10000 levyä

1364-1365
Bach: Sooloviulusonaatit g, a, C & Sooloviulupartitat h, d, E (BWV 1001-1006)
Thomas Zehetmair (viulu)

Bachin sooloviuluteokset ovat kerrassaan hämmästyttäviä, yhdellä soittimella saadaan aikaan uskomattoman rikas soiva maailma. Klassisen musiikin todellisia virstanpylväitä, niitä kuunnellessa nousee taivaallisiin sfääreihin. Nuoren virtuoosin säkenöiviä esityksiä. Erinomaiset äänitykset vuodelta 1983.
 
1366-1367
Bach, 6 sellosarjaa BWV 1007-1012
Csaba Onczay (sello)

Bachin monumentaalinen kokoelma soolosellosarjoja, G-duuri, d-molli, C-duuri, Es-duuri, c-molli ja D-duuri. Jokainen sarja kuusiosainen, preludi ja eri tansseja. Prélude, Allemande, Courante, Sarabande, Menuets/Bourrées/Gavottes, Gigue. Tämä teoskokonaisuus on loputtoman ilon ja lohdun lähde. Täytyy ihmetellä, miksi Bach on tämän säveltänyt, tälle ei aikanaan ollut paljon tilausta. Tiettävästi Bach tunsi yhden tämän soittamiseen kykenevän sellistin. Ehkäpä Bach on tajunnut säveltävänsä jälkipolville. Csaba Onczay (1946-) on unkarilainen sellisti, hyvin monipuolinen. Sellosarjojen esitykset ovat hillittyjä, mutta pinnan alta löytyy suuria emootioita ja filosofointia. Hyvät äänitykset vuosilta 1992-1994.
 
1368-1369
Bach: Clavier Übung, Dritter Teil (Preludi ja fuuga BWV 552, Koraalit BWV 669-689, 4 duettoa BWV 802-805), Preludi ja fuuga C BWV 547, Kanonisia muunnelmia BWV 769, Koraalit BWV 655 & 668
Marie-Claire Alain (urut, Schnitger/Ahrend, Martinikerk, Groningen)

Bachin Clavier Übung, Dritter Teil eli niinsanottu Urkumessu sisältää Bachin kaikkein suurenmoisimpia urkukappaleita. Teosta kehystää valtava Es-duuri preludi ja fuuga, koraaleissa on vaikuttavia, arkkitehtonisia koraaleja, esimerkiksi kaksi koraalia Kyrie Gott Vater in Ewigkeit, kolme koraalia Allein Gott in der Höh' sei Ehr', kaksi koraalia Vater unser im Himmelreich, sekä erityisen mahtavat kaksi koraalia Aus tiefer Not schrei' ich zu dir. Levyillä on lisäksi Bachin kenties taidokkain urkuteos, muunnelmia joululaulusta Vom Himmel hoch da komm' ich her (Enkeli taivaan) sekä upea C-duuri preludi ja fuuga. Marie-Claire Alain (1926-2013) oli 1900-luvun merkittävimpiä urkureita. Hän on tehnyt noin 260 urkulevyä, kenties eniten kaikista urkureista. Hänellä on ollut myös lukuisia oppilaita. Levyn esitykset ovat vakuuttavia, hivenen hillittyjä ja pohdiskelevia, ulkokohtaisuutta vältteleviä. Erinomaiset vanhat urut. Marie-Claire Alain on levyttänyt Bachin urkuteokset kolmeen kertaan, tässä osa toisesta sarjasta, vuosilta 1985-1990. Hyvät äänitykset.
 
1370-1371
Bach: Orgelbüchlein BWV 599-644, Schübler-koraalit BWV 645-650, Preludit ja fuugat C BWV 545 & g BWV 535, Triot G BWV 586 & d BWV 583
Robert Köbler, Arthur Eger (urut, Freiberg)

Orgelbüchlein sisältää 45 lyhyttä urkukoraalia, vaihtelevia tunnelmaltaan, pieniä helmiä jokainen. Tämä on yksi länsimaisen musiikin keskeisiä teoksia. Myös Schübler-koraalit ovat mainioita teoksia. Osa Itä-Saksassa tehdystä Bachin urkuteosten kokonaislevytyksestä vanhoilla hienoilla Silbermann-uruilla. Varsinkin Orgelbüchleinin esitykset ovat verrattoman upeita ja monivivahteisia. Vuoden 1966 äänitykset ovat koraalien osalta oikein hyviä, massiivisemmat teokset hivenen rajoittuneita.
 
1366-1367
Bach, 6 sellosarjaa BWV 1007-1012
Csaba Onczay (sello)

Bachin monumentaalinen kokoelma soolosellosarjoja, G-duuri, d-molli, C-duuri, Es-duuri, c-molli ja D-duuri. Jokainen sarja kuusiosainen, preludi ja eri tansseja. Prélude, Allemande, Courante, Sarabande, Menuets/Bourrées/Gavottes, Gigue. Tämä teoskokonaisuus on loputtoman ilon ja lohdun lähde. Täytyy ihmetellä, miksi Bach on tämän säveltänyt, tälle ei aikanaan ollut paljon tilausta. Tiettävästi Bach tunsi yhden tämän soittamiseen kykenevän sellistin. Ehkäpä Bach on tajunnut säveltävänsä jälkipolville. Csaba Onczay (1946-) on unkarilainen sellisti, hyvin monipuolinen. Sellosarjojen esitykset ovat hillittyjä, mutta pinnan alta löytyy suuria emootioita ja filosofointia. Hyvät äänitykset vuosilta 1992-1994.
Paljon kuunneltua musiikkia kotona, jossa vaimo entisenä sellistinä juurikin noilla Bachin soolosellosarjoilla harjoittelee. Sellona 1900-luvun alun italialainen Simonaze ja takana yli kymmenen vuotta Sibelius-Akatemiassa ja sellonsoiton opettajana.
 
1372
Bach: Preludit ja fuugat G BWV 541, A BWV 536, a BWV 543, c BWV 546, Triosonaatit 4 e BWV 528, 5 C BWV 529
Bernard Lagacé (urut, Montreal, Beckerath)

Bachin kypsän kauden teoksia, varsinkin c-molli preludi ja fuuga on vaikuttava. Triosonaatit ovat kevyempiä, mutta täysipainoista Bachia. Bernard Lagacé (1930-) on arvostettu kanadalainen urkuri, erikoistunut Bachiin ja muuhun barokin urkumusiikkiin. Erinomaiset rauhalliset esitykset. Hyvät äänitykset 1990-luvun lopulta.
 
1373
Bach: Preludit ja fuugat D BWC 532, C BWV 531, d BWV 549a, g BWV 535, Pedalexercitium g BWV 598, Fantasia C BWV 570, Koraalit BWV 705, 711, 714, 715, 722, 723, 724, 735a, 737, 739, 742, 751, 1102
Bernard Foccroulle (urut, Schnitger, Jacobi-kirkko, Hampuri)

Varhaisia Bachin urkuteoksia, selvästi kuulee vaikutteita Buxtehudelta ja jopa Pachelbelilta. Joka tapauksessa sangen kuunneltavia teoksia, erinomaisesti soitettuina. Erinomainen dokumentointi ja hieno äänitys vuodelta 1997.
 
1374
Bach: Preludit ja fuugat G BWV 541, c BWV 546, Leipzigin koraaleja (1) BWV 651-658
Gerhard Weinberger (urut, Silbermann, Freiberg)

G-duuri preludi ja fuuga on hyvin virtuoosinen, kuń taas c-molli preludi ja fuuga on varsin vakava ja tummasävyinen. Hienoja teoksia. Niinsanotut Leipzigin koraalit kuuluvat Bachin merkittävimpiin koraalialkusoittoihin. Aluksi fantasia ja massiivinen koraali Komm heiliger Geist, sitten yhtä painavat An Wasserflüssen Babylon ja Schmücke dich o liebe Seele. Ja vielä mainittakoon kolmesäkeinen O Lamm Gottes. Gerhard Weinberger (1948- ) on merkittävä urkuri, pedagogi ja musiikkitieteilijä. Parhaita Bach-levytyksiä. Erinomaiset äänitykset 1990-luvun lopulta.
 
1375
C.P.E. Bach: Sinfoniat D, Es, F, G W. 183:1-4, Konsertto cembalolle ja fortepianolle Es W. 47
Ton Koopman (cembalo), Tini Mathot (fortepiano)
The Amsterdam Baroque Orchestra
Ton Koopman

Johann Sebastian Bachin poika Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) oli merkittävä barokin ja klassismin taitteen säveltäjä. Levyllä on säveltäjän parhaita sinfonioita sekä konsertto harvinaiselle sooloyhdistelmälle, cembalolle ja fortepianolle. Varsin herkullisia teoksia. Erinomaiset esitykset ja oikein hyvät äänitykset vuosilta 1988-1990.
 
1376
Michael Haydn: Sinfoniat 1 C, 2 C, 3 G
Slovak Chamber Orchestra
Bohdan Warchal

Michael Haydn (1737-1806) oli Joseph Haydnin nuorempi veli. Michael Haydn on varteenotettava säveltäjä, joka on jäänyt kuuluisamman veljensä varjoon. Hän on säveltänyt erityisesti kirkkomusiikkia, lisäksi nelisenkymmentä sinfoniaa, konserttoja, kamarimusiikkia ja klaveerimusiikkia. Levyn sinfoniat ovat sangen kuunneltavia ja musikanttisia. Hyvät esitykset ja äänitykset vuodelta 1991.
 
1377
Haydn: Pianosonaatit 42 G, 43 Es, 44 F, 45 A, 46 E, 47 h
Jenő Jandó (piano)

Ahkera pianisti Jenő Jandó Haydnin lyhyiden sonaattien parissa. Kyllä näitä mielellään kuuntelee. Hyvät äänitykset vuodelta 1993.
 
1378
Haydn: Pianosonaatit 4 D, 20 c, 21 C, 26 A, 31 E
Riko Fukuda (fortepiano)

Haydnin varhaisia sonaatteja, nyt fortepianolla vuodelta 1785. Hyviä tyylinmukaisia esityksiä. Hyvät äänitykset vuodelta 2000.
 
1379-1380
Haydn: Sinfoniat 26 d, 27 G, 28 A, 29 E
Philharmonia Hungarica, Antal Dorati
Sinfoniat 25 C, 26 d, 27 G, 28 A, 29 E
Austro-Hungarian Haydn Orchestra, Adam Fischer

Haydnin varhaisia sinfonioita kahtena eri esityksenä, unkarilaisia soittajia molemmissa, joukossa varhainen mestariteos, sinfonia 26 "Lamentatione". Molemmat esitykset ovat erinomaisia, mutta sangen erilaisia. 26 on Doratin johtamana verkkainen ja hieman synkkä, Fischerin johtamana ripeä ja tulinen. Muissa sinfonioissa toisinpäin, Doratilla selvästi nopeammat tempot. Varsin hyvät äänitykset, Dorati vuodelta 1971, Fischer vuodelta 2000.
 
1381-1382
Haydn: Vuodenajat
Franz Crass, Edith Mathis, Nicolai Gedda
Süddeutscher Madrigalchor
Bayerisches Staatsorchester
Wolfgang Gönnenwein

Joseph Haydnin viimeinen oratorio Vuodenajat ei ole aivan yhtä suosittu kuin sitä edeltävä oratorio Luominen. Vuodenajat on kuitenkin parasta Haydnia, siinä on lyyrisiä ja välillä humoristisia kuoro- ja soolokohtauksia. Esitys on jäntevä ja kauniisti etenevä. Varsin hyvä äänitys vuodelta 1965.
 
1383-1386
Haydn: Jousikvartetot op. 33:1-4 / The Aeolian String Quartet
Jousikvartetot op. 54:1-3 / Kodály Quartet
Jousikvartetot op. 55:1-3 / Panocha Quartet
Jousikvartetot op. 71:1-3 / Wihan Quartet

Joseph Haydn (1732-1809) sävelsi 68 jousikvartettoa, suurin osa on edelleen kvartetto-ohjelmiston kulmakiviä. Opuksen 33 (ns. Venäläiset kvartetot) kuusi kvartettoa olivat Mozartin suosikkeja, hauskoja ja musikanttisia teoksia. Opuksien 54 ja 55 kvartettoja kutsutaan Tost-kvartetoiksi, Esterhazyn orkesterissa soittaneen viulistin mukaan. Opus 54:2 C-duuri on erityisen rohkea ja virtuoosinen. f-mollikvartetto op. 55:2 ("Partaveitsi") on Haydnin parhaita kvartettoja tähän mennessä. Liikanimi tulee tiettävästi siitä, että Haydn osti itselleen hyvän partaveitsen tämän teoksen käsikirjoituksella. Opuksen 71 kvartetot on omistettu kreivi Apponyille, joka maksoi niistä sievoisen palkkion. Mainioita teoksia. Kaikki esitykset ovat erinomaisia ja tekevät oikeutta teoksille. Moderneilla soittimilla, ei siis HIP-esityksiä. Hyviä äänityksiä 1970-luvulta (op. 33) ja 1990-luvulta.
 
1387
Haydn: Sinfoniat 92 G, 94 G, 96 D
Cleveland Orchestra
George Szell

Kolme hyvin tunnettua ja upeata Haydnin sinfoniaa, "Oxford", "Rummunisku" ja "Ihme". Szellin johtamat esitykset Clevelandin erinomaisella orkesterilla ovat esimerkillisen selkeitä ja innostavia, ehdottomasti parhaita suuren orkesterin esityksiä. Varsin hyvät äänitykset 1960-luvulta.
 
1388-1389
Mozart: Sinfoniat 28 C, 29 A, 35 D / Berliner Philharmoniker, Claudio Abbado
Sinfoniat 39 Es, 40 g, 41 C / London Philharmonic Orchestra, Thomas Beecham

Sinfonia 28 on Mozartin viimeinen ns. Salzburgin sinfonia, reipas teos. Sinfonia 29 on tunnetuin Mozartin varhaisista sinfonioista, jo varsin persoonallinen ja hieno teos. Sinfonia 35 ("Haffner") aloittaa Mozartin viimeisten sinfonioiden upean sarjan. Sinfoniat 39-41 ovat sitten Mozartin sinfonioiden huipentumia, eri tavoin täydellisiä teoksia. Abbadon johtamat esitykset suurella huippuorkesterilla ovat varsin kuunneltavia, mutta Beechamin esityksissä vasta pääsee täydellisesti Mozartin taivaaseen. Abbadon esitykset äänitetty 1990-1991, hyvät äänitykset. Beechamin esitykset äänitetty 1934-1940, tyydyttäviä ikäänsä nähden.
 
1390
Mozart: Sinfonia concertante viululle, alttoviululle ja orkesterille Es K 364, Sinfonia concertante oboelle, klarinetille, käyrätorvelle, fagotille ja orkesterille Es K 297b
Todd Phillips (viulu), Maureen Gallagher (alttoviulu)
Stephen Taylor (oboe), David Singer (klarinetti), William Purvis (käyrätorvi), Steven Dibner (fagotti)
Orpheus Chamber Orchestra

Mozartin Sinfonia concertante viululle ja alttoviululle kuuluu säveltäjän hienoimpiin konsertoiviin teoksiin. Sen sijaan vastaava teos puhaltimille ei ole samaa tasoa, se lienee jonkin toisen säveltäjän tekemä sovitus Mozartin kadonneesta sinfonia concertantesta hieman eri puhallinkokoonpanolle. Orpheus-kamariorkesteri soittaa ilman johtajaa ja levyn solistitkin ovat orkesterin jäseniä. Hyvin jäntevät esitykset. Erinomaiset äänitykset vuodelta 1991.
 
1391
Mozart: Klarinettikvintetto A K 581, Kvintetto pianolle ja puhaltimille Es K 452, Trio pianolle, klarinetille ja alttoviululle Es K 498 ("Kegelstatt")
The Nash Ensemble
Klára Würtz, Hans Meijer, Henk de Graaf, Martin van de Merwe, Peter Gaasterland
Anthony Pay, Ian Brown, Toger Chase

Puhaltimet ja varsinkin klarinetti inspiroivat Mozartia, klarinettikvintetto varsinkin on hänen upeimpia kamarimusiikkiteoksiaan. Pianokvintetto on ikäänkuin pianokonsertto ilman jousia, jäntevä teos, Beethoven innostui tästä säveltämään teoksen samalle kokoonpanolle. Legendan mukaan Mozart sävelsi klarinettitrion pelatessaan erästä keilapeliä, siitä teoksen lisänimi. Varsin hyviä esityksiä. Hyvät äänitykset vuosilta 1984-1997.
 
1392
Mozart: Viulusonaatit F K 377, G K 301, A K 305, G K 379
Howard Davis (viulu), Virginia Black (cembalo)

Mozartin viulusonaatit ovat ihastuttavia duoja, paljon kiinnostavampia kuin useimmat Mozartin pianosonaatit. Varsin mukavat esitykset, cembalo tuntuu kyllä oudolta, nykyisin näitä soitetaan lähinnä piano-viulu-yhdistelmällä. Hyvät äänitykset vuodelta 1988.
 
Back
Ylös