Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pelkkä mutua. Mitään teknistä syytä ei ole miksi liiketakaisinkytketty kompressoisi aiemmin kuin takaisinkytkemätön vaan päinvastoin. Bassoelementti alkaa luontaisesti kompressoida kun mennään Xmax alueenlta ulos. Monissa isoissa subbarielementeissä maksimi liikevara voi olla 2-3 kertainen Xmaxiin verrattuna. Servosubbari kykenee ulottamaan lineaarisen alueen lähelle mekaanista rajaa.Käsittääkseni servoissa tuo kompressointi alkaa aikaisemmin ja loivemmin. Ne siis kompuroivat helposti bassotransientteja jo kovemmassa normaalikuuntelussa. Tulee siis puhdasta ja kuivaa bassoa, mutta siitä puuttuu sellainen helppous ja irtonaisuus, joka saavutetaan isolla kotelolla ja kartiopinta-alalla. Soundi on sellainen ylidempattu "tup tup".
Näin tekköö.muistaakseni devialetissa rajataajuus nousee kun äänenpaine kasvaa.
Onhan tuo toki koulussa opittu. Mutta eikö 100V 30Hz:llä sinillä ole suurempi nousunopeus kuin 1mV 30Hz sinillä?Pelkkä mutua. Mitään teknistä syytä ei ole miksi liiketakaisinkytketty kompressoisi aiemmin kuin takaisinkytkemätön vaan päinvastoin. Bassoelementti alkaa luontaisesti kompressoida kun mennään Xmax alueenlta ulos. Monissa isoissa subbarielementeissä maksimi liikevara voi olla 2-3 kertainen Xmaxiin verrattuna. Servosubbari kykenee ulottamaan lineaarisen alueen lähelle mekaanista rajaa.
On valmistajan päätös millaisen liikevaran haluaa subbarilleen sallia ja mihin tehot riittää.
Mikä on bassotransientti? Alipäästösuodin (jakosuodin) rajaa signaalin nousunopeuden joka tapauksessa. kartion ei ole tarve liikkua yhtään nopeammin mitä maksiääenpaineella jatkuvalla signaalilla mitä jakosuotimen läpi tulee. Ei ole mitään "transientia" mikä vaatisi tuota suurempaa nousunopeutta.
Mitä yrität sanoa?Onhan tuo toki koulussa opittu. Mutta eikö 100V 30Hz:llä sinillä ole suurempi nousunopeus kuin 1mV 30Hz sinillä?
En ymmärä miten tuo asiaan liittyyn. Kirjoitin "kartion ei ole tarve liikkua yhtään nopeammin mitä maksiääenpaineella jatkuvalla signaalilla mitä jakosuotimen läpi tulee". Tuota nopeammin ei kartio liiku missään tilanteessa. Siis suurin alipäästön läpi tuleva signaali maksimiäänenpaineella. Ei vaikka signaali alkaisi tyhjästä ja nousisi mahdollsimman pian täyteen voimakkuuteen. Tässä mielessä ei ole olemassa käsitettä transientti.^Varmaan sitä, että 50 Hz:llä kartio liikkuu aina sata kertaa sekunnissa, mutta sillä on merkitystä liikkuuko kartio 1 vai 30 mm millisekunnissa.
Siis oliko missään mitään aikaan liittyviä millisekunteja tms?Disclaimer, ei hajuakaan onko tämä oikea tapa mutta itse totesin tämän toimivimmaksi:
Mulla on DIY 21" Eighteen Soundin subi 110 kg painoisessa reilusti tuetussa 40 mm vanerikotelossa. Suljettu boksi, sisätilavuus 220 litraa, reilusti Ewonaa sisällä. Sitä ajetaan Hypexin 1200W vahvistimella.
Itse säädin subin niin että ensin hain subin vastekäyrän muodon kohdalleen REW:illä mittaamalla ja Hypexiä säätämällä, eli sähköinen oikaisu ja alipäästö Hypexistä korkealle LFE-käyttöä ajatellen. Samaa käyttöä varten 15-20 hz alue jäi hieman lämpimäksi, infrat toimii tässä joustavassa hirsitalossa mahtavasti.
Anthemin vahvistimesta jako Genelecin 1038B-kaiuttimien kanssa 40 hz ja sen jälkeen mittasin REW:illä taajuusvastetta pääkanavien kanssa ja hienosäädin subin etäisyyssäädöllä käyrän parhaimman muotoiseksi.
Tuli myös parhaimman kuuloinen integroituminen tähän mennessä.
Tää menee jo taas vauhdilla aiheen ohi! Mutta kun signaali viivästyy noiden equtuksien ja alipäästön vaikutuksesta. Niin mikä olisi järkevin keino arvioida tarvittava viive pääkanaville. Katonko subbarin spekseistä vain ryhmäviiveen jakotaajuudelta?
Ei tuollaiselle DIY:lle edes mitään löydy. Siksi säätö etäisyyssäädöllä et vaihe natsaa.Siis oliko missään mitään aikaan liittyviä millisekunteja tms?
Juu on viive jota oon lisännyt hiukan. Mutta onko jokin laskennallinen tapa hakea se viive lähelle? Tai muodostaako sen viiveen mikään asia jonka voi katsoa spekseistä? Autohifiä harrastaneena viiveellä sai takakontista subbarin vaikka kolaudalle. Tässä kotihifissä asiat ja säädöt eivät tunnu niin konkreettisilta ja selkeiltäOnhan noissa 8361 kaiuttimissakin viive. Onko noissa dsp toteutuksissa sitten merkittäviä eroja, jos puhutaan noin matalista taajuuksista kuin sinulla. En tiedä.
Millainen vahvistin sulla olikaan?Juu on viive jota oon lisännyt hiukan. Mutta onko jokin laskennallinen tapa hakea se viive lähelle? Tai muodostaako sen viiveen mikään asia jonka voi katsoa spekseistä? Autohifiä harrastaneena viiveellä sai takakontista subbarin vaikka kolaudalle. Tässä kotihifissä asiat ja säädöt eivät tunnu niin konkreettisilta ja selkeiltä
Ei vaikuta hyötysuhteeseen. Jos subbariin lisätään liiketakaisinkytkentä ja verrataan samaan subbariin ilman liiketakaisinkytkentää, ainoa ero on että takaisinkytketyn kartion liike seuraa tarkemmin signaalia. Oletan että vasteet on samat koska muutenhan vertailussa ei ole mitään mieltä.Ei kai kukaan ole sanonut sössivän? Servosubbari vain ei kykene samassa kokoluokassa yhtä suuriin voimakkuuksiin. Takaisinkytkentä vaikuttaa väkisin hyötysuhteeseen, vai?
Impulssivasteesta voi yrittää metsästää kaiuttimen ja subbarin välistä aikaeroa.Juu on viive jota oon lisännyt hiukan. Mutta onko jokin laskennallinen tapa hakea se viive lähelle? Tai muodostaako sen viiveen mikään asia jonka voi katsoa spekseistä? Autohifiä harrastaneena viiveellä sai takakontista subbarin vaikka kolaudalle. Tässä kotihifissä asiat ja säädöt eivät tunnu niin konkreettisilta ja selkeiltä