Arvostan myös MDF:stä tehtyjä viilupönttöjä. Kenties jopa enemmän kuin metallia - varsinkin teräsosia sisältäviä, koska vaatii vaimennuksen ja kiinteät liitokset ettei ulvo ja kilise musiikin tahtiin. Ihan tarpeeksi kuunnellut metallijalustojen jodlausta, ja päätynyt täyttämään omani hiekoitussepelillä niiltä osin kuin sepeli menee ja pysyy profiilissa. Lisäksi satunnaisesti kuunnellut varsin järeästä alumiinista valmistettuja pönttöjä, joissa pulttiliitos kilisi. Ei oikein mikään puristusvoima riitä jos levyliitos on paineistuvassa tilassa.
Fokusoivasta etulevystä. Se voi olla tarpeellisempi passiivitoteutuksessa, jossa basari on jaettu korkealta kun tarvitaan ajoittaa spottiin ja parempi vaihemätsäys oppikirjasuotimilla (ilman vaihesäätöä). Aktiivitoteutuksessa kaarevuus ei ole niin tarpeellista. Osin myös ei-toivottavaa, koska alemman basarin takapuolen akustinen impedanssi jää suuremmaksi ahtaammasta avauskulmasta (ja myös elukkarungoista) johtuen. Elementti toistaa taakse lujempaa kuin eteen, joka ei ole yleensä toivottavaa. Dipolin pystymoodien vaimennuskyky heikkenee myös hiukan, joskin jää edelleen hyvälle tasolle. Sen sijaan ylempi basari voi olla parempi kellistettynä, jolloin jää painetta kallistaa myös alempaa jotta ajoitus mätsää.
Keskariosan leveyden "oikea mitta" riippuu kokonaisuuden muista osista (kokonaissuuntaavuudesta) ja keskarin takasäteilun laadusta. Yleensähän dipoleilla 'mitä kapeampi sen parempi', jos magneetin ja rungon taka-aaltoa paskova vaikutus on pieni. Jos taka-aalto on suuntaavuuskäyttöön sopimatonta, mutta ambienssiksi sopivaa kuraa, niin leveyttä ei kannata minimoida. Varmistetaan vain ettei keskarin liki omni-kaistalle synny hirveätä tehopattia vrt muu kaista.
Yksi WMT(M)W konseptien helmasynneistä on alakeskialueen oheneminen johtuen basarien pystyheijasteiden vaimennusvaikutuksesta vrt muu kaista. Myös paikallisista huonesattumista. Eli jos suunnitellaan heijasteettomalla mittausdatalla, pitää alakeskialue jättää aika selvästi patille jottei äänestä mene pippeli. Tässä projektissa etuvastetta on viilattu avomaalla, joka toivottavasti lisää etuvasteeseen aikaisten pystyheijasteiden dippejä kompensoivaa huonekorjausta.
P.S. Täällä myös TPL-200H ja 10NDA... tossa selän takana oottelemassa jotain vielä isompaa projektia