10000 levyä

1098
Berg, Kamarikonsertto pianolle, viululle ja 13 puhallinsoitimelle
Schönberg, Kamarisinfonia 1 op. 9
Thomas Zehetmair (viulu), Oleg Maisenberg (piano)
Chamber Orchestra of Europe, Heinz Holliger

Kaksi tärkeätä teosta toisen Wienin koulukunnan tuotannosta. Bergin konsertossa on lukuisia matemaattisia ja symbolisia rakenne-elementtejä, ja mitä parasta, se kuulostaa kerrasaan vaikuttavalta. Piti kuunnella toisenkin kerran. Schönbergin kamarisinfonia alkaa jo olla klassikko. Huikean hienot esitykset ja mielettömän realistiset äänitykset.
 
1099-1101
Halpasarjojen kokoelmia
Pianomusiikkia (Varsova-konsertto, Rahmaninov 2 ym.)
Balettimusiikkia (Aida, Faust, Tannhäuser ym.)
Sovituksia harpulle ja orkesterille

Tuntemattomien itä-eurooppalaisten taiteilijoiden tulkintoja jostain CD-halpasarjasta, mistähän nämäkin ovat hyllyyn eksyneet. Pääosin siedettäviä esityksiä. Harppulevyssä vikaa, vain pari raitaa soi kunnolla.
 
1102-1103
Verdi, Falstaff
Renato Bruson, Leo Nucci, Dalmacio González, Michael Sells, Francis Egerton, William Wildermann, Katia Ricciarelli, Barbara Hendricks, Lucia Valentini Terrani, Brenda Boozer
Los Angeles Philharmonic, Carlo Maria Giulini

Verdin viimeinen ooppera, todellinen mestariteos, mutta enemmän asiantuntijoiden kuin suuren yleisön ooppera. Falstaffissa ei ole samalla tavalla näyttäviä aarioita kuin Verdin suosituimmissa oopperoissa, vaatii enemmän paneutumista ennenkuin sitä rupeaa arvostamaan. Hieno esitys kaikinpuolin. Hyvä konserttiäänitys vuodelta 1982.
 
1104
Italialainen laulukirja
Bellini, Donizetti, Rossini: Lauluja
Cecilia Bartoli (mezzosopraano)
James Levine (piano)

Valikoima italialaisia lauluja 1800-luvun alkupuolelta, Italian romantiikan ja bel canton aikakaudelta. Suurin osa vähemmän tunnettuja, joukossa jokunen suositumpikin, kuten Rossinin La danza. Erinomaisia esityksiä, Bartolin ääni on ihailtava kaikissa rekistereissä. Hieno äänitys vuodelta 1997.
 
1105
Schulhoff, Sarja viululle ja pianolle, Sonaatit viululle ja pianolle 1 & 2, Sonaatti sooloviululle
Bruno Monteiro (viulu)
João Paulo Santos (piano)

Erwin Schulhoff (1894-1942) oli tšekkiläinen säveltäjä. Hän yhdisti teoksissaan avantgardea, jazzia, uusklassismia, dadaa, tansseja eri kulttuureista jne. Uransa loppupuolella hänen töidensä taustalla oli kommunistinen ideologia, hän sävelsi mm. oratorion Kommunistisesta manifestistä. Juutalainen syntyperä, poliittinen ideologia ja 'dekadentti' taide takasivat hänelle paikan keskitysleirille, jossa hän sitten menehtyi. Levyn teokset edustavat lähinnä uusklassismia ja hieman muiden musiikkikulttuurien vaikutuksia. Sangen kuunneltavia. Hyvät esitykset ja hyvät äänitykset.
 
1106
Strauss, Sinfonia Domestica op. 53, Parergon op. 73
Roland Pöntinen (piano)
Tonhalle Orchestra Zürich, David Zinman

Richard Straussin leppoisa kotisinfonia ja sen liite, pianolle ja orkesterille. Oikein mainiot esitykset ja hyvät äänitykset vuodelta 2002.
 
1107
Strauss, Lauluja
Margaret Price, Lucia Popp (sopraano)
Wolfgang Sawallisch (piano)

Hieno kokoelma Richard Straussin lauluja, mm. Heimliche Aufforderung, Morgen, Freundliche Vision, Ruhe meine Seele, Zueignung, Schlechtes Wetter ja monia muita. Varsinkin Margaret Pricen osuus on ainutlaatuisen vaikuttava. Hyvät äänitykset vuosilta 1985 ja 1987.
 
1108
J. Strauss, Kreuzfidel, Leichtes Blut, Geschichten aus dem Wienerwald, Egyptischer Marsch, Wiener Bonbons, Pizzicato Polka, Unter Donner und Blitz, An der schönen blauen Donau, Alkusoittoja: Der Zigeunerbaron, Die Fledermaus
Royal Concertegebouw Orchestra, Nikolaus Harnoncourt

Johann Straussin teoksia hieno valikoima, todella herkullisesti esitettyinä. Huippuluokan äänitykset, vuosilta 1986-1987. Japanissa tuotettu levy.
 
1109-1110
Messiaen, Vingt regards sur l'enfant-Jésus
Peter Hill (piano)

Olivier Messiaen (1908-1992) oli ranskalainen säveltä, vuosisadan omaperäisimpiä. Teokset ovat rytmisesti hyvin kompleksisia, hän käsittelee harmonioita, äänenvärejä, melodioita ja tonaliteettia aivan omalla tavallaan. Teokset ovat usein mystisiä tai luontoon viittaavia. 20-osainen Vingt regards eli Kaksikymmentä katsahdusta Jeesus-lapseen on säveltäjän keskeisiä teoksia, se on valmistunut 1944. Peter Hill on pianisti ja musiikintutkija, erikoistunut nimenomaan Messiaenin musiikkiin. Hieno ja syvällinen esitys. Erinomainen äänitys vuodelta 1992, hyvin laaja dynamiikka.
 
1111
Liszt, Sovituksia Schubertin liedeistä
Oxana Yablonskaya (piano)

Franz Liszt teki paljon pianosovituksia, Bachin urkuteoksista, Beethovenin sinfonioista, Schubertin lauluista jne. Osittain niiden tarkoitus oli saada suurta musiikkia soitettavaksi kotioloissa, mutta niillä on myös itsenäinen taiteellinen elämä. Levyllä on sovituksia mm. liedeistä Auf dem Wasser zu singen, Ständchen, Der Doppelgänger, Gretchen am Spinnrade, Der Wanderer, Aufenthalt jne. Hyvin soitettuina ne ovat sangen kuunneltavia.
 
1112
Britten, Sellosinfonia op. 68, Sinfonia da Requiem op. 20, Cantata misericordium op. 69
Mstislav Rostropovich (sello)
Peter Pears (tenori), Dietrich Fischer-Dieskau (baritoni)
English Chamber Orchestra, New Philharmonia Orchestra, London Symphony Orchestra
London Symphony Chorus
Benjamin Britten

Brittenin keskeisintä tuotantoa. Sellosinfonia on tavanomaista sinfonisempi konsertoksi, erittäin vaikuttava teos. Sinfonia da Requiem oli tilaustyö Japanin keisari Jimmun 2600-vuotisjuhliin, mutta lopulta se ei tähän tarkoitukseen sopinut. Brittenin varhaisen tuotannon huippuja. Cantata misericordium on kantaatti solisteille ja kuorolle ja orkesterille ja se on sävelletty Punaisen ristin 100-vuotisjuhliin. Vaikuttava tiivis teos tämäkin. Esitykset ovat mahdollisimman autenttisia. Oikein hyvät äänitykset vuosilta 1963-1964.
 
1113
Elgar, Jousikvartetto e op. 83, Pianokvintetto a op. 84
Maggini String Quartet
Peter Donohue (piano)

Edward Elgarin myöhäisen kauden huippuja, vuodelta 1918. Täyteläisiä ja dramaattisia teoksia, vähän samaa kuin kuuluisassa sellokonsertossa samalta ajalta. Erinomaiset esitykset ja hyvät äänitykset vuodelta 1995.
 
1114
Šostakovitš, 6 laulua englantilaisten runoilijoiden teksteihin op. 140, 6 laulua Marina Tsvetajevan runoihin op. 143a
Jevgeni Nesterenko (basso)
Irina Bogacheva (mezzosopraano)
Moskovan kamariorkesteri, Rudolf Barshai

Dmitri Šostakovitš sävelsi useita vaikuttavia laulusarjoja, useimmat alunperin pianosäestyksellä, tällä levyllä kuitenkin sovitettuna orkesterille ja solistille. 6 laulua englantilaisten runoilijoiden teksteihin on monisärmäinen teos, välillä hirtehinen, välillä traaginen, välillä lyyrinen. Juuri edesmennyt basso Jevgeni Nesterenko (1938-2021) tulkitsee laulut tavattoman upeasti. Marina Tsvetajevan runot ovat johdonmukaisemmin tummia sävyltään. Šostakovitš sävelsi tämän sarjan nimenomaan Irina Bogachevalle (1939-2019), joka näyttää tässä venäläisen laulutaiteen parhaat puolet. Oikein hyvät äänitykset vuodelta 1975.
 
1115
Arnold, Viulusonaatit 1 op. 15 & 2 op. 43, Alttoviulusonaatti op. 17, Pianotrio op. 54, 5 kappaletta viululle ja pianolle op. 84, Duo kahdelle sellolle op. 85
The Nash Ensemble

Malcolm Arnold (1921-2006) oli englantilainen säveltäjä, hyvin monipuolinen, erityisen tuottelias näyttämömusiikin ja elokuvamusiikin säveltäjänä. Kuuluisin työ on varmaankin Oscarilla palkittu Kwai-joen sillan musiikki. Levyllä on hyvä valikoima 1947-1965 sävellettyjä kamarimusiikkiteoksia. Varsin melodisia ja eloisia, helppoja kuunnella. Hyvät esitykset ja hyvät äänitykset vuodelta 1984.
 
1116
Mahler, Kindertotenlieder
Purcell, Duettoja
Gluck, Orfeo ed Euridice (otteita)
Händel, Lauluja
Greene, Lauluja
Mendelssohn, Lauluja
Kathleen Ferrier (altto)
Wiener Philharmoniker, Bruno Walter
Gerald Moore (piano)

Legendaarisen Kathleen Ferrierin äänityksiä vuosilta 1944-1951. Verrattomia esityksiä. Äänitykset hieman vaihtelevia.
 
1117-1118
Mahler, Sinfoniat 1 D & 2 c
Elly Ameling (sopraano), Aafje Heynis (altto)
Netherlands Radio Chorus
Royal Concertgebouw Orchestra
Bernard Haitink

Mahlerin ensimmäinen sinfonia syntyi vuosina 1887-1888 ja sen ensimmäisen version kantaesitys oli 1889. Säveltäjä teki teokseen mittavia muutoksia ja lopullisen version kantaesitys oli 1896. Teos on puhtaasti orkestraalinen ja se on Mahlerin suosituimpia ja ehkä helpoimmin lähestyttäviä teoksia. Teoksessa on paljon vaikutteita säveltäjän omasta tuotannosta ja muualtakin. Toinen sinfonia on valtavan upea ja kaunis ylistys ylösnousemukselle ja tuonpuoleiselle elämälle. Sinfoniakirjallisuuden arvostetuimpia ja suosituimpia teoksia. Klassiset esitykset vuosilta 1962 ja 1968 ovat referenssejä, joihin muita esityksiä usein verrataan. Varsinkin Aafje Heynisin soolo 'O Röschen rot' nostaa aina kylmät väreet. Varsin hyvät äänitykset.
 
1119
Reger, Kleine Sonate d op. 103b:1 & Sonate 7 c op. 139
Stanley Weiner (viulu), Giselle Desmoulins (piano)

Max Regerin kamarimusiikki on verraten vakavaa ja abstraktia, ei aivan helppoa lähestyttävää. Pitää kuunnella keskittyneesti ja hartaasti. Hyvät esitykset.
 
1120
Reger, 9 kappaletta op. 129, Fantasia op. 40:1, Preludit ja fuugat C op. 7:1 & d op. 56:22, Dankpsalm op. 145:2, Koraalialkusoittoja
Rosalinde Haas (Albiez-urut, Frankfurt)

Max Reger (1873-1916) on säveltänyt valtavan määrän urkumusiikkia, myöhäisromantiikan ja barokin polyfonian synteesiä. Vakavasti otettavaa musiikkia. Erinomaiset esitykset ja mainiot äänitykset vuodelta 1991.
 
1121
Volkmann, Jousikvartetot 3 G & 6 Es
Mannheimer Streichquartett

Robert Volkmann (1815-1883) oli saksalainen säveltäjä, vaikutti Budapestissä suuren osan elämästään. Volkmann oli aikanaan arvostettu ja Brahmsin läheinen ystävä, nyttemmin on jäänyt unohduksiin. Volkmannin jousikvartetot ovat kyllä melkein parasta täysromantiikan ajan kamarimusiikkia, kannattaa ehdottomasti kuunnella. Erinomaiset esitykset ja hienot äänitykset vuodelta 1994.
 
1122
Eisler, Jousikvartetto op. 75, Preludi ja fuuga teemasta BACH jousitriolle op. 46
Adorno, 6 tutkielmaa jousikvartetille, Jousikvartetto, Kaksi kappaletta jousikvartetille
Leipziger Streichquartett

Hanns Eisler (1898-1962) oli itävaltalaissyntyinen säveltäjä. Hänellä oli hyvin vaiherikas elämä. Hän opiskeli Arnold Schönbergin johdolla ja levyn teoksissa 1930-luvulta onkin Schönbergin vaikutusta. Sangen kiinnostavia teoksia. Eisler osallistui Saksassa vasemmistolaiseen politiikkaan, hän teki paljon yhteistyötä Bertolt Brechtin kanssa ja hän teki myös elokuvamusiikkia, mm. elokuvaan Kuhle Wampe. 1933 Eislerin oli lähdettävä Saksasta ja lopulta hän asettui Yhdysvaltoihin. Siellä hän teki musiikin noin 40 elokuvaan, mm. elokuviin Hangmen also die! ja None but the lonely heart, joista hän sai Oscarit. Eislerin vasemmistolaisuus oli sodan jälkeen kuitenkin liikaa kylmän sodan Yhdysvalloissa ja hänen oli taas lähdettävä, Itävallan kautta Itä-Saksaan. Eisler sävelsi mm. Itä-Saksan kansallishymnin, mutta lopulta hän ei sielläkään oikein sopeutunut systeemiin. Theodor W. Adorno (1903-1969) oli saksalainen filosofi, sosiologi, psykologi, musiikintutkija ja säveltäjä. Hänellä oli myös hyvin vaiherikas elämä. Adornon sävellystyö painottuu nuoruuteen, levyn teokset on sävelletty 1920-luvun alussa. Ne ovat verraten vähän tunnettuja, mutta sangen kiinnostavia, näissäkin on Schönbergin ym. Vaikutusta. Adorno toimi aluksi Saksassa ja Itävallassa, mutta joutui lähtemään 1930-luvulla, ensin Englantiin ja sitten Yhdysvaltoihin. Sodan jälkeen hän palasi Saksaan. Adorno oli aikanaan hyvin tunnettu ja kiistelty hahmo modernin yhteiskunnan kriittisen teorian kehittäjänä. Levyn teosten esitykset ovat erinomaisia ja äänitykset vuodelta 1995 erinomaisia.
 
Back
Ylös