Almarro

Peter F

Käyttäjä
Liittynyt
26.5.2008
Viestejä
116
Kaupunki
Hanko
Huom allaolevat huomiot pätee minun kokoonpanossa, joten ei pidä tehdä liian pitkille meneviä johtopäätöksiä miten mahdollisesti jossakin toisessa kokoonpanossa toimii.
Mutta, kun kävin "isoa" testikierrosta läpi kokeilin lähes kaikkea mitä Suomen markkinoilta löytyy putkipuolella. Almarron huonon saatavuuden takia se ei kuitenkaan ehtinyt mukaan ennen kuin päädyin lopuilta kompromissiinLeben 300Xs:ään.
SET:ien lisäksi testissä kävi myös Leben 300X Mullardin putkilla, Leben 300 ja Leben 600
300(x) ja 600 ero on käytännössä siinä, että 300:n keskiäänialueella on jonkun verran enemmän putkimaisuutta maagisuutta sanan positiivisessa mielessä se tietty maagisuus ulottuu verrattain ylös ja esim jousiorkesterin kanssa toimii loistavasti.


Ongelma sitten taas 300 sarjassa alin rekisteri, joka tuntuu jotenkin ponnettomalta. Se tosin peittyy osiltaan sillä että yläbassot toimivat loistavasti, joten akustiset bassot kontrabassot ym. toimii mainiosti. Sitten taas rajumpi soul ja vastaava ei välttämättä pistä jalkaa vipattamaan.
Leben 600 sitten ottaa tämän asian haltuun ja ensi tahdeista huomaa bassopään kontrollin olevan ihan eri luokkaa kuin 300 sarjassa.
Tämä johtuu paljon järeämmästä verkkopuolen ratkaisuista ja eri pääteputkista.
600 kuulostaa enemmän puolijohde tai hybridiltä ja siinä sitten taas menettää keski ja ylärekistereissä jotain mitä 300 saa...

Lopulta pääädyin siis kompromissiin, joka toi eniten musiikkia isolla M:llä ja "kuunneltavuutta" systeemiin aiheuttamatta minkäänlaista kuunteluväsymytä, eli Leben 300Xs:n ja soitin nykyisessä setissäni kunnes tuli kuukausien jälkeen mahdollisuus koeajaa Almarroa..

Ja Almarro sitten taas on SET parhaimmillaan ilman heikkouksia: Nais-, ja mies vokaalit aivan huiippua, erottelevuutta= jokainen instrumentti ja solisti erottuu omakseen ja seurattavavuus on helppoa, pellit pasuunat trumpetit saksofonit kitarat, triangelit, kuulostavat juuri oikeilta ja toistuvat oikean kokoisina.
Almarrossa on läsnäolon tunne todella vahva ja tuo esiintyjät juuri sopivasti huoneeseen ilman, että hyppivät kuitenkaan silmille.
Aivan ylin diskantti, ei siis keskialueen ylärekisteri vaan todellakin aivan itse kunkin kuuloalueen ylin diskantti voi olla hiukan vaimeampi Almarrossa kuin Lebenissä, mutta se on todennäköisesti sovitettvissa kaapelivalinnoilla henkilökohtaiseen makuun.

Almarron äänikuva on selkeästi leveämpi ja isompi ja ehkä hitusen verran vähemmän ambienssia ja syvyyttää kuin Lebenissä (siinä sitä saattaa olla vähän liikaakin jonkun mielestä)

Korostan, että tämä siis minun systeemissä koettua..
 
Mitkä NOS-putket sulla on etuasteessa?
Itsellä vielä itse vahvaimen sisäänajo (konkat yms.) vähän vaiheessa, mutta tällä hetkellä paras kombo on ollut omaan korvaan: 6SN7=Venäläinen (Metal Base 1578) 6H8C
ja
6SL7 = Brimarin 60-luvun mustakantainen ECC35, joka omasta mielestä soi paremmin kuin Mullardin 'se paras' ruskea matala-kantainen ECC35.
 
Audiomania sanoi:
Huom allaolevat huomiot pätee minun kokoonpanossa, joten ei pidä tehdä liian pitkille meneviä johtopäätöksiä miten mahdollisesti jossakin toisessa kokoonpanossa toimii.
Mutta, kun kävin "isoa" testikierrosta läpi kokeilin lähes kaikkea mitä Suomen markkinoilta löytyy putkipuolella. Almarron huonon saatavuuden takia se ei kuitenkaan ehtinyt mukaan ennen kuin päädyin lopuilta kompromissiinLeben 300Xs:ään.
SET:ien lisäksi testissä kävi myös Leben 300X Mullardin putkilla, Leben 300 ja Leben 600
300(x) ja 600 ero on käytännössä siinä, että 300:n keskiäänialueella on jonkun verran enemmän putkimaisuutta maagisuutta sanan positiivisessa mielessä se tietty maagisuus ulottuu verrattain ylös ja esim jousiorkesterin kanssa toimii loistavasti.


Ongelma sitten taas 300 sarjassa alin rekisteri, joka tuntuu jotenkin ponnettomalta. Se tosin peittyy osiltaan sillä että yläbassot toimivat loistavasti, joten akustiset bassot kontrabassot ym. toimii mainiosti. Sitten taas rajumpi soul ja vastaava ei välttämättä pistä jalkaa vipattamaan.
Leben 600 sitten ottaa tämän asian haltuun ja ensi tahdeista huomaa bassopään kontrollin olevan ihan eri luokkaa kuin 300 sarjassa.
Tämä johtuu paljon järeämmästä verkkopuolen ratkaisuista ja eri pääteputkista.
600 kuulostaa enemmän puolijohde tai hybridiltä ja siinä sitten taas menettää keski ja ylärekistereissä jotain mitä 300 saa...

Lopulta pääädyin siis kompromissiin, joka toi eniten musiikkia isolla M:llä ja "kuunneltavuutta" systeemiin aiheuttamatta minkäänlaista kuunteluväsymytä, eli Leben 300Xs:n ja soitin nykyisessä setissäni kunnes tuli kuukausien jälkeen mahdollisuus koeajaa Almarroa..

Ja Almarro sitten taas on SET parhaimmillaan ilman heikkouksia: Nais-, ja mies vokaalit aivan huiippua, erottelevuutta= jokainen instrumentti ja solisti erottuu omakseen ja seurattavavuus on helppoa, pellit pasuunat trumpetit saksofonit kitarat, triangelit, kuulostavat juuri oikeilta ja toistuvat oikean kokoisina.
Almarrossa on läsnäolon tunne todella vahva ja tuo esiintyjät juuri sopivasti huoneeseen ilman, että hyppivät kuitenkaan silmille.
Aivan ylin diskantti, ei siis keskialueen ylärekisteri vaan todellakin aivan itse kunkin kuuloalueen ylin diskantti voi olla hiukan vaimeampi Almarrossa kuin Lebenissä, mutta se on todennäköisesti sovitettvissa kaapelivalinnoilla henkilökohtaiseen makuun.

Almarron äänikuva on selkeästi leveämpi ja isompi ja ehkä hitusen verran vähemmän ambienssia ja syvyyttää kuin Lebenissä (siinä sitä saattaa olla vähän liikaakin jonkun mielestä)

Korostan, että tämä siis minun systeemissä koettua..
en olisi itse paremmin pystynyt kuvailemaan almarron hyviä puolia, läsnäolo on ihan omaa luokkaansa!
 
terve!

Ilmoittaudun mukaan. Tuon esiin vielä sen, että Almarron omat kaiuttimet tuntuvat olevan todella asialliset. Itsellä on tuo a205a mkii vahvain ja sen kaverina m1a jalustakaiuttimet. Voisinpa jotenkin kuvailla kuinka uskomattoman hyvää ääntä näillä saa aikaan. Samalla kertaa miellyttävää alapäätä, kuuntelemaan innostavaa, läsnä olevaa, avointa, irtonaista, yksityiskohtaista, tarkkaa... etc. Kiinnostaisi pirusti kuulla jossakin noita: http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/905almarro/ Hinta oli Jaappanista sähköpostitse tiedustellen 1200-1800 dollaria. Ei paha. Näitä ei tietenkään kellään ole tässä maassa???
 
Tässähän alkaa olla hypetyksen merkkejä ilmassa ;).

Olettekos veljet verranneet Unisoniin, ja jos niin mihin malliin? Eroavaisuuksia? Minulla integroitu malli Preludio, joka näyttäisi olevan samaa hintaluokkaa Almarro A318B kanssa. Minulla kävi kokeiltavana Leben CS-300X ennen Unisonia, enkä hirveästi tykännyt siitä. Jäi vähän löysä ja kumiseva vaikutelma, vaikka äänessä ehkä olikin enemmän "bodya": draamaa, syvyyttä ja ulottuvuutta. Preludio on Lebeniin verrattuna ehkä hiukan kuivakka flättärisoitin :D.

Minun puolestani antakaa tulla vaan ujostelematta.
 
Veikkaan, että Audiomanian kaiuttimien kanssa tuo Almarro on lähes kuin nyrkki silmään. Jossakin toisessa systeemissä Almarro voi tuntua jopa tumpulta, mutta herkkien torvien kanssa se on varmaan kotonaan. Minulla on samantuntuisia kokemuksia Leben vs. Almarro. Isossa vapaassa tilassa Almarro varmaan pääsee hyvään juoksuun minkä tahansa laadukkaiden herkkien kaiuttimien kanssa.
Tuo on minullakin ollut vaihtoehto nautiskelusettiin Triangle Celius 202 Es kaiuttimien kanssa. Pitäisi vaan voittaa lotossa jotta saisi kunnon kartanon.
Betonisessa kerrostalon olohuoneessa se näille kaiuttimille olisi kuin helmiä sioille. Trianglella ei olisi ongelmia edes 40m2 olohuoneessa kunhan tekniikka olisi tarpeeksi laadukasta.

Yst terv
S Kaksonen
 
Itse olen harkinnut(kun rahapuu kasvaa vähän isommaksi) kaiuttimien vaihtoa herkempiin, tällä hetkellä minulla on Sonus Faberin grand piano domukset ja ne toimivat kyllä almarron kanssa todella hyvin, mutta ainhan sitä miettii että siitä varmaan saa vieläkin parempaa ääntä ilmoille. Tällä hetkellä olen settiini tyytyväinen,mutta...joulu tulossa ja synttäritkin...
 
corleone, laitoin YV:tä :D.

Vahvareista; ei Almarrossa enää hypetyksen makua, vanhaa kauraa, tämä kuzmalle. Muutoin - loistopelejä. Itse tosin pidin pikkuAlmarrosta triodimodattuna enemmän kuin 318B:stä. Kummin vaan, metsään ei voi noilla peleillä mennä musiikillisessa mielessä. Varsinkin jos tötteröiden herkkyys on luokkaa yli 90db ja impedanssi 8 tai enemmän. Audio Note Meishu Silver ei myöskään sytyttänyt itseäni millään lailla. Oikein ihmettelin, kun sitä paljon Avantgardejen kaverina käytetään.

jouni
 
Onhan tuota toki hypetetty jo pitkään :D. Niin, löytyykö niitä vertailukokemuksia Almarro vs Unison joku malli? Tiedänhän toki että "parhaat putkivahvistimet tehdään japaniassa" (plääääh), mutta omakohtaisia kokemuksia, kiitos?

Tässä kaupungissa ei ole minun lisäkseni yhtään rööriroopea, tai siis pysyttelevät visusti piilossa. Joten pakko kysellä kuulumisia kauempaa kun ei löydy vertailukohtaa lähempää.
 
JanJ1 sanoi:
Mitkä NOS-putket sulla on etuasteessa?
Itsellä vielä itse vahvaimen sisäänajo (konkat yms.) vähän vaiheessa, mutta tällä hetkellä paras kombo on ollut omaan korvaan: 6SN7=Venäläinen (Metal Base 1578) 6H8C
ja
6SL7 = Brimarin 60-luvun mustakantainen ECC35, joka omasta mielestä soi paremmin kuin Mullardin 'se paras' ruskea matala-kantainen ECC35.

Kokeilin Uraltonesta hankittua NOS Raytheon 6SL7GT ja perus uustuotantoa elektroharmonix 6SN7, enkä sen koommin alkuperäisiä halunnut takaisin vaihtaa.
Tausta hiljeni huomattavasti todennäköisesti ja osittain myös alemmasta gainistä johtuen ja uskokaa, että 16 ohmin ja 108db:n herkät kaiuttimet vaatii aika hiljaisen vahvistimen.

6SN7 kanssa voisi vielä kokeilla vaihtoehtoja kun sopivaa NOSia löytyy

Lisäksi olen säätänyt biasoinnin alemmaksi kuin 0,18 ja se hiukan rajoittaa tehoja, mutta se ei ole ongelma minun setissä.
 
jouni sanoi:
Audio Note Meishu Silver ei myöskään sytyttänyt itseäni millään lailla. Oikein ihmettelin, kun sitä paljon Avantgardejen kaverina käytetään.

jouni
Audio Noten kaveriksi vain Audio Notea, kaiuttimia myöten. Muuta vaihtoehtoa ei kannata edes miettiä(jos siis kyseinen merkki kiinnostaa). :)
 
Audiomania sanoi:
Kokeilin Uraltonesta hankittua NOS Raytheon 6SL7GT ja perus uustuotantoa elektroharmonix 6SN7, enkä sen koommin alkuperäisiä halunnut takaisin vaihtaa.
Tausta hiljeni huomattavasti todennäköisesti ja osittain myös alemmasta gainistä johtuen ja uskokaa, että 16 ohmin ja 108db:n herkät kaiuttimet vaatii aika hiljaisen vahvistimen.

6SN7 kanssa voisi vielä kokeilla vaihtoehtoja kun sopivaa NOSia löytyy


Kovimpaa kehua tuntuu saavan seuraavat 6SN7:t
- Sylvania Metal Base 6SN7W
- Tung-Sol VT-231 Black Glass Round Plate
- Sylvania VT-231 (WWII aikanen tuotanto siis)
- Sylvania 'Bad Boys' (lähes sama kuin Syvania VT-231, mutta vain 1952 valmistettu, parempi basso yms.)
- Mullard ECC33 (kallein ja ei välttämättä sovi suoraan 6SN7:n tilalle)
- Ja pienenä salaisuutena; juuri tuo Venäläinen Metal Base 1578 6H8C -Hole Anode, jota kehutaan vähintään yhtä kovaksi kuin listan Tung-Sol:ia, paremmalla bassolla. Tuo 1578-leimalla varustettu on vain ydinlaitoksiin ja armeijan huippusovelluksiin tarkoitettu malli, ei tavallisille markkinoille. Perestroika! Etsivä löytää :)

6SL7:sta kannattanee kokeilla ainakin:
- Mullard ECC35 (Mullardin valmistamia löytyy myös Azdam ja Philips brandayksillä)
- Brimar ECC35 tai CV1985 (military-versio) molemmat 1950-60 luvuilta
- Sylvania VT-229 (WWII aikainen)
- Tung-Sol VT-229 ja National Union VT-229

Putkihulluus! Ah!

Ja itse ostin sekä etuaste ja 6C33C-lampuille Herbies Tube Damperit. Kyllä ne vaan tuntuu jotain positiivista tekevän. Otan kunnon A/B vertailut kun vahvistin on varmasti sisäänajettu. Hintakaan ei ole hirveä, parissa päivässä kotiovella rapakon takaa.
 
Kiitti vinkeistä
Putkihulluus on ihan yes ainakin parempaa kuin postimerkkien kerääminen 8)

Noi damperit pitää näköjään laittaa tilaukseen.
Ei ole muuten ihan uusi keksintö noita löytyi ihan "oikeista" putkiradioista todella kauan sitten, eikä siis ole mitään hypetystä.
Tosin ne mitkä silloin oli käytössä oli tehty kumiseoksesta.

Mistäs muuten noita NOSseja hankit rapakon takaa?
Tube depot, audiogon vai mistä löytyykään?
 
Audiomania sanoi:
Mistäs muuten noita NOSseja hankit rapakon takaa?
Tube depot, audiogon vai mistä löytyykään?

Suurin osa on tullut ostettua eBay:sta osa ns. oikeiden kauppiaiden eBay Storeista, osa yksityisiltä. Paristakymmenestä putkesta yksi oli viallinen, yhdessä tavallaan huijattu mittausarvot (ei itse mitattu vaan kopioitu aikaisemmalta myyjältä, 1kk ollut välillä käytössä). Muutoin kyllä hinta-laatusuhde on ollut kohdallaan.

Worldtube on kallis, mutta tuntuu tietävän putkensa: https://www.tubeworld.com/
Vintagetubes:ia on kehuttu monella forumilla erittäin asiantuntevaksi ja luotettavaksi: http://www.vintagetubeservices.com/page19.html
ja Ruotsalaisella Tangotubesilla näyttäisi olevan aika hyvä kokoelma halutuimpia 6SN7/6SL7 -putkia valikoimissaan: http://www.tangotubes.com/

Ja 6SN7 subjektiivisia arvioita koottuna: http://www.head-fi.org/forums/f5/reference-6sn7-thread-117677/
sekä 6SN7 NOS tunnistusopas: http://www.head-fi.org/forums/f5/6sn7-identification-guide-209782/
ja vielä yhden miehen 6SL7 arviot: http://home.att.net/~chimeraone/6sl7sound.html

Eiköhän noilla alkuun pääse :) Sit vielä Almarroon konkkien vaihto tefloneiks ja...
 
Allright thanks

Konkista puheenollen onko tämä tuttu artikkeli: The World’s Best Capacitors (katso file) ja onko joku hankkinut noita V-capseja jostakin

[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Audiomania sanoi:
Allright thanks

Konkista puheenollen onko tämä tuttu artikkeli: The World’s Best Capacitors (katso file) ja onko joku hankkinut noita V-capseja jostakin

Makuasioita. Itse käytän V-cappeja pikkuAlmarrossani, mutta Jouni piti enemmän Jenseneistä. Mulla on kasa konkkia (mm. M-cap silver-oil) Almarroa varten, mutta en ole saanut aikaiseksi kunnollista testausta. V-capit ovat hyvät, mutta ei ne varmaan kaikkiin setteihin sovi.
 
Vastataampa vielä täältäkin..

Eli talvella kävi kuuntelussa pikkualmarro, Lebenin 300 & 300X, TRI 300B monot, sekä Yamamoton 45 peli ja ei-putkivahvistimista RWAn 30.2.

Omilla Avantgarden Unoilla pikkualmarro & yamamoto olivat ehdottmasti eniten mieleeni, RWAn ollen heti perässä (aivan pakasta vedetty yksilö). Yliherkät torvet suosivat selkeästi näitä todella pienen tehon omaavia pelejä - uskon, että hieman normaalimmilla kajareilla lopputilanne voisi olla toinen. Erityisesti näiden kolmen vahvistimen hiljaisuus oli itselleni tärkeää.

Pikkualmarro oli todella tasaisen hyvä suoriutuja, sielukkuutta piisaasi vahvistimen olematta mitenkään lälly tai ylilämmin. Kiva läsnäolo ja rytmit hienosti kunnossa. Hymy oli herkässä ja jalka vipatti. Ei korostuneen hienoja "juttuja" äänessä, vaan todella realistinen kokonaisuus.

Yamamoto toi Almarron esitykseen lisäksi aika paljon räväkkyyttä, ilmavuutta, seurattavuutta ja yksityiskohtia. Keskialue avautui aivan eri tavalla menettämättä mitään läsnäolosta. Yammun hienoin puoli on sen nopeus soundien syttymisessä ja sammumisessa. Myös basso-osasto toimii tasolla, johon en osaa kaivata mitään lisää.

Iso-almarroa en ole kuullut, mutta sen pitäsi nähtävästi olla kontrolli & räväkkyyspuolella pikkuveljeään paljon edellä. Toisaalta uskon tähänastisten kokemusteni ja kokeneempien harrastajien kanssa käymieni keskusteluiden pohjalta, että yli 100db hetkillä torvilla menetetään niitä keskeisiä itseäni koukuttavia attribuutteja soundissa (keskialueen nopeus, syttyminen ja sielukkuus) siirryttäessä tehokkaampiin vahvistimiin.

Todettakoon vielä, että omaan suht. oudon musiikkimaun foorumille. Samoin oma settini ei pääse lähellekään parhaita kuulemiani systeemejä tietyissä yleisesti arvostetuissa asioissa. Eli tuplabasarin kontrolli tai soittajien millintarkkka paikallistaminen ei ole ollut itselleni keskeisimpiä kriteereitä. Loppuun siis vanha klisee: ainoa tapa olla varma vahvistimen hyvyydestä itselleen on kokeilla henkilökohtaisesti niin ei tarvitse arvuutella ja pohtia pitäsikö taas kuitenkin upgreidata :D
 
Vielä tarkennus mitä vahvareita testasin samassa omassa kokoonpanossani ennen päätymistä isoon Almarroon.
meni muuten jonkun verran rahaa matkahuollolle / bensaa näitä vaihdellessa. :-X , mutta mielenkiintoista oli, tosin kotiväki oli sitä mieltä, että nyt se on seonnut lopullisesti... :-\
Joka tapauksessa jokaisesta muodostui oma mielipide omassa setissä ja voisi raapustaa muutaman rivin jokaisesta joskus lähiaikoina.


Pathos Logos hybridi ( Oma, sittemmin myyty)
Audionote Meishu Silver
Leben 300
Leben 300X ( mullard putket)
Leben 300Xs ( Oma, sittemmin myyty )
Leben 600
Dared 300B
Copland CTA 405
Melody AB22
Trafomatic 2A3

Yamamoto 08s (HTERHON kanssa samaa mieltä tuosta vahvasta keskialueen läsnäolosta, mutta omassa setissä siitä tuli samalla astetta kylmempi. Mutta edelleen yksi ehdottomasti parhaista esim klassisen musiikin toistajana. ( ja ostaisin edelleen pelkän ulkonäön takia jos olisi rajattomasti rahaa :p
Sitten taas ääripäät eivät toimineet yhtä hyvin kuin 318B:ssä jolloin jäi kaipaamaan jotain lisää.
Yksi konkreettinen mittari on muuten se, että nostaako volumea vai laskeeko sitä kuuntelusession alkuinnostuksen jälkeen ja miten kuunneltava musiikki vaikuttaa omaan olotilaan.

Haussa oli kuitenkin yleistoistaja joka toimii mahdollisimman hyvin erityyppisellä musiikkimateriaalilla ja jolla olisi mahdollisuus kuunnella koko levykokoelmaa, eikä vain 10% siitä. Olen myös omistanut sellaisen kokoonpanon, kun luotin liikaa muiden mielipiteisiin, enkä aio koskaan palata takaisin sille tasolle. >:D Se oli sen tyyppinen kokoonpano, jossa muutaman kappaleen jälkeen oli laskettava volumea, ettei se ollut liian ärsyttävä. Erittäin toimiva tarkkailuun ja erikoisefektien hakemiseen audiofiililevyiltä, mutta musiikillisten elämysten välittämisellä aivokonttoriin sillä ei ollut mitään tekemistä.
 
Audiomania sanoi:
Yamamoto 08s (HTERHON kanssa samaa mieltä tuosta vahvasta keskialueen läsnäolosta, mutta omassa setissä siitä tuli samalla astetta kylmempi.

Jep, alelkirjoitan tämän. Yamamoto ei ole perinteisen lämmin tai "romanttinen" putkipeli - itseäni tämä ominaisuus miellytti kovasti verrattuna moniin muihin "muhkeampiin" putkipeleihin. Toki puhutaan siis pienistä eroista..
 
Huh huh.

Meikäläisellä putkivahvain tulisi lattiapönttöjen kaveriksi jotka on speksattu 89dB ja 4 ohmia, eli on pikkasen erilainen kuorma kun teidän kunnolliset tötteröt. Täytyypi joskus kun on aikaa (ja rahaa) hakea myös Leben 300X(s?) kotiin kuunteluun, tai vaikkapa vielä Almarron kanssa. Harmi kun ulkomusiikilliset seikat puoltaisivat Lebenin puolelle, se kun istuisi muuhun sisustukseen paremmin. Aika moni molempia kuunnellut on kylläkin kallistunut Almarron paremmuuteen.

Olisi ehkä pitänyt jo alunperin jättää putkivahvistin kotona kuulematta, niin olis säästynyt tältäkin uudelta päivityskierteeltä :)
 
Back
Ylös