10000 levyä

724
Schubert, Sinfoniat 4 c D 417, 5 B D 485
North Bohemian Philharmonic Orchestra Teplice
Tomáš Koutník

Nämä ovat vielä melko varhaisia sinfonioita. Viides on sangen suosittu, sitä soitetaan konserteissa usein. Teplicen kylpyläkaupungin orkesteri soittaa nämä varsin mukiinmenevästi.
 
725
Schumann, Liederkreis op. 39, Drei Gedichte op. 30, muita lauluja Eichendorffin, Reinickin ja Geibelin teksteihin
Peter Schreier (tenori), Norman Shetler (piano)

Robert Schumannin laajasta lied-tuotannosta 12 laulun laulusarja op. 39 sekä valikoima muita lauluja. Mondnacht ja Der Hidalgo jäivät parhaiten mieleen. Schreierin persoonallinen ja tekstiä tukeva esitys on mallikelpoista liedin tulkintaa.
 
726
Schumann, Pianokvartetto Es op. 47
Brahms, Pianokvartetto g op. 25
The Ames Piano Quartet

Kaksi tunnetuinta teosta pianokvartettogenrestä. Hyvät esitykset ja hyvä äänitys.
 
727
Schumann, Sinfoniat 1 B op. 38, 2 C op. 61, Alkusoitto Genoveva op. 81
Royal Concertgebouw Orchestra, Bernard Haitink

Schumannin sinfoniat ovat kovin ristiriitaisia, toisaalta ne ovat muodoltaan omituisia ja orkestroinniltaan tukkoisia, toisaalta taas ne ovat energisiä ja täynnä nerokkaita teemoja ja kehittelyjä. Haitinkin johtamat esitykset tekevät kyllä oikeutta näile teoksille.
 
728
Mendelssohn, Sinfoniat jousiorkesterille 1 C, 6 Es, 7 d, 12 g
Amsterdam Sinfonietta, Lev Markiz

Mendelssohnin 12-14 -vuotiaana säveltämiä teoksia, klassiseen sinfoniaan nojaavia kepeitä teoksia. Kyllä nämä kerran kuuntelee.
 
729-730
Mendelssohn, Elias/Elijah
Christian Gerhaher, Sibylla Rubens, Nathalie Stutzmann, James Taylor
Gewandhauskammerchor, Gewandhauschor
Gewandhausorchester Leipzig
Herbert Blomstedt

Felix Mendelssohn (1809-1847) oli syvällisesti perehtynyt Händelin ja Bachin oratorioihin ja passioihin, hän oli keskeinen hahmo Bachin musiikin renessanssissa 1800-luvulla. Mendelssohn sävelsi itse kaksi oratoriota, Paulus/St. Paul sekä Elias/Elijah (molempia esitetään saksaksi ja englanniksi), kolmas jäi kesken. Elias/Elijah on kenties suurin Mendelssohnin kaikista teoksista, se on sävelkieleltään monipuolinen, Bachiin viittava, monumentaalinen, täynnä kaunista ja dramaattista musiikkia. Saksankielinen esitys on taltioitu 2003 Leipzigin Mendelssohn-juhlaviikoilta. Kaikin puolin hieno esitys, erityisesti baritoni Christian Gerhaher nimiosassa on vaikuttava.
 
731
Brahms, Sellosonaatit 1 e op. 38, 2 F op. 99
Mstislav Rostropovich (sello), Rudolf Serkin (piano)

Sellosonaattien eliittiä. Vahvat esitykset.
 
732
Brahms, Lauluja
Lan Rao (sopraano), Micaela Gelius (piano)

Hyvä valikoima Brahmsin lauluja, mm. Die Mainacht, Feldeinsamkeit, Wie Melodien zieht es mir, Immer leiser wird mein Schlummer, ja monia muita. Kiinalaissyntyisellä sopraano Lan Raolla on hieman ohut mutta taipuisa ääni, sangen selkeä diktio. Miellyttävä kokonaisuus.
 
733
Haydn, Sinfoniat 17 F, 18 G, 19 D, 20 C, 21 A
Philharmonia Hungarica, Antal Dorati

Haydnilta melko varhaisia sinfonioita. Kuunneltiin nämä samalla kun pelasin vaimon kanssa giniä. Olipas Haydn osannut tehdä erinomaista kortinpeluumusiikkia! Oikein vetävät esitykset.
 
734
Brahms, Kuoromusiikkia
Marienlieder op. 22, Zwei Motetten op. 29, Geistliches Lied op. 30, Zwei Motetten op. 74 (sekakuorolle a cappella)
Ave Maria op. 12, Psalmi 13 op. 27 (naiskuorolle ja uruille)
Drei geistliche Chöre op. 37 (naiskuorolle a cappella)
Begräbnisgesang op. 13 (sekakuorolle, puhaltimille ja patarummuille)
NDR-Chor, Günter Jena

Brahmsin vähemmän tunnettua puolta. Brahms sävelsi varsin paljon suurenmoista kuoromusiikkia, näitä kuuntelee mielellään keskittyneesti. Varsinkin opuksen 74 kaksi motettia Warum ist das Licht gegeben dem Mühlseligen ja O Heiland, reiß die Himmel auf ovat mestariteoksia. Erinomaiset esitykset.
 
735
Brahms, Pianosonaatit 1 C op. 1, 2 fis op. 2, Chaconne d vasemmalle kädelle
Anatol Ugorski (piano)

Brahmsin ensimmäiset julkaistut teokset, kypsiä sävellyksiä molemmat. C-duurisonaatti klassinen ja Beethoveniin viittaava, fis-mollisonaatti enemmän romanttinen, fantasiatyyppinen. Levyllä on lisäksi Brahmsin sovitus Bachin sooloviuluchaconnesta vasemmalle kädelle. Erinomaisia esityksiä.
 
736
Brahms, Pianokonsertto 1 d op. 15
Maurizio Pollini (piano)
Wiener Philharmoniker, Karl Böhm

Suurten mestareiden yhteistyötä, klassinen levytys Brahmsin sinfonisesta konsertosta.
 
737
Wolf, The Hugo Wolf Society 1
Elena Gerhardt (mezzosopraano), Herbert Janssen (baritoni), Gerhard Hüsch (baritoni), Alexandra Trianti (sopraano)
Coenraad V. Bos (piano)

Hugo Wolf Society oli vuonna 1931 perustettu HMV:n projekti, jossa äänitettiin suuri osa Wolfin laulutuotannosta 36 savikiekolle, kuudessa kansiossa. CD:llä on ensimmäinen kansio ja toisen alkua. Elena Gerhardt vastaa yksin ensimmäisestä kansiosta, jonka sisältönä on Mörike-lauluja ja lauluja Espanjalaisesta ja Italialaisesta laulukirjasta. Tämä on ollut aina hyvin arvostettu Wolf-kokoelma. Herbert Janssenin vastuulla on Goethe-lauluja, mm. kolme Harpunsoittajan laulua, Gerhard Hüschin vastuulla kaksi suosittua Goethe-laulua, Der Rattenfänger ja Epiphanias, ja Alexandra Triantin vastuulla myös valikoima Goethe-lauluja. Esitykset ovat sangen vaikuttavia ja myös laulutradition kannalta tavattoman kiinnostavia. Hieman vajavainen äänitys ei vähennä nautintoa.
 
^ DENON-DP-A100+DL-A100, ASR Mini Basis, käsintehty passiivietuaste kaksoismono, 2 x PrimaLuna ProLogue Seven, 2 x ELAC FS 609 X-Pi
 
738
Rahmaninov, Pianokonsertot 1 fis op. 1 & 2 c op. 18
Vladimir Ashkenazy (piano)
London Symphony Orchestra, André Previn

Ensimmäinen konsertto on verraten vähän tunnettu, mutta toinen on sitten suosituimpia romanttisia pianokonserttoja. Ashkenazy on merkittävimpiä Rahmaninovin tulkitsijoita, hän on levyttänyt varsinkin toista konserttoa lukemattomia kertoja. Erinomaiset, täyteläiset esitykset.
 
739
Glinka, Alkusoitto Ruslan ja Ljudmila, Tansseja oopperasta Elämä tsaarin puolesta, Muistoja yöstä Madridissa, Kamarinskaja, Valssifantasia
Moskovan Sinfoniaorkesteri, Vladimir Ziva

Hyvä valikoima Glinkan orkesteriteoksia. Vauhdikas alkusoitto, tunnelmallinen kuva Madridista, mainiot orkesterifantasiat. Oikein hyvät esitykset.
 
740
Tšaikovski, Sinfoniat 1 g op. 13 & 2 c op. 17
Royal Concertgebouw Orchestra, Bernard Haitink

Tšaikovskin ensimmäinen sinfonia, "Talviunelmia", syntyi hyvin vaikean ja tuskallisen prosessin tuloksena. Tšaikovski itse piti teosta arvossa ja etenkin toinen osa on tavattoman kaunista musiikkia. Toinen sinfonia' "Vähävenäläinen", käyttää paljon kansanmusiikista lainattuja teemoja. Viimeinen osa on sangen värikäs ja juhlava. Näitä kannattaa kyllä kuunnella siinä missä Tšaikovskin muita orkesteriteoksia. Erittäin hyvät esitykset.
 
741
Dvořák, Jousikvintetot G op. 77 & Es op. 97
Stamitz Quartet
Jiří Hudec (kontrabasso)
Jan Talich (alttoviulu)

Ensimmäisessä teoksessa on poikkeavasti viidentenä soittimena kontrabasso. Teos on opusnumerosta huolimatta varsin varhainen, mutta tunnistettavaa Dvořákia. Toinen teos on sitten tavanomainen alttoviulukvintetto. Se on sävelletty Dvořákin Amerikan kaudella ja siinä on kuultavissa vaikutteita paikallisesta musiikista. Pätevät esitykset.
 
742-743
Prokofjev, Rakkaus kolmeen appelsiiniin
Mihail Kit, Jevgeni Akimov, Larissa Diadkova, Alexander Morozov, Anna Netrebko ja muita
Mariinski-teatterin kuoro ja orkesteri
Valeri Gergijev

Rakkaus kolmeen appelsiiniin on Sergei Prokofjevin säveltämä satiirinen ja absurdi ooppera. Esiintyjinä mm. Ristikuningas eli mielikuvitusvaltakunnan kuningas, kuninkaan poika, pääministeri (patakuningas), narri, taikuri, noita, kummajaisia, tragedian/komedian/lyriikan kannattajia jne. Teoksen kantaesitys oli 1921 Chicagossa, ei ollut aluksi mikään menestys. Musiikki on värikästä ja tyyliltään hyvin monimuotoista, mutta ei minusta mitenkään vaikeata. Teosta esitetään yleensä venäjäksi tai ranskaksi, tällä levyllä venäjäksi. Esitys on kerrassaan herkullinen. Esitys on taltioitu konserttiesityksestä Concertgebouw-salista, äänitys on todella mainio.
 
Back
Ylös