Apua kuunteluhuoneen akustointiin

^^ Postailen Audyssey käppyrät tänne jahka ehdin ajamaan sen läpi. Ja ehdinhän minä, varmaan heti kun tässä töistä kotiin ehtii. Mulla on lisäksi keskustelu auki GIK Acousticsin suuntaan mitä ehdottavat matalien taajuuksien osalta. TIlaahan tuossa huoneessa ei hirveästi millekään bassoansoille ole, ja samoin sisustusvastaava pitää tiukkaa rotia ja miksipä ei pitäisikin. Katotaan mitä vastaavat ja ehdottavat.
 
Miten usein tämä on ollut käytännössä havaittavissa? Monesti siitä on varoiteltu mutta en muista montaakaan/yhtään todellista ongelmaa, ainakaan niin että se olisi konkretisoitunut keskusteluksi foorumilla.
Kaverillani oli moinen edellisessä asunnossaan. Kattoon oli rakennettu koristeellinen alaslasku, joka oli sisältä ontto. Kumina pilasi musiikinkuuntelun lähes täysin, eikä sille vuokra-asunnossa voinut oikein tehdä mitään. Tyypillisimmin tämä ongelma on vanhojen rakennusten väliseinissä, joista on jätetty villoitus pois. Kipsi- tai lastulevyseinä (tai katto) ilman villavaimennusta kumisee todella ikävästi.
 
Tein eilen Audyssey mittaukset (MultEQ XT), tässä tulokset. Tein Audysseyn pyytämät kahdeksan mittausta aika tiukasti kuuntelun sweet spotin ympärillä, jotta optimoi sitä vasten. Vasemmalla vihreällä mittaustulokset, oikealla punaisella laskelmallinen tilanne korjausten jälkeen.

(Punaisessa käyrässä näkyy Audysseyn Reference-käyrän dippi kahden KHz:n kohdalla, mutta ei välitetä korjauslaskelmasta, vaan itse mittaustuloksesta, vasemmalla. )

Kuuntelupiste on 2,9 metriä etuseinästä, eli n. kaksi kolmannesta huoneen syvyydestä.Kaiuttimet ovat 60 cm irti etuseinästä ja 40 cm irti sivuseinästä. Kaiuttimien väli on 200 cm. Kuuntelupisteen kolmion sivu on noin 230 cm eli ei aivan tasakolmio, mutta lähellä kuitenkin.

1641281523454.jpg
 
Mittauksen ulkopuolella en ole valtavasti ehtinyt vielä ihan kuunnella muutoksen vaikutusta, muuta kuin että huone rauhottui kummasti. Pientä edellä kommentoitua diskantin katoamista kokonaisuudessa havaittavissa, mutta se korjautui kun vaihdoin Audysseyn Reference-käyrän jossa tuo dippi heidän Flat-käyrään, jota suosittelevatkin pienissä ja/tai vaimennetuissa huoneissa. Yksin tuo muutos korjasi tilannetta paljon.

(Pakko mainostaa myös Audysseyn Dynamic EQ -asetusta, joka pyrkii luomaan referenssikuuntelukokemuksen kaikilla äänenvoimakkuuksilla, eli jos soittaa referenssivolyymillä ei korjaa lainkaan, mutta mitä hiljempaa niin sen enemmän. Tosi mainio ominaisuus, nyt soi todella kauniisti myös hiljaa kuunnellessa!)

Bloggailin Audyssey opiskeluani tuonne Aloittelijafoorumille, siellä yhdessä how-to videossa muistutettiin, että muista nauttia kuuntelusta. Hyvä neuvo, vaikka tässä ehkä vielä tuota alataajuuksien kanssa akustointia vielä pohdinkin.

-> Oikeinkin tyytyväinen jo nyt. Jos ottaa akustoinnin kustannuksen eli noin 500 euroa paneeleihin ja liimaan, niin vastaavalla rahalla ei kyllä saa komponenttia joka muuttaisi kuuntelua positiivisesti näin paljon. Akustointi kannatti, ehdottomasti.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reaktiot: K.K
Taajuusresoluutio noissa kuvissa on aika heikko, mutta jotain tuosta näkee. Hieman 100 Hz yläpuolella on moodipiikki, joka näkyy kaikilla kanavilla, mutta etenkin etukaiuttimilla. Sen yläpuolella on syvä vaimentuma oikealla ja vasemmalla kanavalla, mutta ei keskikaiuttimella.100 Hz alapuolella on seuraava moodi, joka näkyy kaikilla kanavilla ja ihan viimeisenä on vielä alin mooditaajuus, joka ei ilmeisesti nouse kovin voimakkaaksi, koska kaiuttimien bassotoisto ei enää yllä sinne. Tämä alin moodi siis lähinnä jatkaa kaiuttimien bassotoiston ulottuvuutta. En pysty lukemaan näiden moodien taajuuksia noista kuvista (tuossa taitaa olla jotain himmeitä apuviivoja noiden 100 Hz ja 1 kHz valkoisten viivojen välissä, mutta en saa niistä selvää).

Joka tapauksessa Audyssey vaimentaa nämä moodipiikit, mutta se ei voi tehdä mitään moodien välissä oleville vaimentumille. Oikealla ja vasemmalla kaiuttimella on aika syviä vaimentumia, jotka näkyvät myös korjatussa vasteessa. Dynamic EQ varmaankin kompensoi noita hiljaisemmalla kuunteluvoimakkuudella, mutta noihin voisi mahdollisesti taklata myös lisäämällä pari subbaria sopiviin paikkoihin.
 
  • Tykkää
Reaktiot: phn
Tässä etukaiuttimien mittaustulokset isompina kuvina. Kiitos kommentistasi, olin tuijottanut vain noita korostumia, mutta kolikollahan on myös toinen puoli.

Tämäpä meneekin mielenkiintoiseksi. Seuraava askel ei ehkä siis olekaan lähettää kovalla työllä tienattuja euroja bass trapien valmistajien suuntaan, vaan oikeastaan sillä samalla rahalla hakea esim REL:in 5-sarjalainen subbari tai kaksi huoneeseen. muoks tai miksei 7-sarjalainen yksi ensin ja katsotaan mihin riittää, pieni huone, yksi sweet spot kuuntelussa.

1641284076504.png
 
Viimeksi muokattu:
Vaimentumat johtuvat tyypillisesti kahdesta ilmiöstä. Huonemoodien minimikohdista,sekä destruktiivisista heijastuksista.
Huonemoodeissa seisova aalto syntyy taajuudelle, jonka aallonpituus sopii tasan rajapintojen välisten etäisyyksien kanssa. Tällöin huoneeseen syntyy kohtia, joissa on maksimaalinen paineenvaihtelu, mutta myös kohtia, jossa ei ole paineenvaihtelua. Näissä minimikohdissa taajuusvasteessa näkyy terävä kuoppa. Oheisessa animaatiossa minimikohdat näkyvät vihreänä taustana, jossa ei ole paineenvaihtelua.
mode22.gif


Destruktiivisessa heijastuksessa jostain rajapinnasta heijastuvan äänen ja suoran äänen vaihe-ero on tietyllä taajuudella 180 astetta tietyssä pisteessä huonetta, jolloin kyseinen taajuus kumoutuu. Tuosta ei valitettavasti löydy animaatiota nopealla googlauksella. Oheisessa kuvassa näkyy kuitenkin 4,5 m pituisen huoneen pitkittäisen moodin korostuma, 1,6 m päästä takaseinästä kuuntelupaikalle tulevan heijastuksen aiheuttama destruktiivinen heijastus, sekä etuseinästä 70cm päässä olevien kaiuttimien destruktiivinen heijastus. Karkeasti ottaen hyvin samannäköistä kuin sinullakin...
sbir.png
 
GIK Acoustics vastasi kyselyyni, ehdottivat kahta Tri Trap bassovaimenninta molempiin etuseinän nurkkiin.

Esteettisesti olen pohtinyut että yksi 120 cm korkea elementti per joka nurkka ei olisi niin massiivisen näköinen. Lienee kuitenkin tärkeää, että bassoansa olisi lattiasta kattoon? Vai mitä menetän, jos aloittaisin vaikka kahdella Tri Trapilla pelkästään etuseinän alanurkissa.
 
Enemmän on aina parempi. Oikeastaan liikaa ei voi olla. Ainakin rahtikuluissa säästää, kun tilaa kerralla riittävästi.
 
Päädyin nyt aikani pähkäiltyäni tilaamaan GIK Acousticin Tri Trapit etuseinän nurkkiin, yksi per puoli, range limitereillä. Tässä vaiheessa voisin lukita akustiikkapuolen valmiiksi kun nämä saadaan paikalle. Mielenkiintoista nähdä. että vaimentavatko tuota alataajuksien korostumaa.

Seuraava askel sitten ensimmäinen subbari joskus keväämmällä.
 
Päädyin nyt aikani pähkäiltyäni tilaamaan GIK Acousticin Tri Trapit etuseinän nurkkiin, yksi per puoli, range limitereillä. Tässä vaiheessa voisin lukita akustiikkapuolen valmiiksi kun nämä saadaan paikalle. Mielenkiintoista nähdä. että vaimentavatko tuota alataajuksien korostumaa.
Tänään tuli kuriiri ovelle, paketti Puolasta tuli kiitettävän vauhdikkaasti. Täytyy tunnustaa, että olin kyllä hieman skeptinen noinko noilla ylihinnoitetuilla karvanopan puolikkailla on mitään vaikutusta ääneen. Mutta ainahan niillä saa placebo-vaikutuksen, kun betoninen etuseinä ei ole aivan paljas...

Tässä tämä erityisen ongelmallinen vasen etukajari, joka on paksujen ulkoseinien nurkassa. Vertaa edellinen kuva, jota @Jyrki_H kiitos paljon analysoi yllä:

1643140018151.png

Tässä vaiheessa tietysti huomaa, että olisi pitänyt laittaa teippi lattiaan mittauspaikalle, tulokset eivät ole aivan vertailukelpoisia siinä mielessä. Mutta: niin vaan Tri Trapit range limitereillä sai alaääniä rauhoitettua. Käppyrässä huomattavissa muutaman desibelin ero, mutta korvin kuunneltuina ero on todella huomattava!

Vaimentumat ovat hieman erilaiset, voi riippua mittauspaikan heitoistakin. Seuraaaksi tuota alinta vaimentumaa sitten paikkaaamaan subbarilla jossain sopivassa raossa 😇

Loppubudjetti akustiikkalevyt n. 500,- ja kaksi Tri Trapia range limitereillä n. 400,- .

Kokonaistunnelma on kyllä aika katossa tällä hetkellä, ongelmallinen kaikukammio saatiin kuin saatiinkin vaimennettua sellaiseen tolkkuun, että huonekorjain sai lähtökohdan josta lopputulos - lähtökohta huomoiden! - oikeinkin erinomainen.
 
Viimeksi muokattu:
"Ylihinnoitellut karvanopan puolikkaat" paikoillaan. Taiteellinen lopputulos jos ei meidän taiteellista johtajaa suorastaan riemastuttanut, niin mahtui toleranssien rajaan kyllä ilman mitään ongelmia.

1643140526574.png
 
Mainiota, että tämä kaikki tähän mennessä tehty tuli tehtyä vaiheittain. Takaseinän panelointi: tärykaiku väheni oleellisesti. Katon akustiikkalevyt: tärykaiku katosi kokonaan. Bassoansat, vaikka vain kaksi alaetunurkissa (eikä kaksi per puoli kuten GIK suositteli), ja palaset todella loksahtivat paikoilleen.
 
Viimeksi muokattu:
Sellainenkin asia on hyvä ottaa huomioon, että tavalliset kotikaiuttimet on suunniteltu samaan tukea huoneen seinistä basson osalta. Kun bassoa innostuu akustoimaan reilummalla kädellä, niin kaiuttimien bassotoisto saattaa jäädä ohueksi. Samalla seinien kautta heijastuneen äänienergian määrä vähenee, jolloin volumenuppia täytyy kääntää isommalle saman äänenpaineen saavuttamiseksi. Akustoimalla voi siis ulosmitata kaiuttimien kapasiteetin siihen pisteeseen, että ääni on ohutbassoista ja äänenpainevarat loppuvat kesken.
Tähän ongelmaan taas auttaa isommat kaiuttimet. :LOL:
 
  • Haha
Reaktiot: phn
Basson jälkikaiunnan alentaminen parantaa äänen selkeyttä, vaikka moodipiikit eivät niin paljon vaimentuisikaan. Samalla moodien equtus toimii paremmin.

Näin uskoisin käyneeni omalla kohdalla kun löi 2kpl Hofan tuubia nurkkiin ja GIK 244:t kaiuttimien taa seinälle. Moodit eivät kadonneet mutta ääni kyllä selkeytyi kummasti. Lisäksi onnistui Linnin korjauksella saamaan paljon paremmin toimivan lopputuloksen aikaiseksi. Mikkiä en ole vieläkään saanut hommatuksi, työn alla.
 
Back
Ylös