äänikuva&todellisuus

  • Keskustelun aloittaja jee
  • Aloituspäivämäärä
J

jee

moi kaikki foorumilaiset, ajattelin laittaa tämmösenj kirjoituksen kysyäkseni mitenkä koette teidän omilla seteillänne stereokuvan mittasuhteet ja mitä on täydessä mittasuhteessa välittyvä eswiintyjä, jostain lehdestä luin et pitää olla kuuntelukolmio et äänite tulee luonnollisen kokoisena esiintyjineen , mun mielestä setti saa olla aika järee jos noin on, esim laittakaa vaikka iron maiden esiintyyn vaikka 3#3 kolmioon voin väittää et tulis harrisille ja dickinssonille vähän riitaa siinä kolmiossa ja murray olis lähteny jo varmaan juomaan läheiseen baariin ,nicko olis jo kotona ja adrian ois mökillä , janick ois säätämässä. tää juttu tuli mieleen kun käytiin kaverin kanssa kattoon slayeria tre jäähallissa, jotenkin kun vertaa maidenin ratinan keikkaan kesällä ni tulee mieleen et ääntä pystyy säätään paremmim pienemmässä tilassa no sehän on selvä homma kun on tilaa koko universumi ni siinä ei auta mikään muu kun kartion pinta_ala kysy vaikka marsin jätkiltä lähetti viestin et kyllä se maideni hyvältä kuullosti ., ajattelin et jos joku saa samoissa mittasuhteissa olevan äänen kotiinsa, niin mä kyllä kumarran sitä olkoon kuka vaan. kysynkin että millä musalla ootte saanu realistisimman äänen kotiinne? ei lasketa mitään nokkahuilun soittajia. rupesin tossa mirttiin et ollaanko samoja kun pienoismallien keräilijät jotka haluu avaruuteen? mutta sen sanon ainakin 2m kolmioon mitään aitoo ääntä mahdu se on varma, paitsi musastahan se on kiinni , ei ainakaan mikään kokonainen bändi!
 
Muokkaapa tekstisi pistein, pilkuin ja isoin kirjaimin, niin on "vähän" miellyttävämpi lukea ja ajatuksesikin helpommin ymmärrettävissä ;)
 
jee sanoi:

Aha. Tahdon pitää tämän foorumin mukavana foorumina, ja siksi en kirjoita mitä palautteestasi ajattelen.

Edit: Kai ymmärrät jo ensimmäisestä postistani, etten aukonut päätäni vaan kohteliaasti kehoitin.

Edit2: Ottaen huomioon, että myyt täällä myös hifirompetta, niin oudon agressiivinen palautteesi ei ole kovin hyvää mainosta..
 
Kielikuva & Todellisuus

Hyvää-Heviä-ei-tehdä-studio-livenä-eikä-myöskään-2D-äänityksenä-joten-älä-ala-haukkumaan-muita-kielipelistä-tai-mistään-muustakaan.

Suomeksi:

Heviäänitys ei taivu liveksi kotona. Mene konserttiin, headbanger, ja koe tunnelma. Siellä se on, Nimimerkillä "kaikkien aikojen konsertissa Suomessa ollut".


Jos raha ei riitä, osta levyjä ja >:D kuvittele.
 
Eikä se kuuntelukolmion koko vaikuta siihen kuinka "ahtaalla" esiintyjät on. Itse kuuntelin laajakaistoja alle metrin kuuntelukolmiossa huoneen keskellä, ja hyvin toimi. Ei se koko orkesteri tule siihen samalle tuolille.
 
Taas jostain äänitysjutuista ok ok, mutta jos verrataan sitä esiintyjän kokoo johonkin vaikka isoihin acapellan torvijuttuihin mitä en o tietenkään kuullu, ja vastassa on pienet jalustakajarit voit kai myöntää et noi acapellat jossain muodossa hoitaa aidommin ton live puolen. itellä ei mitään ihmeellisiä juttuja ole systeemissä , ja kysyin ihan mielenkiinnon takia tätä asiaa . En halunnu mitään leukailua kellekään, sori jos joku tajus väärin. No toi eka viesti oli tyhmä sori >:D
 
Moi Kkoskela kai nyt ittekkin tajuut että jos kuuntelet 1m kuuntelu jutulla, niin voit kai kuvitella et voit kuulla sen äänen isompana jossain isommassa tilassa missä esiintyy joku bändi. ps. en myy enää mitään ja levyt meni jo tampereelle niinkuin niitten pitikin 8) 8) 8)ps >:Dtyönantaja antokin lomaa vaikka oonkin jo työtön kakkakikkare joka haiseeeeeeee 8).florida
 
Tere norberet taidat olla vähän tuohtunu noista jutuista, en oikeesti tarkottanu haukkua kenenkään laitteita tai stereo kuva juttuja, tarkotin vaan et live esiintymistä ei saa kotiin vaikka halu8is sehän on selvä, vai meinaatko et jos sulla on oikee putki niin kai kerry soittaa sen riffin niinku pitäs, itekin tykkään tosi paljon kate melua the pictures. joka kappale on hyvä mun mirleen en o parempaa levyy kuullu vähäänaikaan. tietenkin vanhat suosikit on aina mutta uusista, kiitos hifihuone et ostin levtn >:D 8) :D :D :D :D :D :D :D
 
Mitä kertoo tuolla tavalla tarjottu kirjoitustyyli. Ei ainakaan lukijoiden arvostuksesta. Mikä on pääasia. Kirjoittaako miten tykkää, muista viis. Menenkö minäkin hoitoon, kun kehtasin ottaa osaa.
 
Vuti sanoi:
Veikkaan vahvaa humalatilaa
pitääollavahvahumalatilaettäuskaltaakirjoittaatällefoorumille, jollain.
Vakavasti: Todellista äänikuvaa ei saada äänityksissä jossa esim. kitaristi ja basisti on vieraillut studiossa kaksi viikkoa eri aikaan. Lisäksi rumpali on takonut oman osuutensa luurit korvilla yksinään. Rummut on usein levyillä siten, että eri kannut on ihan toisissa reunoissa ts. kuvitellussa tilassa (lava) rummut on noin 10metrin leveydellä ja Marshall stäki on jossain bassarin ja tomin välissä.
Nykyisin mulla on mono systeemi (hermot kurissa ja paineet hallinnassa).
 
jepjep, joku äänitys/studiotekniikka paremmin tietävä voi korjailla;

- 'Oikeaa' äänikuvaa ei saada levylle (eikä siten levyltä olohuoneeseenkaan), kuin tökkäämällä live-keikalle, yleisön joukkoon kaksi omni-mikkiä. Toinen vasemmalle kanavalle ja toinen oikealle. Sitten ilman pahempaa kompressointia siitä suoraan levylle. Äänikuvasta tulee livemäisen epämääräinen ja tilakaiut yms. sen verran mukana, mitä mikit on ne saanut kaapattua, formaatti antaa myöten (vinyyli/SACD/CD) ja oma toistolaitteisto osaa ne esittää, sekä kotiakustiikka antaa myöten.
(yleensä kuitenkin live-äänitykset tehdään useilla mikeillä, osa kohdennettuna soittimiin, osa ottamaan yleisempää sointia etc., joista sitten tehtaillaan toivottu näkemys keikasta levylle)

- Ja sitten toinen 'Oikea' äänikuva on kun tehdään studiolevyä. Jokainen artisti soittaa lähimikitetyillä soittimilla omissa kopeissaan, omat osuutensa. Ne raidat sitten miksaaja (nykyään) heittää kovalevylle ja alkaa audio-softalla leikkaamaan ja liimaamaan kasaan.
Miksaaja/masteroija sijoittaa eri ääniraidat (soittimet/solistit) äänikuvaan haluttuihin kohtiin ja lisää kaikkiin toivotun määrän tilakaikua, jotta kuulostaisi kuin bändi soittaisi samassa tilassa ja että soundi muutenkin olisi hieman enemmän avara ja tilava.
Tässä kohti huomaa usein suomalaisten ja ulkomaalaisten äänitteiden eron, meillä nostetaan laulaja pintaan, tosi 'kuivana' ja lisätyt kaiut pidetään muutenkin minimissään, kai se sopii meidän 'ei kikkailla'-asenteeseen, mutta kuulostaa usein kuin bändi olisi akustoidussa vessassa soittamassa, ei elä, ei hengitä.

Mutta summa summarum, siis kotona toistuvaa äänikuvaa on turha verrata live-keikkaan, sellaista ei ole odotettavissa kuin live-äänityksistä. Kaikissa muissa on studioteknikon laatima keinotekoinen äänikuva ja jos se toistuu oikein, hoitaa hifivermeet sen osapuolen oikein.

Live äänityksetkään eivät tietysti kotona kuulosta samalta kuin real thing, ne käyvät myöskin jonkin asteen miksauspöytä käsittelyn, pahimmat piikit poistetaan, eri mikkien levelit toivotuile kohdille, aavistus kompressointia etc.
Ja sitten tulee tietenkin dynamiikka ja desibelit, harva kotilaitteisto yltää samoihin dynamiikka -ja desibeliarvoihin mitä live-keikoilla esiintyy. >100dB kotikuuntelussa?

1m kuuntelukolmiossa tietysti ei päästä samoihin absoluuttisesti 'oikeisiin' mittasuhteisiin kuin mitä live-tilanteessa artistit ja soittimet olisivat. Mutta jos äänitys on tehty hyvin ja laitteisto pystyy toistamaan levyn tilainformaation, on mittasuhteet sinällänsä oikein, koska tilainfo kertoo että olet vain todella takarivissa ja artistit 'näkyy' leikkisotilaan kokoisina, silmät kiinni ja vähän mielikuvista :D

Itseäni on myös häiritsi aiemmin tuo äänikuvan soittimien pienikokoisuus (ryövää jotenkin fiilistä jos rumpu kuulostaa jogurttipurkin kokoiselta), mutta WLM:ien iso kartiopinta-ala (10") auttoi siihen kummasti. Lisänä vielä nopeus ja koaksaalirakenne... livemäisyyttä löytyy, mutta äänikuva on hallussa.
 
Voi olla etten tajunnut ketjun aloittajan alkuperäistä kysymystä. Mutta JOS se koski keikkapaikan ambienssin (eli tilavaikutelman, tilantunnun) siirtämistä kotioloihin niin olen samaa mieltä kuin edellinen postaaja JanJ1: ei onnistu. Miksi? Edellisessä postauksessa selitettiin jo kaksi syytä:

1) Äänitteitä tupataan aina käsittelemään: equtus, kompressointi jne...näillä toimenpiteillä jo vääristetään alkuperäistä ääntä ennen kuin se edes tuodaan kuuntelijan kotistereoihin soitettavaksi tallenteena.
2) Kotioloisssa ei oikein ole mahdollista päästä keikkapaikan dynamiikkaan.

Lisäisin vielä yhden syyn, ehkäpä kaikkein olennaisimman: kuuntelutilassa on erilainen akustiikka kuin konserttitilassa ja tämä tekee kotikuuntelusta erilaisen kokemuksellisesti kuin konserttikuuntelusta vaikka olisi kotona millaiset Acapellat kehissä. Kaikenmoisella kikkailulla voidaan kuuntelutilan akustiikkaa toki muuttaa mutta millään konstilla ei kenenkään kotia saada akustisesti samalla tavalla käyttäytyväksi kuin vaikkapa Savoy-teatteria tai Hartwall-areenaa.

Siis jos minut viedään silmät sokkona jonkun kotiin kuuntelemaan huippustereoista Nina Simonen Black Goldia niin enhän minä silloin kuvittele olevan missään jonkun teatterin kokoisessa tilassa vaikka olisi millaiset stereot. Kyllä korvani tajuaa kaikujen perusteella että tila jossa olen, on paljon pienempi. Sama juttu Dylanin Before The Floodin kolmospuolta kuunnellessa. Ison hallin ambienssi on levylle taltioitu mutta en minä siltikään levyä kuunnellessani kuvittele olevani isossa hallissa. Kuuntelutilan akustiikka yksin jo riittää tärvelemään tämän illuusion eikä siinä auta yhtään vaikka olisi millaiset 100.000 euron huippuskobet. Ne eivät yhtään vähennä huonekaikuja (jotka ovat erilaiset kuin keikkapaikan kaiut) ja jos vähentävät (eli ovat tönkkösuuntaavat), sen pahempi. Koska silloinhan menetän ne kaiut jotka keikkapaikalla kokisin. Eli supersuuntaavatkin kaiuttimet tuhoavat livetilanteen ambienssin. Niistä tulevat nauhoitteelle tallennetut keikkapaikan kaiut tulevat kotona kaiuttimista korviin suoraan edestä eikä viiveellä sivusta kaikuina kuten konserttitilanteessa. Äänellisen tilan kokemisesta muodostuu ihan erilainen, konserttitilan ambienssi on tälläkin tavalla tuhottu.

Toinen juttu on se, että kotikuuntelussa voidaan saada stereoiden välittämänä häivähdys alkuperäisen tilan ambienssia. Aivan samoin kuin saan Scorsesen Taksikuskia katsomalla häivähdyksen New Yorkia ja James Joycen Odysseusta lukemalla häivähdyksen Dublinia.
 
Back
Ylös