5.1, 7.1, 9.1 äänet käytännössä?

samnyrhi

Käyttäjä
Liittynyt
21.10.2010
Viestejä
7
Moi,

Minulla ei ole aikaisempaa kokemusta monikanava äänistä, joten ajattelin kysyä mitä käytännön eroa on otsikon mukaisilla kombinaatioilla. Sen tiedän, että kaiuttimia niissä on eri määrä, mutta miten selvästi sen kuulee.

Minulla olisi mahdollista laittaa 7.2 järjestelmä + 2 efekti kaiutinta etukaiuttimien yläpuolelle(onko se nyt sitten 9.2). Tällä hetkellä minulla on Klipsch 5.1 kotiteatteri setti tai oikeastaan kaksi samanlaista settiä. Mietin sitä, että palautanko toisen liikkeeseen ja tyydyn 5.1 järjestelmään vai laittaisinko lisää kaiuttimia tuosta toisesta setistä.

Vahvistimeni Yamaha RX-v767 tukee tuota 9.2 systeemiä. En pääse vielä testaamaan noita kun kotiteatteri tila ei ole vielä valmiina.

Kiitos vastauksista

--
Sami
 
Tää on minun mielipide mut laadukas 5.1 systeemi on parempi ja järkevämpi
kuin että lisää vähemmän laadukkaita kajareita ympärille.Kai se tilavaikutelma paranee
Ku ääni kenttä tarkentuu kaiuttimien lisääntyessä.Laatu kajareita lisää niin mikä ettei. Taitaa vaan aika vähä olla noita 7.1 ja 9.1 elokuvia?
5.1 lukee järkenään melkein kaikissa.
Joku muu osaa vastata selkeämmin ja paremmin.
omalla kohdallani tiedän että pärjään 5.0 systeemillä ihan hyvin.En tarvi subbaria.

Ja kyllähän se johtojen määrä on aika sietämätön jo tuossa kajari määrässä.Saahan ne piiloonki jos näkee
vaivaa.Kuka mitenki.
 
Tuohon että ei ole > 5.1 sisältöä, niin ei sitä tarvitsekaan olla. 7.1/9.x/11.x tapauksessa Audyssey DSX, Dolby PL-IIz tai Yamahan vastaava kyllä osaa muodostaa lisäkanavat 5.1 sisällöstä.

Itsekin olen "quality over quantity" linjoilla. Mikäli kuuntelupaikka ei ole takaseinällä niin 7.1 on ihan hyvä. Etulisäkanavista ehkä suosisin Wide-kanavia, mutta tämä voi edellyttää ehkä vähän hintavampia lisäkanavien kaiuttimia jotta etuäänikenttä olisi yhtenäinen.
 
Kiitos vastauksista. Taidan tyytyä toistaiseksi 5.1 järjestelmään ja rahavarojen karttuessa päivitän sitten koko järjestelmän paremmilla kaiuttimilla 7.1 järjestelmäksi.

Eihän nämä nykyiset mitään Hifiä ole, mutta täytyy myöntää, että yllätyin kyllä positiivisesti kun vaihdoin nämä olohuoneessa entisten tilalle. Koko pieneni maitopurkki kokoon ja ääni parani ;)

--
Sami
 
Täällä pelittää 6.1 ja toimii kivasti. Kahden katsojan tilanteessa NEO:6 Cinema toimii hyvin paikaten taka panoroinnit. Kun levyllä 5.1 matskua niin hoitelee Directinä yksin. Voi sitä yksinkin miksailla kuudeksi, jos ei jaksa keskellä sohvaa olla. Monikanava koostuu kahdesta Maggien Centeristä (Keski/Takakeskikanava), MG10QR SE edessä ja sivuilla seinälle asennettavat pikku paneelit. Subit itse rakennetut suljetussa kotelossa 8)
 
Moi,

Kokemukseni mukaan homma menee jotenkin näin:

5.1 järjestelmällä saa standardin mukaan äänitettyjen levyjen toiston sille tarkoitetulla tavalla.
Basson rajataajuudeksi kannataa laitta THX:n mukaisesti 80Hz. Isoja pääkajareita ei tarvita.

5.2
Jos lisäät toisen basson, saat lisää äänenpainetta ja voit tappaa huoneen seisovia aaltoja.
Suositeltava juttu erityisesti jos on Audysseyn MultiEQ huonekorjaus XT tai erityisesti XT32.

7.2 lisäkaiuttimet edessä
Voit ottaa käytöön Dolby ProLogic IIz dekoodauksen, joka sitten on aika uskomaton juttu.
Suosittelen lämpimästi.

Itse kuuntelen myös stereomusaa täysin kerettiläisellä tavalla 9.2 järjestelmällä Dolby PL IIz + THX Music yhdistelmällä
ja Audysseyn huonekorjauksella ... enkä aio ryhtyä enää koskaan muulla tavalla kaiuttimista musaa kuuntelemaankaan.

Tietysti tuo uusi Dolbyn koodaus antaa upeasti ilmaa klasariäänitteisiin ja elokuviin.

-----------------------------------------------------------------------------------------
Kommentti Audysseystä:

Audyssey DSX lisäkanavat olivat minulle suuri pettymys enkä voi niitä suositella.

Audysseyn huonekorjaus toimii erittäin hyvin jos valitsee sen oman parhaan kuuntelupaikan ensimmäiseksi mittauspaikaksi
ja ne kaksi muuta pakollista mittapaikkaa vaikka metrin päästä molemmilla puolilla. Voi olla että joudut säätämään bassokanavien
tasoja alas sillä näin olen itse lähes aina joutunut tekemään. Jos sinulla, kuten minulla, on bassokanavien ekutus subbareissa niin
se pitää tehdä ennen Audysseyn säätämistä.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

7.2 lisäkanavat takana
Tämä on joidenkin elokuvaäänitteiden koodaus mutta äänentoiston kannalta takakanavat ovat turhia.

9.2 lisäkanavat edessä ja takana.

Minulla on tietysti, jälleen kerettiläiseen tapaan, kaikki audiot HDMI:llä ja PCM-koodaattuna (myös SACD/DSD).

Joissakin äänitteissä, kuten vaikka Steven Wilsonin miksaamissa King Crimson DVDA:issa, on ****** paljon ääniä takana.
Niiden paikallistaminen on todella vaikeata kahdella takakaiuttimella .. mutta jos äänet on HDMI:llä PCM:nä niin THX Music
hoitelee takaa tulevat äänet juuri noihin ihan takana oleviin lisäkaiuttimiin ja vieläpä varsin taidokkaasti.

Eli voin suositella lämpimästi myös 9.2 järjestelmää. Olen todella tyytyväinen ja suosittelen Onkyon PR-SC5507/8 esivahvistinta.

terveisin FiveDotOne tai oikeastaan NineDotTwo

PS. ainoa negatiivinen juttu HDMI-audiossa on että kun laitat jokin uuden näytön tai laitteen päälle ... kuten minun tapauksessani projarin ...
niin projarin käynnistyessä ääni pätkäsee parikin kertaa. Mutta vain silloin ja aina ennustettavissa olevalla tavalla.
 
FiveDotOne sanoi:
Kommentti Audysseystä:

Audyssey DSX lisäkanavat olivat minulle suuri pettymys enkä voi niitä suositella.

Audysseyn huonekorjaus toimii erittäin hyvin jos valitsee sen oman parhaan kuuntelupaikan ensimmäiseksi mittauspaikaksi
ja ne kaksi muuta pakollista mittapaikkaa vaikka metrin päästä molemmilla puolilla. Voi olla että joudut säätämään bassokanavien
tasoja alas sillä näin olen itse lähes aina joutunut tekemään. Jos sinulla, kuten minulla, on bassokanavien ekutus subbareissa niin
se pitää tehdä ennen Audysseyn säätämistä.

Huomautus: sinun kannattaa mitata Audysseyllä aina maksimi määrä mittauksia (ellet vain esisäädä subbarin tasoa). Hyvä ohje AVS:llä ja esim. kuva mittauspaikoista.

Tosin, itse en Audyssey Prolla viitsi mitata kuin 10 kohtaa omassa normi-kerrostalo-olkkarissa... :D
 
NetRunner sanoi:
Huomautus: sinun kannattaa mitata Audysseyllä aina maksimi määrä mittauksia (ellet vain esisäädä subbarin tasoa). Hyvä ohje AVS:llä ja esim. kuva mittauspaikoista.

Tosin, itse en Audyssey Prolla viitsi mitata kuin 10 kohtaa omassa normi-kerrostalo-olkkarissa... :D

Niin varmaan kannattaisi jos optimoisin kotiteatterille mittamalla mahdollisimman monessa paikassa mutta kun haluan saada itsekkäästi parhaan äänentoiston omiin korviini, niin teen juuri näin ;).

5.1
 
FiveDotOne sanoi:
Eli voin suositella lämpimästi myös 9.2 järjestelmää. Olen todella tyytyväinen ja suosittelen Onkyon PR-SC5507/8 esivahvistinta.

Hei
Mitä sinulla onkyon perässä? Itselläni on IR RDC-7 (katso loput profiilista)ja olen vähä haikaillut uutta pre/pro-esivahvistinta.
Onko sc5507 ääneltään yhtähyvä kuin IR? Selviytyykö se Bly-Rayn signaaleista hdmi:n kautta? Missä se on valmistettu? Mikä käytännön ero on 5507 ja 5508
 
Itse en saanut ikinä 6.1 tai 7.1 toimimaan omaan korvaan. Meni jotenkin sekavaksi. Tilavaikutelmat vaimenivat.Kokeilin kahdessa eri huoneessa joista toinen 50 neliöö ja toinen vajaa 20 neliötä. Parilla eri vahvistimella. Eli 5.1 tuntu itselle toimivalta. Toki nämä ovat monesta tekijästä kiinni. Oman kokemukseni mukaan 5.1 helpoin ja halvin. Toki tuollekin hintaa tulee.
Tällä hetkellä käytössä jopa 4.1.
Toki nykyiseen laitteistoon vaikuttaa painopisteen siirtyminen 2-kanavalaitteistoon.
Mutta tästäkin huolimatta oman kokemukseni perusteella laadukas 5.1 tai 5.2.
 
FiveDotOne sanoi:
Niin varmaan kannattaisi jos optimoisin kotiteatterille mittamalla mahdollisimman monessa paikassa mutta kun haluan saada itsekkäästi parhaan äänentoiston omiin korviini, niin teen juuri näin ;).
Toki saat tehdä kuten parhaaksi katsot, mutta oma ja Audysseyn ymmärrykseni asiasta on että mitä useammasta paikasta kuuntelupaikan lähistöltä mittaus suoritetaan niin sitä paremmin se vastaa huoneen käyttäytymistä. Tosin Audysseyn tekniikka on erilainen kuin esim. Lyndorfilla, joten mittauksia ei kuitenkaan kannata tehdä samalla tavalla villisti ympäri huonetta..

Itsekin suoritan kotiteatterini optimoinnin vain ja ainoastaan itselleni. Jos mittaisin vain 1-3 pisteestä niin ääni voisi olla pielessä heti hiukan etäämmällä (tai esim. 5cm ylempänä).
 
Audysseyn ohjeissa todella korostetaan mahdollisimman monen pisteen mittausta. Omissa kokeiluissa kuitenkin lopputulos on ollut omiin korviin paras 3 pisteen mittauksella. ( 5.1 systeemi)

Tuntuu siltä, että maximi pisteiden mittaus tekee kompromissista vain isomman yrittäessään saada hyvää toistoa ja käppyrää mahdollisimman laajalle alueelle siinä kuitenkaan täysin onnistumatta ?

Meillä on riittänyt olohuoneen kolmen istuttavan soffan alue optimiksi. Muilla tempuilla toisto jotenkin kuivuu ja suuntavaisto heikkenee.

Näin meillä, toisilla ehkä toisin. :)
 
Moi,

Itse on ole laiskuuttani viittinyt tehdä Audyssey-säätöjä laajalle alueelle koska korjaus toimii yhdelle paikalle tehtynä
subjektiivisesti todella hyvin (ja mittaa vielä lisäksi ihan helkutin hyvin päälle!)

Lisäksi Sean Oliven ja Floyd Toolen testeissä voittajaksi saatiin sellainen huonekorjaus, joka oli optimoitu yhdelle kuuntelupaikalle.
Sama korjain viritettynä kuudelle kuuntelupaikalle ei toiminut yhtä hyvin. Tulos on jopa looginen, mielestäni ....

http://seanolive.blogspot.com/2009/11/subjective-and-objective-evaluation-of.html

t. 5.1
 
pyorahullu sanoi:
FiveDotOne sanoi:
Eli voin suositella lämpimästi myös 9.2 järjestelmää. Olen todella tyytyväinen ja suosittelen Onkyon PR-SC5507/8 esivahvistinta.

Hei
Mitä sinulla onkyon perässä? Itselläni on IR RDC-7 (katso loput profiilista)ja olen vähä haikaillut uutta pre/pro-esivahvistinta.
Onko sc5507 ääneltään yhtähyvä kuin IR? Selviytyykö se Bly-Rayn signaaleista hdmi:n kautta? Missä se on valmistettu? Mikä käytännön ero on 5507 ja 5508

Hei,

valitettavasti minulla ei ole kokemusta tuosta Integran laitteesta ... nehän on kaiketi uudelleen brändättyjä Onkyo laitteita jenkkimarkkinoille?

Eli siis on vaiheta sanoa tuosta äänellisestä erosta ... mutta jos laitat Audysseyn toimimaan ... niin eroja todellakin löytyy ...

HDMI:n yli toimivat kaikki tunnetut standardin signaalit ... SACD/DSD, BluRayn signaallit jne. Luulenpa että Onkyota parempaa yhteensopivuutta saa hakea.

Valmistusmaa on Malesia. DSP:t on Texasin OMAP sarjasta.

5507 ja 5508 ero on siinä että 5508 tukee viimeisintä Audysseyn XT32 huonekorjausta, joka ilmeisesti hanskaa bassoalueen ekutukset paremmin kuin XT, joka on 5507:ssa.
Muistia on varmaan enemmän ja siksi mahdollisuus tehdä rajumpia juttuja bassoalueelle?

5.1
 
Osaakos nuo vahvaimet jo tänä päivänä samaan aikaan 4 takakanavaa ja kaksi etu yläkanavaa?

Itellä olisi jo kullonen 7.0 systeemi ja nuo pari etuyläkanavan kaiutinta voisi väsäillä jossain välissä valmiiksi. 8)

Neljä takanavaa ei ole juuri kummempi ollut kuin kaksi. TV-ohjelmilla ne tasoittaa takakentän mutta jostain syystä takakeskikanavat on välistä mykkinä DD5.1 materiaalilla. Varmaan jokinlainen softavika.
 
Analog sanoi:
Osaakos nuo vahvaimet jo tänä päivänä samaan aikaan 4 takakanavaa ja kaksi etu yläkanavaa?

Itellä olisi jo kullonen 7.0 systeemi ja nuo pari etuyläkanavan kaiutinta voisi väsäillä jossain välissä valmiiksi. 8)

Neljä takanavaa ei ole juuri kummempi ollut kuin kaksi. TV-ohjelmilla ne tasoittaa takakentän mutta jostain syystä takakeskikanavat on välistä mykkinä DD5.1 materiaalilla. Varmaan jokinlainen softavika.

Hei,

vastaus tähän ja vielä jatkoa tuohon edelliseen 5507/5508 kysymykseen ...

... siis jos laitat vaikka SACD:n 5.1 äänet PCM:llä näihin Onkyon esivahvistimiin niin THX prosessointi osaa tarvittaessa käyttää kaikkia neljää takakanavaa.
Eli Diana Krallin "Girl from another room" - levyn suoraan taakse miksattu kitara siirtyy niihin kahteen taaimmaiseen kaiuttimeen.

Kyseessä on mielestäni onnistunut ja varsin hyvin toimiva ratkaisu vaikka tuollainen takakanavien käyttö onkin miestäni kikkailua.
No, jos joku kikkailee näillä takasignaaleilla tuohon tapaan ... niin 5507/5508:n neljällä takakaiuttimella ja THX Music asetuksilla se toimii paremmin kuin perinteisellä
kahdella takakaiuttimella. Minulla takatakakaiuttimet on muuten katossa ....

Onkyon 5507/55078 esivahvistimessa on käsittääkseni vielä yksi ero: HDMI 1.4a tuki jos sitä tarvitsee. (Version 1.4a to Support 3D and Audio Return Channel)

Edessä voi sitten olla toiminnassa viisi kaiutinta: eli ne 5.1-standardin kolme tärkeää etukaiutinta + kaksi kaiutinta joko ylhäällä (PL Z II tai DSX) tai sitten Audyssey DSX:n
kaksi lisäkaiutinta etu ja takakaiuttimien välissä (en suosittele DSX:ää).

Kuten jo aikaisemmin kerroin, käytän Dolby Prologic Z II prosessointia + THX Music asetuksia + Audysseyn huonekorjausta ... ja olen subjektiivisesti todella tyytyväinen ...

5.1

PS. prosessoinnit ei pelaa SACD DSD formaatilla koska Sony teki sen niin pirun työlääksi ihan tarkoituksella ....
 
Voisitko tarkentaa mitä tarkoitat neljällä takakaiuttimella. 5508 manuaalin mukaan takana on kaksi kaiutinta item 7 ja 8 (s. 37) surround back speakers. Sen sijaan kaiuttimet 4 ja 5 surround speakers tulee manuaalin mukaan sijoittaa kuuntelijan sivuille?! tarkititko näitä toisilla takakaiuttimilla?
Mielestäni 9.2 systeemi on vain väliviahe. Pelkän manuaalin lukaisun perusteella on mielestäni virhe, että takakautiimet on asetettu vaihtoehdoksi toisille lisäetukaiuttimille. Tämä vähentää mielestäni tilantuntua esi. lentokoneen ylilentotilanteessa. Mitä luultavimmin seuraava prosessori otaa huomioon sekä takakaiuttimet että neljät lisäkaiuttimet edessä (front high speakers ja front wide speakers) yhtaikaa huomioon. En tiedä. Mit6ä tuumaat tästä teoreettisesta oteesta?
 
pyorahullu sanoi:
Voisitko tarkentaa mitä tarkoitat neljällä takakaiuttimella. 5508 manuaalin mukaan takana on kaksi kaiutinta item 7 ja 8 (s. 37) surround back speakers. Sen sijaan kaiuttimet 4 ja 5 surround speakers tulee manuaalin mukaan sijoittaa kuuntelijan sivuille?! tarkititko näitä toisilla takakaiuttimilla?
Mielestäni 9.2 systeemi on vain väliviahe. Pelkän manuaalin lukaisun perusteella on mielestäni virhe, että takakautiimet on asetettu vaihtoehdoksi toisille lisäetukaiuttimille. Tämä vähentää mielestäni tilantuntua esi. lentokoneen ylilentotilanteessa. Mitä luultavimmin seuraava prosessori otaa huomioon sekä takakaiuttimet että neljät lisäkaiuttimet edessä (front high speakers ja front wide speakers) yhtaikaa huomioon. En tiedä. Mit6ä tuumaat tästä teoreettisesta oteesta?

Suomen termistössä kaikkia surround kaiuttimia kutsutaan takakaiuttimiksi ;)

Tarkoitin tuota samaist asiaa eli takakeskikanavat ja etulisäkanavat vaikuttaisi olevan vaihtoehtoisia. Onko siis vahvaimia mitkä osaa hoitaa nuo molemmat yhtäaikaa?
Enkä tarkoita mitään Yamahan omia tehostekikkoja joita en käytä vaan sitä Dolbyn uutta etukanavien tuotostelua.
 
Analog sanoi:
Enkä tarkoita mitään Yamahan omia tehostekikkoja joita en käytä vaan sitä Dolbyn uutta etukanavien tuotostelua.
Minua taas kiinnostaisi tietää miten tuo Dolbyn ratkaisu eroaa Yamahan vastaavasta. Yammun DSP-osaaminen on ihan tunnettua ja vähän haiskahtaa, että Dolby on vain kopioinut idean ja joillekin harrastille Dolby on "uskottavampi brändi". Onko siis missään faktatietoa tuosta Dolbyn systeemistä, ja jos mahdollista, verrattuna Yamahan systeemiin?
 
pyorahullu sanoi:
Voisitko tarkentaa mitä tarkoitat neljällä takakaiuttimella. 5508 manuaalin mukaan takana on kaksi kaiutinta item 7 ja 8 (s. 37) surround back speakers. Sen sijaan kaiuttimet 4 ja 5 surround speakers tulee manuaalin mukaan sijoittaa kuuntelijan sivuille?! tarkititko näitä toisilla takakaiuttimilla?
Mielestäni 9.2 systeemi on vain väliviahe. Pelkän manuaalin lukaisun perusteella on mielestäni virhe, että takakautiimet on asetettu vaihtoehdoksi toisille lisäetukaiuttimille. Tämä vähentää mielestäni tilantuntua esi. lentokoneen ylilentotilanteessa. Mitä luultavimmin seuraava prosessori otaa huomioon sekä takakaiuttimet että neljät lisäkaiuttimet edessä (front high speakers ja front wide speakers) yhtaikaa huomioon. En tiedä. Mit6ä tuumaat tästä teoreettisesta oteesta?

Tere

Niinkun joku jo mainistsi 5.1 järjestelmässä niitä kahta sivulla olevaa kaiutinta kutsutaan yleensä takakaiuttimiksi, englantilainen "surround speaker" on parempi mutta
sen suora käännös on hieman vaikea ... ja näiden takakaiuttimien lisäksi on sitten "surround back" kaiuttimet eli ne varsinaiset takakaiuttimet. Suomalaisittain on sitten
ne neljä takakaiutinta.

Eri kombinaatioita on mahdollista laittaa käyttöohjeen mukaan stereosta alkaen:

http://www.eu.onkyo.com/dl/1469108/Manual_PR-SC5508_En.pdf. Sivu 13:

Myös kombinaatio jossa on front high ja front wide on näköjään mahdollinen. Sitä en ole kokeillut. Front wide oli pettymys. Audyssey DSX ei vakuuttanut.

9.2 voi tietysti olla välivaihe ... tai sitten ei. "Surround back" kaiuttimien tarpeellisuus on kyseenalainen (kts. vaikka Floyd Toolen kirja kaiuttimista ja huoneista).

Edessä ylhäällä olevat kaiuttimet ovat hyödyllisiä -> 7.2 saattaa olla jo ihan riittävä rakentamaa äänimaailman jossa ihminen kokee olevansa todellisessa akustisessa tilassa
musiikin esittäjien kanssa. Ja sehän on homman tarkoitus. Pitänee testata tuota joskus.

5.1
 
Back
Ylös