Amphion asiaa

Moikka,
huomasin muuton jälkeen, että Xenoneista on toisesta diskanttikaiutin irronnut paikaltaan.

Mietin, että oliskohan paha nakki yrittää itse toi liimailla takaisin, ei ole kauheasti kokemusta kaiuttimien avaamisesta ja kotelo on melko suljetun oloinen.

VAI oisko pkseudulla jotain paikkaa, joka näitä huoltaa?
 
Moikka,
huomasin muuton jälkeen, että Xenoneista on toisesta diskanttikaiutin irronnut paikaltaan.

Mietin, että oliskohan paha nakki yrittää itse toi liimailla takaisin, ei ole kauheasti kokemusta kaiuttimien avaamisesta ja kotelo on melko suljetun oloinen.

VAI oisko pkseudulla jotain paikkaa, joka näitä huoltaa?
Mä ottaisin suoraan yhteyttä amphioniin ja kysyisin vinkkejä. Ne on avuliaita vesseleitä ja oon saanu niiltä apuja ja varaosia mm. atheneitten fiksaukseen ja se on jo vanha malli se.
 
Moikka,
huomasin muuton jälkeen, että Xenoneista on toisesta diskanttikaiutin irronnut paikaltaan.

Mietin, että oliskohan paha nakki yrittää itse toi liimailla takaisin, ei ole kauheasti kokemusta kaiuttimien avaamisesta ja kotelo on melko suljetun oloinen.

VAI oisko pkseudulla jotain paikkaa, joka näitä huoltaa?
Muistaakseni basson kautta pääsee käsiksi ja eihän tuo nyt oo mikään homma.
 
Mä ottaisin suoraan yhteyttä amphioniin ja kysyisin vinkkejä. Ne on avuliaita vesseleitä ja oon saanu niiltä apuja ja varaosia mm. atheneitten fiksaukseen ja se on jo vanha malli se.
Muistaakseni basson kautta pääsee käsiksi ja eihän tuo nyt oo mikään homma.
Okei, kiitoksia molemmille vastauksista, varmistan vielä Amphionin tyypeiltä mutta luulen selviäväni tästä ihan "kotipajalla" näillä eväillä!
 
Noh laitetaan päivitystä, harrastamisestahan tämä menee.

Nyt on liimat vanhat liimat rapsuteltu pois ja uudelleen liimattu, ei tosiaan ollu vaikea homma, ja Amphionin tyypeiltä hyvät ohjeet vielä!
 

Liitteet

  • IMG_5198.jpg
    IMG_5198.jpg
    167 KB · Katsottu: 132
  • IMG_5200.jpg
    IMG_5200.jpg
    190,3 KB · Katsottu: 132
Kyselin Amphionilta Argon Kolmosen ja Kolme S:n eroista ja sain vastauksen jos ketään kiinnostaa.
"Sanoisin että Argon 3 ja Argon 3S ovat pääsääntöisesti äänimaailmaltaan hyvin samankaltaiset mutta, komponenttitasoltaan keskiäänielementtiä lukuunottamatta aivan eri kaiuttimet. Kun edeltäjämalli Argon 3 oli refleksiputkella varustettu, on 3S bassopuolen kontrollointi hoidettu passiiviradiaattorilla, myöskin diskantti ja jakosuodin on saanut Argon 3S -mallissa päivityksen.

Studiopuolen laitteista opittua tietotaitoa sovellettiin Argon 3S kaiuttimen suunnittelussa, jolloin saatiin aikaiseksi tarkemmin kontrolloitu, ehkä hieman analyyttisempi soundi. Ainakin omasta mielestäni vanhempi malli oli enemmän bassovoittoinen, ehkä joskus jopa vähän liikaakin. Tosin nämä tietenkin on aina mielipidekysymyksiä. 3S malliin tuli myös lisänä kytkin jolla yläpään tasoa voi säätää +/- 1dB oman mieltymyksensä mukaan."
 
Yhdistyksen jäsenet pääsevät tutustumaan Amphionin tehtaaseen loppiaisena 6.1.2024. Luvassa on tehdaskierros, Amphionin tarinaa ja filosofiaa Tj. Anssi Hyvösen suusta, kuunteluhuonetta ja paljon muuta.

Täältä lisätietoa ja ilmoittautumiset.

Jos yllä oleva linkki ei aukea, se johtuu todnäk siitä että et ole vielä jäsen. Asia on onneksi helposti korjattavissa tämän linkin kautta. Hoida liittyminen pikaisesti niin ehdit mukaan.

Jos olet mielestäsi jäsen, mutta linkki ei aukea, ota yhteyttä sähköpostilla.
hallitus@hifiharrastajat.org
 
Viimeksi muokattu:
Sattuisiko joku tietämään saako Impact 400 subiin vielä varaosia jostain? Vaihdoin konkat parisen vuotta sitten ja tuli sillä kuntoon. Taas pörisee standby tilassa. Lisäksi kerran aiemmin vaihdettu tehtaalla osat. Amphionilta oli varaosat loppu kun soitin. Sellainen muistikuva, että jokin liike näitä vielä myy. Tosin sekin muistikuva parin vuoden takaa ja tilanne saattaa olla muuttunut.
 
Tuossa on vielä pussillinen vanhoja Elkoja mitä tilasin pari vuotta sitten jäljellä. Otin reippasti ja kaikki oli automotive grade ja lämpöalua vähintäänkin riittävä. Itse projektissa lämpöpuhaltimella melkein irroitettava vanhat, kun kolvin lämpö imeytyy turhan tehokkaasti levyn maatasoon ja maapinnejä ei oikein kolvilla saa sulaksi. Lisäksi levyllä olevan kuumaliiman takia lähes mahdoton vaihtaa kaikkia Elkoja kerralla tai ainakaan helposti. Melkoista sotkemista. Yksikin huono jäljelle jäänyt konkka voi rikkoa muita. Sen takia uusi haussa.
 
Sattuisiko joku tietämään saako Impact 400 subiin vielä varaosia jostain? Vaihdoin konkat parisen vuotta sitten ja tuli sillä kuntoon. Taas pörisee standby tilassa. Lisäksi kerran aiemmin vaihdettu tehtaalla osat. Amphionilta oli varaosat loppu kun soitin. Sellainen muistikuva, että jokin liike näitä vielä myy. Tosin sekin muistikuva parin vuoden takaa ja tilanne saattaa olla muuttunut.
Kokeile Kuopiossa Praecom / Jarkko Luomajoki. Alkuvuodesta oma impacti kävi tuolla korjattavana. Laite päästi kirjaimellisest toimintasavut mutta saatiin kuntoon.
 
En tiedä onko jo mainittu täällä, mutta Kuopiossa on aika hauska paikka. Nimittäin hylätty huoltoasema kaukana keskustasta ja katolla komeilee AMPHION-kyltti :D
 

Liitteet

  • v2.jpeg
    v2.jpeg
    35,5 KB · Katsottu: 216
  • Tykkää
Reaktiot: J1
Tällä paikalla saattoi olla aika paljonkin tekemistä jossain vaiheessa Amphionin kaiutinvalmisuksessa 🤣
Joo, niin oon kuullut(ite en oo Kuopiosta kotoisin). Huvittava vaan tuo paikka🙂Enkä nyt mitenkään halveksu tällä Amphionia.
 
Sattuisiko joku tietämään saako Impact 400 subiin vielä varaosia jostain? Vaihdoin konkat parisen vuotta sitten ja tuli sillä kuntoon. Taas pörisee standby tilassa. Lisäksi kerran aiemmin vaihdettu tehtaalla osat. Amphionilta oli varaosat loppu kun soitin. Sellainen muistikuva, että jokin liike näitä vielä myy. Tosin sekin muistikuva parin vuoden takaa ja tilanne saattaa olla muuttunut.
Tuli kuntoon vaihtamalla videolla näkyvän konkan. Luulen että tuo kohta tuossa transistorin vieressä on vaan kuuma. Näkyy videollakin pientä tummentumaa piirilevyssä. Laitoin uuden konkan levyn toiselle puolen hieman kauemmaksi. Pysynee hieman viileämpänä. Vinkkinä muillekkin.

 
En tiedä onko jo mainittu täällä, mutta Kuopiossa on aika hauska paikka. Nimittäin hylätty huoltoasema kaukana keskustasta ja katolla komeilee AMPHION-kyltti :D
Se oli aikoinaan Heikin Kievari, ja minun isävainaa oli muistaakseni valvomassa sen rakennustöitä. Huoltamon kohtaloksi muodostui moottoritie joskus seitsemänkymmentäluvun lopussa....niinkuin kai monen muunkin, kuten Tankki täyteen todistaa...
 

Liitteet

  • 109356365_3177030675713096_3320736159423189383_n.jpg
    109356365_3177030675713096_3320736159423189383_n.jpg
    108,6 KB · Katsottu: 92
Se oli aikoinaan Heikin Kievari, ja minun isävainaa oli muistaakseni valvomassa sen rakennustöitä. Huoltamon kohtaloksi muodostui moottoritie joskus seitsemänkymmentäluvun lopussa....niinkuin kai monen muunkin, kuten Tankki täyteen todistaa...
Joo näin minäkin olem kuullut, että motari oli sen huoltamon kohtalo.
 
Voisin käydä ilta-ajelulla muuten tuolla nyt! Kamera mukaan ja joku todellinen taidehomostelu-kuva ottaa 😀
 
Se oli aikoinaan Heikin Kievari, ja minun isävainaa oli muistaakseni valvomassa sen rakennustöitä. Huoltamon kohtaloksi muodostui moottoritie joskus seitsemänkymmentäluvun lopussa....niinkuin kai monen muunkin, kuten Tankki täyteen todistaa...
Oli vielä toiminnassa ja virkeä paikka 80 luvun lopulla
 
Ahaa, muisti vähän pettää allekirjoittaneella. Motaria rakennettiin kuitenkin jo meikäläisen keskikouluaikana tai ainakin lukioaikana (olin Klassikassa/Puijonlaakson lukiossa) 70-luvulla. Kai se sitten kituutteli vielä yhden vuosikymmenen, tosin hiukan epäilyttää...taisi olla ainut läpi yön auki ollut asema silloin, ehkä se oli se salaisuus.
 
Back
Ylös