Amphion asiaa

Penaudio Cenya Signature tai varsinkin Supreme. Millos vaihdat kaiuttimet 😂🤣
Kuultu on. Penaudiot eivät ole ollenkaan huonoja. Rehellisyyden nimissä, nuo ehdottamasi mallit ovat kuitenkin pienempiä kooltaan ja ääneltään. Itseäni miellyttää myös Amphionin 1600:n asetettu diskantin jakotaajuus. Jos olisin vaihtamassa kaiuttimia, olisi pikemminkin Amphion Krypton hankintalistalla. :)
 
Kukaan päivittäny Helium3:sta uuteen Argon1 V2:een? Mietin vaan, että olisko millainen parannus ääneen.
 
Kuultu on. Penaudiot eivät ole ollenkaan huonoja. Rehellisyyden nimissä, nuo ehdottamasi mallit ovat kuitenkin pienempiä kooltaan ja ääneltään. Itseäni miellyttää myös Amphionin 1600:n asetettu diskantin jakotaajuus. Jos olisin vaihtamassa kaiuttimia, olisi pikemminkin Amphion Krypton hankintalistalla. :)
Hienoa, että olet Penoja kuunnellut, hyvä sinä! Mitä niistä? Olen kyllä vähän eri mieltä tuosta äänen pienuudesta. Omissa Cenyoissani siitä ei ole merkkiäkään. Mutta maku- ja tilakysymyshän se myöskin on. Itselleni lattiakaiuttimet ovat kovin raskaannäköiset. Tästä syystä suosin pienempiä kaiuttimia, jossa on avara, mahtava ja koko tilan täyttävä ääni kaikkine musikaalisine detaljoineen :)
 
Hienoa, että olet Penoja kuunnellut, hyvä sinä! Mitä niistä? Olen kyllä vähän eri mieltä tuosta äänen pienuudesta. Omissa Cenyoissani siitä ei ole merkkiäkään. Mutta maku- ja tilakysymyshän se myöskin on. Itselleni lattiakaiuttimet ovat kovin raskaannäköiset. Tästä syystä suosin pienempiä kaiuttimia, jossa on avara, mahtava ja koko tilan täyttävä ääni kaikkine musikaalisine detaljoineen :)
Muun muassa Cenya Signature ja Serenade Signature. Ehdottomasti ovat laatukaiuttimia. Sitä en käy kiistämään. Seasin elementit ovat mm. erinomaisia, kuten Amphioneissakin. :) Oma kohtalaisen iso akustoitu huone vaatii isomman kaiuttimen, eli noista ottaisin mielummin Serenade Signaturen. Tietty studionmonitorimaisuus, oikeanlaisella oheislaitteistolla viehättää kuitenkin Amphioneissa.

Jalustakaiuttimista tähän mennessä parhaiten mielestäni isomman tilan on täyttänyt B&W Diamond 805 D4. Siinä oli paljon muutenkin ominaisuuksia, joista pidin. Kaiuttimien äänikuvassa oli samaa kuin omissa Argon 3 ällissä. Ehkä siksi myös miellytti.
 
Hienosti kuuluu Amphionin riivinrautasoundi läpi videostakin :)
Aika kultakorva olet kyllä, jos 10v sitten kännykällä tehdystä videosta pystyt kuulemaan kaiuttimen nyansseja, semminkin kun sä kuuntelet sitä vielä oman systeemisi lävitse.
Ja toisekseen sä olet ihan nekstillä levelillä myös siten, että pidät ko. kaiuttimien soundia "riivinrautana", jus kun yksi maailman arvostetuimmista ja palkituimmista miksaajista on videolla just kehunut niitten soundia :D
 
"Surely we still occasionally hear about using metal domes, especially from those who have not listened to Amphion speakers during the past 15 years."
 
Kiinnostaisi aidosti kuulla vapaamuotoisia kuvauksia Amphionin ja Penaudion soinnillisista eroista. Omiin kokemuksiin pohjautuen luonnollisesti..
 
Itseäkin alkanut houkuttaa kuulla/testata Argon 7ls tai miksei vastaavat studiomallitkin menisi. Aika vähän näitä tosiaan jopa penoihin nähden on harrastajilla kekustelun ja käytettyje perusteella.
 
Itse kahden Xenonit omistaneena ja yhdet Helium 2:set. Amphionin ongelma on yrittää ajaa liian matalia taajuuksia diskantille ja tämä kyllä kuuluu, eikä mielestäni hyvällä tavalla. Hifimusiikki voi kyllä säväyttää alussa ja muuten hyvin äänitetty tavara mutta ei noita kaikkiruokaiseksi voi sanoa mitenkään.

Luulin että Amphion ”soundi” on muuttunut ajan myötä ja kuuntelin vuosia sitten pro sarjan kaiuttimia Mareksilla noin tunnin (näitä joissa valkoinen se keskiosa diskantin suuntaimessa) mutta en kyllä tykännyt edelleenkään yhtään. Ehkä Amphion ei vain yksinkertaisesti sovi minun korvilleni.

Kaiuttimellahan ei saisi olla mitään omaa ”soundia” vaan sen ”soundin” pitää lähteä etupäästä. Mielestäni Amphionissa kuuluu aina oma soundi, siitä joko tykkää tai sitten ei.
 
^Amphionin käyttämä matala jakotaajuus perustuu tuohon suuntaimeen. Se nostaa diskantin vastetta alataajuuksilla. Oheisessa kuvassa parin diskantin mittaukset paksu viiva ilman suuntainta ja hennot viivat suuntaimen kanssa. Tuossa ero näyttäisi olevan 2 kHz kohdalla jopa 8 dB. Tuosta saa headroomia vetää jakotaajuutta alemmaksi.
dual-png.855708
 
^^ Ja minulla on juuri päinvastoin. Mielestäni Amphionin "saundi" on, että ei ole mitään omaan saundia. Ehkäpä sellainenkin sitten on saundi. Aika taikureita nuo, jotka noilla pro sarjalaisilla miksaa. Luulisi olevan vaikeaa, jos on liikaa "saundia".
 
Mä kävin aikoinani vuoden aikana läpi lukuisia kaiuttimia ja mun budjetti oli 10 000€.
Heti kun kuulin amphion One18 kaiuttimia, niin se olis siinä. Se demopari jäi mulle suoraan. Vihdoinkin löytyi kaiuttimet, jotka toistivat musiikin neutraalisti ja jopa tylsästi, korostamatta tai siloittelematta mitään.

Seuraava hankinta on vaihtaa genen subi Amphionin Flex-bass subiin.
 
Veikeää kuinka kuulo adaptoituuu ajan kanssa pitämään tuttua soundia normaalina. Värittymiin tottuu. Sitten kun tulee vastaan kaiutin, jossa on toisenlainen anomaliteetti, se kuulostaa omituiselta, vähän väärältä. Jos tuohon toiseen sitten kuitenkin totuttautuu, niin se aiempi alkaa helposti kuulostamaan vähän värittyneeltä. Erojen ei tarvitse olla suuria, eikä kummatkaan kaiuttimet tarvitse olla millään muotoa huonot. Tuosta ilmiöstä kait nämä vähän kärjistetyt mielipiteet saavat alkunsa. Kokonaan toinen juttu on sitten nämä harrastajat, jotka lukevat ensin toisten mielipiteitä ja ovat sitten kuulevinaan ihan samoja juttua itsekin.
 
^^ Sama kokemus. Lähti mukaan Mareksilta 1/18vartin ihmettelyn jälkeen eikä ole kaduttanut hetkeäkään. Valitettavasti fyrkat ei riittänyt two18 pönttöihin.
 
Mä kävin aikoinani vuoden aikana läpi lukuisia kaiuttimia ja mun budjetti oli 10 000€.
Heti kun kuulin amphion One18 kaiuttimia, niin se olis siinä. Se demopari jäi mulle suoraan. Vihdoinkin löytyi kaiuttimet, jotka toistivat musiikin neutraalisti ja jopa tylsästi, korostamatta tai siloittelematta mitään.

Seuraava hankinta on vaihtaa genen subi Amphionin Flex-bass subiin.
Minä tunnen erään kaverin joka asui aikoinaan samalla paikkakunnalla kuin minä ja hänellä oli silloin kotistudio Tannoyn aktiiveilla jne. Hän moitti aina silloisia omistaniani Amphion Xenoneita, hänen mielestään keskialue oli vetäytynyt jne.

Hieman yllättäen sain kuulla että miksaa tätä nykyä pro sarjan Amphioneilla ja Amphionin vahvistimella Tre seudulla. Hiukan keljuilinkin vitsinä tästä mutta ei ole sen koommin selittänyt miksi nyt Amphion ”soundi” nyt tipahtaakin. Täytyy piipahtaa jossain välissä kylässä, ehkä saa muuttamaan käsitykseni näistä kun etupäänkin luulisi olevan kunnossa (ja akustiikka)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän alkupään Amphionit olivat kohtuu kirpakoita soundiltaan. Tilanne on kehittynyt ajan kuluessa, tai sitten oma ikäkuulo on dempannut diskantit. :LOL:

Yhdellä kaverilla oli aikoinaan Amphion Neon ja tykkäsin siitä verrattuna muihin tuon ajan malleihin. Sehän oli tietyllä tapaa poikkeava, koska etulevy oli leveämpi, suuntain isompi ja bassokeskari oli kasituumainen isohkossa kotelossa. Jakotaajuus tosin taisi olla 1,2 kHz.

Viime hifimessuilla Amphionien soundi oli ihan tasapainoinen, vaikka se aulatila ei ollut paras mahdollinen esittelypaikka. Mitään räikeyttä ei ainakaan ollut havaittavissa.
 
  • Tykkää
Reaktiot: op
Tämä on jo vanha juttu, mutta kajarit ovat yhä käytössäni ja juttu kuuluu selvästi tähän ketjuun... Selkeä parannus laadussa tuottaisi tuntuvan pompsahduksen hinnassa.

t. jjahifi
Tämä on nyt asiaa jota ei tänne kuulu, mutta tyhmän kysyn amphion creon kytkennästä normi A/V vahvariin. Kummastuttaa tuo bass kykentä ylenpänä sillä varmaan pääsee kikkailemaan ja alenpan bi kytkentä jossa liuskat kiinni , voitko vähän neuvoa
 

Liitteet

  • 1650989575314amphioncreon.jpg
    1650989575314amphioncreon.jpg
    90,4 KB · Katsottu: 92
  • 1650989575333amphinocreon.jpg
    1650989575333amphinocreon.jpg
    119,3 KB · Katsottu: 91
Back
Ylös