2-tie Focal viritys

getari

Käyttäjä
Liittynyt
27.1.2010
Viestejä
126
Kaupunki
Turku
Moi.

Pystyykös jotenkin laskemaan suuntaa antavan kotelon 2-tie ratkaisulle. Ajatuksena oli tehdä MDF:stä kotelo kokeilumielessä ja asentaa sinne Focalin 165V2 mid-basso ja siihen focalin 1" dome diskantti. Onko olemas joku softa tai jotain mistä vois katsoa hieman vihjettä. Varastosta löytyy myös 100V2 joka on 4".

http://www.audiohellman.fi/sivut/focal-car-pdf/kaiuttimet/polyglass/100V2.pdf
http://www.audiohellman.fi/sivut/focal-car-pdf/kaiuttimet/polyglass/165V2.pdf
http://www.audiohellman.fi/sivut/focal-car-pdf/kaiuttimet/polyglass/TN47.pdf

Tää nyt on vain sellanen järjetön ajatus, mutta ajattelin et vois ihan huvikseen rakennella jonkinmoisen virityksen ja kokeilla et miten sen saa soundaamaan. Jos se on ihan sieltä syvältä niin eihän siinä paljoa häviä. Investointi listalla ei ole muuta kuin pari kaiutin terminaalia ja vähän mdf levyä. :)

Vahvistin jaksaa ajaa 4ohm kuormaa, joten sekään ei ole este. :)

Sen verran tutkin tuossa asiaa, että hifitalon HM-22 kotelo soveltuisi ainakin mitoiltaan tuon 4":sen 100V2:sen ja TN47:n kanssa aika hyvin suoraan mittoihin. Molemmat vain tekis pinta-asennuksena. http://hifitalo.fi/cat/product_details.php?p=1010
Tarkemmat mitat kotelolle löytyy: http://www.hifitalo.com/pdf/HM22.pdf

Varmaan saan tästä ajatuksesta kommentteja, tyyliin: ei mitään järkeä - ei päätä eikä häntää ajatuksesa. Mut jos joku viitsis hieman edes neuvoa viritykseen jotain vinkkejä niin olisin kiitollinen. :)
 
Tuossa laskin hieman, niin tuon HM-22 kotelon tilavuus on ~1,94 litraa. Lisäsin arvot yhteen laskuriin ja se antoi tämmöisiä lukemia.


Sininen käyrä on suljetusta 3,3L:sta (hifi-moodi) ja se vihree on refleksikotelosta (normal-moodi). Tosin täl laskuril ei oo mitään tekemistä normi kaiutin kotelon kanssa, mut kunhan nyt jotain infoa koitin jostain suuntaa hakea. >:D
 
Hep.

Noi auton oviin freeair asennukseen tarkoitetut midbassot ei oikein tahdo toimia kotelossa. Autosoundin laskurissakin on se vika, ettei se kerro sitä. Se 3,3 ltr on oikeasti siis -3,3 ltr, eli negatiivista tilavuutta, jota ei ole olemassakaan. Käyrä näyttää kyllä nätiltä, mutta on mahdoton saavuttaa todellisella tuloksella. (nimim. Itsehän rakensin aikoinaan muuan 8" Zachrylle samaisen laskurin perusteella lähes täydellisen -8 ltr suljetun osion +8 ltr mitoilla bandpass koteloon, ja johan oli toisto melkoista kuraa. Ko. elementti päätyi sohvanrakennusprojektiin, kun viimein tajusin, ettei sillä voi tehdä mitään.)

Tuollaiselle elementille kannattaisi koittaa niin suurta suljettua koteloa, kun vaan ikinä kehtaat. Ihan miniminä pitäisin about 30 litran laatikkoa, ja isossakaan kotelossa toisto varmaan jää kumisemaan yläbassoilta rasittavasti. Joku sähköinen korjaus voisi olla poikaa. Tai sopiva transmissiolinja, joka sopisi korkean Qts ja fs elemntille. Sille 4" versiolle varmaan saattaisi saada jo fiksujakin ratkaisuja aikaan, että pääsee kokeilemaan.

Ikävä kertoa, mutta sulla kyllä on aika perinteiset "ei näin" lähtökohdat, mutta kannustaisin kuitenkin kokeilemaan kaikkea kummallista. Mitä enemmän kummia tehtailuja, sen parempi. :D Kyllä noista ihan viihdyttävää ääntä saa aikaan, mutta voi vaatia "pientä" hienosäätöä. Mun olis ehkä jo korkea aika mennä nukkumaan yllyttämästä mihinkään ihan älyttömään, mutta ehkä myöhemmin lisää siitä, mitä oikeasti kannattaisi koittaa.

- F
 
Nyt menee puhtaasti sille osioille, mistä minulla ei ole kokemusta. Eli oikeutan mutuiluni. Mitä tuo "negatiivinen tilavuus" käytännössä tarkoittaa?

Idean saa lytätä suoraan, mutta itse saattaisin kokeilla tuolla sarjalla dipolia tai jopa sellaista dipolia, jossa takapuolella olisi vastaava rakenne kuin vaimennetussa freeairissa. Toteutus on ainakin yksinkertainen eikä kokeiluun uppoa kovin kauaa aikaa.

Itse voisin kokeilla jopa aivan hulluja ideoita jos aikaa olisi "riittävästi":
- Etulevy tuosta: http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/40057259 eli pallopinnalla reunaheijastukset kuriin.
- Diskantin paikka tuohon keinolla X, mahdollisimman lähelle basso/keskiääntä. Jos tuo dome on tuollanen autoista tuttu nappi, niin onnistunee suht helposti sopivan kokoisella upotuksella/reiällä.
- Jos oikein viiraa, niin basson magneetin päälle kuppi "heijastuksia korjaamaan", eli käytännössä oman mielenrauhan vuoksi. Esim. näin. http://www.mbnet.fi/nettijatkot/2008/05/tee-itse-kaiutin/CXD-takaosa-kupu-p.jpg
- Jos ei tunnu toimivan, niin bassoja voi yrittää säätää laittamalla kuvun avoinaiselle puolelle säädettävän vaimentimen (verkot vastakkain ja niitä puristamalla/vaimenusainetta muuttamalla). Taajuusvastetta mittaamalla (tai jos ei ole mahdollisuutta niin vaikkapa impedanssivastetta mittaamalla) voisi saada jotain kutinaa vaimennusaineen tiheydestä.

Lopputuloksena todennäköisesti venäläinen p*nsuristin. Vähän tuohon suuntaan: http://i39.tinypic.com/2qnv0w7.png
 
Mä oon joskus soitellu vastaavan tyyppisiä elementtejä takaa vuotavissa koteloissa. Eli siis periaatteessa tietyn tyyppinen u-bafflen ja resistanssikotelon välimuoto. ihan siedettävää ääntä sai aikaiseksi. Virittelemällä sopivaa vuotoa jopa ihan kelvollista.
 
PowerDriver, kiitos kommenteista ja heitä vain ajatuksia lisää jos sellaisia saat kehitettyä. Luulen kans, et sen 4":sen kanssa vois olla helpompi leikkiä. Ja mitä kummallisiin ajatuksiin ja virityksiin tulee, niin mitenkäs tuommoinen HM-22 kotelo hieman suurennetuilla mitoilla + jos siihen tekis takapaneeliin muutamia isoja reikiä. Silloinhan se hieman saattais jäljitellä auton ovea. Tosin ne reiät saattais kyl humista ärsyttävästi. :D Olisko siis mitään järkeä tehdä sellaista semi-freeair-koteloa. :D

Osaatko heittää mitään arviota kuinka monta litraa se 4" tarttis jos sen tekis suljettuun? :)

ChiKung:n ideat meni kyl aivan uusiin sfääreihin. :D Mut kaikki ideointi kyl otetaan vastaan. :)

CyberDog, onko sulla mitään kuvia siitä sun virityksestä?

Mitenkäs sit jos tekis kotelon josta jättäis takaseinän täysin pois, ja virittelis jollain älyttömällä tyylillä terminaalin ja suotimet siihen "roikkumaan". Heh...
 
Ei oo kuvia. Mutta kyseessä oli periaatteessa normaali suljettu jalustamallinen kaiutin missä oli kotelon takaseinä "verkkoa" johon sitten kokeilin erilaisia fyllejä rajoittamaan virtausta.

Samantyylisiä ratkaisuja oli joskus 70-luvulla? kaupallisissa kaiuttimissa. Ainakin meillä pyörii muutama sellanen varaston nurkissa.
 
ChiKung:n ideat meni kyl aivan uusiin sfääreihin. Mut kaikki ideointi kyl otetaan vastaan.
Niin oli tarkoituskin. Ei pidä kangistua kaavoihin. Pakkaa on välillä hyvä sekottaa.

Tuossa rakenteessa puolipallo ei välttämättä ole optimi. Taakse muodostuva "suuntain" vaikuttaa impedanssivasteeseen vähän kuin huonosti suunniteltu torvi. Toisaalta etulevyn pallopinnasta ei tule reunaheijastuksia, joten voi olla kuitenkin toimivakin ratkaisu ja mahdollinen vaimennusaine voi kompensoida "suuntaimen" vaikutuksen.

Tuolla vastaavista kuvuista toteutettu pallokaiutin: http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/159151-ikea-spherical-speakers-first-build-done.html

Pallo ei ole tosin hyvä noilla taajuuksilla muotona, sillä sisälle muodostuu seisovat aallot. Kotelona sen sijaan pisara (tuohon puolipalloon kartio taakse) on hyvin lähellä optimia, kun rakenne on täysin diffuusi.

Tuota takaseinää voi kokeilla vaikka vastaavalla tavalla kuin niissä vaimennetuissa free-aireissa. Eli kahden verkon (esim. kaiuttimen suojaritiläksi tarkoitetut saattavat käydä tähän) väliin vaimennusmateriaali (polyesterivanulevyillä kokeilisin aluksi) ja verkkoja puristetaan pulteilla vastakkain. Kiristyksellä ja vaimennusmateriaalilla säädetään haluttu vastus. http://www.autosound.fi/tietoa_subbarit_vaimfreeair.htm

Edit. Ite säästäisin autokaiuttimet autoon ja jos rakenteluvimma olisi kova niin tekisin em. pisaran laajakaistalle. Jos halvalla haluaa päästä niin tangbandia tai vastaavaa.
 
Back
Ylös