Akustiikkaelementtejä yms: Mitä, mistä, miten ja mihin hintaan?

^...Eikä ohuella ja pinta-alaltaan pienellä levyllä.

Akustointilevy on varsin yksinkertainen tuote. Laatuun vaikuttaa levyn rakenne (tiheys, pinnan tiiviys ja jäykkyys, virtausvastus, jne), paksuus, pinta-ala ja tilavuus. Sen jälkeen kun rakenne on tarkoitukseensa perusasiallinen, niin sitä muuttamalla ei tehdä enää ihmeitä. Loput kolme ominaisuutta ratkaisevat kaiken.
yläkeski- ja ylätaajuuksilla (>300Hz) paksuuden pitää olla riittävä, jonka jälkeen lisä paksuudella ei saavuteta mitään. Sitten kasvatetaan pinta-alaa.
Alataajuudet (<300Hz) ovat vaikein juttu. Siellä on enemmän muuttujia. Rakenne, paksuus, pinta-ala ja tilavuus vaikuttavat kaikki. Aallonpituus on avainsana. 300Hz:llä se on 114cm. Aallonpituudesta lasketaan 1/10 ja 1/4, jotka 300Hz:llä ovat 11.4cm ja 28.5cm.
11.4cm, eli 1/10 aallonpituudesta, on ohuin akustointirakenne, jolla saadaan vaikutusta 300Hz:llä. Rakenne tarkoittaa akustointilevyn paksuutta + sen taakse jätettävän ilmaraon paksuutta, jotka ovat tehokkaimmillaan yhtäsuuret. Ilmarako on siitä mukava juttu, että se puolittaa tarvittavan akustointilevyn paksuuden, mutta on silti käytännössä yhtä tehokas ratkaisu. Säästyy rahaa.
28.5cm, 1/4 aallonpituudesta, on paksuus, jolla 300Hz:llä saavutetaan täysi teho. Sitä paksummalla rakenteella ei >300Hz:n taajuuksilla saavuta lisäetua. Eli 15cm paksu levy + 15cm ilmarako riittävät aina 300Hz:stä ylöspäin.
Aallonpituudesta saadaan myös jonkinlainen nyrkkisääntö tarvittavasta pinta-alasta. Esimerkin 300Hz:llä aallonpituus oli siis 114cm. Sillä taajuudella tarvitaan noin 114cm*114cm alue yksittäisen heijastuman täydelliseksi vaimentamiseksi (1). Toki pienemmillä paloillakin saadaan yleistä hälyä vaimennettua, mutta vaikutukset ovat silloin enimmäkseen selvästi kokeammilla taajuuksilla. Korva ei ole hyvä työkalu matalien taajuuksien kaikujen havaitsemisessa. Toisaalta kaikuisuus korkeammilla taajuuksilla vaikuttaa eniten puheen selkeyteen. Musiikin selkeyden parantaminen on haastavampi tehtävä.
Kun siirrytään 300Hz:ltä alaspäin, kaikki mitat kasvavat, jälleen aallonpituuden suhteessa. Homma vaikeutuu, eikä irrallisilla kotikonsteilla enää välttämättä saavutetakaan toivottua lopputulosta. Kaikkein matalimmilla taajuuksilla akustointi joudutaan tekemään huoneen rakenteisiin. Edes vaimennuslevyn rakenne ei ole enää yksiselitteinen asia.
Ennen sitä (50...100-300Hz:llä) voidaan vielä kuitenkin pelata bassoansoilla, mutta tilavuutta tarvitaan. 0.5 m3 on ehkä pienin yksikkö, jolla saadaan jonkinlaista vaikutuksia. Edelleen tuo lukema tarkoittaa rakennetta, eli vaimennusmateriaalia + ilmarakoa. Kaiken ei siis tarvitse olla akustointilevyä tai villaa. Jos halutaan merkittäviä parannuksia edelliseen tilanteeseen, pitää tilavuus käytännössä aina kaksinkertaistaa.
Varsinaisten bassojen akustoiminen on sitten oma juttunsa.

(1): Nimimerkki jpo, sinä vinkkasit nyrkkisäännön tuohon aallonpituus vs. pinta-ala-nyrkkisääntöön. Olisiko sinulla linkittää lähdettä?
 
Viimeksi muokattu:
^tuossa oli kyllä niin paljon asiaa että jokaisen akustoinnista kiinnostuneen kannattaa ylläsanottu sisäistää ennen kuin alkaa mitään suunnittelemaan.
Bassoista sen verran että kevyt akustointi ei juurikaan näy taajuusvastemittauksissa mutta sillä voi silti olla suuri merkitys kuulohavainnon kannalta. Jo kohtuu pienikin akustointi vähentää huoneessa "soivaa" bassoenergiaa eli lyhentämällä jälkikauinta-aikaa saadaan huomattava parannus bassotoistoon vaikka vastemittauksissa mooditaajuudet vielä korostuneina näkyvätkin. Bassoenrgia muodostuu amplitudista eli voimakkuudesta ja jälkisointiajasta kun jompaa kumpaa tai molempia vähennetään niin subjektiivisesti koetaan bassotoiston selkeytyminen ja tasapainottuminen. Bassoilla tässä tapauksessa tarkoitan lähinnä taajuusaluetta alle ~100Hz mutta edellämainittu toimii jossainmäärin aina ~200Hz taajuuksille asti. "pieni akustointi" tarkoittaa juurikin ~1/10 syvyyttä/aallonpituus ylettyvää vaimennusta. Vaimentimen tehokkuus perustuu vaimentimen pinta-alaan suhteessa vaimmennattavaan pinta-alaan kuten myös vaimentimen sijoittelusta vaimmennettavassa tilassa. Kaikki paikat eivät ole yhtä tehokkaita vaan vaimennin pitää sijoittaa sinne missä vaimennettava taajuus korostuu.
Omaa kokemusta on ~50cm syvyisen laajakaistaisenvaimentimen vaikuttavan jopa 40Hz alueelle asti eli mitenkään toivotonta bassojen akustointi ei ole vaikka ensin siltä voi vaikuttaakin.
 
Viimeksi muokattu:
(1): Nimimerkki jpo, sinä vinkkasit nyrkkisäännön tuohon aallonpituus vs. pinta-ala-nyrkkisääntöön. Olisiko sinulla linkittää lähdettä?
Mieleni sopukoista (töissä) noita kaivelin...mutta jos Boggykin (rip) niin sanoo, niin se pitää paikkansa:
Paksuudesta, onko tuo tuttu:
Siellä mainitaan villavaimennuksen alarajaksi 4% aallonpituudesta ( sivu 2, 4.1 ), kun pinta-alaa on tarpeeksi (?).
Omaa kokemusta on, kuten MPS, että seinällinen 50cm villaa menee 40Hz tuntumaan.
edit: tarpeeksi pinta-alaa (?) Tuossa paperissa 10m2 27cm villaa puree n. 60Hz ->aallonpituus/2=2,9m. 2,9m*2,9m=8,4m2 (mennee ym.nyrkkisääntöön)
edit 2: 1/10 aallonpituudesta on silti hyvä sääntö min. paksuuteen, jos/kun ei tehdä kokonaisia seiniä.
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni tuo vaimentimen toiminta myös 1/4-aallonpituutta pienemmillä paksuuksilla perustuu siihen, että ääni etenee suurissa pinnoissa myös viistoissa kulmissa. Mitä viistompi kulma, sitä pidempi aalto "mahtuu" vaimentimen sisään.
 
100Hz, 1/4, 1/10 ja 4% villan paksuudella.
 

Liitteet

  • 100Hz.jpg
    100Hz.jpg
    95 KB · Katsottu: 122
^Jäikö punaiseen 1/10 käppyrään vahingossa erilainen virtausvastus?
 
^Ahaa. Optimoit ja annoit edes mahdollisuuden rimpulalevylle. ;)
 
  • Tykkää
Reaktiot: jpo
ei nyt juuri ole akustiikan kanssa tekemistä, mutta kysyn kun asia painaa ja ei meinaa onnistua on basson phase säätö ei meinaa onnustua.
Kysynkin onko hyivä vinkkejä simppeleitä sais asian kohalleen A/V vahvarina on yamahan 2070 avantage
 
^Raporttina mielenkiintoinen, tuotteena ei niinkään. Stardardeihin ei oikein pääse suoraan käsiksi kuin rahalla, mutta menetelmän kuvaus paljastaa aika hyvin standardin sisältöäkin.
Tuon tyyppiselle tuotteelle diffuusiokerroinmittaus olisi voinut olla sopivampi. Silloin kannattaisi rimatkin kiinnittää kupera puoli ulos päin.
Mutta toimittiin minusta oikein, kun tilattiin raportti ja julkaistiin se. Tuohon kannattaa pyrkiä!
 
^Mainittu standardi SFS-EN ISO 354:2003(E). Akustiikka. Ääniabsorption mittaaminen kaiuntahuoneessa - asettaa standardoidut mittausasetelmat sekä mitattavat taajuudet 100, 125, 160, 200, 250, 315, 400, 500, 630, 800, 1 000, 1 250, 1 600, 2 000, 2 500, 3 150, 4 000 ja 5 000 Hz sekä vaatimukset huoneen koolle ja tuotteen sijoittelulle. Mitataan huone tyhjänä ja tuotteen kanssa, lasketaan erotus ja esitetään tulokset.

Raportti on kohtuullinen kuvaus mittaustapahtumasta ja tuloksista, ei ihan standardin mukainen, mutta riittävän hyvä.

Raportissakin on nostettu esiin, että tila on standardiin nähden liian pieni, se kylläkin standardin laskentakaavoissa on huomioitavissa.

Kohdan 4 mittausepävarmuus sen sijaan ei ole uskottava tai on suorastaan pielessä, ainakin matalien taajuuksien osalta, sillä jo standardissa todetaan: "Especially at low frequencies (below 100 Hz), it could be very difficult to obtain accurate measurement results due to the low modal density of the reverberation room.".

Kaiken kaikkiaan tuollaisen koejärjestelyn ja siitä raportin saaminen on aikaa vievää ja kallista touhua, joten osoittaa valmistajan olevan tosissaan, aika pirun monta levyä on saatava kaupaksi ennen kuin tuo on maksava itsensä takaisin.

Toki olisi mielenkiintoista nähdä kilpailevien tuotteiden markkinointiaineistoa ja mittaustuloksia...
 
Ei virallisesti akustiikka-elementti, mutta ajanee asiansa jonkinlaisena diffuusorina. Näitä levyjä löytyisi minulta 6kpl ylimääräisenä, jos sopii vinkata. Virallisesti Ply by Jouko Kärkkäinen.
 

Liitteet

  • A43FB909-BAE4-4CAD-90B2-DE3B053EE0E4.jpeg
    A43FB909-BAE4-4CAD-90B2-DE3B053EE0E4.jpeg
    92,1 KB · Katsottu: 196
  • 6833C57D-1387-4BD9-99B8-FB2A7495E01F.jpeg
    6833C57D-1387-4BD9-99B8-FB2A7495E01F.jpeg
    93,8 KB · Katsottu: 195
Back
Ylös