Akustiikka-aiheista keskustelua

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Aika suolaisen hintaisia nuo ansat mitä kahtelin nopeesti. :S
Saisinko selvennyksen ''moodi'' sanasta ei oikein oo tuttu. Jos sen jotenki pystyy selittää.
moi
esim basso moodi 50hz kohdalla jos ymmärrän oikein niin selkeä korostuma sillä taajuudella,
t reiska
 
^voisi tuohon vielä jatkaa, että ilmeisesti puhutaan moodista, kun tämän korostuman aiheuttaa huone. Eli huoneen seinien tai katon ja lattian väliin jää "soimaan" tietty taajuus. Tämä on siis huoneen mitoista riippuva ominaisuus ja täten teoreettisesti laskettavissa.

Tämä minun mutuiluni, jos jollakulla on hifi-suomi -sanakirja niin korjatkoon ;)
 
Voikos moodi olla myös vaimentuma? Olen ymmärtänyt että moodilla tarkoitetaan huoneen aiheuttamaa merkittävää poikkeamaa taajuusvasteessa.

T: Markku
 
Voikos moodi olla myös vaimentuma? Olen ymmärtänyt että moodilla tarkoitetaan huoneen aiheuttamaa merkittävää poikkeamaa taajuusvasteessa.

T: Markku

Siinä mielessä kyllä että huonesyntyinen vaimentuma on vastakkaisvaiheinen korostuma.
 
Moodi on huoneen rajapintojen väliin syntyvä resonanssi. Esim. Etu- ja takaseinän välille syntyvän moodin maksimit ovat seinän vieressä ja minimikohta puolessa välissä. Seinän vieressä kumisee ja keskellä huonetta ko. taajuus ei kuulu. Myös moodien monikerrat vaikuttavat. Esim. 50 Hz moodilla 100, 150 ja 200 Hz herättävät resonanssin. Noille taajuuksille mahtuu useampi minimi ja maksimi seinien väliselle matkalle, mutta aina maksimi seinän vieressä ja minimi keskellä.

Pahin tilanne on silloin, jos mooditaajuudet tai niiden monikerrat sattuvat samalle kohdalle. Vaimentuma syvenee ja korostuma kasvaa. Kuutionmuotoinen huone on siksi kaikista pahin.
 
Esim. 50 Hz moodilla 100, 150 ja 200 Hz herättävät resonanssin. Noille taajuuksille mahtuu useampi minimi ja maksimi seinien väliselle matkalle, mutta aina maksimi seinän vieressä ja minimi keskellä.

50hz maksimi päädyissä, 100hz maksimi päädyissä ja keskellä jne. Minimit on aina maksimien puolivälissä.
 
^Ei siihen auta kuin tuolin siirtely tai bassoansan rakentaminen. Kokeile kyykkyyn menemistä ja seisomaan nousemista musiikin soidessa. Nojaile myös eteen ja taaksepäin kuuntelutuolissa. Muutos parempaan voi olla 10 cm päässä. Ylä-alasuunnassa vähän haasteellisempaa, vaikka voihan kuuntelutuolin jalkojen alle jonkinlaista koroketta laittaa.
 
Karkeasti ottaen moodien kanssa pelaamiseen on kolme eri vaihtoehtoa, jotka ovat:
1) Bassojen ekuttaminen tyydyttäviksi yhteen pisteeseen.
2) Bassomoodien nitistäminen sopivilla moodien tappajilla (resonaattorit yms akustointijutut).
3) Bassomoodien peittoaminen käyttämällä useampia äänilähteitä (subbareita) sekä ekutusta.

Halvin ja helpoin on yhden kuuntelupisteen optimointi. Mutta jos siirrät takamustasi puoli metriä eri paikkaan, niin bassotoisto on taas pielessä. Eli ei hyvä jos ei ole vannoutunut spottari, joka yksinkertaisesti kuuntelee vain spotissa.

Kaikkein paras ja puhdasoppisin on akustoida bassotoisto kohdilleen. Tämä on suuritöisin, mutta myös palkitsevin. Mikäli pystyy hoitamaan tilan kuntoon akustoinnilla, niin käytännössä mitkä tahansa laitteet toimivat sitten tilassa niin hyvin kuin voivat toimia. Usein kunnollinen akustointi ei kuitenkaan ole realistista, joten ekutuksen ja useiden subbareiden vaihtoehtoja pitää yhdistellä sopivaan osittaiseen akustointiin.

Mikäli mahdollista, niin kohtuullisella akustoinnilla ja useammalla subbarilla sekä ekutuksella pääsee aika lähelle samaa tulosta kuin pelkällä hyvin tehdyllä akustoinnilla. Tulee enemmän purkkeja, mutta ei välttämättä ole sen kalliimpaa kuin muutakaan vaihtoehdot. Joissain tiloissa ainoa keino saada järkevä bassotoisto muuallekin kuin tasan tarkkaan yhteen pisteeseen.

t. jjahifi
 
Karkeasti ottaen moodien kanssa pelaamiseen on kolme eri vaihtoehtoa, jotka ovat:
1) Bassojen ekuttaminen tyydyttäviksi yhteen pisteeseen.
2) Bassomoodien nitistäminen sopivilla moodien tappajilla (resonaattorit yms akustointijutut).
3) Bassomoodien peittoaminen käyttämällä useampia äänilähteitä (subbareita) sekä ekutusta.

Lisäisin tähän listaan vielä sen ilmiselvän, mutta tärkeimmän tavan eli oikeanlaisten kaiuttimien valinnan ja setityksen ml. kaiuttimien sijoittelu ja kuuntelupaikan valinta.
 
^Niin sanottu "oikeanlainen kaiutin" tarkoittaa yleensä paljon huonompaa lopputulosta kuin tilan laittaminen kuntoon.

Yleensä kerrostaloasunnoissa "sopiva" kajari tarkoittaa bassotoistoltaan vajaan kajarin käyttöä koska muuten kajari laukaisisi jonkun moodin -- tämä sen mukaan mitä olen noita settejä kuunnellut. Eli käytännössä kuitenkin on niin, että jos halutaan taistella moodeja vastaan rajataajuuden alapuolisilla taajuuksilla, niin ainoa todellinen tapa miten homman voi hoitaa on käyttää tönkkösuuntaava kajaria tyyliin kimmoston kehittämät ratkaisut tai sitten lähteä noille luettelemilleni teille.

Pieni tila on itse asiassa toisinaan helpompi akustoida kuin isompi. Moodit jäävät sen verran korkeille taajuuksille, että ansoista yms ei tule liian massiivisia.

t. jjahifi
 
MOI
Teemme remppaa vaimon entiseen kotitaloon, satavuotiaaseen vapaasti hengittävään hirsitaloon.
Kuunteluhuone on 40 neliötä.
Ajattelin laittaa sinne korkkivinyylilattian. Muuten en akustointia tee kunnes kuulen miltä kuulostaa.
Etuseinällä on kaksi isoa ikkunaa. Saan kaiuttimet Manne 3.5 kaksi metriä seinästä ja kuuntelukolmion saa tuossa tilassa vaikka kuinka isoksi.
Tänään purin anopin makuuhuoneesta katon, joka oli rakennettu styröx (jostain). Sain ne alas ehjinä, joten ajattelin askarrella niistä aku elementtejä.
Mikäli tarvis lasken hieman kuunteluhuoneen kattoa aku elementein, ei siis niistä puretuista.
Huonekorkeus on 302 cm.
Kaikki ideat ja ehdotelmat ovat tevettuleita sekottamaan hifistin päätä:)
polle
 
^Saattaapi olla, että huone ei kaipaa kuin korkeintaan lisää diffuusiota. Lähtökohdat on hyvät.

Laita Googlen kuvahakuun "Acoustic diffuser" ja katso löytyykö mitään inspiroivaa.
 
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back
Ylös