Antonio Vivaldi

silmaauki

Käyttäjä
Liittynyt
1.8.2006
Viestejä
18 165
Kaupunki
Tois pual jokke
Aloitetaas tälläisellä aiheella. Itselleni yksi kestosuosikeista on (ja on ollut) Vivaldin neljä vuodenaikaa. Itselläni on Pekka Kuusisto, Virtuoosi di Kuhmon (Ondine) http://www.ondine.fi/index.php?record=187 versio. Pidän siitä, mutta ehkä olisi aika kuulla muitakin versioita. Kun en ole juuri muita kuullut niin enpä osaa sanoa mitä odotan näiltä muilta vaihtoehdoilta. Sana on siis vapaa. Mitä ehdottaisit? Entä miksi?

Entä onko sinulla nimetä joitakin erityisesti Vivaldin tulkitsijoina kunnostautuneita?
 
Itse pidän Emi Classicsin versiosta, sooloviulistina Kyung-Wha Chung ja orkesterina St. Lukes Chamber Orchestra. Löytyy Emi Classicsin sivuilta kun hakee numerolla: 7243 5 57015 2 7. Minäkään en ole muita versioita kuullut kokonaan, joten vaikea sanoa aiheesta mitään kovin syvällistä...

t: Pasi
 
Tawe,

Mitäs muita olet sitten kuunnellut referenssisi lisäksi?

Tosta on sitten parempia ja huonompia, tää kannattaa hankkia.
En oikein ymmärrä. ??? Tarkoitatko, että tästä levytyksestä on parempia ja huonompia painoksia, vai että Karajanilta on useita erilaisia levytyksiä?
 
Mm. ton Karhusen mainitseman, ja omastakin hyllystä jotain löytyy joita kylläkään juuri nyt en muista mitä. En tarkoittanut oikeastaan kumpaakaan, vaan yleensä ottaen Vivaldin vuoden ajoista löytyy parempia ja huonompia tekeleitä kuin tuo, eri esittäjiltä.
 
Helou,

Pari hyvää:
***** Il Giardino Armonico (http://tinyurl.com/yyh39l). Tämä on yksi parhaista Vivaldi-porukoista.

Kannattaa kuunnella myös Concerti da Cameraa (http://tinyurl.com/sgam8, mutta tätä on täydet neljä levyä). Tätäpä ei enää oikein saa kokonaislevytyksenä, lällällää. :p.
Nämä Harmonia Puutarhan jampat ovat levyttäneet Vivaldia myös Cecilia Bartolin kanssa, olen joskus rääkännyt yleisöä tällä levyllä DIY-tapahtumissa.

**** Europa Galante (http://tinyurl.com/y5nmwy).

Nämä ovat myös erittäin kokeneita barokkimusiikin esittäjiä, mutta hieman raju tyyli saattaa vieroksuttaa. Kannattaa kokeilla myös L'estro Armonico (http://tinyurl.com/sr8ot) tai Concerti con molti strumenti (http://tinyurl.com/sjwy4) jos tämä tyyli menee mukiin. Ovat levyttäneet myös Vivaldin Stabat Materin David Danielsin kanssa sekä Bach:ia Ian Bostridgen kanssa; kumpaakaan levyä ei kannata ohittaa olankohautuksella.

Muita hyviä Vivaldin tulkitsijoita:
- Musica Ad Rhenum (muistaakseni ruotsalainen vanhanmusiikin porukka, levyttäneet ainakin Vivaldin urkukonserttoja (!)
- Concerto Italiano (Rinaldo Alessandrini)
- Andrew Manze, Nigel North ja John Toll - levyttäneet ainakin Manchester-sonaatit, mutta Manzen The English Concert on mielestäni enemmän elementissään Mozartin kimpussa.
 
Tawe sanoi:
En tarkoittanut oikeastaan kumpaakaan, vaan yleensä ottaen Vivaldin vuoden ajoista löytyy parempia ja huonompia tekeleitä kuin tuo, eri esittäjiltä.
Tämä nyt ei auttanyt yhtään. :D Taidat kiusata minua taas. 8)

Lapa, kiitos ehdotuksista. Mikä näistä on sinun oma suosikkisi? Miksi?
 
silmaauki sanoi:
Tämä nyt ei auttanyt yhtään. :D Taidat kiusata minua taas. 8)

Enhän minä mitään kiusaa! Sanoin selvään savolaiseen tapaan, että osta tuo Karajan! :)
 
Kun Diggailette Barokkia tai vanhempaa niin hankkikaa Periodisoittimin soittavia pumppuja.
Romantiikan edustajat ja muut Schumann-Wagneriaanit eivät yleensä ole yhtä perehtyneitä Barokkiin kuin periodimiehet .
Monasti soittaessaan vanhempaa musaa nykysoittajat syyllistyvät ylenpalttiseen vibraattoon ,soittavat tai yrittävät liikaa. Periodisoittimilla saadaan coolimpi ja siistimpi soundi
Periodipumppujahan piisaa Savall Hogwood Christie OpusX Battaglia Kuudennen kerroksen bändi ETC..

Barokin "Eppu Normaali" Vivaldi monasti kuulostaa erityisen kauheelta nykysoittimin.


Pappa
 
Tervehdys periodiPappa!

Minun Vivaldi preferenssit ovat tällaiset ja osa on periodisoittimin:

Cello Concertos vol 2: Ofra Harnoy / Toronto Chamber Orch / Paul Robinson
Oboe Concertos: Stephen Hammer ja Frank De Bruine / The Academy of Ancient Music / Christopher Hogwood
Bassoon Concertos: Danny Bond / The Academy of Ancient Music / Christopher Hogwood
Flute concertos op 10: Patrick Gallois / Orpheus Chamber Orch
Viola d'Amore concertos: Catherine Mackintosh / Orch of the Age of Enlightenment
 
pappa: juuri mainitsemiesi asioitten takia pidän Concerto Italianon levyistä. Jopa puhkikulunut quattro kuulostaa hyvältä heidän käsissä.
 
Hogwoodin esitykset barokista ovat yksi Cooleimmista ,sointi on todella tarkka eikä kitinää.
Savallin soundit mehevimmät
Vibraaton käyttö on tarkkaa hommaa muuten menee mauttomaksi .Yleensähän niillä joilla on vähiten näkemystä selittää eniten pätee myös musiikkiin.

Pappa
 
Giuliano Carmignola & Venice Baroque Orchestra - Andrea Marcon: Vivaldi: The Four Seasons (Sony Classical).
http://www.sonyclassical.com/music/51352/

Haluaisin hehkuttaa tätä levytystä kovastikin, mutta jotenkin meni maku koko hommasta. Tästä löytyy niitä periodisoittimia, mutten puhu enempää ettei mene mauttomaksi. Katsokaa tuo linkki, siitä saa hyvän kuvan ko. plätystä.

Kappale 12 (Talvi / Largo) saa minut melkein kyyneliin. Minut, rasvapäärokkarin.
 
Mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Enemmistö tuntuu arvostavan enemmän periodisoittimia käyttäviä porukoita.

Jussikoo, hehkuta nyt vähän ihmeessä. Minähän kysyin alunperin syitä suositteluun.
 
No jos välttämättä haluat... korostan kuitenkin, että olen etupäässä rokkari, ja vasta toiseksi barokkari :D. En siis niinsanotusti ymmärrä klassisesta musiikista hölkäsen pöläystä, kunhan vain kuuntelen sitä mikä sattuu miellyttämään.

Olen toki kuullut useita eri esityksiä Vuodenajoista, mutta itselläni tämä on vasta toinen ääniteversio, jota olen kuunnellut hartaasti kotona. Vertailukohtakaan ei ole kaikkein paras mahdollinen, sillä se ensimmäinen äänitteeni on Naxosin halpasarjaa: Takako Nishizaki & Capella Istropolitana. Naxosin versiokin on ihan mukiinmenevä, mutta se ei herätä mitään suuria tunteita.

Mutta tämä toinen: Carmignolan sooloviulussa on ensinnäkin enemmän tunnetta ja energiaa kuin koko Naxosin orkesterissa. Joku ehkä sanoisi että liikaa vibraattoa, mutta enpä tiedä. Ei minusta.

Kun ostin tämän levyn pari vuotta sitten, minulla oli kohtalaisen halvat stereot: Pioneer, Harman Kardon, Mission. Niillä vehkeillä tämä levy kuulosti etupäässä energiseltä ja erilaiselta, ei sen kummempaa. Tuon jälkeen olen vaihtanut kertaluokkaa parempiin laitteisiin: Arcam, Arcam, Sonus Faber. Näillä laadukkaammilla laitteilla levytys heräsi eloon: siinä on em. energisyyden lisäksi aivan uskomattoman hyvät saundit, ja ne herkistelykohdat ...kuten jo aikaisemmin sanoin, minulla oli melkein tippa linssissä kun ensimmäisen kerran kuulin, miten kauniilta Vivaldi voikaan kuulostaa.

Kolmas syy miksi tämä levytys on hyvä: solisti ja orkesteri ovat Vivaldin tapaan italialaisia. Minulle ehdoton juttu, eikä liene kenellekään Vivaldin ystävälle ainakaan huono asia?

- Jussi -

PS. Jos tykkäät yhtään oopperasta, kokeile tätä: Vivaldi: Motezuma (Archiv 3CD). Tässäkin on upea äänitys, ja musiikki poikkeaa paljon siitä tunnetummasta, modernimmasta italialaisesta oopperasta. Tämä on ikäänkuin laulettua barokkikonserttoa, kevyttä ja soljuvaa.
 
Jussikoo,

Enpä minäkään mikään klassisen musiikin tuntija ole. Silti silloin tällöin olen tainnut jotakin suositella. Ooppera ei varsinaisesti ole mun juttu, olen kyllä kokeillut. Hyllystä löytyy ainakin Verdiä ja Rossinia. Mutta noissa oopperoissa on kyllä osia, jotka ovat aivan sikahyviä. Itselläni on kolmen cd:n kokoelma Rossinin alkusoittoja. Sekin on aika usein soittimessa.

Tein muuten tilaukseni tuossa jo ennenkuin luin tätä sinun vastaustasi. Tilasin juuri tuon sinun suositteleman levyn. ;) Sitä kun kehuttiin kovin myös Classictodayn sivulla.
There are dozens of Four Seasons recordings in the catalog, from daring (Gil Shaham; Fabio Biondi; Anne-Sophie Mutter) to refined (Jeanne Lamon/Tafelmusik; Standage/English Concert) to "traditional" (Menuhin; Mullova; Zukerman; Peabody) to novelty (trombone; flute; guitars; harp)--but you really haven't heard the heart and soul of this music until you hear this.

Kaiken lisäksi tuolla oli kaksi eri arvioijaa antanut sille täydet 10/10 pisteet. Sitten kun tuo sinun viestisi oli vielä aika sopivan salaperäinen, niin pitihän se pistää tilaukseen. Niin ja Amazonin kautta löytyi kauppias, joka ei siitä liikaa huutanut. Alle kympillä kotiin. >:D

Tuo Amazonin haku on vain aika syvältä. Siellä kun ei oikein pääse näiden klassisten osalta antamaan kunnolla tarkkoja hakukriteereitä, eikä aina näe mikä versio on myynnissä. Ihmettelen miten muut ovat nuo ehdokkaansa sieltä (helposti?) löytäneet. Saattaa tieytysti olla niinkin, että minä olen tässä vähän kädetön.
 
Toivottavasti tykkäät ;)

Jäi muuten kommentoimatta siihen periodisoitinasiaan. Minä nyt en erota soittimien sointiväristä hittojakaan, mutta onhan se nyt selvä juttu että 1700-luvun musiikkia kuuluisi soittaa aidoilla käsintehdyillä instrumenteilla, eikä millään japanilaisella uustuotantojaskalla. Puhumattakaan sähköviuluista ja muista vitkuttimista. Huh huh...

Rossinin oopperaa en tunne ollenkaan, mutta Verdi on pahimmillaan sellaista mahtipontista möykkää. Toki Verdin oopperoissakin on kauniita aarioita. Jos tykkäät Vivaldista tai barokista yleensä, kehotan kyllä vaikka lainaamaan tuon Motezuman kirjastosta. Alkusoitosta lähtien, aivan mahtavaa.

Minulla ei ole kokemusta Amazonista, ihan kotimaan nettikaupoista olen ostellut. Vaikka maksoinkin lähes 2,5 kertaa enemmän, palvelu pelaa nopeasti ja palautetta saa välittömästi jos jotain ei löydy.
 
jussikoo sanoi:
Minä nyt en erota soittimien sointiväristä hittojakaan, mutta onhan se nyt selvä juttu että 1700-luvun musiikkia kuuluisi soittaa aidoilla käsintehdyillä instrumenteilla, eikä millään japanilaisella uustuotantojaskalla.

Molempi parempi ja mahtunee näihin muutamaan vuosisataan aikalailla mekaanistakin kehitystä vaikkapa kosketinsoittimissa. Vaikka Bach (JS) ei ollutkaan otettu hänelle ensi kertaa esitellystä varhaisesta pianosta, voimme vain arvailla hänen reaktioitaan nykyisen kaltaisella flyygelillä sovitettuihin ja soitettuihin teoksiinsa.
 
Molempi parempi. Totta kuin kirkonrotta, niin kauan kuin puhutaan akustisista pianoista. Sähköpianoa en laske oikeaksi soittimeksi, enkä halua kuunnella sitä missään olosuhteissa.

...samaa voisi sanoa myös cembalosta, piano päihittää sen (kuulemma) teknisesti mennen tullen, mutta soittaisitko cembalolle sävellettyä musiikkia modernilla pianolla?
 
Back
Ylös