3-Tie Suunnittelua

K

ksaunisto

panum sanoi:
Käväsin tuolla kimmoston sivulla, tuo ks-263 näyttäisi asialliselta, mulle sopisi siitä ns massiivisempi versio,basso saisi mennä alemmas juuri tuonne 30hz lähettyville.

KS-263 menee teoriassa noin 34 Hz -6 dB. Kotimittauksissa alapäätä ei saa näkyviin kunnolla ellei summaile bassosäteilijöiden lähimittauksia toisiinsa ja liitä niitä teoreettisella etulevyhäviöllä korjattuna yläpään etämittaukseen. Tässä bassokaistan säteilijöiden lähimittaukset ja niiden summavaste, josta alle 35 Hz alaraja kyllä ilmenee:
CD22RN4X+vents_FR_near_185ms_1p24okt.png
 

panum

Käyttäjä
Liittynyt
16.10.2008
Viestejä
348
Näyttää aika hyvältä, tosin älli on aina älli joten olisikohan tuon "modifiointi" 10" bassolle sekä suuremalle umpikotelolle helppo homma? Eli ilmeisesti keskiäänelle ja disulle kelpaisi jo suunnitellut suotimet. Ei varmasti kannata lähteä hirveästi soveltamaan mahdollisesti ekoissa diy kaituttimissa (isona ja rahakkaampana sitten). Entä mitä mieltä ootte elementtien suuntailusta beovox tapaan?
 
K

ksaunisto

Herkkyyksien kanssa tulisi todennäköisesti säätöä, koska CD22 on vain 87 dB/2.83V ja tasapainotus "vanhanaikainen" eli melko suoraa vapaakenttää on ainakin tavoiteltu. Melkein mikä tahansa muu bassoelementti tai sijoituksen laskeminen johtaisi keskarin ja disun vaimennuksen vähennystarpeeseen. Basso-osan jakari käynee suoraan SLS-10:lle.
VeiKkaan että 3-Way Classicista aloittamalla suotimelle ei tarvitse tehdä mitään.
 

punssi

Käyttäjä
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
3 316
kimmosto sanoi:
Olisko vastakohta sille että yläpää tukahtuu disujen väliselle linjalle?
Kukaties?
Ilmavuus on siitä kiinnostava termi etten saa minkäänlaista äänellistä mielikuvaa oli kyse suuntaamattomuudesta tai suuntaavuudesta.

Sorit oftopikista
 
K

ksaunisto

punssi sanoi:
Kukaties?
Ilmavuus on siitä kiinnostava termi etten saa minkäänlaista äänellistä mielikuvaa oli kyse suuntaamattomuudesta tai suuntaavuudesta.

Sorit oftopikista

Niinpä. Ilmavuus kun syntyy sekä suuntaavana että ilman. Ehkäpä ongelman ydin on se ettei kuunteluetäisyys ole sopusoinnussa suuntaavuuden määrän ja akustiikan kanssa, jolloin yläpää tukahtuu.
 
Ylös