All-synergia, totta vai tarua?

sepi_3.0

Hifiharrastaja
Liittynyt
30.10.2006
Viestejä
19 313
Kaupunki
Pjongjang
Onko tuossa perää, siis saadaanko samalla hintaa parempi lopputulos käyttämällä samaa merkkiä vai pääseekö pidemmälle sekarengastuksella? Onko kyse vain yhtenevästä habituksesta vai jostakin sähköisten sovitusten epästandardista?

Parhaat kuulemani setit ovat olleet osittain tai jopa kokonaan sekasikiöitä ja omissa kokeiluissa esim. skottilähde toimi USA-Kanada-USA-USA-ketjussa loistavasti, siis jopa yhtä hyvin kuin japanialainen :D

Tästä mietinnästä voi surutta jättää pois kaiutinvaatimuksen, koska se rajaa vaihtoehdot jo sirkkelikäden sormilla laskettavaksi.
 
Riippuu merkistä ja huonot ei soi yhdessä eikä erikseen....
 
Minulla on kokemusta myös seteistä, missä eri valmistajan laitteilla on ollut havaittavissa selvää synergiaa, se siis on hyvinkin mahdollista toteuttaa. Tässäkään tapauksessa kuitenkaan Moukkusen sanoin ei ole mahdollista (tai se on erittäin epätodennäköistä) saavuttaa sitä valmistajien omaa ideaa/filosofiaa ja tiettyä soundia, mikä on siellä suunnittelun taustalla. Samalla on todettava, että usein kuitenkin saman talon valmistamat laitteet toimivat suuremmalla varmuudella paremmin yhteen, kuin eri valmistajien.

Minusta siis synergia ei välttämättä ole oikea termi tähän kysymykseen, vain pikemminkin pitäisi puhua valmistajien talon soundista. Vaikka ei sekään kyllä ihan se ole mitä haen. Nyt tarvittaisiin Moukkusta taasen..
 
Naimisteilla ja Cyrysteilla on ehkä kokemusta ja näkemystä tähän, olisi mielenkiintoista kuulla oletteko huomanneet etuja all sama vs. sekalaitteisto?
 
AXA sanoi:
Naimisteilla ja Cyrysteilla on ehkä kokemusta ja näkemystä tähän, olisi mielenkiintoista kuulla oletteko huomanneet etuja all sama vs. sekalaitteisto?

Cyrus on kohtuu tavallista hifiä IMO. Mutta se kannattaa useimmiten naitteen bassokkaiden ja lämminsointisten kaiuttimien kanssa (B&W, Dynaudio, Epos14 :D). Tilanne vähän eri ehkä jos puhutaan MonoX tai setti jossa PSX-R joka välissä. Virtalähde smoothintaa ja vähentää "lasia" soundista.
 
moi
osahan valmistajista tekee laittee niin,käyttää erilaisia liitäntöjä kuin muut.hankaloittaa naittaniitämuihin,osa tehty kooltaan puolikkaiksi.ne joilla on laitteiden ulkonäöllä merkitystä ostaa sama itellä oli joskus pioneeriä pinossa toita metriä.muistaakseni ei muita,paitsi kaiuttimet,
itse olen sitä mieltä ei mitään merkitystä,itellä laitteiden ulkonäkö merkitse paljon mitään.vain naisten 8)oma mielipiteeni tietengin siinä voi olla synergiaetua jos kaikki samalta valmistajalta,mutta itse uskon enemminkin siihen ei kukaan voi valmistaa,kaikkia parhaita laitteita.
tohon ulkonäköhommaan laitteissa kun ne on olohuoneessa,ja elää parisuhteessa,täytyy tehdä valintoja,
ter,reiska
 
sepi_1 sanoi:
Onko tuossa perää, siis saadaanko samalla hintaa parempi lopputulos käyttämällä samaa merkkiä vai pääseekö pidemmälle sekarengastuksella?
...
Parhaat kuulemani setit ovat olleet osittain tai jopa kokonaan sekasikiöitä ja omissa kokeiluissa esim. skottilähde toimi USA-Kanada-USA-USA-ketjussa loistavasti, siis jopa yhtä hyvin kuin japanialainen :D

Parhaat kuulemani lopputulokset ovat syntyneet sekoittamalla, joskin loppupää, tila ja sijoittelutaidot/halut ovat ratkaisseet asian. Synergiasetit eivät ole nousseet kokonaisuutena kovin kärkeen, mutta loppupää on ollut suht vaatimaton eikä kytkentää huoneeseen ole joko hallittu tai asiasta välitetty. Toki sekasettikin saadaan kokonaisuutena synergiasettiä huonommaksi jos kokonaisuutta ei hallita, joten vastaukseni on että synergiat ei auta pätkääkään jos etuja ei saada vietyä perille asti.
 
kimmosto sanoi:
...synergiat ei auta pätkääkään jos etuja ei saada vietyä perille asti.

No tuon olin havaitsevinani eräästä eilisestä viestistäsi ihan riveistä eikä niiden väleistä tuolla "rasvattua köyttä"-palstalla.

Jos merkki omaa jonkinlaisen talon ominaissoundin niin palveleeko se kuuntelijaa jos tavoitteena on realistinen ja aitoa esitystä jaljittelevä toisto?

Vähäisestä kokeilustani päätellen pelkästään yhden laatikon mahdollinen ominaissointi on joissakin tapauksissa niin lievää että se hukkuu sekarengastuksella ja tullakseen esiin vaatii vähintään sen all-setityksen. Jotenkin tuntuu että tämä peltilaatikoiden välinen synergiakohkaus on saanut kohtuuttomat mittasuhteet sen saavutuksiin ja varsinkin kaiuttimien ja huoneen yhteispeliin nähden.
 
sepi_1 sanoi:
Jos merkki omaa jonkinlaisen talon ominaissoundin niin palveleeko se kuuntelijaa jos tavoitteena on realistinen ja aitoa esitystä jaljittelevä toisto?
Huomaa, että "talon soundi" ei välttämättä = väärin.
 
sepi_1 sanoi:
Jos merkki omaa jonkinlaisen talon ominaissoundin niin palveleeko se kuuntelijaa jos tavoitteena on realistinen ja aitoa esitystä jaljittelevä toisto?
No mielestäni palvelee jos kuuntelija siitä ominaissoundista vaan tykkää. Se voi hyvinkin olla aitoa toistoa jäljittelevä kuten Alspe tuossa ylhäällä jo sanoikin. Joillakin laitteilla on minusta aika selkeä talon saundi joka puskee kyllä läpi jos muu laitteisto sitä ei onnistu kokonaan sössimään. Se on sitten kuuntelijan valittavissa tykkääkö siitä vai ei.

Siitä olen monien kanssa samaa mieltä että eri merkkejä yhdistelemällä voidaan päästä todella hyvään toistoon. Kuitenkin joissain piireissä se talon saundi välittyy paremmin jos ei liikaa sotketa ja jos siitä saundista pitää niin silloin mahdollisimman vähäinen setin sotkeminen lienee paras ratkaisu. On tietysti myös paljon merkkejä joiden ominaissaundissa on paljon samaa eli ne pelaavat samoilla vahvuuksilla jolloin minusta niiden yhdisteleminen on silloin varsin turvallista. Ehkä ainoana yhden merkin kattauksena alusta loppuun tulee mieleen Linn jota en lähtisi muilla merkeillä pilaamaan. Jos siitä saundista pitää niin on helppo valita koko kattaus merkilta. Myös Naim tai Rega voivat toimia tässä tapauksessa oikeinkin hyvin jos saundi iskee makuhermoon.
 
isojussi sanoi:
Ehkä ainoana yhden merkin kattauksena alusta loppuun tulee mieleen Linn jota en lähtisi muilla merkeillä pilaamaan.

Mulle on toistaiseksi jäänyt epäselväksi mihin Linn oheislaitteet pystyvät. Ainoa tilaisuus on ollut demota kaupassa, jossa kokonaisuus oli aika vaatimaton. Ehkä saman merkin 2-teisillä, hyvässä tilassa ja huolellisesti sijoitteltuna syntyisi myös ajoitusta ja resoluutiota.
Talon saundi voi tietenkin olla tasapainoinen ja helposti kuunneltava, mutta hiukan pehmeä (=käytännössä hidas) ja epäselvä. Tällöin moniteisemmätkin olisivat linjassa, vaikka oheislaitteiden puolesta pystyttäisiin selvästi parempaan tulokseen. Onko Linn oheislaitteet sitten jätettävä kauppaan jos tykkää skarpimmasta toistosta? Ei varmaan, joten seuraava kysymys on eivätkö Linn-oheislaitteiden omistajat tiedä paremmasta, vai ovatko he testanneet riittävästi muitakin vaihtoehtoja ja todenneet että Linn-loppupää on todella se oikea itselle?
 
^Kyllä mä uskoisin että ne moniteisemmätkin voi saada soimaan paremmassa tilassa ja olen ratapihallakin noiden uusimpien päivitysten jälkeen varsin hyvää jo kuullut. Eihän se tietysti kaikkia varten ole se Linn. Uskon että juuri ne tilan ongelmat tulevat tuollakin helpommin esiin kun soitetaan jotain räväkkäämpää musaa.
 
^^

Itse kävin ainakin kaikki pääkaupunkiseudun liikkeet läpi mitä tiesin ennenkuin päädyin tähän merkkiin. Oli vielä mukana sen aikainen oma vahvarikin mihin vertailin. Parhaat otin kotiin kuunteluun ja siellä oli final testing. Eipä jäänyt epäselvyyttä asiasta mikä on minun polku.
 
Mulla on umpisekasikiösetti, anadigiä ja kaikkea logitechistä, Xindakin kautta Yarlandiin ja omegoihin. Vielä kukkuraksi putket on mitä rookaa: shuguangia ja full musicia kiinasta ynnä JJ teslaa ja Tungsolia. Kaiki valittu juurikin jotta soundi olisi paras mahdollinen. Silkkaa synergiaa ;) tähän ei mikään yksittäinen merkki kykene.
 
isojussi sanoi:
...voi saada soimaan paremmassa tilassa...

Uskon että juuri ne tilan ongelmat...

Vaikuttais että pelkästään tila on merkittävämpi muuttuja kuin laitteiston sisäsiittoisuuden edut.

pirkka sanoi:
Silkkaa synergiaa ;) tähän ei mikään yksittäinen merkki kykene.

Selvää allekirjoitusmatskua!
 
sepi_1 sanoi:
Vaikuttais että pelkästään tila on merkittävämpi muuttuja kuin laitteiston sisäsiittoisuuden edut.
Tottakai tilalla on merkitystä, sitä tuskin kukaan kieltää. Mutta kyllä huonommassakin tilassa usein ne tietyt tärkeät asiat saundista erottaa oli ne sitten synergian tuottamia tai ei.
 
igoroy sanoi:
Itse kävin ainakin kaikki pääkaupunkiseudun liikkeet läpi mitä tiesin ennenkuin päädyin tähän merkkiin. Oli vielä mukana sen aikainen oma vahvarikin mihin vertailin. Parhaat otin kotiin kuunteluun ja siellä oli final testing. Eipä jäänyt epäselvyyttä asiasta mikä on minun polku.

Ok. En nyt enempää jurnuta ja kyseenalaista, koska jokainen saa ja joutuu tekemään omat ratkaisunsa settinsä suhteen. Meilläpäin maailmaa ei myöskään ole loputtomasti kaupallista tarjontaa eikä harrastajia, joiden seteillä voisi pitkäjännitteisesti totuttaa aivojaan erilaisille toistotavoille ja -ominaisuuksille, joten välieriinkin pääsy - finaaleista puhumattakaan - saattaa vaatia vuosia ja polttoainetta. Kaappiin meneminen tietysti pysäyttää kehityksen.

Vielä lyhyesti muutaman millisekunnin kiharat aiemmin mainitsemastani ajoitushommelista. Akustisten viiveiden minimointi sijoittelulla on tärkeä juttu, mutta senkin jälkeen saattaa löytyä parannettavaa.
Akurate 242:
Lakfig7.jpg


Watt/Puppy 7 (ettei aina vaan Dunlavy):
Wilfig8.jpg
 
Kuten ylläolevista vastauksistakin näkee niin tähän kysymykseen on vain monia oikeita vastauksia. Ja useimmat oikeat vastaukset ovat keskenään erilaisia. Elikkäs kaipa se on siitä kiinni mitkä ovat kunkin omat preferenssit.

Itse kyllä lähtökohtaisesti lähtisin liikkeelle yhden merkin puitteissa.
- Ai, olenko mä jo tehnyt niin? :D

Jotenkin uskoisin, että yksi ja sama valmistaja ei rönsyile mallistossaan kovin paljon eri "ominaisuuksien" kanssa vaan sitä saa mitä tilaa. Jos taas lähtee eri merkkeihin liikkeelle, niin sitten pitää tutkimustyötä tehdä itse enemmän, että mitä se tuote tarjoaa, ja miten se sopii itselleen. Toki sen omankin merkin kohdalla pitää ko. varmistus tehdä, mutta uskoisin, että yleensä osuma on edes sinnepäin.

Tietenkään en usko, että kaikki valmistajat olisivat tälläisiä. Mm. Sony ei minun uskoakseni omaa juuri mitään suurempaa linjaa jota noudatetaan koko mallistossa. >:D

Tai sitten merkkiuskollisuus on pelkkää ihmisen tyhmyyttä. :p
 
pirkka sanoi:
tähän ei mikään yksittäinen merkki kykene.

Heh, tää on helppo uskoa :D
(ei, en ole kuullut settiäsi, eikä edes tarvii, kun noita äänen/vaiheen - vääristimiä on tarpeeksi omasta takaa)
 
Viimeiset kolme vuotta olen ajatellut tätä valmistajien synergia juttua lähemmin Audio Noten laitteiden kanssa ja tutkaillut myös muita merkkejä siltä kannalta, jos siihen on tullut mahdollisuus.
Jos nykyisin antaisin yhden ohjeen aloittavalle harrastajalle, kehoittaisin häntä nimenomaan paneutumaan kokonaisuuksiin jossa laitteet ovat samalta valmistajalta. :)

Melkeimpä jokaisella valmistajalla tuotteet ovat mielestäni sähköisesti yhteensopivia, tai ainakin samat tuoteperheet ovat siten toimivia keskenään. Näistä suurin osa on sellaisia kokonaisuuksia, jotka ovat vain toimivia kokonaisuuksia, ei siis välttämättä parhaita mahdollisia äänen kannalta. Eri merkeiltä on siis mahdollista saada parempaakin. Pelkkä toimiva kokonaisuus antaa kuitenkin usein selkeän kuvan laitteista.
Osa valmistajista kuitenkin valmistaa erittäin toimivia kokonaisuuksia(vaikkei mitään yhtenevää linjaa tai toistotapaa kaikilla merkin tuotteilla olisikaan), jossa sähköistä toimivuutta ja äänellistä yhteensopivuutta on vaikea parantaa millään muulla yhdistelmällä. Toisto on siis omalla tavallaan uniikki ja täydellinen. Esimerkkinä vaikka, Bow Technologies Zz-sarja.

Joillakin merkeillä on kuitenkin tuotteilleen selkeä, johdonmukainen filosofia, jonka kautta lähestytään yhä parempaa ja parempaa toistoa.
Tällöin valmistaja "takaa" toimivuuden omalla lähestymistavallaan sähköisten ja musiikillisten yhteensopivuuksien suhteen koko mallistolle tiettyjen "portaiden" kautta. Tällöin siis lähestyminen toistoa kohtaan pysyy samanlaisena myös päivitettäessä parempaan. Ääni ja musiikki vaikuttaa kuulijaan aina samaisen näkökulman kautta malliston laatutasosta riippumatta.
Tällaisten merkkien toiston laatua tarkastellaan myös sen oman filosofian kautta, joten siltä kantilta "katsottuna" parempaa toisen merkin tuotetta on vaikea löytää, koska se usein sekoittaa nimenomaan sen tuotteille tarkoitetun lähestymistavan musiikkia kohtaan.
Jos siis tällaisen valmistajan lähestymistapa musiikia kohtaan tuntuu itsestä oikealta, ei ole oikeastaan mitään järkeä hankkia muita merkkejä.
Esimerkkinä vaikka Linn ja Audio Note.
 
Back
Ylös