15" aktiivikoaksiaali

Suljettu yli 30-litrainen voi riittää kohtuullisen pitkälle musiikille, jos huone boostaa sopivasti. Itselläni alle 30-litrainen meni 40 hertsiin omassa huoneessa, kun sijoitus oli nurkassa. Tosin säröistä tai basson laadusta en osaa sanoa, kun subbari on itselläni aina käytössä. Eli riippuu erittäin vahvasti henkilökohtaisista preferensseistä :)
 
Refleksi toimii aina samallalailla, oli elementti mikä tahansa. Tässä mielessä pieneenkin koteloon voi pistää refleksin vaikka elementti olisi isohko. Vaste sellaisenaan vaan ei ehkä ole toivottu.
Tällöin monasti käy niin ettei refleksi viritys saa purkia toistamaan alemmas mutta kartion liike kuitenkin putoaa kun osa bassoista syntyy refleksiputken kautta.
Tällöin, on mahdollista korostaa sähköisesti bassoa ilman että liikepoikkeama kasvaa niin rajusti kuin suljettuna. Itseasiassa toiston saa ihan yhtä alas samalla liikevaralla kuin isommassa kotelossa. Siihen vain tarvitaan enemmän tehoa.
Koaksiaalin tapauksessa refleksi tuoma liikepoikkeaman pieneneminen on oleellista. Se hillitsee modulaatiosäröä. Koaksiaalielementin liike ei saisi olla silmin havaittava jos modulaatio särön haluaa pitää hallinnassa diskanttielementi kaistalla.

Tämä siis vain suuntaa antavana peukkusääntönä.
 
Jos oletetaan että voimakkuudet ovat rivi/kerrostalotasolla, niin kartio suunnilleen värisee. Pinta-alaa on kuitenkin noin kuuden ja puolen kuusituumaisen verran. Minusta tässä kannattaa muistaa mittakaava eikä mennä liian teoreettiseen tarkasteluun. Lisäksi Kimmosto taisi jossain kommentoida että tällaisissa torvellisissa koaksiaaleissa säröherkkyys on pienempi kuin nappidiskantillisissa.
 
Taitaa tämä minun projekti olla sen verran ongelmallinen, että parempi kuopata se jo suunnittelupöydälle. Jos jostain löytyisi 15" elementti , joka menisi pieneen esim, 50l koteloon ja basson saisi lähemmäksi 40hz niin voisin yrittää kasvattaa koteloa. Tai sitten pitää taipua ja etsiä sopiva 12" elementti. Vaikeita päätöksiä, kun ei tämä rakentaminenkaan ilmaista ole ja jos siihen laittaa 1 500€ - 2 000€ niin olisi toivottavaa, että lopputulos olisi mieleinen.
 
Kiri, sulla muuttuu kotelon koko ja tuntuu että siitäkin voi vielä suurentaa. Minkä kokoinen se nyt lopulta pitäisi olla? Aokarila juuri kertoi että 30l kotelossa meni neljäänkymppiin ja sinulla tavoitteena melkein niin alas. Kuitenkin olet sitä mieltä että ei onnistu eikä kannata edes kokeilla. En oikein ymmärrä.
 
Kiri, sulla muuttuu kotelon koko ja tuntuu että siitäkin voi vielä suurentaa. Minkä kokoinen se nyt lopulta pitäisi olla? Aokarila juuri kertoi että 30l kotelossa meni neljäänkymppiin ja sinulla tavoitteena melkein niin alas. Kuitenkin olet sitä mieltä että ei onnistu eikä kannata edes kokeilla. En oikein ymmärrä.

Kotelo tämän hetkisissä suunnitelmissa hieman alle 40l, mutta jos löytyisi 15" elementti, joka toimisi esim. 50l kotelossa, niin voisin yrittää suunnitella uutta koteloa. Aokarilalla meni kaiutin nurkkaan sijoitettuna 40hz, mutta minulla kaiutin tulisi enemmän vapaaseen tilaan.

Suunnittelemani kaiutin on 90 cm korkea ja taaksepäin kallistettu. Elementin keskipiste n. 68 cm lattian tasosta. Mitä jos kaiutinta madaltaisi vaikka 10 cm ja kallistaisi hieman enemmän niin saisiko lattiasta tukea bassoon?
 
Kyllä se basso loppuu hyvin äkkiä noin pienessä lootassa eikä huoneen tuomaan korostuksen kannata liikaa tuudittautua. Noilla sun spekseillä tekisin mielummin petinteiset 2-tie kaiuttimet, kun sellasilla toisto ulottuu sinne 40hz ja allekkin ihan nätisti.
 
Aokarila, paljonko tarvi ekuttaa bassoa?

Jos simussa -5db piste on n. 100hz ja -10db piste n. 70hz -tuntumassa, niin MELKO reilu eku tarvitaan. :)

Itselläni on -5db n. 35hz ja -10db n. 30hz ja ekua on 11,5db @35hz jos vertailukohtina pidetään 125hz ja 1150hz.
Kuuntelutilana toimii olohuoneen ja keittön muodostama n.45m2 avonainen tila vanhassa puutalossa.
Huomioitavaa on toki käyttämäni elementin pienempi koko (12" vs. Aokarilan 15") ja suhteessa suurempi kotelokoko (Qtc ~0,55).
Tämä toimii kun kuunnella maltillisilla volyymeillä, mutta hanaa nostaessa alapää ei kanna "Reiska -tasoille" ja yläpää alkaa korostumaan.
Ilmeisesti tähän pääsyynä on basarin kompressio tms.
Refleksillä saattaisi saada toki pientä apua ongelmaan, mutta tämä on taputeltu jo. :)
 
Aokarila, paljonko tarvi ekuttaa bassoa?

Kyllä sitä pitää olkkarissa equttaa, alaspäin.

Tässä on jonkinlainen arvaus vapaakenttäasteesta, jossa -5dB piste on tosiaan noin 100 hertsissä: https://foorumi.hifiharrastajat.org...vikoaksiaali?p=2071055&viewfull=1#post2071055

Tässä on varhainen mittaus ilman subbaria tai equa (tasoitus 12dB/oktaavi): https://foorumi.hifiharrastajat.org...vikoaksiaali?p=2037112&viewfull=1#post2037112

Vasen kaiutin on siis nurkassa (etuseinä kyprokki+vaneri ja vasen sivuseinä kantava 50cm tiiliseinä). Oikea kaiutin ottaa heijastuksen varmaan vasemmasta tiiliseinästä sekä vastaavasta oikealla puolella, lähes yhtä kaukana, olevasta seinästä. Tässä on suht tuore mittaus, jossa kovaääniset ovat melko lähellä TV-tason (https://foorumi.hifiharrastajat.org...vikoaksiaali?p=2019345&viewfull=1#post2019345) reunaa, ja vasemman kajarin alla oleva subbari hoitaa alle 80 hertsin kaistan:

SPL_Best_so_far_2019-10-02.png

Voisin mitata jossain vaiheessa miltä vasteet näyttää, kun kaiuttimet on tällä hetkellä työnnetty melko lähelle seinää.

Edit: Ja kaipa se on joskus laitettava subbarin jakotaajuus vaikka sataan hertsiin tai vähän yli, niin ehkä pääsisi tuosta montusta eroon :)
 
Viimeksi muokattu:
No se selittääkin. Voiko subbaria sijoittaa muualle?

Eikös niissä vanhemmissa vasteissasi missä oli pääkaiuttimet pelkästään ollut tuo kohta ilman monttua?
 
Eli noista voinee päätellä että 40l kotelo on aivan totuttamiskelpoinen.

Minullakin olisi yksi 50 litrainen suljettu kotelo ja 15C262 kun jaksaisi etsiä ja ruuvata elementin paikalleen.
 
No se selittääkin. Voiko subbaria sijoittaa muualle?

Eikös niissä vanhemmissa vasteissasi missä oli pääkaiuttimet pelkästään ollut tuo kohta ilman monttua?

Subbarihan toimii ihan hyvin vasemman kajarin kanssa. Oikea kajari tekee montun kuuntelupaikalle subbarilla tai ilman. Kts. Aiemmat linkit aikaisemmasta viestistäni.
 
Eli noista voinee päätellä että 40l kotelo on aivan totuttamiskelpoinen.

Minullakin olisi yksi 50 litrainen suljettu kotelo ja 15C262 kun jaksaisi etsiä ja ruuvata elementin paikalleen.

Joo, ei kannata jättää Kiri_83 kokeilematta jos on hieno visio kotelolle! Ja varsinkin, kun on varmaankin jonkin verran varaa basson tason equtukselle. Itse valitsin FA252:t juurikin sen takia, että olisi tehoa basson tason nostolle, muttei tässä sijoituksessa ollutkaan sille tarvetta.
 
Juu, en kuoppaa vielä tätä ideaa. Saahan sen alapään sitten korjattua subilla, jos ja kun ei mikään muu auta :)
 
Niin, en minäkään oikein mitään muutakaan syytä enää keksi. Onneksi tuli kuitenkin tällaiset tehtyä: ei harmita ollenkaan, kun parannus vanhoihin on sen verran suuri!

Jotkut ovat kauhistelleet alhaista jakotaajuutta, mutta onko siitä mitään haittaa? Olettaen siis, etten luukuta kompuroita rikki. Särömittauksissa en nähnyt mitään omituista.

Pitääpä korjata sen verran, että viestin #205 ensimmäisessä kuvassa, jossa on suorempi tehovaste, toinen harmoninen itseasiassa nostaa vähän päätään pohjakohinasta yli 80dBSPL voimakkuuksilla, koska jouduin nostamaan suodattimissa vähän alle kilohertsin diskantin taajuutta. Jäin sitten miettimään, että pitäiskö tehdä vielä kolmannet suotimet siten, että suuntaavuusindeksin rypyt ohitetaan kuuntelemalla 20 astetta akselista sivuun. Vaikka omalla koodilla laskeminen on mukavaa, niin onhan VituixCAD:n graafinen liittymä helpompi käyttää... lähti siis lahjoitus kehittäjälle!

07E9B84A-7153-477D-AFD4-4F9245BE419F.png
 
Onko noiden mittaukset tehty rewillä ja disun filut alkaa 800hz kun filter kuvaaja näyttää tuolta?
 
Back
Ylös