista muita kuluja varten. Ehkä yleisenä kommenttina voisi sanoa, että puheet "kaikkien aikojen tuotoisimmista kiertueista" ovat jyrkästi ristiriidassa noiden "miksi artisteille ei makseta tarpeeksi" - puheiden kanssa.
 
Alex sanoi:
Kun levyt ladataan netistä, on artistien saatava tulonsa keikoilta ;-)

--

Mitenkäs tämä eroaa siitä vanhasta hyvästä ajasta, kun uusimmat hittilevyt levisivät kulovalkean tavoin C-kasetteina? Omasta nuoruudesta muistelisin, että aidot ostetut C-kasetit olivat enemmänkin poikkeus kuin sääntö. 90-luvun alussa oma kokoelmani oli yli 100 C-kasettia, joista kaksi oli alkuperäisiä. Nekin lähinnä siksi, että olivat kirpparilla halvempia, kuin tyhjän kasetin hinta oli. Enkä todellakaan ollut ainoa. Nykynuorilla on suhteessa huomattavasti enemmän ostettuja levyjä verrattuna 80- ja 90-luvun taitteeseen.

On hämmentävää miten ala, jonka myynti lähes jatkuvasti pysyy samana tai kasvaa, kärsii näin vahvasti laittomista kopioinneista, vaikka ongelma on ollut olemassa lähes koko alan olemassaolon ajan... Huvittavaa on, että artistien levysopparit heikkenevät jatkuvasti, mutta levy-yhtiöt tahkovat voittoa vuosi vuoden jälkeen.
 
Mika sanoi:
Tästä olen samaa mieltä.
Huomasit varmaan, etä vähensin jo kättelyssä puolet tuloista muita kuluja varten. Ehkä yleisenä kommenttina voisi sanoa, että puheet "kaikkien aikojen tuotoisimmista kiertueista" ovat jyrkästi ristiriidassa noiden "miksi artisteille ei makseta tarpeeksi" - puheiden kanssa.

Huomasin, mutten tiennyt kenelle ne jää. Bändille, roudareille, tapahtumajärjestäjälle....
 
sarte sanoi:
Mitenkäs tämä eroaa siitä vanhasta hyvästä ajasta, kun uusimmat hittilevyt levisivät kulovalkean tavoin C-kasetteina? Omasta nuoruudesta muistelisin, että aidot ostetut C-kasetit olivat enemmänkin poikkeus kuin sääntö. 90-luvun alussa oma kokoelmani oli yli 100 C-kasettia, joista kaksi oli alkuperäisiä. Nekin lähinnä siksi, että olivat kirpparilla halvempia, kuin tyhjän kasetin hinta oli. Enkä todellakaan ollut ainoa. Nykynuorilla on suhteessa huomattavasti enemmän ostettuja levyjä verrattuna 80- ja 90-luvun taitteeseen.

On hämmentävää miten ala, jonka myynti lähes jatkuvasti pysyy samana tai kasvaa, kärsii näin vahvasti laittomista kopioinneista, vaikka ongelma on ollut olemassa lähes koko alan olemassaolon ajan... Huvittavaa on, että artistien levysopparit heikkenevät jatkuvasti, mutta levy-yhtiöt tahkovat voittoa vuosi vuoden jälkeen.
Juuri näin. Olen ymmärtänyt, että pelkällä levymyynnillä artisti ei ole koskaan tehnyt rahaa noiden välikäsien takia. Mitä ilmeisemmin tämä piratismi onkin iskenyt pahiten tohon 'väliportaaseen'. Noh, jollakin sen levy-yhtiön assarinkin pitää elää :). Älkää kuitenkaan ymmärtäkö, että hän on se pahin kuppaaja tässä yhtälössä. Hmm ehkäpä artistit pitääkin ymmärtää suurina työllistäjinä. Nyt meni vaikeaksi :).
 
sarte sanoi:
Mitenkäs tämä eroaa siitä vanhasta hyvästä ajasta, kun uusimmat hittilevyt levisivät kulovalkean tavoin C-kasetteina? Omasta nuoruudesta muistelisin, että aidot ostetut C-kasetit olivat enemmänkin poikkeus kuin sääntö. 90-luvun alussa oma kokoelmani oli yli 100 C-kasettia, joista kaksi oli alkuperäisiä. Nekin lähinnä siksi, että olivat kirpparilla halvempia, kuin tyhjän kasetin hinta oli. Enkä todellakaan ollut ainoa. Nykynuorilla on suhteessa huomattavasti enemmän ostettuja levyjä verrattuna 80- ja 90-luvun taitteeseen.

On hämmentävää miten ala, jonka myynti lähes jatkuvasti pysyy samana tai kasvaa, kärsii näin vahvasti laittomista kopioinneista, vaikka ongelma on ollut olemassa lähes koko alan olemassaolon ajan... Huvittavaa on, että artistien levysopparit heikkenevät jatkuvasti, mutta levy-yhtiöt tahkovat voittoa vuosi vuoden jälkeen.

Pari oikaisua:
9/10 äänitteestä/musiikkijulkaisusta on tällähetkellä laiton, suhdeluku c-kasettiaikana oli ihan jotain muuta.
Isoista levy-yhtiöistä yksikään ei ole kasvanut 2000-luvun aikana musiikin julkaisulla.
Virgin Records, Tower yms. perinteiset levykauppaketjut ovat käytännössä lopettaneet levymyynnin kannattamattomana. Lopettaneet liikkeet tai siirtyneet myymään muuta krääsää...
Euroopan suurin, Hollannissa sijaitseva tuotantolaitos, teki konkurssin kaksi vuotta sitten. (kyseessä siis tehdas joka valmistaa cd, sacd, dvd, vinyyli yms. mediaa.)
Uusia artisteja signataan/uutta musiikkia julkaistaan huomattavasti vähemmän.

USA:ssa on keikoista niin kova ylitarjonta, että ilman listasijoituksia on kiertueelle turha lähteä.
Kyllä Prince, Madonna ja Lady Gaga varmaan tahkoaa rahaa...


On se hämmentävää, että joku oikeasti luulee että mikään ei ole muuttunut... :(

-N-
 
80-luvun teinillä oli pahvilaatikossa kopioituna 50-100 kasettia. 2010-luvun teinillä on kovalevyllä kopioituna 5000-10000 biisiä. Minunkin käsitykseni mukaan levy-yhtiö on nykyään sellainen bisnes että luodakseen pienen omaisuuden kannattaa aloittaa suurella.
 
Muistetaan kuitenkin että niistä kovo tai C-kasetti kopioista valtaosa taitaa sittenkin olla laillisia. Laillisesta lähteestä kun saa jokainen ottaa itselleen muutaman kopion. Niistä aihioista myös maksetaan teosto maksut. Laillisia lähteitä on kaverin ja omat CD levyt, samoin kirjaston. Myös radiolähetys on sellainen. Tällä hetkellä lähinä laittomia lähteitä lienee ilman tekijänoikeuden maksua toimivat vertaisverkot ja luvatta tehdyt ja myydyt CD/DVD kopiot.
 
kre sanoi:
80-luvun teinillä oli pahvilaatikossa kopioituna 50-100 kasettia. 2010-luvun teinillä on kovalevyllä kopioituna 5000-10000 biisiä. Minunkin käsitykseni mukaan levy-yhtiö on nykyään sellainen bisnes että luodakseen pienen omaisuuden kannattaa aloittaa suurella.

Vaikka teinillä olisi kiintolevyllä miljardi albumia niin se ei vielä tarkoita minkään sortin tulonmenetystä artistille. Sehän on tosi trendikästä laskea, että teini teki miljardi x 20€ vahingon piratoimalla, mutta käytännössä ilman kopiointimahdollisuuksia sama teini olisi ostanut 2-5 albumia eli tulonmenetys oli oikeasti vain kymmeniä euroja.

Tähän voisikin linkittää erään laulun Copying is not theft.
 
Gretch sanoi:
Vaikka teinillä olisi kiintolevyllä miljardi albumia niin se ei vielä tarkoita minkään sortin tulonmenetystä artistille. Sehän on tosi trendikästä laskea, että teini teki miljardi x 20€ vahingon piratoimalla, mutta käytännössä ilman kopiointimahdollisuuksia sama teini olisi ostanut 2-5 albumia eli tulonmenetys oli oikeasti vain kymmeniä euroja.

Ootko tosissasi??? Tosissaan?

t.Tapsa
 
Entä sitten kun niitä teinejä on miljoonia?
 
TapsaS sanoi:
Ootko tosissasi??? Tosissaan?

Minusta Gretchillä on tässä kyllä todella hyvä pointti takana. Ei kirjaston lukusalissa lehtiä lukevia kansalaisia voida laskea piratismin perusongelmaksi. Se on lähinnä kustantajayhtiöiden tietoista valehtelua itselleen ja ennen kaikkea medialle. Opiskelija ostaa muutaman levyn/kk, ei enempää, koskaan.
 
kre sanoi:
80-luvun teinillä oli pahvilaatikossa kopioituna 50-100 kasettia. 2010-luvun teinillä on kovalevyllä kopioituna 5000-10000 biisiä.

Kasariteini olisi saattanut ostaa nuo 50-100 levyä muutamassa vuodessa ellei olisi kopioinut niitä kassulle, mutta nykynuori tuskin ostaisi noita 10000 biisiä missään vaiheessa, vaikkei copya olisikaan? Asioita on vaikea verra yksi yhteen. Olen samaa mieltä Gretchin kommentin kanssa osin, pystyn ymmärtämään sen.
 
Back
Ylös