3-4 - tie dipolipläjäys

Laitoin viestiä Servo Subwooferista ja sain oheisen vastauksen. Kyselin servon käyttöä dipolisubbarin yhteydessä heidän 12" -elementeillään, joissa on systeemit kartion liikkeen seuraamiseen. 2kpl 12" -elementtejä ja servoelektroniikka linjatasoisilla liitännöillä varustettuna kustantaa 600e, vahvistinkin sisältynee. Dipolin 6dB/oct laskevan vasteen oikaisun ja jakotaajuuden kikkailen itse. Jenkkilän poijjilta saapi mitä tarvitsee ja lisää on tulossa etenkin dipoliosastolle. Saattaa joutua tilaamaan 4x 12" servokortteineen ja vahvistimineen. Jos ei ole hyvä dipolissa, voi tehdä järeän Genelec 7073 -tyylisen subbarin :p.

Jussi


Hi,

Is your heart set on TC12 drivers? I am in the process of developing our own version of IB drivers. Here is some spec. 1) 15" 2) +/15mm linear xmax and +/-22mm mech xmax 2) high Q design. Extremely high output below 30hz compared to a low Qtc driver. Servo control will adjust the Qtc back to 0.2 value, 3) cheaper than TC12, 4) Energy efficient, One 350WRMS amp can driver four 15" driver. These drivers are specific designed for dipole servo application.

Of course, if you are already set with TC12 drivers, I can make the option 1 work for you. My servo will give you flat response as if the driver is in an infinitely large enclosure. When you put them in your dipole it will have cancellation resulting a +6db/oct. You will apply your EQ. Pricing wise, it is same as option 3 pricing (even though the drivers are actually option 1 driver).

One thing keep in mind is the max frequency of our servo sub is 100hz even if I remove the xover for you. I can put in a shelving network so it can work up to 150hz, But that is really the max.

Just in case you are curious, I compare the TC12 and our future 15" driver as attched here. The yellow is TC12 and the orange is future 15" driver. The amplitude response curve is actually max SPL curve.

Thanks.

-Brian

[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Eikai sen teräksen resonassit ole ongelma, kunhan siihen resonassiin lyödään riittävästi häviöitä.
 
Niin tuo teräsrunkohan oli pääpiirteittäin idea jo sen vuoksi että rakenteesta saa huomattavan jäykän ja sutjakan. 50mm paksu kiintopinnaltaan 26cm tai vaikka koko leveydeltään 34cm aluslevyyn pultattu puulevy kun heiluu kuin lehti tuulessa. Lisäksi moisessa ei ole liikettä vastustavaa massaakaan.

Nuo Servo subbarit on ihan kiinnostavia tapauksia. Hintaa on lajinsa kyllä, rahtia ja tulleja sitten päälle. Mutta kai noista aika hyvin saisi vastinetta sijoituksilleen.

Onhan tuo etupuolen kuori mahdollista vetää kitillä kiinni ja prässätä tiukkaan, pohtia sitten miten se tärisee ja miten asian kanssa etenisi. Takalevyn voi ajaa keskeltä avoimeksi ja asentaa taakse +16mm soveliasta vaimennusainetta. Mitenkähän elementin laippa pysyisi teräksessä esimerkiksi Sikan tuotteilla? Koko rungon löträisi, elementit siihen ja kuori päälle. Spine pitää kyllä olla tuossa vaiheessa paikallaan, sitä ei siihen enää kittien kaveriksi hitsata. Spinestä tuli mieleen tointaisiko sen olla sitten loppupeleissä ylös asti. Heikoimmat kohtat tuossa on alakeskiäänien kohdalla olevan ohuemmat paikat runkolevyssä. Taitaa käydä alle 15mm ainevahvuus leveysuunnassa. Liitos voi myös antaa hieman periksi aivan alareunassa. Puolikorkea spine kun sallisi sen takadiskantin lisäämisen ilman että se olisi sitten tiellä. Toki keskiäänien magneetteja ei saisi sitten tuettua mihinkään, en tiedä onko se W18 osalta niin tarpeen sitten.

Jussi
 
Niin tuo teräsrunkohan oli pääpiirteittäin idea jo sen vuoksi että rakenteesta saa huomattavan jäykän ja sutjakan. 50mm paksu kiintopinnaltaan 26cm tai vaikka koko leveydeltään 34cm aluslevyyn pultattu puulevy kun heiluu kuin lehti tuulessa. Lisäksi moisessa ei ole liikettä vastustavaa massaakaan.
Pitää paikkansa.Vakavempaa ongelmaa olisi ennustettavissa pelkällä MDF läpyskällä.

Mitenkähän elementin laippa pysyisi teräksessä esimerkiksi Sikan tuotteilla? Koko rungon löträisi, elementit siihen ja kuori päälle.
Meinaatko tällä, että liimaisit elementit ihan käytänössä levyihin kiinni vai ymmärränkö jotakin väärin?Kyllä elementit esim T2:lla pysyy jos ovat samanlaisessa asetelmassa kuin olisi ruuvien kanssa.Huolehdit vaan että pinnat on puhtaita ennen liimausta törystä ja pölystä ja ennenkaikkea rasvasta.Asetonilla tai tinnerillä kun teräksen pyyhkii niin ei pitäisi rasvoistakaan olla haittaa.Sitä nimittäin on kaikennäköistä kummaa paskaa levyn pinnassa vaikkei uskoisikaan.

Tuossa on muuten yksi Sikan tuote jota me käytetään paikkoihin jossa pinnat tai lähinnä saumat ovat lievälle tärinälle alttiina
http://www.sika.fi/ind_te_sikaflex_252.pdf

Tuo ranka voi olla muuten hyvä juttu laittaa tuohon levyhässäkkään.Pitäisi vakavoittaa rakennetta ainakin jonkin verran.
 
punssi sanoi:
Pitää paikkansa.Vakavempaa ongelmaa olisi ennustettavissa pelkällä MDF läpyskällä.

No vaatisi ainakin paksumpia materiaalivalintoja, sivulistoja ym joita tuossa koitan nimenomaan vältellä.

Meinaatko tällä, että liimaisit elementit ihan käytänössä levyihin kiinni vai ymmärränkö jotakin väärin?Kyllä elementit esim T2:lla pysyy jos ovat samanlaisessa asetelmassa kuin olisi ruuvien kanssa.

Aivan. Eli koko ranka puhtaaksi niiltä pinnoilta jotka tulee kuorien sisään ja jäävät elementtien laippojen alle, tasainen kerros kittiä X, elementit omille paikoilleen, puukuori päälle ja tiukka puristus. Koko paketti kerralla.

Tuo ranka voi olla muuten hyvä juttu laittaa tuohon levyhässäkkään.Pitäisi vakavoittaa rakennetta ainakin jonkin verran.

Näin sen pitäisi. Tuo ei tuon heilumisen suhteen absoluuttisen jäykkä ole. No mikä olisi. Aluslevyt ovat hieman notkolla ennakosta (taivutettiin hieman ylöspäin sauman kohdalta, ei näköjään riittävästi) huolimatta joka tuottaa keikuntaa ja lisäksi koko rakenne antaa hieman periksi. Tuohon notkouteen auttaa piikit, saa napakasti joka kulman lattiaan. Visuaalisesti notkoutta ei huomaa. Spinellä pitäisi olla sitten positiivinen vaikutus tuohon muuhun heiluntaan. Sivusuuntaanhan 16x260mm teräs ei anna periksi mutta syvyyssuunnassa pintaa on tosiaan vain tuo 16mm ja alakeskiäänien kohdilla käydään 15x16mm kaistaleissa. Spine tuo tuohon sen syvyysdimension lisää. Toki myös parketti antaa periksi mutta sille nyt ei voi oikein mitään.

Tuon spinen osalta on pyörinyt muutamia visuaalisesti leikkisiä ajatuksia mielessä. Olisiko sen pakko olla luimu kankaan alla vai soveltaisiko jotain muuta siihen. Koko paneelinhan olisi voinut tehdä vaikka soihdun muotoon joka kävi kieltämättä mielessäkin mutta kangas ja sivupyöristykset kärsii, traditionaalinen perustyylikäs ulkoasu se ei ole. Spinen kanssa asiaa voisi ehkä hieman korjata. Riippuen taas hieman siitä meinaako takadiskantteja vaiko eikö...

Jussi
 
Tuon spinen osalta on pyörinyt muutamia visuaalisesti leikkisiä ajatuksia mielessä. Olisiko sen pakko olla luimu kankaan alla vai soveltaisiko jotain muuta siihen. Koko paneelinhan olisi voinut tehdä vaikka soihdun muotoon joka kävi kieltämättä mielessäkin mutta kangas ja sivupyöristykset kärsii, traditionaalinen perustyylikäs ulkoasu se ei ole. Spinen kanssa asiaa voisi ehkä hieman korjata. Riippuen taas hieman siitä meinaako takadiskantteja vaiko eikö...
Voiko sitä jättää näkösälle?Jos voi, niin kromauta se! ;) :D
Tosi puheessa esimerkiksi tuossa Jamon dipolihässäkässä sen takatukirangan jättäminen näkösälle on tyylikäs veto.Missäs pirussa niitä hyviä kuvia siitä olikaan?
Jotenkin tuollaisissa kuten sinunkin pannarissa vetoaa sellainen jämäkkä teknisen näköinen lähestymiskulma.Ei liian Hitek mutta sellainen perusjämy.
 
Ihan mutu ajatuksena mdf-levyn liimaaminen teräkseen jollain sika-tyyppisellä massalla voisi vaimentaa tuota teräslevyä aika paljon. Etulevyä et kuitenkaan halua liimata mutta kenties takalevyn voisi kiinnittää pysyvästi kiinni liimalla? Hyvällä tuurilla se jo vaimentaa teräslevyä tuntuvasti. Pitää vaan odottaa että takana oleva tukirakennekin on valmis, sillä sehän tulee hitsaamalla kiinni.
 
Mitenkäs sen etulevyn sitten pistäisi? Aikalailla tiiviiksi paketiksi tuo on suunniteltu. Kestää mekaanisesti parhaiten sillä tapaa. Ainoa kääntöpuoli on tuo elementtien vaihtomahdollisuuden menetys. Tai no, ainakin osaksi. Saahan ne sieltä pois kun loveaa reikää suuremmaksi ja ottaa elementin irti. Joku peitelevy päälle operaation jälkeen tms.

Itseasiassa koitin tuossa hakea ihan puhtaasti perstuntumalta monokaiuttimen balanssia perustuen pikaisesti kokeiltuun balanssiin Lordin WTC järjestelmällä. Eli alakeskiäänen tasoja ihan reilusti alas, ne kun summautuu huoneessa stereoparinsa toistoon ja voimistuvat melkolailla reilusti. Suunnilleen sen suuntaista efektiä sai aikaan laskemalla koko alakeskarin tasoa -5dB ja vielä lisäksi jättämällä 3dB dipolikorjausta pois. Eikä tuo silti ohkaiselle kuulosta mononakaan. Tärinäongelmallekin tekee puoli-ihmeitä.

Jussi


[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Piru että on sivusta katsottuna hyvännäköinen kampe tuo Jamo.Vielä kun etupuoli kestäisi katseen suoraan edestä katsottuna niin avot!

Mitenkäs sen etulevyn sitten pistäisi? Aikalailla tiiviiksi paketiksi tuo on suunniteltu. Kestää mekaanisesti parhaiten sillä tapaa. Ainoa kääntöpuoli on tuo elementtien vaihtomahdollisuuden menetys. Tai no, ainakin osaksi. Saahan ne sieltä pois kun loveaa reikää suuremmaksi ja ottaa elementin irti. Joku peitelevy päälle operaation jälkeen tms.
Ei kait siihen sen kummempaa lovea tartte kuin sen verran että saa sopivan työkalun longotettua laipan alle jolla kammeta ne ulos?Joku nätinnäköinen "pikkulommo"joka integroituisi yleistyyliin saumattomasti.
 
punssi sanoi:
Piru että on sivusta katsottuna hyvännäköinen kampe tuo Jamo.Vielä kun etupuoli kestäisi katseen suoraan edestä katsottuna niin avot!

Onhan tuo aika iso kikkare. 2x15" luulisi saavan jo bassoakin. Harmi kun ei ole aktiivinen. Noita erilaisia hulluuden tuomia päähänpistoja osaltaan miettii hieman kaiholla. Tiedustelin mm suoraan Italiasta B&C Speakersin 15" PA bassoja. Olisi kaksi per puoli pistänyt, MTM yläpää resistanssikoteloin ja ulkoasun Wilson Audion Alexandrian tyyliin. Massiivinen. Käännettävällä dipolibassolla olisi voinut tällätä lähelle etuseinääkin.

Ei kait siihen sen kummempaa lovea tartte kuin sen verran että saa sopivan työkalun longotettua laipan alle jolla kammeta ne ulos?Joku nätinnäköinen "pikkulommo"joka integroituisi yleistyyliin saumattomasti.

No ei semmoinen oikein riitä. Elementeistä kun tuon etupuolen kuoren alta jää näkyviin vain ripustukset ja kartiot. Ei siitä reiästä suoraan saa elementtiä läpi tulemaan. Elementtirikon sattuessa reikää pitäisi avartaa. Melko repostelua. MTM osalta osat on varsin naftisti ja osaltaan tuo upotettu asennus auttoi sijoittelemaan elementit noinkin lähekkäin toisiaan. Ovat siis hieman lomittain kiitos syvyyssuuntaisen eron.

Jussi
 
Niinpäs olikin joo :) Menee iloisesti omat ja sun suunnitelmat taas sekasi.
 
Njoo. Kyllä tuo sille tuntuisi että taidan pysyä alkuperäisessä suunnitelmassa. Beta-version testauksen voinee tehdä suhteellisen järkevästi ihan tuolla rakenteella. -5dB tasoon ja vielä alabassoa pois vähensi tuota tärinää aivan hulvattomasti. Kokeilluilla tasoilla stereopari huomioonottaen ääntäkin pitäisi olla järkevään testaukseen ihan riittävästi. Ihan rajaton tuo systeemi kun ei ole tällä hetkellä muutenkaan. Täysin kompressoiduilla äänitteillä tuota on hyvin vaikea saada soimaan riittävän hiljaa. Outputit niin hiljaisella kuin toistokaistojen väliset tasoerot sallii (tällä erää diskantille -15dB, muille vähemmän) ja input tasot on -15dB. Päätteet vastaavasti täysillä eli periaatteessa löylyä saa sen mitä päätteet jaksaa ajaa kun noita tasoja vain säätelee kovemmalle. CD soittimesta saa sitten lähtöä 0-12dB(?) säädettyä. Sinänsä "riittävä" inhimilliseen käytettävyyteen mutta toki vaatii monikanavaisen volumen Behringerin / aktiivisuodon perään myöhemmin. Kun nyt saisi niitä suuntaimia niin pääsisi kuulostelemaan tuon systeemin. Tuolla rakenteella lupaava soundi pakottaisi melkein etenemään koska paketin paketointi ja piikkaus tuskin kovin merkittävästi ainakaan huonontaa mitään.

Jaa niin, tuleeko kellään mieleen maltillisen hintaisia mahdollisimman litteitä mutta järkilaatuisia bassoelementtejä? Tandbandiltä näkyy joku malli löytyvän. Ahdistettu varsin litturaan muotoon. Ajattelin vain että tuommoista W-bafflea voisi varmaankin vielä harkita jos sen saisi inhimillisen kokoiseksi. Parilla 12" XXLS kokoa tulee silläkin kohtuullisesti. Tuommoiset 4x12" SLS W-bafflessa rakenteet olen jo skipannut mielestä. Ei ole tarkoitus vallata koko olohuonetta, näyttää liian tupatulle eikä se ole enää kiva juttu.

Tuossa dipolissa on kyllä se hyvä ominaisuus jo ihan mononakin ettei huone tunnu kaatuvan päälle. Voi soittaa aika tolkuttomillakin tasoilla eikä ala ahdistaa. Tältä osin en tiedä miten monopolisubbarin saisi käytännössä toimimaan. Toki se selviää kokeilemalla mutta muutkin vaihtoehdot pitää pitää auki...

Jussi
 
Nuo Servo subbarit on ihan kiinnostavia tapauksia. Hintaa on lajinsa kyllä, rahtia ja tulleja sitten päälle. Mutta kai noista aika hyvin saisi vastinetta sijoituksilleen.

Jota kuinkin tuon taalahinnan kun muuttaa euroiksi, pitäisi systeemien lopullinen hinta kaikkinensa olla siinä. Eli n.600 eurolla saa kaksi 12" elementtiä, 370Wrms vahvaimen ja servokortin. Lienee hyvinkin hinnalle vastinetta ja TC:n elementit ovat varsin laadukkaita muutenkin.

Jep. W-framen koteloa liikuttavat massat ovat varmaan radikaalisti pienempiä, etenkin etu-taka suunnassa olemattomia.
Kuinkahan säröjen laita lienee? Ja millaisia mahdollisia ongelmia vrt. H-baffle yläbassotoistossa?

Juu, arvatenkin särö on jonkin verran suurempaa kuin avarassa H-framessa. Koko oli kuitenkin tärkein pointti. Särö ei ole problem, etenkin jos satun jossain vaiheessa siirtymään liiketakaisinkytkentään. Linkwitzin havaintoihin perustuen meikäläisen w-frame toimii vielä oikein hyvin toistoalueensa yläpäässä Orionissa. Lopullisesti asian tietää kun pääsee testaamaan. Ihan laskennallisestikaan ei ole odotettavissa resonansseja w-framen toiminta-alueella, ei edes vaikka resonansssit ilmenevät reilusti laskennallisia taajuuksia alempana.


Jussi
 
Tuossa dipolissa on kyllä se hyvä ominaisuus jo ihan mononakin ettei huone tunnu kaatuvan päälle. Voi soittaa aika tolkuttomillakin tasoilla eikä ala ahdistaa. Tältä osin en tiedä miten monopolisubbarin saisi käytännössä toimimaan. Toki se selviää kokeilemalla mutta muutkin vaihtoehdot pitää pitää auki...
Mites jos kokeilisit nyt ihan alkuun siinä etulevyssä jo olevien scankoitten jatkoksi alapäähän hyvää monipolisubbaria. Voisi mennä hyvin jakoalueella (dipoli+monopoli) =kardioidina ja alimmilla (alimman huonemoodin alapuolella) monopolina. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan kuinka toimii, jos käy vähänkään tuuri, niin saattaa pelata oikein loistavasti - nimim. kokemusta on ;).
 
jussi mannila sanoi:
Jota kuinkin tuon taalahinnan kun muuttaa euroiksi, pitäisi systeemien lopullinen hinta kaikkinensa olla siinä. Eli n.600 eurolla saa kaksi 12" elementtiä, 370Wrms vahvaimen ja servokortin. Lienee hyvinkin hinnalle vastinetta ja TC:n elementit ovat varsin laadukkaita muutenkin.

Tuota luokkaahan se ALV, rahtien ja tullin jälkeen on. Tuosta nyt ei ihan satavarmaksi saanut selvää kuuluuko tuohon kotelo. Saa sekä refleksinä että suljettuna joka on liiketakaisinkytketyn systeemin kannalta vähän outo juttu mutta jäi jotenkin käsitys että kotelosta on vain kokosuositus ja sen voisi käytännössä tehdä itse.

jussi mannila sanoi:
Mites jos kokeilisit nyt ihan alkuun siinä etulevyssä jo olevien scankoitten jatkoksi alapäähän hyvää monipolisubbaria. Voisi mennä hyvin jakoalueella (dipoli+monopoli) =kardioidina ja alimmilla (alimman huonemoodin alapuolella) monopolina. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan kuinka toimii, jos käy vähänkään tuuri, niin saattaa pelata oikein loistavasti - nimim. kokemusta on ;).

No dipolibassolla ei ainakaan pääse huoneen dipolibasso-ongelmista eroon. Eli jos kuuntelusuuntaan esiintyy jotain röppöä. Monopoli-dipoli yhdistelmä monipuolisilla säätöominaisuuksilla mahdollistaisi tässä suhteessa monenlaista.

Jussi
 
Jussi Toivanen sanoi:
Tuota luokkaahan se ALV, rahtien ja tullin jälkeen on. Tuosta nyt ei ihan satavarmaksi saanut selvää kuuluuko tuohon kotelo. Saa sekä refleksinä että suljettuna joka on liiketakaisinkytketyn systeemin kannalta vähän outo juttu mutta jäi jotenkin käsitys että kotelosta on vain kokosuositus ja sen voisi käytännössä tehdä itse.

No dipolibassolla ei ainakaan pääse huoneen dipolibasso-ongelmista eroon. Eli jos kuuntelusuuntaan esiintyy jotain röppöä. Monopoli-dipoli yhdistelmä monipuolisilla säätöominaisuuksilla mahdollistaisi tässä suhteessa monenlaista.

Jussi

Kotelo ei kuulu toimitukseen, eli ovat tosiaankin suosituksia kokoluokista. Hyvin takaisinkytkentä pelittää myös refleksillä, samat edut sillä saa kuin suljetussakin ...ja dipolilla kanssa.
Monopoli-dipolissa nimen omaan säädettävyys tekee siitä hyvin monipuolisen, edelleenkin suosittelen kokeilemaan.
 
jussi mannila sanoi:
Kotelo ei kuulu toimitukseen, eli ovat tosiaankin suosituksia kokoluokista. Hyvin takaisinkytkentä pelittää myös refleksillä, samat edut sillä saa kuin suljetussakin ...ja dipolilla kanssa.

Paitsi että refleksi on aikalailla erilainen tapaus kotelon rasituksen ja refleksiportin distribuution osalta. Ei se lähellekään samalla kytkennällä mene ainakaan. Refleksikoteloisen kanssa pitäisi olla kytkiksessä mukana niin paljon järkeä että se ottaisi huomioon kotelon ja refleksiputken ja sitä kautta ei väkisin ajaisi kartiota suurilla liikepoikkeamille taajuuksilla joilla refleksiputki avittaa.

Eli jos tuo on ihan sukkana vähän sinne sun tänne mitoitetun refleksikotelon ja suljetun kotelon kanssa "toimiva" epäilyttää millainen liiketakaisinkytkentä se sitten loppupeleissä onkaan. Servo.

Jussi
 
Jotenkin minulla on hyvin vahva epäilys, ettei hemmot myy kaikkialle ja joka paikkaan käyvää yleis-servoa :p.
Niin, kyllä he varmaankin toimittavat kuhunkin tapaukseen sopivan elektroniikan, kuten tarjosivat minullekin dipoliin. Tottakai elektroniikka ei ole samanlainen eri subbari-toimintaperiaatteille. Aina toki kannattaa epäillä valmistajien lupauksia, servo subbarista tosin on hyvin kommentteja netin palstoilla, eikä systeemi ainakaan niiden perusteella vaikuta toimimattomalta. Mikäli käsitin oikein heidän sivuiltaan, niin ideana on ottaa elementistä maksimi liikevarat irti ja seurata kartion liikettä/pakottaa se seuraamaan paremmin vahvistimen syöttämää signaalia. Tämähän on ei-takaisinkytkemättömässä subbarissa usein aika epälineaarista, etenkin liikepoikkeaman kasvaessa. Nimen omaan kartion liikettähän tuossa mitataan ja myös estetään liikevaran ylittyminen, hommahan ei ole temppu eikä mikään. Enemmänkin luotettava tieto kartion sijainnista on se suurempi murhe. Impedanssikäyrää vaan tsiikaamaan ja toki vähän muutakin pitää tehdä, mutta aika simply case. Myöskin elementtien suojaaminen liialta teholta on loppujen lopuksi melko helppoa, tutkimista se vaatii paljon ja vielä enemmän käytännön testejä ja kärähtäneitä elementtejä, mutta ihan tehtävissä oleva homma - ja vieläpä hyvin. Taaaskin impedanssikäyrä kertoo paljon ;).
Joka tapauksessa säröhän liiketakaisinkytkennällä saadaan pienenemään ja tavallaan repimään elementistä kaikki irti. Voisi ajatella että liiketakaisinkytketyn tietyn pinta-alaisen elementin toistoon suurella liikepoikkeamalla tarvittaisiin liiketakaisinkytkemättömänä useamman saman kokoisen elementin toisto pienemmällä liikepoikkeamalla, tällöin säröt olisivat samat molemmilla systeemeillä.
Refleksiversioille mitatut vasteet näyttävät servo-subbarissa olevan myös hanskassa, joten refleksitputken vaikutus on varmaankin huomioitu.


Jussi
 
jussi mannila sanoi:
Refleksiversioille mitatut vasteet näyttävät servo-subbarissa olevan myös hanskassa, joten refleksitputken vaikutus on varmaankin huomioitu.

Vasteet joo mutta aika homma tuohon olisi tehdä se elektroniikka niin että se sen refleksin ottaisi huomioon. Suljetussa kotelossa tai dipolinahan homma pelaa kun vastapaine on vakio ja periaatteessa varsin lineaarinen muuttuja. Runnotaan vain kartiota liikkumaan sähköisen signaalin mukaisesti. Refleksissä muuttujia tulee äkkiä useita lisää. Pitäisi ottaa huomioon liikepoikkeaman tarve tasoon X ja ekvalisoida se korjauspiirissä jotenkin ettei se koita ajaa samoja poikkeamia viritystaajuuden ympäristöön kuin muille taajuuksille. Tähän kun yhdistetään keskivertoporopeukalon tekemä hertsi sinne tai tänne viritetty loota, potentiaaliset refleksiputken kompressio-ongelmat suurilla ilmavirtauksilla ym voisi sanoa ettei se toimi kuin vahingossa jos sittenkään. Eipä noita ole tietääkseni markkinallisena kukaan tehnytkään.

Sinänsä tuo pieni särö nyt ei ole mikään pakko saavuttaa liiketakaisinkytkennällä. Aika hupa se tahtoo elementille olla. Vanhalla Hifin palstalla oli väki koitellut tiukkaa looppia 10" XLS ja saivat siitä puhekelan repeämään irti reilun 300W teholla. Refleksikotelo hyvin toteutettuna tarjoaa jo itsessään varsin pientä säröä. Kuten esimerkiksi Genelecin 7K sarja. 12" tehdylle varsin kookkalle 7070A mallille lupailevat 95dB äänenpainetta puoliavaruuteen yli 30Hz alueella <3% säröllä. Velodynen 15" DD malli näkyi passaavan 100dB 31Hz 1,5% säröllä. Hermunen taisi 2x12" 7071A testata ja tulla johtopäätökseen että DD18 on kohdannut voittajansa. 7073A lupaavat jo 105dB alle 2% säröllä. Mutta se on jo aika iso. :D

Jussi
 
Back
Ylös