10000 levyä

2502
Meyerbeer, Boito, Leoncavallo, Puccini, Mascagni, Giordano, Cilea, Verdi: Ooppera-aarioita
Aureliano Pertile (tenori)

Aureliano Pertile (1885-1952) oli sotien välisen ajan johtavia tenoreita Italiassa ja muuallakin. Ei erityisen kaunis ääni, mutta ilmeikäs ja dramaattinen. Ihan kohtalaiset äänitykset vuosilta 1932-1942.
 
2503
Verdi, Bellini, Offenbach, Mascagni, Halévy, Wagner, Spontini, Arensky, di Capua: Aarioita ja lauluja
Rosa Ponselle (sopraano)

Legendaarisen Rosa Ponsellen (1897-1981) tulkintoja laidasta laitaan, Elsan aaria Lohengrinistä, Venelaulu Hoffmannin kertomuksista, Casta Diva Normasta, di Capuan Maria Mari ja monia muita. Upeita tulkintoja, melko siedettävät äänitykset vuosilta 1919-1939.
 
2504
Brahms: Mondnacht, Und vor dem Fenster, An eine Äolsharfe, Von ewiger Liebe, Die Mainacht ja muita lauluja
Aulikki Rautawaara, Emmi Leisner, Erna Berger, Julius Patzak, Hans Hotter ym.
Michael Raucheisen (piano)

Saksan radion taltiointeja vuosilta 1938-1945. Hienoja lauluja Brahmsilta, varsinkin naislaulajien tulkinnat erinomaisia. Kohtalaiset äänitykset.
 
2505
Brahms: Von ewiger Liebe, Feldeinsamkeit, Immer leiser wird mein Schlummer, Geistliche Sehnsucht, Geistliches Wiegenlied ja muita lauluja, Alttorapsodia
Christa Ludwig (mezzosopraano)
Gerald Moore, Geoffrey Parsons (piano)
Philharmonia Orchestra and Chorus, Otto Klemperer

Valikoima Brahmsin upeimpia lauluja sekä maaginen Alttorapsodia. Parhaita esityksiä näistä teoksista, varsinkin Alttorapsodian tulkinta on klassikko. Melko hyvät äänitykset vuosilta 1957-1966.
 
2506
Bach: Koraalipreludit Nun freut euch lieben Christen gmein & Nun komm der Heiden Heiland
Scarlatti: Sonaatit K 125 & 87
Haydn: Sonaatti E Hob XVI
Mozart: Sonaatti F K 332, A K 331: Rondo alla Turca
Czerny: Muunnelmia Roden teemasta
Vladimir Horowitz (piano)

Hieman erilasita ohjelmistoa Horowitzilta. Ensimmäinen Bach (1934) aika mekaaninen, toinen (1947) huomattavasti ylevämpi. Muut tulkinnat sangen laatuunkäypiä. Vaihtelevia äänityksiä vuosilta 1930-1947.
 
2507
Bach: Sarja luutulle e BWV 996 (otteita), Otteita sooloviulusonaateista ja partitoista, Otteita soolosellosarjoista, Preludeja
Andrés Segovia (kitara)

Segovialla on aikoinaan ollut suuri merkitys Bachin musiikin tunnetuksi tekemisessä, mutta nyt nämä sovitukset eivät enää juurikaan säväytä. Luuttusarja on levyn parasta antia. Vaihtelevat äänitykset vuosilta 1928-1949.
 
2508
Bach: Viulukonsertto a BWV 1041, Konsertto kahdelle viululle d BWV 1043, Sooloviulusonaatti 3 C BWV 1005, Sooloviulupartita 2 d BWV 1004: Chaconne
Yehudi Menuhin, George Enescu (viulu)
Orchestre Symphonique de Paris, George Enescu & Pierre Monteux

Menuhinin varhaisia taltiointeja, edelleen syvästi vaikuttavia. Kohtalaiset äänitykset vuosilta 1932-1936.
 
2509
Desprez: Missa Pange Lingua
Desprez, de la Rue, Janequin, Certon, Palestrina, Hassler, Monteverdi: Messujen osia

Katsaus renessanssin messumusiikkiin. Monet messut olivat ns. parodiamessuja eli niissä käytettiin jotain tunnettua sävelmää esimerkiksi cantus firmuksena, esimerkiksi Pange Lingua tai L'Homme armé. Hyvä valikoima ja erinomaiset esitykset. Myös äänitykset todella hienot.
 
2510
Varhaisbarokin hengellistä musiikkia
Lasso, Gesualdo, Monteverdi, Mazzocchi, Cavalli, Bouzignac, Schütz, Schein, Rosenmüller

Esimerkkejä varhaisbarokin eli 'uuden tyylin' hengellisestä musiikista. Lamentaatioita, resposoria, messuja, vespereitä, motetteja ym. Hyvin mielenkiintoinen kokoelma, erinomaiset esitykset. Myös äänitykset todella hienot.
 
2511
Albéniz: España
Granados: Allegro de concierto
Mompou: Cançiones y Danzas
de Falla: Noches en los jardines de España
Aldo Ciccolini (piano)
Orchestre National de la Radiodiffusion française
Ernesto Halffter

Tunnelmallista espanjalaista musiikkia, upeasti tulkittuna. Varsin hyvät monoäänitykset vuosilta 1953-1956.
 
2512
Italian Renessanssin hengellistä musiikkia
Palestrina: Missa papae Marcelli
Willaert, de Wert, Gesualdo, Gabrieli, Striggio, de Rore, Vicentino, Marenzio, Luzzaschi, Banchieri: Motetteja ym.

Erinomainen antologia Italian renessanssin hengellisestä musiikista. Mukana ikoninen Palestrinan messu ja muita vaikuttavia teoksia. Erinomaiset esitykset ja hyvin perusteellinen dokumentointi. Hienot äänitykset.
 
2513
Uskonpuhdistuksen ajan musiikkia: Englannin reformaatio
Byrd: Mass for three voices ym.
Tallis: Spem in alium ym.
Purcell, Taverner, Cornysh, Henrik VIII: Hymnejä

Hieno musiikillinen antologia anglikaanisen reformaation ajalta. Byrdin ja Tallisin ikoniset teokset ja muita sangen vaikuttavia lauluja ja hymnejä. Erinomaiset esitykset ja hyvin perusteellinen dokumentointi. Hienot äänitykset.
 
2514
Louis Armstrong: Wild Man Blues ja muita kappaleita

Louis Armstrongin varhaisia taltiointeja Chicagosta vuosilta 1926 ja 1927. Mukana yhtyeet Hot Five ja Hot Seven, Lil Armstrong laulusolistina. Varsin mukavaa menoa.
 
2515
Bach: Kantaatit 150 Nach dir Herr verlanget mich, 4 Christ lag in Todes Banden, 71 Gott ist mein König, 196 Der Herr denket an uns
Solisteja
The Monteverdi Chor, English Baroque Soloists, John Eliot Gardiner
Amsterdam Baroque Orchestra & Choir

Bachin nuoruudenteoksia, hyvin yksilöllisiä ja hienoja teoksia. 150 ja 4 kuorokantaatteja, 4 varsinkin Bachin upeimpia. 71 juhlava raatinvaalikantaatti ja 196 luultavasti hääkantaatti. Todella upeat esitykset ja erinomaiset äänitykset.
 
2516-2517
Bach, Partitat BWV 825-830
Christophe Rousset (cembalo)

Bachin Clavier-Übung I käsittää kuusi partitaa eli kuusi tanssirytmistä sarjaa, joissa jokaisessa on ytimenä allemande, courante ja sarabande. Sarjojen ensimmäisenä osana on vaihtelevasti preludi, sinfonia, toccata, fantasia tai uvertyyri. Näitä täydentävät vaihtelevasti menuetit, gavotit, scherzot ym. Lopussa on yleensä giga. Bachin partitoihin sisältyy uskomaton kirjo musiikillisia elementtejä, leikillisestä vakavaan. Hitaissa osissa kokee äärettömyyden. Rousset soittaa Henri Hemschin cembaloa vuodelta 1751. Esitys palvelee Bachin ajatuksia verrattoman hyvin. Todelliset aution saaren levyt.

Uusinta, näitä levyjä löytyy hyllystä kahdet kopiot.
 
2518
Bach, Brandenburgilaiset konsertot BWV 1046–1051
Musica Antiqua Köln
Reinhard Goebel

Barokin concerto grosson huipentuma. Vaihtelevia ja upeita konserttoja eri soitinkokoonpanoille. Vaativia sooloja luonnontorville, oboeille, trumpetille, nokkahuiluille, poikkihuilulle, viuluille ja gamboille. Varsin ripeät tempot, ilmavat ja rytmisesti vetävät esitykset. Erinomaiset äänitykset.
 
2519
Bach: Triosonaatit 1-6 BWV 525-530
Ton Koopman (urut, Waalse Kerk, Amsterdam)

Bach sävelsi triosonaatit opetustarkoituksiin, aluksi pojalleen Wilhelm Friedemannille, mutta myöhemmin laajempaankin käyttöön. Teokset ovat soittajalle erittäin vaativia, käsien ja jalkojen pitää toimia toisistaan riippumatta. Teokset ovat myös musikaalisesti suurenmoisia, yhdistelmä kontrapunktia, kepeyttä ja tanssillisuutta, täysin ennennäkemätöntä barokin urkumusiikissa. Erinomaiset esitykset upeasti soivilla uruilla vuodelta 1733. Hienot äänitykset.
 
2520
Bach: Kantaatit 131 Aus der Tiefen rufe ich Herr zu dir, 106 Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit, 143 Lobe den Herrn meine Seele, 18 Gleichwie der Regen und Schnee vom Himmel fällt
Solisteja
Bach Ensemble, Joshua Rifkin
Bach Collegium Japan, Masaaki Suzuki

Varhaisia kantaatteja Bachilta, vuosilta 1708-1713. Yksilöllisiä, omaperäisiä, mestariteoksia. Varsinkin 131 ja 106 ovat Bachin tuotannon huippuja. Kantaatissa 106 on Bach varsin niukin keinoin luonut rikkaan draaman. Hienot esitykset, Rifkinillä vain yksi laulaja per ääni, Suzukilla myös kuoro. Huippuluokan äänitykset.
 
2521
Bach: Kantaatit 211 Schweigt stille plaudert nicht, 215 Preise dein Glücke gesegnetes Sachsen
Emma Kirkby, Rogers Covey-Crumb, David Thomas
Academy of Ancient Music, Christopher Hogwood
Barbara Bonney, Christoph Prégardien, David Wilson-Johnson
Orchestra of the Age of Enlightenment, Gustav Leonhardt
Monika Frimmer, John Elwes, David Wilson-Johnson
Choir & Orchestra of the Age of Enlightenment, Gustav Leonhardt

Bachin herkullinen kahvikantaatti, kahtena eri esityksenä. Molemmat tyylikkäitä ja ratkiriemukkaita tulkintoja. Kantaatti 215 on juhlakantaatti Saksin vaaliruhtinaan kunniaksi, mainio teos tämäkin. Hyvät äänitykset.
 
2522
Bach: Kantaatit 56 Ich will den Kreuzstab gerne tragen, 82 Ich habe genug, 4 Christ lag in Todes Banden
Dietrich Fischer-Dieskau
Helmut Krebs
Berliner Motettenchor, Kammerorchester Karl Ristenpart, Karl Ristenpart
Chor der Staatlichen Hochschukle für Musik, Bach Festival Orchestra, Fritz Lehmann

Bachin upeimmat soolokantaatit matalalle miesäänelle sekä yhtä upea koralikantaatti Christ lag in Todes Banden. Nuoren Fischer-Dieskaun vaikuttavat esitykset, soolokantaatit edelleen parhaita tulkintoja. Koraalikantaatin esitys osittain vanhahtava. Kohtalaiset äänitykset vuodelta 1950.
 
Back
Ylös