Apple Music?

  • Keskustelun aloittaja Deleted member 32241
  • Aloituspäivämäärä
Nyt kun on tullut kuukausi kokeiltua Apple Music/Classical + iOS + Audioquest Dragonfly Black -yhdistelmää, niin olen tehnyt seuraavia havaintoja:

Hi-res -albumi ilman Dolby Atmosta: Toistuvat normaalisti 96kHz näytteenottotaajuudella, DAC näyttää pinkkiä valoa.
Hi-res -albumi Dolby Atmoksella ja Dolby Atmos -asetus -> Pois: Näytteenottotaajuus hyppii kappaleiden välillä (96kHz vs 48kHz), DAC valo vaihtelee pinkin ja sinisen välillä.
Hi-res -albumi Dolby Atmoksella ja Dolby Atmos -asetus -> Automaattinen: Albumit toistuvat aina 44.1kHz näytteenottotaajuudella, DAC näyttää vihreää valoa.

Jotenkin Dolby Atmos tuntuu sotkevan välissä, koska näytteenottotaajuuden hyppelyä ei tapahdu albumeilla ilman Dolby Atmosta. Luulisin että vika voi olla jonkinlaisessa DAC:n tai adapterin yhteensopivuudessa. DAC on puhelimessa kiinni tavallisella USB-C -> USB-A -sovittimella (ei Applen). Ehkä DAC toimisi paremmin Applen Camera Adapter-sovittimella, jollainen oli käytössä vielä Lightning-liitännän kanssa. Pitää nyt mennä toistaiseksi tuolla Dolby Atmos: Pois -asetuksella.

Palaan tähän omilla testeillä. Välillä samainen levy on toistunut Apple Music Classicalin kautta pienemmällä resoluutiolla kuin Apple Musicin - sekä Atmos-biisien että välillä myös hires-stereobiisien kanssa. Joko kyseessä on kaksi täysin eri prosessia levyjen masteroinneissa (Applehan osti tuon Classicalin joltain startupilta), tai sitten se on jostain syystä kovin tarkka striimin aloituksessa internet-putken viiveistä tms. Tuntuu olevan täysin mahdotonta saada Applelta aiheeseen mitään kommenttia.

Levyistä, joista on eri versioita Apple Musicin palvelimilla, hires ja Atmos, putoaa hires-täppä dacista pois jos Atmoksen valitsee. Ilmeisesti Atmos-lisäraitaa käytettäessä bitrate biisissä on aina 48/24 tai ainakin niin dac kuvittelee... ja jos vaihtaa stereoksi, niin tulee se natiivi yleensä 96 tai joskus 192 khz. Tässä taitaa olla yksi syy ostaa fyysisellä kiekkomedialla (blu-ray) Atmos-musat, saanee korkeammalla bitratella Atmokset. Sama pätee myös leffojen ääniraitoihin, apple tv soittaa atmoksen dd:n päällä, kun kiekoilla on lossless dolby truhd Atmos-pohjana.
 
Se atmoshan on tosiaan hyvin rankasti pakattua näissä streamauspalveluissa eli siinä mielessä blu-ray todellakin puoltaa paikkaansa jos haluaa sen musiikin laadukkasti saada atmoksena toistumaan.
 
^ Normaali DD+ / TrueHD ero jotka siellä kuluttaja-Atmoksen pohjalla ovat vaihtoehtoina, kyllä se ero kuuluu.
 
No kyllä se on verrattuna siihen, että mitä siltä blu-raylta ulos saa. Kaikkia se ei toki häiritse ja se on ihan ok.
Kyllähän niissä selvä ero on. Aivan kuten on spottarin ja lossless striimien välillä. En silti miellä edes spottaria rankasti pakatuksi, vaikka huomattavasti pakatumpaa on, kuin tuo Atmos striimi.
 
Palaan tähän omilla testeillä. Välillä samainen levy on toistunut Apple Music Classicalin kautta pienemmällä resoluutiolla kuin Apple Musicin - sekä Atmos-biisien että välillä myös hires-stereobiisien kanssa. Joko kyseessä on kaksi täysin eri prosessia levyjen masteroinneissa (Applehan osti tuon Classicalin joltain startupilta), tai sitten se on jostain syystä kovin tarkka striimin aloituksessa internet-putken viiveistä tms. Tuntuu olevan täysin mahdotonta saada Applelta aiheeseen mitään kommenttia.

Levyistä, joista on eri versioita Apple Musicin palvelimilla, hires ja Atmos, putoaa hires-täppä dacista pois jos Atmoksen valitsee. Ilmeisesti Atmos-lisäraitaa käytettäessä bitrate biisissä on aina 48/24 tai ainakin niin dac kuvittelee... ja jos vaihtaa stereoksi, niin tulee se natiivi yleensä 96 tai joskus 192 khz. Tässä taitaa olla yksi syy ostaa fyysisellä kiekkomedialla (blu-ray) Atmos-musat, saanee korkeammalla bitratella Atmokset. Sama pätee myös leffojen ääniraitoihin, apple tv soittaa atmoksen dd:n päällä, kun kiekoilla on lossless dolby truhd Atmos-pohjana.
Miten sinun iOS laite on kytketty internetiin? Se ainakin tiedetään että jos nopeus ei ole riittävä ja riittävän vakaa niin silloin toisto suoritetaan pienemmällä bittinopeudella, se toiston laatuasetus voi vaihtua vaikka kesken kappaleen. Sinun ongelmakuvaus sopisi hyvin tähän tiedonsiirron rajoitteeseen liittyvään asiaan.

Minä jatkaisin testausta siten että lataisin valmiiksi iOS laitteen muistiin soitettavat kappaleet parhaalla laadulla, ja seuraisin poistuuko ongelma.
 
Miten sinun iOS laite on kytketty internetiin? Se ainakin tiedetään että jos nopeus ei ole riittävä ja riittävän vakaa niin silloin toisto suoritetaan pienemmällä bittinopeudella, se toiston laatuasetus voi vaihtua vaikka kesken kappaleen. Sinun ongelmakuvaus sopisi hyvin tähän tiedonsiirron rajoitteeseen liittyvään asiaan.

Minä jatkaisin testausta siten että lataisin valmiiksi iOS laitteen muistiin soitettavat kappaleet parhaalla laadulla, ja seuraisin poistuuko ongelma.

Hmm... olen käyttänyt sekä suoraan 5g-liittymällä että wifi-5g kotiverkon kautta. Olisikohan tuo ongelmana? iphonessa kiinni muutama eri kannettava DAC / kuulokevahvistin jotka osaavat myös varmistaa minkä paksuista bittiä saavat.

Latausta en ole koittanut, sitä voisi testata seuraavaksi.
 
Mac koneella kun avaa noita kappaleiden latauksissa tulevia tiedostoja (tekstinä) niin selviää että samasta HiRes+Atmos kappaleesta on Atmos ja AAC (häviöllinen) tiedostojen lisäksi saatavissa aina lossless (24/48) ja HiRes (24/96) tiedostot. Ja varmaan jos tutkisin sellaisen josta saatavissa 24/196 laatua niin selviäisi että myös se olisi tyrkyllä. Myös se sieltä selviää että tiedonsiirron laatu selvitetään aina ennen kuin päätetään mikä versio tulee kuunneltavaksi, ei siltä tule esim 24/196 jos laitteen tiedonsiirron kaista ei siihen riitä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös