äänitys hifi-harrastuksen jatkumona

Padme

Käyttäjä
Liittynyt
21.11.2010
Viestejä
83
Eipä taida olla montakaan foorumia, jolla valokuvan katselijat vertailisivat luuppejaan ja kuvakehyksiään, ja kertoisivat uusimmista valokuvahankinnoistaan. Valokuvaukseen eli valokuvaamiseen keskittyviä foorumeita taas on paljonkin, ja siellä kinataan myös kennojen ominasuuksista ja pikseleistä, tuttua?

No, miksipä ei laajantaisi hifi-harrastusta loogisesti äänityksen puolelle eikä vain valmiin kuuteluun? Tässä yksi läheinen keissi, eli oma.

Viime vuosisadan puolella päähän pälkähti tehdä radiodokumentti. Ostin hyvän stereomikrofonin ja tallentavan MiniDiskin, äänitin materiaalin ja 45 minuutin dokumentti syntyi YLEN Maailmanpyörään. Samaan aikaan markkinoille tuli hyviä PC-ääniedittoreita, joitten kanssa tuli hieman leikittyä (nyt sellaisia saa todella halvalla, ja ilmaisia 30 päivän kokeiluja).

Harrastuneisuus kääntyi enemmän videopuolelle, jota varten tuli hankittua laadukas kenttätallennin ja laadultaan & hinnaltaan kohtuullinen mikrofonivalikoima. Tämä taas johti siihen, että mieleen juolahti kokeilla konserttiäänitystä kulmakunnan kesäkonsertissa, ammattilaiset suhtautuivat asiaan suopeasti. Mukavaa oli tehdä oikeanmallinen CD (toki kotipolttoisena) ja suunnitella kannet ja kaikki. Kun homma sai hyvän vastaanoton, on tällaisia taltiointeja tullut tehtyä parin vuoden aikana lähemmäs 20 kappaleetta. Enimmäkseen kyseessä on ollut Sibelius-akatemian oppilaskonsertit ja urkukonsertit pääkaupunkiseudulla ja Porissa.

Tämä on tietysti johtanut varustelukierteeseen, jossa pyrkimyksenä on ollut hankkia pieni määrä parasta mahdollista kalustoa. Tällä hetkellä tilanne onkin se, että äänityskaluston hinta on selvästi kuuntelukaluston hintaa suurempi, mutta melkoisen hyvässä balanssissa kuitenkin.

Äänitysharrastus ja tuotosten editointi on tuonut uutta ulottuvuutta myös valmiin kuunteluun. Mielestäni nämä puolet tukevat mukavasti toisiaan. Ammattifoorumeilla liikkuminen tuo tervettä järkeä koko hommaan, siellä hörhöily vaikutaa paljon vähemmän laitevalintoihin ja liikutan enemmän tieteellisellä ja kustannustehokkaalla pohjalla. Tämä on selkeästi kammennut koko kuuntelusettiäni ammattimonitorinnin suuntaan, mitä en todellakaan pidä huonona asiana.

Harrastus on jopa mennyt niin pitkälle, että viime kesänä julkaisin ensimmäisen tuotantoni, Santeri Siimeksen urkulevyn Œuvres pour orgue, jolla Siimes soittaa omia sävellyksiään Kallion kirkon lehteriuruilla (FUGA9298, PADME-CD017). Homma ei todellakaan ole mikään bisnes, mutta ei niin kallistakaan kun työ- eli harrastusajalleen ei laske hintaa. Turhempaankin voisi mielestäni rahansa heittää (kuten kahden tonnin kaapeleihin, vaikkapa).
 
Mielenkiintoista. Kiitos levyvinkistä niin pääsee kokeilemaan että onko minkätasoinen äänitys. Studiomonitoreista tms. en ole vielä kuullut sellaisia, joiden äänestä olisin pitänyt, joten sekin ohjaa äänitteiden teossa johonkin suuntaan. Joka tapauksessa äänitteiden alamäki on kova kuten Loudness War -ketjusta voidaan lukea ja suuret studiot maailmalla pitävät vertailun vuoksi tiloissaan myös perinteisiä kaiuttimia, osa jopa melko kalliitakin jopa malliston kalleimpia malleja, joilla voi tarkistaa miltä äänitys loppukäyttäjällä kuulostaa. Kerro vielä käytettiinkö levyllä minkäänlaista limitointia tai muuta äänenkäsittelyä?

Muistutuksena vielä ihan viran puolesta että tällä foorumilla ei katsota hyvällä sitä että toisia harrastajia nimitetään hörhöiksi. Sillä tavalla saa itselleen porttikiellon sivustolle hyvinkin nopeasti. Tulisi kunnioittaa toisten tapaa harrastaa.
 
rajani sanoi:
Mielenkiintoista. Kiitos levyvinkistä niin pääsee kokeilemaan että onko minkätasoinen äänitys. Studiomonitoreista tms. en ole vielä kuullut sellaisia, joiden äänestä olisin pitänyt, joten sekin ohjaa äänitteiden teossa johonkin suuntaan. Joka tapauksessa äänitteiden alamäki on kova kuten Loudness War -ketjusta voidaan lukea ja suuret studiot maailmalla pitävät vertailun vuoksi tiloissaan myös perinteisiä kaiuttimia, osa jopa melko kalliitakin jopa malliston kalleimpia malleja, joilla voi tarkistaa miltä äänitys loppukäyttäjällä kuulostaa. Kerro vielä käytettiinkö levyllä minkäänlaista limitointia tai muuta äänenkäsittelyä?

Monitorien tavoitteena on tarkkuus, mielestäni sen pitäisi olla myös hifi-kauttimien tavoitteena. Klassisen puolen masterointimonitoreissa on havaittavissa yhteensulautumista hifi:n kanssa; hifisteille tehtyä B&W 800 -sarjaa käytetään paljon klassista tekevissä studioissa, sitten taas vaikkapa PMC:n isoja tarkkailumonitoreja on alettu myydä kauniimmin viilutettuina kotikäyttöön, ja kuunteluarviot ovat poikkeuksetta ylistäviä.

Tuosta Siimes -äänitteestä: äänitysketjuna Sennheiser MKH8020 pallomikrofonit 60 AB asetelmana noin 8 metrin korkeudessa kirkon keskellä. Mikkietunen Maselec MMA-4XR, muunnin Prism Orpheus 24/96. Editointi Reaperilla, monitorionti Crane Song Avocet kontrolleri ja ADAM S3A/Genelec 7071A ja Sennheiser HD800. Minkäänlaista korjailua ei äänelle ole tehty, ei myöskään kompressointia tai limitointia, ei edes kohinan poistoa. Ylimalkaan tämäntapaisessa klassisessa äänitys keskittyy äänen sieppaamiseen talteen mahdollisimman "täydellisenä", jotta jälkikäteen ei tarvitsisi tehdä mitään. Jos äänitystila, mikrofonit, mikrofonin paikat ja tasot ovat kohdallaan, homma on bueno. Sitten vain editoidaan parhaat otokset jonoon, paikataan pienet kämmit, katsotaan että ambienssin jatkuvuus on uskottava, taukojen rytmit kohdallaan ja kokonaisäänentaso mahdollisimman korkea (eli -0,3 dBFS tässä tapauksessa) ja se on siinä.
 
Vuosia sitten yksi kaveri harrasti livekeikoilla äänittämistä, oletko sitä kokeillut? Haastetta varmasti vielä enemmän koska yleisön äänet ovat niin lähellä ja bändi kauempana.
 
rajani sanoi:
Vuosia sitten yksi kaveri harrasti livekeikoilla äänittämistä, oletko sitä kokeillut? Haastetta varmasti vielä enemmän koska yleisön äänet ovat niin lähellä ja bändi kauempana.

Tuohan on yksi äänitysharrastuksen suurimpia osa-alueita, keikkojen äänittäminen joko salaa tai sallitusti. "Tapers" taitaa olla termi amerikaksi. Jotkin bändit ihan erottavat salista oman alueensa harrastajille, jonne nämä saavat viritellä mikrofoninsa aivan vapaasti. En ole moista harrastanut, mutta olen kyllä kuljeskellut pienoismikrofonit (DPA 4060) silmälasin sangoissa tai kypärän reunoissa ja tallennin taskussa. Parhaimmillaan aavemaisen todentuntuista äänimaisemaa.
 
Padme sanoi:
Äänitysharrastus ja tuotosten editointi on tuonut uutta ulottuvuutta myös valmiin kuunteluun. Mielestäni nämä puolet tukevat mukavasti toisiaan. Ammattifoorumeilla liikkuminen tuo tervettä järkeä koko hommaan, siellä hörhöily vaikutaa paljon vähemmän laitevalintoihin ja liikutan enemmän tieteellisellä ja kustannustehokkaalla pohjalla. Tämä on selkeästi kammennut koko kuuntelusettiäni ammattimonitorinnin suuntaan, mitä en todellakaan pidä huonona asiana.

Harrastus on jopa mennyt niin pitkälle, että viime kesänä julkaisin ensimmäisen tuotantoni, Santeri Siimeksen urkulevyn Œuvres pour orgue, jolla Siimes soittaa omia sävellyksiään Kallion kirkon lehteriuruilla (FUGA9298, PADME-CD017). Homma ei todellakaan ole mikään bisnes, mutta ei niin kallistakaan kun työ- eli harrastusajalleen ei laske hintaa.

Tässähän ollaan aivan äänentoiston ytimessä (source first)! Live-äänen purkittaminen on varmasti mainio kokemus ja antaa näkemystä siitä miten äänentoistoketjua saa kehitettyä kohti aidon esitystilanteen uskottavaa toistumista. -Sehän on HiFi:n perimmäinen tarkoitus, minullekkin.

Nostan hattua tälle erinomaiselle harrastuksen laajentamiselle.
respect-062.gif
 
rigging is fun sanoi:
Santeri Siimes / Oeuvres pour Orgue ( FUGA 9298 ) ...

jep, onhan sitä muutama kerta tullut veivattua. Kiitos vaan.

Padme sanoi:
A - Tuosta Siimes -äänitteestä: ...
B - ... Minkäänlaista korjailua ei äänelle ole tehty, ei myöskään kompressointia tai limitointia, ei edes kohinan poistoa.
C - ... Jos äänitystila, mikrofonit, mikrofonin paikat ja tasot ovat kohdallaan, homma on bueno.
D - ...Sitten vain editoidaan parhaat otokset jonoon, paikataan pienet kämmit, katsotaan että ambienssin jatkuvuus on uskottava, taukojen rytmit kohdallaan ....

A - & B - & C - kyllä, ei hassumpi lopputulos.
D - ehkä joskus vielä tästäkin päästään puhtaisiin kertaotoksiin, kaikkine kämmeineen, mutta ah niin luonnonmukaisesti :) , näin konserttikävijan korvalla kuunneltuna.

Muistapa mainostaa muitakin ( tulevia ja menneitä ) tuotoksiasi ,
vallan hyvin voin täällä tekemäsi sissimarkkinoinnin pohjalta tarttua levylaarissa niihin,
yst.t. ' RIF '
 
rigging is fun sanoi:
D - ehkä joskus vielä tästäkin päästään puhtaisiin kertaotoksiin, kaikkine kämmeineen, mutta ah niin luonnonmukaisesti :) , näin konserttikävijan korvalla kuunneltuna.

Muistapa mainostaa muitakin ( tulevia ja menneitä ) tuotoksiasi ,
vallan hyvin voin täällä tekemäsi sissimarkkinoinnin pohjalta tarttua levylaarissa niihin,
yst.t. ' RIF '

Tässä ei, ihan rehellisesti, ollut tarkoitus mitenkään sissimainostaa, mutta hassua kai olisi olla mainitsematta esimerkkiä harrastuksen tuloksesta.

Mitä tuohon "yhtenäinen otos" juttun tulee, niin minä en näe mitään ongelmaa siinä, että yhtä innostuneesti ja hyvin soitetuista muutamasta otoksesta valikoidaan ne kohdat, joissa ei satu teknisiä kämmejä tms (jalka hipaisee vahingossa väärää kosketinta, sormiossa tulee yksi väärä ääni, 32' jalkioäänikerran kytkeminen aihettaa matalan jumpsahduksen pitkähkön tauon aikana jne). Jokainen osa, joita levyllä on 12, otettiin 2-5 kertaan kokonaan ja useimmat pystyttiin käyttämään sellaisinaan. Muistaakseni levyllä on vain 6 korjausedittiä, niistä 2 on juuri reksteröintiäänien välttämiseksi. Kuriositeetin vuoksi voisi mainita, että Siimes soitti erään 11 minuuttisen osan kahdesti peräkkäin, ja kestoeroa otosten välillä on 150 ms! Perfektionisti.

On olemassa artisteja/tuottajia, jotka soittavat todella pienissä pätkissä ja spurteissa epäinhimillisen täydelliä ottoja, joista sitten harsitaan jopa sadalla leikkauksella täydellinen suoritus jota kukaan ei todellisuudessa pysty luonnossa esittämään. Minusta tämäkin on hyväksyttävää, koska tekniikka antaa siihen mahdillisuuden. Konserttitilanne pitää sitten ymmärtää eri tavalla ja tajuta, että levyn tasolle ei teknisesti voi yltää, muuten tunnelmassa ja tulkinnassa kyllä.
 
Padme sanoi:
... epäinhimillisen täydelliä ottoja, joista sitten harsitaan jopa sadalla leikkauksella täydellinen suoritus jota kukaan ei todellisuudessa pysty luonnossa esittämään. Minusta tämäkin on hyväksyttävää, koska tekniikka antaa siihen mahdillisuuden.

En minäkään sitä ole hyväksymättä, en vain pidä sitä erityisen toivottavana.

Epäinhimillisyydestä eroonpyrkivä ;) - ' RIF '
 
Back
Ylös