Hassu kaiutinidea.
Nomexkartioinen Peerless HDS 8" tuntuu toistavan nätisti niin ylös että tekisi mieli kokeilla miten kaksitiekaiutin onnistuisi siltä pohjalta. Ajatuksissa ei ole kotelokaiutin, vaan takaa avoin ratkaisu. Kaksi tuollaista 8" dipolina riittää kokeilujen perusteella yllättävän hyvin, joten ajattelin kokeilla miten pärjää yhdellä elementillä jos se on lattiassa kiinni. Logiikkani mukaan lattian läheisyys parantaa herkkyyttä bassoilla keskimäärin 6db, ehkä käytännössä kuitenkin vähemmän. Diskantti tulisi korvan korkeudelle, jolloin äänikuva asettuu oikealle tasolle. Diskantiksi olen alustavasti ajatellut Peerless V-line DX25TG 05-04 (Hinta 29e ja resonanssitaajuus 650Hz). Takadiskantti on myös ollut mielessä. Takadiskantin kanssa elementtien kokonaishinnaksi tulisi 137e/kaiutin ja ilman takadiskanttia 108 euroa.
Tässä kuva, joka kertoo enemmän kuin monta sanaa. Mun mielestä aika hauskan näköinen, kenties hieman Martin Logan inspiroitu. Kokonaisleveys on muistaakseni 22cm ja syvyys noin 33cm. Korkeutta on metrin verran. Työnimenä on Uggly. (uggla=pöllö)
Ongelmia ja ajatuksia
1. Diskantti ja midbasso ovat kaukana toisistaan. Ääni muuttuu kuuntelukorkeuden mukaan koska pystysuuntainen suuntakuvio liuskottuu. Tämän kanssa ajattelin että voi elää. Filosofia tässä on se, että vapaakenttävaste ja tehovaste ovat tärkeämpiä kuin suuntakuvion tasaisuus.
Toinen riski on, että elementit eivät kunnolla integroidu kun äänet tulevat eri suunnista. Uskon kuitenkin että tämä asettelu toimisi kohtuullisesti.
2. Jakotaajuus ja jakojyrkkyys on kokonaan auki. Lähtökohtaisesti kuitenkin voi olettaa että jakotaajuuden on oltava aika alhainen jolloin diskantti voi joutua koville. Tuossa Vifan V-line diskantissa on hintaan nähden kaunis vaste ja matala resonanssitaajuus mutta käytäntö osoitta miten alas jaon voi laittaa.
3. Basson riittävyys on kysymysmerkki, mutta koska minulla jo on noita 8" elementtejä pääsen kohtuullisen hyvin testaamaan toimintaa etukäteen.
Monet koteloimattomat laajakaistaelementit tarjoavat jo 8" koossa aika muhkean toiston, tosin kookkaassa baffelissa. Suunnittelussa olen aika paljon lähtenyt ulkonäöstä liikkeelle enkä siitä halua kovin paljon tinkiä. En halua leventää ja syventää rakennetta niin paljon että se haittaa ulkonäköä.
4. Bassoelementin takana oleva rakenne on vielä epäselvä. Mahdollisesti sen voisi jättää avoimeksi ja täyttää ainoastaan vaimennusaineella resonanssien estämiseksi. Suuntakuvio voi silloin olla epämääräinen mutta voi se silti kuulostaa hyvältä(?). Resistanssikotelokin olisi mahdollinen, sellaista en ole koskaan rakentanut. Testattavaa riittäisi. Isoin haaste on varmaankin toiston ulottaminen tasaisena riittävän ylös.
5. Takadiskantti voisi minusta olla hyvä juttu koska se kaventaa aladiskantin keilaa, jolloin sen yhdistäminen 8" elementti helpottuu. Ellei sitten takadiskantti samalla aiheuta muita ongelmia.
Takadiskantin takia diskanttitolpan on oltava yli 5cm syvä. Muuten diskantit joutuisi laittamaan eri korkeuksille. Ehkä sekin toimisi, mutta kyllä samalla korkeudella oleva takadiskantti on omien aivoitusten mielestä oikeaoppisempi.
6. Basson ja diskantin keskinäinen etäisyys muuttuu kuunteluetäisyyden (ja tuolin korkeuden) mukaan. Suotimen jyrkkyydestä riippuen voi olla että etäisyyttä pitää voida säätää. Säätö tapahtuisi joko diskanttitolppaa kallistamalla tai siirtämällä. Piirroksessa elemetit ovat suunnilleen time-aligned 2,5-3m kuunteluetäisyydelle, eli diskantin etulevy on jonkun sentin kauempana kuuntelupaikasta kuin basson etulevy.
Myös bassoelementin kuuntelukulma muuttuu kuunteluetäisyyden mukaan. Jotta yläpää ei vaimenisi liikaa läheltäkään kuunneltaessa olen ajatellut kallistaa bassoelementtiä reilusti taaksepäin. Bassoelementin kallistuskulma on pirroksessa 12 astetta, diskanttitolpan 5 astetta ja kangaskehikon kulma jotain siltä väliltä.
7. Passiivisuotimeen tulee iso kela, varmaan 6,8 tai 8,2mH. Ilmasydämisenä tällainen on jo todella hintava ja resistanssi jää aika suureksi. Elementin toisto ulottuu kuitenkin aika ylös joten kelan on oltava hyvälaatuinen. Aktiivitoteutus olisi tietenkin paras, mutta silloin katoaa yksinkertaisuus ja hintaakin tulee lisää.
En kyllä ole varma rakennanko tällaiset, koska olisi muutakin rakennettavaa. Hauska projekti tuo kuitenkin olisi. Mun mielestä on hauskinta suunnitella silloin kun on selkeitä rajoitteita, kuten koko, hinta, elementtien määrä jne. Ja hauskuutta lisää myös se että toteutus poikkeaa normaalista. Yleensä on vaan olemassa ihan selkeät syyt miksi siitä tavallisimmasta ratkaisusta on tullut tavallinen, eli normaalista poikkeaminen johtaa helposti metsään.
Kommentit ja alasampumiset ovat tervetulleita.
[ylläpito on poistanut liitteen]
Nomexkartioinen Peerless HDS 8" tuntuu toistavan nätisti niin ylös että tekisi mieli kokeilla miten kaksitiekaiutin onnistuisi siltä pohjalta. Ajatuksissa ei ole kotelokaiutin, vaan takaa avoin ratkaisu. Kaksi tuollaista 8" dipolina riittää kokeilujen perusteella yllättävän hyvin, joten ajattelin kokeilla miten pärjää yhdellä elementillä jos se on lattiassa kiinni. Logiikkani mukaan lattian läheisyys parantaa herkkyyttä bassoilla keskimäärin 6db, ehkä käytännössä kuitenkin vähemmän. Diskantti tulisi korvan korkeudelle, jolloin äänikuva asettuu oikealle tasolle. Diskantiksi olen alustavasti ajatellut Peerless V-line DX25TG 05-04 (Hinta 29e ja resonanssitaajuus 650Hz). Takadiskantti on myös ollut mielessä. Takadiskantin kanssa elementtien kokonaishinnaksi tulisi 137e/kaiutin ja ilman takadiskanttia 108 euroa.
Tässä kuva, joka kertoo enemmän kuin monta sanaa. Mun mielestä aika hauskan näköinen, kenties hieman Martin Logan inspiroitu. Kokonaisleveys on muistaakseni 22cm ja syvyys noin 33cm. Korkeutta on metrin verran. Työnimenä on Uggly. (uggla=pöllö)
Ongelmia ja ajatuksia
1. Diskantti ja midbasso ovat kaukana toisistaan. Ääni muuttuu kuuntelukorkeuden mukaan koska pystysuuntainen suuntakuvio liuskottuu. Tämän kanssa ajattelin että voi elää. Filosofia tässä on se, että vapaakenttävaste ja tehovaste ovat tärkeämpiä kuin suuntakuvion tasaisuus.
Toinen riski on, että elementit eivät kunnolla integroidu kun äänet tulevat eri suunnista. Uskon kuitenkin että tämä asettelu toimisi kohtuullisesti.
2. Jakotaajuus ja jakojyrkkyys on kokonaan auki. Lähtökohtaisesti kuitenkin voi olettaa että jakotaajuuden on oltava aika alhainen jolloin diskantti voi joutua koville. Tuossa Vifan V-line diskantissa on hintaan nähden kaunis vaste ja matala resonanssitaajuus mutta käytäntö osoitta miten alas jaon voi laittaa.
3. Basson riittävyys on kysymysmerkki, mutta koska minulla jo on noita 8" elementtejä pääsen kohtuullisen hyvin testaamaan toimintaa etukäteen.
Monet koteloimattomat laajakaistaelementit tarjoavat jo 8" koossa aika muhkean toiston, tosin kookkaassa baffelissa. Suunnittelussa olen aika paljon lähtenyt ulkonäöstä liikkeelle enkä siitä halua kovin paljon tinkiä. En halua leventää ja syventää rakennetta niin paljon että se haittaa ulkonäköä.
4. Bassoelementin takana oleva rakenne on vielä epäselvä. Mahdollisesti sen voisi jättää avoimeksi ja täyttää ainoastaan vaimennusaineella resonanssien estämiseksi. Suuntakuvio voi silloin olla epämääräinen mutta voi se silti kuulostaa hyvältä(?). Resistanssikotelokin olisi mahdollinen, sellaista en ole koskaan rakentanut. Testattavaa riittäisi. Isoin haaste on varmaankin toiston ulottaminen tasaisena riittävän ylös.
5. Takadiskantti voisi minusta olla hyvä juttu koska se kaventaa aladiskantin keilaa, jolloin sen yhdistäminen 8" elementti helpottuu. Ellei sitten takadiskantti samalla aiheuta muita ongelmia.
Takadiskantin takia diskanttitolpan on oltava yli 5cm syvä. Muuten diskantit joutuisi laittamaan eri korkeuksille. Ehkä sekin toimisi, mutta kyllä samalla korkeudella oleva takadiskantti on omien aivoitusten mielestä oikeaoppisempi.
6. Basson ja diskantin keskinäinen etäisyys muuttuu kuunteluetäisyyden (ja tuolin korkeuden) mukaan. Suotimen jyrkkyydestä riippuen voi olla että etäisyyttä pitää voida säätää. Säätö tapahtuisi joko diskanttitolppaa kallistamalla tai siirtämällä. Piirroksessa elemetit ovat suunnilleen time-aligned 2,5-3m kuunteluetäisyydelle, eli diskantin etulevy on jonkun sentin kauempana kuuntelupaikasta kuin basson etulevy.
Myös bassoelementin kuuntelukulma muuttuu kuunteluetäisyyden mukaan. Jotta yläpää ei vaimenisi liikaa läheltäkään kuunneltaessa olen ajatellut kallistaa bassoelementtiä reilusti taaksepäin. Bassoelementin kallistuskulma on pirroksessa 12 astetta, diskanttitolpan 5 astetta ja kangaskehikon kulma jotain siltä väliltä.
7. Passiivisuotimeen tulee iso kela, varmaan 6,8 tai 8,2mH. Ilmasydämisenä tällainen on jo todella hintava ja resistanssi jää aika suureksi. Elementin toisto ulottuu kuitenkin aika ylös joten kelan on oltava hyvälaatuinen. Aktiivitoteutus olisi tietenkin paras, mutta silloin katoaa yksinkertaisuus ja hintaakin tulee lisää.
En kyllä ole varma rakennanko tällaiset, koska olisi muutakin rakennettavaa. Hauska projekti tuo kuitenkin olisi. Mun mielestä on hauskinta suunnitella silloin kun on selkeitä rajoitteita, kuten koko, hinta, elementtien määrä jne. Ja hauskuutta lisää myös se että toteutus poikkeaa normaalista. Yleensä on vaan olemassa ihan selkeät syyt miksi siitä tavallisimmasta ratkaisusta on tullut tavallinen, eli normaalista poikkeaminen johtaa helposti metsään.
Kommentit ja alasampumiset ovat tervetulleita.
[ylläpito on poistanut liitteen]