4mm koivuvanerin kääntösäde

jiteko

Käyttäjä
Liittynyt
26.12.2006
Viestejä
1 463
Kaupunki
Jyväskylä
Olen suunnittelemassa 4mm vanerista kaarevaa pintaa ja kaipaisin tietoa miten tiukkaan kaareen tuollaisen vanerin voi kääntää kotikonstein ilman sälöytymistä. Kaareen ei tule kuperaa/koveraa pintaa vaan pelkästään kaari. Onko mitään vinkkejä taivuttamiseen kotikonstein. Kastelemista, lämmittämistä saunassa tms...
 

Sella

Käyttäjä
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
405
Valmiissa vanerissa ei paljon kostuttelut auta, koska pitäisi saada se viilujen välinen liima joustamaan ja sitten taas jähmettymään, kun levy on oikealla kurvilla. Noi fenolihartsit ei juur mihinkään reagoi. Höyryttäminen toimii massiivipuulla kivasti. Eli vanerin saaminen kurville "itsenäisesti" on käytännössä mahdotonta.

Itse ostaisin 1.5 mm viilua ja liimaisin tarvittavan kurvin siitä. Jos sulla on joku tukikehikko, johon tuon kaaren kiinnität, niin kiristät vanerin siihen vaan kuormaliinoilla kiinni liima välissä. Omien kokemusten mukaan sopiva taivutussäde on aika laakea, min 20-30*t PINTAVIILUNSUUNTAAN. Pintaviilua kohtisuoraan ei kannata edes yrittää, kun se lohkee siitä heti.

Jyrsimällä/sahaamalla levyyn uria, saa tiukemmankin kurvin. Täytyy vaan muistaa, että uria pitää olla riittävän tiheässä, muuten saat murtoviivan.
 

suj

Käyttäjä
Liittynyt
3.9.2006
Viestejä
1 290
Kasteleminen auttaa hieman. Ei paljoa, mutta joissain tapauksissa sen tarvittavan määrän. Kannattaa myös muistaa, että kasteleminen pidentää luonnollisesti kuivumisaikaa. On myös olemassa kaareviin muotoihin tarkoitettua erikoisvaneeria, jossa viilutasojen syysuunta on joka tasossa sama. Normaalistihan viilusuunta kääntyy aina kerroksen välillä, joka juurikin lisää kestävyyttä ja vaikeuttaa siten taivuttamista. Mutta minulla ei ole mitään hajua mistä suomessa saa tuota erikoisvaneeria - nähnyt sitä kyllä olen.

Mitään varsinaista oikotietä tuohon tekemiseen ei ole. Alipainepussi on oikeastaan paras mahdollinen vaihtoehto, ja toiseksi jää miljoona puristinta monen kehäpuristimen avustamana. Kyllä 4mm vanerin saa kääntymään aika tiukallekin mutkalle, mutta silloin täytyy tosiaan huomioida pintaviilujen suunta ja tarvittavan liimapinta-alan määrä. Ja puristinten määrä.

Nuo ovat viilutettua 4mm vaneria, jotka puristin vanerikehikon ympärille epoksilla liimaten. Tuo sisäsivuihin tullut kulma oli aivan siinä ja siinä saiko sen taivutettua muotoonsa:

ka07.jpg
 

Ville_R

Käyttäjä
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
77
Tuollainen liitteen mukainen loiva muoto syntyy tukirangan päälle aika kivuttomasti. Tuossa 5 vaneria. Viitisen vuotta ovat nipussa pysyneet.
 

Liitteet

  • 41.JPG
    41.JPG
    47,6 KB · Katsottu: 22
Ylös