Pappis sanoi:
Äh, luulin, että lasket sen jotenkin. Teetkö sen siis mittaamalla?
Simuloimalla. Hifimaailman testin mukaan 2x 12" SLS antaa ~ 84dB@31,5Hz ja 96dB@40Hz 150l-kotelossa kun säröt rajoitettu 10 %:iin. Arvojen syöttö WinISD:een ja signal-välilehdessä tehoa muuttelemalla haetaan haluttu dB-arvo halutun taajuuden kohdille SPL-välilehteen ja tämän jälkeen tarkastetaan Cone excursion -välilehdestä paljonko kartio heiluu näillä arvoilla. Helppoa ja hauskaa kuin namunsyönti
.
Näitä ei missään nimessä voi laskea, mittaamalla tehtävä. Jos ei tutkita kartion, rungon, ripustusten ja puhekelan tuuletuksen aiheuttamia säröjä/ääniä, eli rajaamme tarkastelun vain moottorin lineaarisuuteen, niin osviittaa saa yleensä oikosulkurenkaiden olemassaolosta/(lukumäärästä, köh, en tiiä) ja moottorin voimakkuudesta. Magneettivuon vahvuus muuttuu/moduloituu (= heikkenee) sitä mukaa mitä enemmän ja enemmän puhekelaa poikkeutetaan normaaliasennostaan. Tuloksena on poikkeutuksen suhteessa (enemmän tai vähemmän) muuttuva induktanssi (Le) ja voimakerroin (Bl).
En tiedä kumman arvon (Le / Bl) muuttuminen vaikuttaa enemmän särön määrään, mutta veikkaan mutulla BL-kerrointa. Näin ollen yksinkertaistetussa esimerkissämme oletamme, että BL-kertoimen on pysyttävä esim. yli 10:n, jotta elementti pitää säröt alle 10 %:n.
- Ilman oikosulkurenkaita olevaan elementtiin voidaan iskea 10kg painoinen magneettirakenne joka nostaa BL-kertoimen esim. 30:een. Kartiota voi nyt poikkeuttaa hyvin ilman että BL-kerroin laskisi heti alle 10:n. Tämä tapa ei kuitenkaan vaikuta siihen kuinka paljon induktanssi muuttuu kartiota poikkeutettaessa ja magneettivuon muuttuminen on silti melko nopeaa verrattuna kehittyneempiin moottoreihin.
- Toinen tapa on tehdä moottorista kehittyneempi, l. lisätä sinne oikosulkurenkaita ja muokata, jotka loiventavat magneettivuon modulaatiota (+ pienentävät induktanssia ja impedanssin nousua korkeilla taajuuksilla). Ero voisi olla yksinkertaistetussa esimerkissä esim. oikosulkerenkaaton moottorin BL laskee 30% 5mm poikkeutuksella ja oikosulkerenkaisen moottorin BL laskee 10%. Oikosulkurenkaat eivät kuitenkaan ole itseisarvo, sillä ne täytyy olla suunniteltu oikein jotta vaikutukset ovat haluttuja; väärin suunnitelluilla renkailla voi saada toison myös kuralle. Puhekelan liikkeen tulisi olla yhtä lineaarista kummallakin aallonpuolikkaalla eli liikkuessa sekä eteen että taaksepäin. Oikosulkurenkaita ei parane siis lätkiä epäsymmetrisesti. Kolmea oikosulkurengasta näkee käytettävän kehittyneissä moottoreissa. Joku valmistaja, jonka nimi lipsahti, käyttää subbarielementeissään koko puhekelan liikkumatilan pituista oikosulkurengasta, joka antoi aivan tuhottoman pienet induktanssit moottorille, vaikka pituutta ja halkaisijaa oli puhekelalla muistaakseni aika paljon.
W26FX002:ssa on kaksi oikkarirengasta symmetrisesti pole piecen (mikä liekkään suomeksi) molemmin puolin, eli kumpikin aallonpuolikas on luultavasti siis yhtä symmetrinen. SLS:ssä ja kaiketi muissakin Peerlessin elementeissä on yksi oikosulkurengas. Renkaasta on kai tehty leveämpi ja asetettu se puhekelan lepäyspaikan ympäristöön, jotta se vaikuttaisi yhtä paljon molempiin aallonpuolikkaisiin.
E: Tai sitten ei, SLS:n säröjen alkuperää en tiedä
. Voi olla osiensa summa; heikko moottori, peltirunko, pieni puhekela, joka tökkii puhekelan halkaisijaan nähden suurta paperikartiota mikä voi saada kartion säröttämään. Moottori voi myös olla epälineaarinen, eli yksi oikosulkurengas vaikuttaa enemmän toisella puolijaksolla kuin toisella tjsp. HM:n testissä kotelo oli myös ehkä liian pieni, säröt olisivat ehkä tippuneet koteloa suurentamalla.
Viisaammat voi korjailla asiavirheet jos niitä on lipsahtanu
Edittiä: Nimellisinduktanssi (kun puhekelan on nollakohdassa) vaikuttanee subbasissa keski- ja yläbassojen säröarvoihin - mitä pienempi induktanssi sitä pienemmät säröt. Vaikuttaa suljetuilla koteloilla Fc:n eli systeemin resonanssitaajuuden yläpuolella, refleksikoteloilla luultavasti sitten Fb:n yläpuolella ainakin jos kotelo viritetty lähelle elementin Fs:ää.
Jos taas induktanssi muuttuu paljon puhekelan paikan mukaan, lisää tämä keskeismodulaatiosäröä (IMD%).
Oikosulkurenkaat tiputtavat sekä nimellisinduktanssia että linearisoivat/loiventavat induktanssin vaihtelua puhekelan paikan mukaan. Niiden merkitys ei ole aivan mitätön.