kossu sanoi:
Nyt lähtee sitten aloittelijan kyssäri liikkeelle, mutta onneksi on sille oma osionsakin
Elikkäs. Perinteinen kotistereo pitää sisällään aina äänensävysäätimet, minimissään diskantin ja basson. Nyt kun olen tässä sitten tutustunut hiukan parempiin vahvistimiin (pääasiassa integroituja), niin rupesin miettimään syitä siihen, että joistain laitteista nuo mainitut säätimet löytyvät ja joistain (useimmista) ei. Samoin joistain löytyy, minulle ainakin tuolta teinivuosilta tuttu "loudnes"-kytkin, jolla ainakin silloin aikoinaan sai AC/DC jytisemään naapuriin asti (asuin kyllä omakotitalossa
).
Ja nyt ne tyhmät kysymykset:
- miksi noita säätimiä ei pääsääntöisesti löydy laadukkaammista vahvistimista?
- eikö äänensävyn säädöillä voisi "korjata" yhteensopivuusongelmia + akustisia haasteita?
Kysyvä ei tieltä eksy ???
Moikka!
Tuon loudnes - kytkimen ideahan on saada parempaa ääntä hiljaa kuunnellessa. Sen painaminen aiheuttaa siis sen, että pauttirallaa 10Khz - alue ja 100hz - alue korostuvat muutamalla desibelillä. Tällöin kuulostaa paremmalta hiljaisilla kuunteluvoimakkuuksilla.
Tokihan normaali ja terve nuorimies käyttää sitä todellisuudessa siihen naapurin häirintään, mutta esim. autossa, jos hiljaa kuuntelee, vaikka radiota, niin se on ihan mukava nappi.
Kuten onkin jo mainittu niin ne perinteiset Bass- ja Treble - säätimet tosiaan korostavat, tai vaimentavat jotain tiettyä kapeata taajuus-aluetta. Saa niitä käyttää, jos siten paremmalta kuulostaa, mutta yleensä ja todellisuudessa homma menee sitten siihen, että yhdellä levyllä kuulostelet ja vääntelet yhteen suuntaan ja sitten taas toisella levyllä käyt vääntämässä toiseen suuntaan, kunnes päätät olla käyttämättä niitä ja kuuntelet vain musaa.
Ne eivät siis siinä mielessä ole ekvalisaattoreita, miten sen hassusti mielessään ajattelisi niiden olevan.
Elikkäs siinä mielessä varmasti jokainen pyrkii valitsemaan huoneeseensa sellaiset kaiuttimet, mitkä kuulostavat mahdollisimman hyvältä, ilman näitä sävynsäätimiä, koska käytännössä ne tosiaan ovat semmoisia mitä tulee sitten vähän väliä säädeltyä levyjen mukaan.
Kunnollinen koko taajuuskaistan kattava ekvalisaattori onkin sitten toinen juttu. Semmoisellahan voi sitten mittamikin, läppärin ja pinknoisen avulla todeta ne kuuntelupaikan pahimmat korostumat ja vaimentaa niitä hyvinkin tarkasti. Siihen kuuntelupisteeseen siis.
Näin mä tekisin jos itse pääsääntöisesti kuuntelisin jossain sweet spotissa, mutta kun en kuuntele, niin mulla sekään ei oikein auttaisi. Tai sitten auttaisi, mutta hoidan mielummin autossa tämän, koska siinä ajellessa on vähän hankala istua jossain muualla, kuin siinä kuskin paikalla, joten hommassa on siellä enemmän mieltä.
Elikkäs käytännössä meikäläisen kämpillä, tuo vahvarin bass ja treble säädin ovat olleet käytössä silloin, kun poikien kanssa juodaan viinaa ja huudatetaan rockia. Joku siinä aina haluaa Thunderstruckkiin enemmän bassoa, joten sittenhän sitä bassonamiskaa väännetään ja kuulostaa paljon paremmalta sitten.
Toinen homma onkin sitten tämä tietty synnynnäinen suomalainen auktoritäärien kunnioittaminen, mikä äidinmaidossa jokaiselle tulee.
Se nyt vain sovi "todelliseen" ja "puristiseen" hifiharrastukseen nämä sävynsäätimet/ekvalisaattorit. Elikkäs se nyt vain on niin, että laitteistossa on jotain mätää, jos näitä joutuu käyttämään ja homma ratkaistaan siis mielummin laitteita vaihtamalla, kuin moderneilla ekvalisaattoreilla/tilpehööreillä.
Näin ne isot pojat ovat asian nähneet, joten näin se homma on.
Elikkäs hommassa on tietenkin myös tämä pointti.
Sitten vielä senverran, ellen ole täysin häränpyllyyn ymmärtänyt, niin syy miksi noita sävynsäätimiä ylipäätänsä tuli aikoinaan mukaan hommeleihin, johtuu ymmärtääkseni ihan äänityshommeleista?
Elikkäs niitä senaikaisia äänityksiä, kajareita ja ylipäätänsä sitä analogi - tekniikkaa ajatellen, halusivat laitteiden valmistajat antaa mahdollisuuden kotikäyttäjälle korjata kotonaan omalla laitteistollaan, näitä tekniikasta johtuvia "virheitä"..
Nyt on sitten aika korjata mun käsityksiäni asiasta, mutta näin olen ainakin itse ymmärtänyt tämän syyn, näiden säätimien markkinoille tuloon aikoinaan?
Tänäpäivänähän oikeastaan kaikki muu, paitsi dynaaminen kaiutinelementti, ovat hifin saralla menneet aimo harppauksen eteenpäin, sanotaanko nyt viimeisten kolmenkymmenen vuoden aikana, joten tänäpäivänä ne pari säädintä, mitä vahvareista löytyy ovat lähinnä juurikin tuommoista ryypiskelymättökäyttöä varten.
P.s. Kun mainitsin tuon dynaamisen kaiutinelementin, niin meinasin sillä nyt lähinnä samaa, kuin esim. Auton polttomoottori, minkä perusidea ja toiminta on edelleenkin lähtökohdiltaan sama, kuin mikä se oli keksittäessä.