Ammattitahojen äänentoisto

esuko

Hifiharrastaja
Liittynyt
8.8.2006
Viestejä
1 500
Ajattelin pistää uuden threadin pystyyn aiheesta ammattilaisten äänentoisto.

Kun tuossa desibeliketjussa on heitelty edestakaisin argumentteja erojen kuuluvuudesta ja tieteellisen aineiston puutteesta. Niin heräsi tälläinen mielenkiinto olisiko pro-puolella äänentoistoa tehty tutkimuksia aiheesta? Kun toiminta menee harrastuksesta kaupallisuuteen moni firma varmaan pistää vaakakuppiin sen paremman elämyksen asiakkaalle ja sitten hinnan millä se saadaan aikaiseksi.

Joten kaikki mitä tiedätte kaupallisten tahojen panostuksista äänentoistoon kiinnostaa.

Mikä tälläinen mututuntuma on että eivät he ihan pilipalikamaa sielläkään käytä? Mutta onko painotukset mahdollisesti erillaiset kuin kotihifissä?
 
1975Studio3-EMINeve.jpg


Miksauspöydät ovat yksi mikä kovasti on aikojen saatossa mietityttänyt kuinka kovan tason elektroniikkasuunnittelua noihin on saanut upottaa että hifin kulta-aikojen albumit ovat syntyneet.

Pieleen menemisen mahdollisuus tuollaisessa mikseripöydässä on varmaan monta kertaluokkaa kovempi kuin useimmissa hifivermeissä?

westernelec15a.jpg


shearer5.jpg


Ylläolevat kuvat ovat varmaan monelle tuttuja ja tarjoavat varmaan edelleen joillekin vuosikymmenien jälkeen parasta ääntä mitä on saatavilla. Kyseessä siis Western Electricin ja Altec Lansingin elokuvateatteri-kovaääniset.

Minkähän takia nykyään uusien elokuvateattereiden ääni ei enään sytytä kovin monen hifistin sydäntä?
 
En nyt mitään kovin omaperäistä tähän keksi, mutta kyllä varmasti ammattipuolella on erilaiset arvotukset laitteiden suhteen. Ehkä suurin ero on siinä, että laitteet tehdään sellaisiksi, että ne kestää

Sen mitä olen eri studioihin tutustunut, niin havaittavissa on, että ns. pikku piiperrys on työnnetty syrjään, ja tekniikan ehdoilla mennään. Johdot ja liittimet ovat paksuja, mutta ihan peruskuparia, eli ei mitään erityisen kallista kuitenkaan. Vahvistimet ja muut painaa kuin synti ja koko on silti pieni. Kaiutinpuolella yleensä äänenpainetta on rutkasti latistumatta. Tietysti Suomesta ja miksei muualtakin löytyy jonkin sortin Genet melkein joka studiosta, ja sitten mahdollisesti lisänä Yamaha ns-10M. Kuulema ainakin Adamin monitorit ovat kovasti bubbling under. Merkille pantavaa on, että vaikka Genelecit löytyisikin, niin usein varsinkin keskiäänten sävyjen tarkkailuun on olemassa ns. toinenkin näkemys.

Studiolta paluun jälkeen moni kotihifiasia voi tuntua hieman huvittavalta. Kuten vaikka rca-liittimen materiaalin vaikutus stereokuvan syvyyteen tms. En silti tarkoita, ettei kyseistä ilmiötä voisi olla olemassa enkä tarkoita vähätellä pikkutarkkaa viilausta, ihan vaan fiilispohjalta tarjoan näkymiä studio/kotihifi-akselilta. :)
 
^Osaisitko heittää arviota kuinka paljon äänittäjillä/miksaajien studioissa noin keskimäärin menee budjettia äänentoistoon?
 
esuko sanoi:
^Osaisitko heittää arviota kuinka paljon äänittäjillä/miksaajien studioissa noin keskimäärin menee budjettia äänentoistoon?

Toi budjettijuttu on hieman hankala, kun noita studioita on niin erilaisia... Kannattaa myös huomioida että miksaus tehdään poikkeuksetta lähikentässä yksittäisiä raitoja tarkkaillen. Masteroinnissa taas kuunnellaan enemmän kokonaisuutta – noin karkeasti yleistäen.

Ohessa hyvän Helsinkiläisen masterointistudion sivuilta listaa kalustosta:

...For digital processing he uses Weiss Linear Phase EQ and a t.c. electronic Mastering System 6000. As analog EQs he uses the Buzz Audio Req-2.2 EQ, GML 9500 EQ, ADT V-700 Rack, and the Fairman Mastering EQ. For analog compression he has The Great Elysia Compressor, Manley VariMu and a Knif Pure Mu. As converters he uses, Lavry Gold AD,DA and Digital Audio Denmark. For analog playback he has ATR-102 and Studer A80. The listening and patching matrix is built into a specially designed Maselec Mastering Console for both stereo and 5.1 mastering. Monitoring is built around Classe amplifiers and a 5.1 set combining Eggleston Savoy, Fontaine and Andra Center speakers. Great gear, the combination of that gear, and accurate monitoring is extremly important when mastering.

Eli ihan tuttuja merkkejä vilisee tuollakin. Kaapelointia ei ole tuossa listassa mainittu, mutta ei sekään mitään lampunjohtoa ole.
Nuo pelkät pääkaiuttimet kustantavat n. 50 keur joten kyllähän tuosta saldoa kertyy...

Muutamaan otteeseen olen päässyt vierailemaan ison veden takana masterointistudioissa (niin itä- kun länsirannikolla) ja kas kummaa kyllä siellä on käytössä niitä paljon parjattuja highend-merkkejä. Isoissa studioissa esim. DAL, Wilson ja Eggleston ovat hyvin yleisesti käytettyjä kaiuttimia...

Tosin nyt kun tuo musiikkiteollisuus on sen verran down, voisin kuvitella että laitteisiin ei ihan niin paljon panosteta.

-N-
 
Mä en nyt ihan ymmärtänyt kysymystä täysin, mutta tosiaan useimpien studioiden nettisivuilta löytyy kyllä laiteluetteloa josta selviää myös kuuntelupuoli.

Isoinpana erona kotihifihommiin mä näkisin sen, että toisin kuin useimpien hifistien kohdalla studion äänentoiston suunnittelussa isoa osaa näyttelee tila, joka on suunniteltu ja rakennettu niin että se olisi mahdollisimman hyvä kuuntelua ajatellen. Tilan merkitys kuuntelulle on vähintäänkin yhtä suuri kuin laitteiden ja tästä näkökulmasta tuntuu välillä hassulta, että hifisti joka kuuntelee musiikkiansa kerrostalon epäsymmetrisessä betonihuoneessa muutaman akustokarhun ja maton kera saattaa laittaa satoja tai tuhansia euroja vaikkapa nyt joihinkin rca- tai sähköjotoihin (karrikoitu esimerkki :))

Toinen iso ero on se että studion kuuntelun pitäisi olla yleispätevästi oikeasti hyvä eikä vaan yhdelle käyttäjälle miellyttävin mahdollinen. Kotihifistihän voi olla mieltynyt millaiseen taajuusbalanssiin hyvänsä. Pelkästään oman kuulonsa varassa laitteistonsa ja kuuntelutilansa valinnut henkilö ei välttämättä ollenkaan pyri vaikkapa nyt täysin tasaiseen ja värittymättömään toistoon, mikä taas studiossa on usein nimenomaan se mihin pyritään. Toki rinnalla usein käytetään myös ns. referenssikuunteluita mutta pääkuuntelun studiossa pitäisi olla värittymätön, särötön, tasainen, häiriötön ja luotettava - tämä usein koetaan hifistinäkökulmasta kylmäksi, kliiniseksi, tylsäksi, jne...
 
Mikael sanoi:
Tilan merkitys kuuntelulle on vähintäänkin yhtä suuri kuin laitteiden ja tästä näkökulmasta tuntuu välillä hassulta, että hifisti joka kuuntelee musiikkiansa kerrostalon epäsymmetrisessä betonihuoneessa muutaman akustokarhun ja maton kera saattaa laittaa satoja tai tuhansia euroja vaikkapa nyt joihinkin rca- tai sähköjotoihin (karrikoitu esimerkki :))

Mitä tuon hifistin sitten kannattaisi tehdä? Ei niillä muutamilla sadoilla euroilla uutta kuunteluhuonettakaan saa ostettua.
 
Karlsson sanoi:

...ja pitäytyä laitteissa jotka on suunniteltu kotikäyttöön, sekä hyväksyä se että värittymätöntä toistoa tärkeämpää on saavuttaa itseä tyydyttävä lopputulos :)

-N-
 
Karlsson sanoi:

Olihan se hifisti jo jonkun verran akustoinutkin esimerkin mukaan ;) Akustoinninkin osalta mahdollisuudet tavallisessa olohuoneessa ovat usein aika rajalliset.

Aika usein annetaan ohjeeksi, että äänenlaatua kannattaa aina parantaa kaiuttimia vaihtamalla ja akustoimalla. Kai niihin kaapeleihinkin saa sen muutaman satasen sijoittaa sen jälkeen kun akustointi on tehty ja hallussa on itselle mieleiset kaiuttimet.

Omassa huoneessani en usko järisyttäviä parannuksia akustoinnilla saavutettavan. Toki suunnitelmissa on vähän senkin puolen hiomista. Huone ei tosin ole epäsymmetrinen kerrostalon betonihuone.
 
Tämä ketju tuli mieleen, kun nas-ketjussa todettiin, että jos kotihifin high end -laitteet saattavat olla arvokkaita, niin eivät ne studionkaan laittet välttämättä halpoja ole. Jäin pohtimaan, minkälaiset tekijät studiopuolella erottavat jonkin t-kaupan halpiksen ja selvästi arvokkaamman ammattilaitteen toisistaan?
 
Ammattilaitteet ovat usein arvokkaita, koska myyntimäärät ovat pienempiä kuin kuluttajapuolella. Lisäksi vaaditaan kestävyyttä jatkuvassa käytössä. Ammattilaisen täytyy voida luottaa työkaluihin, ettei kallista työaikaa huku vianhakuun tai muihin kommervenkkeihin. Ammattipuolella ollaan valmiita maksamaan kohtuullisen suurta hintaa, mutta samalla katsotaan, että hinnalle saadaan vastiketta teknisen suorituskyvyn muodossa. Studioammattilaiset kun omaavat usein teknistä koulutusta ja osaamista, joten he eivät ole niin valmiita maksamaan ns. käärmeöljystä.

Nykyisin musiikkia tuotetaan paljon kotistudioissa harrastajatasolla. Etenkin tähän markkinarakoon on iskenyt T-kauppa ja edulliset studiolaitteet. Kyllähän reiän saa poratuksi seinään myös Einhellin akkuporalla, vaikka ammattilainen ostaa Makitan.
 
Lisäksi vaaditaan kestävyyttä jatkuvassa käytössä. Ammattilaisen täytyy voida luottaa työkaluihin, ettei kallista työaikaa huku vianhakuun tai muihin kommervenkkeihin. Ammattipuolella ollaan valmiita maksamaan kohtuullisen suurta hintaa, mutta samalla katsotaan, että hinnalle saadaan vastiketta teknisen suorituskyvyn muodossa.
.
Onko arvokkaalta studiolaittelta odotettu "tekninen suorituskyky" sama kuin aiemmin mainittu kestävyys käytössä. Erottaako halvan ja kalliin ammattilaitteen jokin muukin tekninen ominaisuus kuin luotettavuus?
 
Tässä on melko eksakti listaus erään (minusta todella hyvän) masteroijan kalustosta. Kyseisen kokeneen ammattilaisen työnjälki erottuu syystä tai toisesta poikkeuksetta edukseen ja siihen toki tarvitaan paljon muutakin kun asialliset välineet.

—————

Sources:
Sony CDP-707ES-D CD transport
Sonic Solutions HD DAW for cutting from digital files.
Pacific Microsonics Model Two D/A converter. The very best…and very rare!
TC Electronic D22 digital delay (for mastering from CD only)
Genex/Meitner system for cutting from DSD (see Digital Equipment below)
Studer A-80 ¼” and ½” ”preview” transports w/custom transformerless electronics, and modified to accept 14” reels (very few Studers take 14″) Also available for the ¼” are original Studer C37 all vacuum tube electronics. The ½” Studer is also configurable for 3-track w/preview.

Cutting System:
Neumann VMS-66 lathe
Technics SP-02 turntable motor
DJR Disc Computer
Neumann SX-74 cutterhead
TCS All Class-A cutting system including 300 w.p.c. cutting amps.

Console:
Custom TCS Class-A amplification. Features A/B preset/crossfade
4) TCS / Sontec MES parametric equalizers (custom)
2) Cohearent Dual 1176-A Class-A limiters (custom)
1) 2LA-2A vacuum tube stereo “opto” limiter (custom)
TCS Class-A high/low pass filters 12dB/octave (more “gentle” when needed)
Ortofon STL-732 treble regulator (highly modified)
Ecoplate II analog reverb

Digital Equipment:
Sonic Solutions HD digital workstation
Pacific Microsonics Model 2 A/D D/A converter. The very best
Weiss EQP-1 Mark 2 digital parametric equalizer
Waves L2 digital maximizer
VTL Ultra Analogue D/A converter
Alesis Masterlink CD / Hi Res recorder/player
Tascam DV-RA1000HD high definition audio master recorder (PCM and DSD)
Genex 8500 Master Recorder -DSD and PCM (For cutting from DSD sources and creating multi-channel DSD masters.)
Meitner DAC8 and ADC8 DSD Converters

Interconnects:
All analog cables in the disk cutting chain are AudioQuest “Wild Blue” 72v DBS.
All other analog cables to and from our console are AudioQuest “Niagra” 72v DBS.
We use AudioQuest AES/EBU digital, and AudioQuest NRG and “Wild Blue” power cables, also 72v DBS.

Monitor System:
Cohearent Audio HLD-124 monitor system.
This is a 4 way, tri-amplified, loudspeaker system. It utilizes JBL woofers for sub and bass and special domes for mid and treble. Custom amplifiers provide over 2 kilowatts of extremely clean power. Bandwidth is 12Hz to 30kHz.

——-
 
Yleisradiolla oli vuosikymmeniä Kajaani Oy Elektroniikan valmistamia "Kajaanipöytiä", jotka mielestäni olivat korkealaatuisia. Käytin paljon sellaista myös itse ollessani Yleisradion palveluksessa. Nämä äänipöydät taitavat olla suurelta osin romutettu tai myyty toisaalle. Nykyiset äänipöydät ovat virtuaalisia AVID Protools ympäristössä, joka on alan suosituin ja johtava valmistaja. Yleisradiolla oli silloin, kun minä olin siellä; Genelec Triamp S45YA(Yamaha NS-1000) monitoreja käytössä. Hyvältä ne kuulostivat akustoidussa äänitarkkaamossa, jossa työskentelin.
 
Hyvien ammattistudioiden tarkkaamot rakennetaan aina sen kuuntelun ehdoilla. Yleensä ensin valitaan kaiuttimet, joiden ympärille se studion akustinen suunnitelma toteutetaan.
Lähikentässä on monesti jotku yleisesti hyväksytyt ja tutut työkalut, kuten nyt Genet, jotta vierailevat äänittäjät ja miksaajat voivat luottaa kuulemaansa.
Sitten seinään upotetaan jotkut kunnon mörssärit, joista lähtee ääntä niin että tukka lepattaa, mutta niillä tarkistetaan lähinnä satunnaisesti, että miten se miksaus toimii liian lujaa soitettaessa. Yleensä näitä kutsutaan A&R kaiuttimiksi, joilla tehdään levy-yhtiön ihmiseen vaikutus, kun ne tulee pyöriin jalkoihin ja katteleen, että jengi tekee töitä.

Siihen nähden onkin monesti vähän huvittavaa, kun jotkut hifistit manaa epäsymmetrisissä ja akustoimattomissa olohuoneissaan, ettei nykyään osata enää miksata hyvänkuuloisia levyjä.
 
...ja pitäytyä laitteissa jotka on suunniteltu kotikäyttöön, sekä hyväksyä se että värittymätöntä toistoa tärkeämpää on saavuttaa itseä tyydyttävä lopputulos :)

-N-
moi
toi on mielenkiintoinen ,savuttaa itseä tyydyttä lopputulos,kaiki varmaan pyrkii siihen.itsellätuli ajatus millä aikajänteellä. mulla on mennyt aika kauan.päasia on että ehtii ennenkuin heittää kolat nurkkaan:cool:treiska
 
moi
toi on mielenkiintoinen ,savuttaa itseä tyydyttä lopputulos,kaiki varmaan pyrkii siihen.itsellätuli ajatus millä aikajänteellä. mulla on mennyt aika kauan.päasia on että ehtii ennenkuin heittää kolat nurkkaan:cool:treiska

Menee pahasti aiheen ohi – mut menkööt. Välillä kyllä tuntuu että settejä kasataan ihan muille kun itselle. Jos niitä kasattais vaan itselle, niin ei varmaan olis niin hirveää hätää perustella omia – tai vastaavasti kritisoida niitä muiden valintoja esim mittauksilla tai muulla vähemmän relevantilla asialla. Välillä myös tuntuu että se roju itsessään on tärkeintä; määrä, hinta, paino, koko jne. – mikä sekin on ihan ok.

Tuossa mun kirjoittamassa tekstissä, jota sä lainaat, ei puhuttu mitään mistään finaalista – sitä mä en missään nimessä tarkoittanut. Mä olen itse ollut todella moneen omaan settiin tyytyväinen – ja sehän ei tietenkään tarkoita etteikö aina olis jotain parempaa tai ainakin eritavalla mielenkiintoista. Ihmisluonto nyt vaan on sellainen. Jos tätä hommaa harrastaa niin että mikään ei koskaan ole hyvä ja jahtaa vaan jotain olematonta finaalia, niin missä kohtaa tässä sitten nautitaan siitä musiikkia palvelevasta äänentoistosta?
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Onko arvokkaalta studiolaittelta odotettu "tekninen suorituskyky" sama kuin aiemmin mainittu kestävyys käytössä. Erottaako halvan ja kalliin ammattilaitteen jokin muukin tekninen ominaisuus kuin luotettavuus?

Kaipa ne kalliit laitteet myös mittautuvat yleensä paremmin. Käyttöergonomiakin voi olla paljon parempi. Ja se soundi.

Tänään, tai siis oikeastaan eilen, istuskelin studiolla monta tuntia ja siellä lauleskeltiin mm. Telefunkenin putkimikkiin. Hinta mikille oli muistaakseni muutamia tonneja. Ei se ainakaan huonolta kuulostanut.

116291070_10158036999992740_7273329614326779396_o.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös