15" aktiivikoaksiaali

Yksi ajatus olisi boostata bassoa jokotaajuuden yläpuolella 2kHz tietämillä siinä toivossa, että saadaan lisää suuntaavuutta ja tehovasteen nyppylä laskee.
 
Jos sen disun ylipäästön saisi akustisesti +1,2khz (samalla loivemmaksi) ja lähtisi siitä rakentamaan basson alipäästöä paremmalla vaihesovituksella?

Täällä on päästy 12" koaksiaalin kanssa kohtuu tuloksiin kyseisellä reseptillä. :)
Toki se disun ja basson välinen etäisyys vaikuttaa, myöskin eri elementit ja valmistajat...
 
Joo, sen sarjakonkan voisi ottaa pois ja mitata uudelleen joku päivä. Ja ei kai sitä konkkaa ole pakko olla, mutta sitten joutunee kuuntelemaan suhinaa mun Hypexin päätteistä... jos siis halua ylipäästöä joustavammin säätää.
 
Jos ilman mittaat, niin voihan sen konkan ja lpadin simuta myöhemmin mukaan.
Samalla kokeilla paremmat arvot jne...
 
Yksi ajatus olisi boostata bassoa jokotaajuuden yläpuolella 2kHz tietämillä siinä toivossa, että saadaan lisää suuntaavuutta ja tehovasteen nyppylä laskee.

Jonkinlaisia tuloksia tästä ideasta, tosin jakotaajuus senkuin hilautui alemmas. Pitääpä sitä koittaa nostella vielä...

Tässä on aiempi tulos uudelleen piirrettynä. Vihreä kurvi kertoo tehovasteen etäisyyden SPL:stä (0deg).

v11g_combo_results.jpg

Tässä on uusi, missä siis haettu ennen muuta suoraan laskevaa tehovastetta.
v16d_combo_results.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vs: 15" aktiivikoaksiaali

Katselin vituixcadin diffraction -työkalulla ja ainakaan sen perusteella ei tee tuollaista.

Nyt katsoin minäkin, ja jos nyt osaan sitä ollenkaan käyttää, niin eikös se nimenomaan tee niin? Eli laitan 42cm halkaisijan ympyränmuotoisen bafflen ja vaikka 80mm halkaisijan männän keskelle, ja seurauksena on sellainen vuoristorata minkälaista ei mittauksissa onneksi sentään ole :)
 
Vs: 15" aktiivikoaksiaali

Kuinkahan pahasti diskantti ylipäätänsä on altis kotelon ulkoreunoille, kun on kuitenkin 15" suuntaimen sisässä?
Joku fiksumpi voi vastata jos jaksaa. :)
 
Mutta disun alapään suuntaavuuden ässämutkaan ei ole muutakaan selitystä kuin etulevyn pyöreä muoto. Tuonkaan perusteella ei ole yhtään äänellistä syytä tehdä pyöreää koteloa, joka on littana eikä pallo. Jos pyöreys tarvitaan ulkonäön takia niin kärsitään sitten seurauksista rinta kaarella eikä vikistä ettei tullut paras mahdollinen.
 
Mutta disun alapään suuntaavuuden ässämutkaan ei ole muutakaan selitystä kuin etulevyn pyöreä muoto. Tuonkaan perusteella ei ole yhtään äänellistä syytä tehdä pyöreää koteloa, joka on littana eikä pallo. Jos pyöreys tarvitaan ulkonäön takia niin kärsitään sitten seurauksista rinta kaarella eikä vikistä ettei tullut paras mahdollinen.

Niin, en minäkään oikein mitään muutakaan syytä enää keksi. Onneksi tuli kuitenkin tällaiset tehtyä: ei harmita ollenkaan, kun parannus vanhoihin on sen verran suuri!

Jotkut ovat kauhistelleet alhaista jakotaajuutta, mutta onko siitä mitään haittaa? Olettaen siis, etten luukuta kompuroita rikki. Särömittauksissa en nähnyt mitään omituista.

Työn alla on vielä pyöreät elementin suojukset, jotka tulevat 15mm ulos etupinnasta (ovat 15mm x 15mm halkaisijan vaneririnkulat). Niihin mietin jonkinlaista absorberisisärengasta (vaikka silleen, että siitä lähtee kiilanmuotoisia piikkejä kohti diskanttia), mutta taitaa jäädä vähän akustisesti kevyiksi 1-2 kilohertsillä.
 
Onko kukaan koittanut BMS:n 15CN68x-sarjalaisia tai vastaavia 12-tuumaisia? Eli niitä joissa on se isompi torvi basson pölykupin sijassa? Mietin, että helpottaisiko se omaa diffraktio-ongelmaa...
 
harmi kun beyman 15XA38Nd ei tahdo löytyä mittausdataa että millane on loppupelistä
 
Herätelläänpäs tätä hyvin mielenkiintoista viestiketjua.

Itselläni on ajatuksissa hieman normaalista poikkeava 15” aktiivikoaksiaalikaiutin ja sitä suunnitellessani olen törmännyt muutamaan asiaan, joita en ole saanut ratkaistua/varmistettua.

Kotelo: Kotelo on pieni ja suljettu n. 35 – 40 l (brutto). Tulisiko pieni kotelo pitää suljettuna vai onko mahdollista laittaa refleksiputkea ja saada sitä kautta bassoa alemmaksi?

Elementti: BMS 15C362 on tällä hetkellä vaihtoehto No. 1 (osin hinnankin takia), mutta mikä olisi pieneen koteloon toimivin vaihtoehto. Eighteen Sound 15NCX750 toimisi ymmärtääkseni myös pienessä kotelossa. Onko B&C:llä jokin hyvä malli?

Vahvistin: Hypexin mallit on ollut kiikarissa. Onko AS2.100 Digital vanhempaa mallia ja Fusionampit uudempia? Riittääkö Hypex FA122:n tehot 15” koaksiaaliin ja onko FA 252 mallin verrattuna jokin ratkaiseva ero, ettei kannata hankkia? Onko muita merkkejä, joissa DSP ja OK vahvistin puoli?

Koska tämä on minulle ensimmäinen DIY projekti niin aktiivinen (DSP) tuntuu turvallisemmalta vaihtoehdolta, kuin alkaa pähkäilemään jakosuotimen kanssa. Lisäksi olohuone on kevyesti akustoitu eikä sitä ole mahdollista akustoida massiivisesti. Toki passiivisena kaiuttimen saisi toteutettua kovin paljon edullisemmin.
 
Joudut tekemään tuon kolmitienä tai erilliset subbarit kaveriksi. Valmistajan suositus 43l/56hz eli menee sun speksiin, mutta subbarit kaipaa kaveriksi.
 
Eikö BMS:n 15c262 ole hyväksi havaittu aktiivikäyttöön ja on varmaan halvin mitä löytyy, noin 220 euroa? Mitä refleksiin tulee niin en oikein näe mitä hyötyä siitä olisi ja suljettu kotelo on mukavan simppeli tehdä.
 
Herätelläänpäs tätä hyvin mielenkiintoista viestiketjua.

Itselläni on ajatuksissa hieman normaalista poikkeava 15” aktiivikoaksiaalikaiutin ja sitä suunnitellessani olen törmännyt muutamaan asiaan, joita en ole saanut ratkaistua/varmistettua.

Kotelo: Kotelo on pieni ja suljettu n. 35 – 40 l (brutto). Tulisiko pieni kotelo pitää suljettuna vai onko mahdollista laittaa refleksiputkea ja saada sitä kautta bassoa alemmaksi?

Elementti: BMS 15C362 on tällä hetkellä vaihtoehto No. 1 (osin hinnankin takia), mutta mikä olisi pieneen koteloon toimivin vaihtoehto. Eighteen Sound 15NCX750 toimisi ymmärtääkseni myös pienessä kotelossa. Onko B&C:llä jokin hyvä malli?

Vahvistin: Hypexin mallit on ollut kiikarissa. Onko AS2.100 Digital vanhempaa mallia ja Fusionampit uudempia? Riittääkö Hypex FA122:n tehot 15” koaksiaaliin ja onko FA 252 mallin verrattuna jokin ratkaiseva ero, ettei kannata hankkia? Onko muita merkkejä, joissa DSP ja OK vahvistin puoli?

Koska tämä on minulle ensimmäinen DIY projekti niin aktiivinen (DSP) tuntuu turvallisemmalta vaihtoehdolta, kuin alkaa pähkäilemään jakosuotimen kanssa. Lisäksi olohuone on kevyesti akustoitu eikä sitä ole mahdollista akustoida massiivisesti. Toki passiivisena kaiuttimen saisi toteutettua kovin paljon edullisemmin.

Joudut kuitenkin mittaamaan kajarin ja suunnittelemaan dsp jakarinkin jaot yms.
 
Kiitos vastauksista.

Suljettu kotelo on ollut mielessä ja refleksiä kyselin lähinnä siitä syystä, jos se toisi jotakin hyötyä. Kolmitie ei ole vaihtoehto eikä erillinen subbari, koteloa ei juuri voi kasvattaa niin tämä on aika haastava yhtälö ja siksi turvaudun teidän kokeneempien apuun. Mitään älytöntä bassoa en hae.

BMS on mieleinen jo tuon hinnankin suhteen. Alkaa vähän budjetti kasvaan, kun suunnittelee aktiivia. Vahvistimien suhteen ei varmaan hirveän edullisia vaihtoehtoja ole. Hypex FA 122 on toki suht edullinen, muuta onko se riittävä?
 
Kiitos vastauksista.

Suljettu kotelo on ollut mielessä ja refleksiä kyselin lähinnä siitä syystä, jos se toisi jotakin hyötyä. Kolmitie ei ole vaihtoehto eikä erillinen subbari, koteloa ei juuri voi kasvattaa niin tämä on aika haastava yhtälö ja siksi turvaudun teidän kokeneempien apuun. Mitään älytöntä bassoa en hae.

BMS on mieleinen jo tuon hinnankin suhteen. Alkaa vähän budjetti kasvaan, kun suunnittelee aktiivia. Vahvistimien suhteen ei varmaan hirveän edullisia vaihtoehtoja ole. Hypex FA 122 on toki suht edullinen, muuta onko se riittävä?

Unohtaisin kyllä suorilta käsin tuon elukan, jos maksimi lootan koko on luokkaa 40l ja käyttö ilman subbareita. Suljettu sais olla vaikka sen 100l mikä ilmotettu Bms datalehdessä.
 
Käytetyssä AV-vahvarissa saat vahvistinkanavat edullisesti. Vähän vanhemmissa on kätevästi multichannel input.
 
Back
Ylös