10000 levyä

905
Bach, Kantaatit 35 Geist und Seele wird verwirret, 36 Schwingt freudig euch empor, 37 Wer da gläubet und getauft wird
Arleen Augér (sopraano)
Julia Hamari, Gabriele Schreckenbach, Carolyn Watkinson (altto)
Peter Schreier, Adalbert Kraus (tenori)
Walter Heldwein, Philippe Huttenlocher (basso)
Gächinger Kantorei, Bach-Collegium Stuttgart
Helmuth Rilling

Jälleen kolme hienoa kantaattia. Kantaatissa 35 on konsertoivat urut, ensimmäisenä osan alussa Concerto ja toisen osan alussa Sinfonia. Muuten kantaatti on vain alttosolistille. Kantaatti 36 on myös kaksiosainen ja siinä on erityisen mittavat kuoro-osuudet. Myös hieno aaria sopraanolle. Kantaatti 37 on hieman tiiviimpi, hienot aariat tenorille ja bassolle. Pätevät esitykset. Hyvät äänitykset vuosilta 1979-1982.
 
906
Bach, Preludi ja fuuga a BWV 543, G BWV 550, A BWV 536, f BWV 534, Toccata ja fuuga F BWV 540, Fantasia 'Jesu meine Freude' BWV 713, Canzona d BWV 588, Fuuga g BWV 578, Koraalialkusoitto Allein Gott in der Höh sei Ehr BWV 717
Bernard Foccroulle (urut, Schott, Klosterkirche Muri)

Monta upeaa ja unohtumatonta urkuteosta tällä levyllä. Mestarilliset esitykset, sangen mielenkiintoisilla uruilla. hyvä äänitys vuodelta 1990.
 
907
Brahms, Pianokonsertto 2 B op. 83, Scherzo es op. 4
Krystian Zimerman (piano)
Wiener Philharmoniker, Leonard Bernstein

Krystian Zimerman (1956-) on puolalainen pianisti, yksi suurimmista aikamme pianisteista. Zimermanin ja Bernsteinin esitys Brahmsin mahtavasta pianokonsertosta on sangen persoonallinen ja kuuntelemisen arvoinen, ei kuitenkaan referenssi. Hyvä äänitys vuodelta 1984.
 
908
Bach, Konserttoja uruille Vivaldin konsertoista a BWV 593, C BWV 594, d BWV 596, Koraali Erbarm dich BWV 721, Preludi ja fuuga d BWV 539
Bernard Foccroulle (urut, Wilhadi Kirche, Stade)

Bach on tehnyt paljon sovituksia Vivaldin konsertoista, tässä uruille. Jotenkin ne Vivaldin konsertot nousevat alkuperäistä korkeampiin sfääreihin Bachin sovituksissa. Erinomaiset esitykset ja hyvät äänitykset vuodelta 1990.
 
909
van Veen, Preludit 1-12
Jeroen van Veen (piano)

Minimalistista pianomusiikkia, sopivaa keittiöaskareiden taustalle.
 
910
Bach, Kantaatit 38 Aus tiefer Not schrei ich zu dir, 39 Brich dem Hungrigen dein Brot, 40 Darzu ist erschienen der Sohn Gottes
Arleen Augér (sopraano)
Helen Watts, Gabriele Schreckenbach, Verena Gohl (altto)
Lutz-Michael Harder, Adalbert Kraus (tenori)
Philippe Huttenlocher, Franz Gerihsen, Siegmund Nimsgern (basso)
Gächinger Kantorei, Figuralchor der Gedächtniskirche Stuttgart
Bach-Collegium Stuttgart
Helmuth Rilling

Kaikissa kolmessa kantaatissa on laaja alkukuoro ja loppukoraali suuren orkesterin tukemana. Ilmeikkäitä resitatiiveja ja aarioita. Jälleen erinomaisia esityksiä. Äänitykset vuosilta 1970-1982.
 
911
Lauluja Pohjois-Ranskasta 1200-luvulta
de Cambrai, de Dijon, de Berneville, Brulé, de Meaux, Anonyymi
Andrea von Ramm (mezzosopraano), Richard Levitt (tenori)
Studio der frühen Musik, Thomas Binkley

Truveerien musiikkia keskiajalta. Laulajien lisäksi valikoima vanhoja soittimia, rabel, vielle, lyyra, rebec, luuttu, saraseenikitara, psalttari, harppu, positiivi, lyömäsoittimia. Todella mielenkiintoisia teoksia ja hyviä esityksiä. Erinomainen dokumentointi. Äänitykset 1970-luvun alkupuolelta.
 
912
Beethoven, Pianokonsertto 4 G op. 58, Pianosonaatti c op. 13 (Pateettinen)
Edwin Fischer (piano)
Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Eugen Jochum

Edwin Fischer (1886-1960) oli sveitsiläinen pianisti ja kapellimestari, hän johti usein itse orkesteria soittaessaan Bachin ja Mozartin konserttoja. Beethovenin konserton ja sonaatin esitykset ovat hyvin runollisia ja elegantteja. Melko hyvät konserttiäänitykset vuosilta 1951 ja 1952.
 
913
Lalo, Symphonie Espagnole
Bruch, Skottilainen fantasia op. 46
David Oistrah (viulu)
Neuvostoliiton valtiollinen sinfoniaorkesteri, Kiril Kondrashin, Gennadi Roždestvenski

Hieman harvinaisempia teoksia viululle ja orkesterille: Mestarilliset esitykset. Konserttiäänitykset vuosilta 1947 ja 1960, Lalo aika raaka varsinkin orkesterin osalta.
 
914
Haydn, Sinfoniat 85 B, 86 D, 87 A
Austro-Hungarian Haydn Orchestra, Adam Fischer

Kolme sinfoniaa, tilaustöitä Pariisiin. Hienoja ja suosittuja teoksia, tiettävästi Marie Antoinette piti erityisesti B-duurisinfoniasta, joka onkin saanut lisänimen "La Reine". Oivalliset esitykset. Äänitykset vuosilta 1991-1994.
 
915
Donizetti, Bizet, Delibes, Gounod, Ponchielli, Boito, Massenet, Verdi, Händel: Ooppera-aarioita
John McCormack (tenori)

John McCormack (1884-1945) oli irlantilaissyntyinen tenori, aikansa juhlituimpia lyyrisiä tenoreita. Varsinkin hänen hengitystekniikkansa oli legendaarinen. McCormack esiintyi ja levytti ahkerasti, oli ensimmäisiä klassisen musiikin levykuninkaita. Esitykset ovat mielenkiintoisia ja heijastelevat aikansa esteettisiä näkemyksiä. Äänitykset ovat vuosilta 1910-1913, Händel vuodelta 1920. Ikäänsä nähden siedettäviä.
 
916-918
Mozart, Sinfoniat 1, 4-15, 42-47, 55
Orchestra Filarmonica Italiana (Torino), Alessandro Arigoni

Mozartin (1756-1791) varhaisia sinfonioita, vuosilta 1765-1772. Viehättäviä, mutta eivät kovin itsenäisiä. Sinfonia 14 A-duurissa on näistä innovatiivisin. Sinfonioiden numerosta 42 alkaen autenttisuus ei ole varmaa, ne onkin numeroitu vasta hiljattain. Ihan hyviä esityksiä.
 
919
Suuria Bach-laulajia (1952-1965)
Krebs, Ferrier, Rössel-Majdan, Watts, Schwarzkopf, Wunderlich, Stader, Heynis, Höffgen, Giebel, Janowitz

Kavalkadi upeimpia sodanjälkeisen ajan Bach-laulajia. Aarioita kantaateista, Jouluoratoriosta, h-mollimessusta, Matteuspassiosta ym.
 
920-921
Arte del canto 4
Rosetta Pampanini, Claudio Muzio, Maria Gentile, Rina Pedroni, Gina Bernelli, Mafalda Favero, Pia Tassinari, Augusta Concato, Magda Oliviero, Giannina Arangi-Lombardi, Margherita Grandi (sopraano)
Ida Mannarini, Ebe Stignani, Conchita Supervia, Bruna Castagna (mezzosopraano)
Antonio Cortis, Enzo de Murato-Lomanto, Dino Borgioli, Miguel Fleta, Tito Schipa, Ferruccio Tagliavini, Aureliano Pertile, Ferdinado Ciniselli, Giacomo Lauri-Volpi, Giuseppe di Stefano (tenori)
Gino Bechi, Enrico Molinari, Tito Gobbi (baritoni)
Tancredi Pasero (basso)

Vuosisadan alkupuolen laulajasuuruuksia, äänitykset vuosilta 1927-1948. Italialaista oopperaa, Mascagni, Bellini, Donizetti, Rossini, Boito, Verdi, Cilea. Hyvin mielenkiintoinen kokoelma.
 
922
Beethoven, Viulukonsertto D op. 61, Romanssi 1 G op. 40, Turkkilainen marssi
Kreisler, Rondino Beethovenin teemasta
Bizet/Franz, Fantasia Carmenin teemoista
Massenet, Meditaatio oopperasta Thaïs
Leonid Kogan (viulu)
Neuvostoliiton valtion television ja radion sinfoniaorkesteri, Gennadi Roždestvenski
Neuvostoliitin valtiollinen sinfoniaorkesteri, Pavel Kogan

Leonid Kogan (1924-1982) oli venäläisen viulistikoulukunnan merkittävimpiä edustajia. Beethovenin viulukonserton ja romanssin esitykset ovat solistin osalta jaloja ja voimakkaita, valitettavasti orkesterin osuus on kovin raaka ja tasapainoton, osaksi huonon äänityksen vuoksi (äänitys vuodelta 1970). Pienempien kappaleiden esitykset ovat äärimmäisen hienostuneita ja virtuoosisia, äänitykset vuosilta 1976-1981 ovat oikein hyviä.
 
Viimeksi muokattu:
923
Bach, Kantaatit 41 Jesu, nun sei gepreiset & 42 Am Abend aber desselbigen Sabbats
Helen Donath, Arleen Augér (sopraano)
Marga Hoeffgen, Julia Hamari (altto)
Adalbert Kraus (tenori)
Siegmund Nimsgern, Philippe Huttenlocher (basso)
Gächinger Kantorei, Bach-Collegium Stuttgart
Helmuth Rilling

Kaksi tavanomaista laajempaa kantaattia. Kantaatissa 41 laaja alkukuoro trumpeteilla. Hienot sopraano- ja tenoriaariat. Kantaatissa 42 alkusinfonia ja erityisen pitkä ja vaikuttava alttoaaria. Pätevät esitykset. Äänitykset vuosilta 1973-1981.
 
923
Rahmaninov, Pianokonsertto 4 g op. 40, Rapsodia Paganinin teemasta op. 43
Sergei Rahmaninov, Arthur Rubinstein (piano)
Philadelphia Orchestra, Eugene Ormandy
Philharmonia Orchestra London, Walter Süsskind

Rahmaninovin neljäs konsertto poikkeaa tyyliltään muista konsertoista, se on modernimpi ja hienovaraisempi. Vastaanotto oli aluksi varsin tyly ja säveltäjä teki konserttoon muutoksia, tällä levyllä on teoksen viimeisin versio. Säveltäjän omassa esityksessä on auktoriteettia. Levyn äänitykset ovat vuosilta 1941 ja 1947, kohtalaisia.
 
924-927
Telemann, Musique de table
Musica Amphion, Pieter-Jan Belder

Georg Philipp Telemann (1681-1767) oli saksalainen säveltäjä, tavattoman tuottelias ja aikanaan hyvin arvostettu ja menestynyt. Telemannin kokoelma Musique de table eli Tafelmusik (Pöytämusiikkia) oli tarkoitettu varakkaille musiikinharrastajille esitettäväksi hienojen pitojen säestykseksi. Teosta myytiin korkeaan hintaan tilausperiaatteella. Laaja teos koostuu kolmesta osasta, jokaisessa alkusoitto orkesterille, trioja, kvartettoja, konserttoja ym. eri kokoonpanoille sekä lopuksi päätösosa. Sangen mainio teos, erinomaisesti esitettynä. Tätä teosta kyllä kuuntelee, muutenkin kuin päivällisen taustana. Hyvät äänitykset vuodelta 2003.
 
928-929
Bach, Orgelbüchlein BWV 599-644, Preludi ja fuuga C BWV 547, Passacaglia c BWV 582
Bernard Lagacé (urut, von Beckerath, Église Immaculée-Conception, Montréal)

Bernard Lagacé (1930-) on kanadalainen urkuri ja musiikkitieteilijä, korkealle arvostettu etenkin barokin urkumusiikin tulkitsijana. Erinomaiset esitykset, parhaita saatavilla olevia levytyksiä. Hyvät äänitykset vuodelta 1991.
 
930
Philips, Sweelinck, Gibbons, Weckmann, Bach, Böhm, Martinson, Sanger, Moore: Urkuteoksia
Simon Thomas Jacobs (urut, Richards, Fowkes & Co., St George's Hanover Square, London)

Osa levyn teoksista on barokin urkumusiikkia, osa (Martinson, Sanger, Moore) taas nykymusiikkia. Laajimmat teokset ovat Sweelinckin Ricercar del nono tono, Böhmin Partita, Martinsonin Out of the Depths sekä Mooren Sinfonietta. Erinomaisesti soitettuja ja mielenkiintoisia kappaleita, todella hyvin äänitetty vuonna 2015. Mallikelpoinen dokumentointi. Levy on urkumusiikkiin erikoistuneen levy-yhtiön Fugue State Records tuotantoa.
 
Back
Ylös