Ääntä Iisalmesta(Genelec).

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hifihippu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mielenkiintoinen keskustelu...
Disclaimerina, että en omista G tuotteita ja hifi harrastuskin on varsin lapsen kengissä, joten en kommentoi mitenkään syvällä rintaäänellä... ;)

Tätä ketjua lukiessa kuitenkin alkaa väistämättä miettiä mistä hifissä on kyse... ketjun perusteella ollaan valmiita myöntämään, että Genen tuotteet tarjoavat puhdasta, väritöntä jopa kliinistä ääntä. Tällainen ääni lienee perusteltua äänitysstudiossa mutta ei sitten kelpaakkaan kotioloissa... tässä kohtaa alan ihmetellä... :-\
Kuluuko siis kaikki hifiin käytetyt eurot sopivasti vääristetyn äänen hakemiseen? Olen tähän asti ajatellut, että kalliilla laitteilla tavoitellaan mahdollisimman puhdasta ääntä mutta kommenttien perusteella tästä ei olekkaan kyse vaan haetaan omaan korvaa sopivaa "sävytystä"???

Hannu
 
^Mistäs se vääristetty tuohon tuli?

Eikö puhdas, väritön ja kliininen sopisi esim. kuvaamaan sairaalan käytävää, jossa räikeän kirkas loisteputki kruunaa kokonaisuuden. Tuskin kukaan kotiinsa moista miljöötä haluaa.
 
:) juu ehkä väritetty olisi parempi sana valinta kuin vääristetty.

Ajatuksena vaan, että eikö levyntekijän näkemys tarjonnasta ei olekkaan se mitä halutaan kuunnella?
Jos näin olisi niin silloin laitteiston pistäisi kuljettaa musiikki läpi mahdollisimman muuttumattomana mutta edeltä saa käsityksen, että haetaakin jotain omanmielen mukaista sävyä.
Toki tässä tullaan äkkiä siihen, että sitten kuuntelutilakin pitäisi olla "neutraali" ettei siitä tule sävyjä jne jne

Mutta jos pysytään kaiuttimissa niin, jos itse olisin valmis panostamaan rahaa hifiin niin tämän hetkisen ajatuksen mukaan lähtisin juuri Genelecin tms viitoittamalle tielle eli haluaisin kaiuttimet, jotka muuttavat mahdollisimman vähän toistettavaa musiikkia.
En lähtisi hakemaan "heavymetal" kaiuttimia heavyn kuunteluun tai jatsahtavia jazziin, sillä silloinhan muokkaisin ääntä siihen miltä se minusta pitäisi kuulosta enkä kunnioittaisi levytyksen tekijän näkemystä.

Onko sitten neutraali = kliininen tai puhdas = väritön... se jäänee jokaisen omaan tulkintaan. ;)

Hannu
 
heinäkenkä sanoi:
Tätä ketjua lukiessa kuitenkin alkaa väistämättä miettiä mistä hifissä on kyse... ketjun perusteella ollaan valmiita myöntämään, että Genen tuotteet tarjoavat puhdasta, väritöntä jopa kliinistä ääntä. Tällainen ääni lienee perusteltua äänitysstudiossa mutta ei sitten kelpaakkaan kotioloissa... tässä kohtaa alan ihmetellä... :-\
Kuluuko siis kaikki hifiin käytetyt eurot sopivasti vääristetyn äänen hakemiseen? Olen tähän asti ajatellut, että kalliilla laitteilla tavoitellaan mahdollisimman puhdasta ääntä mutta kommenttien perusteella tästä ei olekkaan kyse vaan haetaan omaan korvaa sopivaa "sävytystä"???

Maailman sivu on tehty hyvin mittautuvia kaiuttimia. Missä kirkossa on kuulutettu että Genelecin suuntaavuus- ja epälineaarisuusominaisuudet ovat ainoat oikeat ja muilla väärät? Ei missään, joten Genelec voi toimia aivan hyvin jossain ympäristössä ja vaaditulla sijoittelulla ihan oikeasti huonosti - tai jopa päin peetä - kuten mikä tahansa muukin kajari. Setityksen onnistuminen ei riipu kuka valmistaa jos ei ole edes tarjota sellaista, joka oikeasti toimii omassa kotona.
 
Itse haluaisin kovasti pitää Geneleceistä. Olisihan se tavallaan helppo lopullinen ratkaisu jonka jälkeen ei tarvitsisi kuin keskittyä musiikin kuunteluun. Ja ulkonäöltään uudet Koskisen suunnittelmat Genelecit ovat hienoja, tosin niille visuaalisesti sopivaa jalustaa ei oikein ole olemassa, vaan vaativat jollekin stereotasolle/kirjahyllyyn sijoittelun.

Detaljia tulee kauheasti läpi, selkeää, ei särje lujallakaan voimakkuudella ja yllättävän tymäkkää bassoa tarjoavat jo pienimmät genet kokoonsa nähden. Muttamutta... omaan korvaan ääni on myöskin aina ollut jotenkin eloton ja innostamaton. Kuin kuuntelisi äänitettä, ei 'elävää ja hengittävää' musiikkia.

Ja mitä tulee siihen onko suora taajuusvaste the holy grail, niin eiköhän tällöin viivasuoraksi equtettu Genelec olisi niin ylivoimainen että kaikki muut valmistajat olisivat jo lyöneet lapun luukulle tai siirtyneet samaan toteutustapaan ja kilpailisivat vain markkinoinnilla, muotoilulla ja asiakaspalvelulla.

Jos Genelec olisi juuri tullut markkinoille, voitaisiin ajatella että tieto sen parhaimmuudesta ja täydellisyydestä ei olisi vielä levinnyt Suomen rajojen yli tai vuotanut ammattipuolelta audiofiileille, mutta onhan Genejä ja muita suoran taajuusvasteen omaavia monitoreita ollut tarjolla niin ammatti kuin -kotikäyttöön toista vuosikymmentä. Eli ovatko kaikki miljoonat ihmiset väärässä valittuaan kuitenkin toisenlaisen kaiuttimen ja ratkaisun musiikista nauttimiseen? Vai haluavatko vaan kaikki pelata vahvistimen/etuvahvistimen/kaiuttimien tuskallisen sovittamisen kanssa?

Mutta summasummarum, ammattijamppojen mielestä loistava työkalu. Hienoa että Suomesta tälläistä ammattitaitoa ja insinööriosaamisen ja designin yhdistämisen ymmärrystä löytyy, onnea ja menestystä Iisalmeen!
 
Tästä tuli hyvä keskustelu - itsestäni tuli tosiaan kuukausi pari sitten ensimmäisen kerran Geneleccien omistaja kun huomasin että uusimman sukupolven kaiuttimista on hävinnyt se piirre joka teki edeltäjissä kuuntelun rasittavaksi. Sen jälkeen hinta/laatu/koko tuli niin houkuttelevaksi tuossa pienimmässä mallissa, että ostin kokeeksi parin. Parin viikon kuuntelun jälkeen huomasin, että voin heivata entiset Hafler trm8 -jenkkimonitorit työhuoneeseen työpaikalle, koska Genelecit ylittivät odotukseni - ja subbarin kaverina niistä tulis mukiinmenevä setti värittömää toistoa arvostavalle. Tämä on vähän jännä juttu, parin kymmenen vuoden aikana minulal on ollut paljon "hifimpiä" laitteita, suuria kaiuttimia ja jokunen järeäkin vahvistin. Tie johti kuitenkin siiheen, että kaikki ylimääräinen äänentoistossa alkoi ärsyttää ja häiritä. Niinpä ajauduin monitorilinjalle ja lopulta pienimpien Geneleccien onnelliseksi omistajaksi. Ehkä en ole enää varsinainen "hifisti." koska haluan mahdollisimman halvalla ja sisustuksellisesti huomaamattomasti laadukkaan äänentoiston ilman mitään ylimääräistä. Mitä jää jäljelle? Musiikki tietysti, ihana asia, työnä ja harrastuksena!!
 
Koko asia on sen verran subjektiivinen ja olosuhderiippuvainen, että yritykset löytää selkeitä loogisia määrittelyjä, yksiselitteisiä ja objektiivisia ratkaisuja ja suosituksia johtavat korkeintaan suuntaa-antaviin lopputuloksiin? :D

Toisaalta äänistudiokokemusteni mukaan G:t kyllä puoltavat paikkaansa, niissä olosuhteissa.
 
heinäkenkä sanoi:
Ajatuksena vaan, että eikö levyntekijän näkemys tarjonnasta ei olekkaan se mitä halutaan kuunnella?
Näkemysksiä tai tässä tapauksessa kai "kuulemuksia" tuosta asiasta on varmasti monia, ja se sallittakoon. Eihän näin mielenkiintoista keskusteluakaan muuten syntyisi, ja se vasta tylsää ja väritöntä olisikin.

Oma ajatukseni on kuitenkin se, että haluan kuunnella olohuoneessani mahdollisimman tarkasti juuri sitä, mitä äänisuunnittelija/äänittäjä/tuottaja on levylle halunnut tallentaa. Näin siksi, että mielelläni ajattelen näitä henkilöitä taiteellisen ryhmän jäseninä, en insinööreinä tai teknikoina. Genelec ei missään tapauksessa ole tähän tarkoitukseen ainoa sopiva vaihtoehto, mutta en ole löytänyt 8000-sarjalle sellaisia varteenotettavia vaihtoehtoja, joihin rahani riittäisivät. Toinen pointti on se, että en halua kaiuttimien olevan olohuoneesani visuaalisesti liian dominoivia. Pienet Genelecit saa kivasti sujautettua sisustuksen sekaan.
 
Neutraali äänentoisto ei tunnu olevan päivän sana hifistien keskuudessa. Ostellaan kaiuttimiin ja laitteisiin ääntä värittäviä (komponentteja sisältäviä) kaapeleita ja kehutaan kuinka ääni on ilmavaa, nopeaa ja sävykästä. Ennen hifikaapelit yrittivät siirtää signaalia muuttumattomana(?).

Itselleni hifi tarkoittaa neutraalia ääntä, haluan saada musiikin levyltä ulos ilman ylimääräistä väriä. Ehkä tästä syystä olen aina pitänyt Geneleccien äänestä. Jätän muusikoille sen tunnelman kehittelyn. Kyllä omistan Genelecit ja ne soivat hienosti vaikka ovat sijoitettu kiinni betoniseinään. Huonekorjaus on hieno keksintö.
 
Vs: Ääntä Iisalmesta(Genelec).

Houkutus on suuri tehdä asiasta raamatullinen >:D Eli puhua vertauksin.

Jos vertaamme äänentoistoa ruuanlaittoon.

Yksi kulinaristinen suuntaus on käyttää mahdollisimman alkuperäisiä, korkealaatuisia ruoka-aineita ja yrittää säilyttää ne mahdollisimman muuttumattomina, kypsentää vain sen verran mikä juuri ja juuri riittää, sekä maustaa mahdollisimman vähän. Äänentoiston puolella minä olen tällainen. Kuuntelen vain klassisen taidemusiikin akustisia tallenteita ja mitä "kuivemmin" kuulen mitä esityksessä tapahtuu, millaisessa akustiikassa muusikot ovat jne. sen parempi. En oikeastaan koskaan kuuntele sähköisesti tuotettua (myös lähimikitetyn ja äänitteeksi miksatun luen tähän) musiikkia, jonka lopullinen esitys muodostuu oikeastaan vasta kotona äänitettä kuuntelevan korviin.

Moni haluaa kuitenkin maustaa ruuan "paremmin," korostaa ruoka-aineiden OMIA makuja niin että makuelämys olisi maksimaalinen. Samalla voidaan hieman pehmentää jotain aromia, joka koetaan vähemmän miellyttäväksi ja nostaa esille hieman jotain muuta. On myös mausteita, jotka eivät juurikaan muuta ominaismakua, mutta lämmittävät mukavasti makuhermoja, suusta ruuansulatukseen asti (jopa ulos tullessaan :D).

Äärimmilleen vietynä ensimmäinen tyyppi kuuntelee mielellään steriiliä monitorimaista äänentoistoa, jälkimmäinen mieluusti laittaa peliin putkivahvistinta...

Myönnetään... Ontuu vähän... Mutta tulipahan tämäkin aivopieru sanottua.
 
Vähän kuin menis suomalaiseen lounasruokalaan(tallenne) syömään ja ottais oman megadeath chilisoosit mukaan(äänentoisto)? Itse menen parempiin paikkoihin syömään ja jätän maustamisen kokille! :D
 
Mä olen ihan noviisi Genelecien suhteen. 8020:t plus 7050 on ollut parisen vuotta tietokoneen perässä ja olen ollut tyytyväinen. Ei mitään liikaa. Huomaamattomat ja mun mielestäni tarkoituksenmukainen ääni.

Olen nyt vähän miettinyt omaan puuverstaaseen parempia vehkeitä ja ajattelin josko hankkisi pykälän pari isommat Genet sinne.
Se on aika lailla pölytön tila johtuen mun aika neuroottisesta siivoamisvimmastani ja myös siitä että tilassa ei juuri pölytellä kun on puruimurit sekä ilman koneellinen suodatuslaite joka sitoo ilmaan jääneen mikropölyn tehokkaasti. Laite vaihtaa koko verstaan ilman kuuden minuutin välein kun laittaa täysille.

Genet tosiaan naamioituu huoneisiin aika huomaamattomaksi äänentoistojärjestelmäksi. Kyllä mulla vanhana kasarimiehenä kyllä on vähän ikävä niitä sinisenvihreitä hienoja fluorisenssivaloja joita vanhan ajan viritinvahvistimissa ja päätevahvistimissakin ennen vanhaan oli. :-\

Mutta kun kerran säätää Genet kohdalleen, ne tuntuu toimivan ainakin mun tarpeeseeni.

Jostain kun löytäisi siistit vähän käytetyt vaikka 8040 -mallit.......
 
Oho, täällähän on vallan intouduttu mielikuvilla leikkimään. En arvaa jatkaa tuosta, ettei kukaan vedä hernettä nenään :D

Itseäni kiinnostaisi kovasti päästä jotain Genelec-settiä kuulemaan, mutta nämä paikallisvierailut ovat yleensä "perinteisempää" hifiä. Messujen elokuvademot tai paikallisen Genelec-kauppiaan "tässois tällasia" eivät ole vielä vakuuttaneet.
 
Vs: Re: Ääntä Iisalmesta(Genelec).

Pitää muistaa, että Genen vaste on viivasuora vain lähes kaiuttomassa-, ja/tai isossa tilassa, jossa heijastukset eivät sotke toistoa. Esim. TB W3-871 elementit Bilteman pihavalokotelossa piirsi kerrostalon olkkarissa tasaisempaa käyrää, kun 8030, kuulostamatta kuitenkaan paremmalta. Ei tosin paljon huonommaltakaan. Enkä väitä, että viivasuora taajuusvaste ois välttämättä mun juttu, koska jokaisella on omat mieltymykset. Lentoasemalla työskentelevänä ja kuulomittauksissa tasaisin väliajoin käyvänä tiedän, että ihmisten kuulokäyrissä on eroja, jopa vasemmassa ja oikeassa korvassa saattaa olla selkeä ero. Myös kuunteluvoimakkuudella on selkeä vaikutus.

Lisäksi mun mun mielestä lötyy selkeitä eroja varsinkin diskantin- ja yläbasson laadussa erilaisilla elementti- ja koteloyhdistelmillä vaikka taajuusmittaukset olis about identtiset.

Summa summarum. Omille korville, omaan huoneeseen sopiva.

Sen verran pitää tosin todeta, että tällä hetkellä väliaikaisratkaisuna olkkarissa majailevat Elac FS207 kaiuttimet alkoivat parin viikon totuttelun jälkeen kuulostaa jopa tosi hyvälle. Diskantti kuulostaa Usherin berylliumin jälkeen hieman rasittavammalta, mutta kun onnistuu istumaan ja kuuntelemaan ilman vertailua, niin hyvä on hinta-laatusuhde Elacissa.

Mainitsin Genen ainakin kerran, joten ei ihan offtopiciks menny?

Edit: Hinta-laatusuhde Geneissä kyllä
Todella hyvä. Ei ole käärmeöljyjä, vain kylmän työkalumaisen toimiva laite.

Sent using Tapatalk
 
audioman sanoi:
Oma ajatukseni on kuitenkin se, että haluan kuunnella olohuoneessani mahdollisimman tarkasti juuri sitä, mitä äänisuunnittelija/äänittäjä/tuottaja on levylle halunnut tallentaa. Näin siksi, että mielelläni ajattelen näitä henkilöitä taiteellisen ryhmän jäseninä, en insinööreinä tai teknikoina.

Minä en koe samoin. Miksaaja kiinnittää huomionsa teknisiin yksityiskohtiin. Esimerkiksi kuinka paljon symbaalin ääni vuotaa virvelin mikrofoniin tai miten laulukopin resonanssi saadaan suodatettua. Tarkoitukseen tarvitaan kaiuttimet, joilla tällaiset asiat on helppo erottaa.

Tämä ei kuitenkaan poissulje sitä, etteikö Geneleceillä voisi myös kuunnella musiikkia kotioloissa. Yleensäkin Geneleciä kohtaan on turhaankin antipatioita hifistipiireissä. Minullakin oli vuosia sitten tapana "kääntyä ovelta" Genelecin messudemoissa. Olen sittemmin kuunnellut niitä hieman neutraalimmalla asenteella ja nehän ovat erittäin pätevät toistimet. Eivät ainoat oikeat refenssit kaikille muille, mutta hintaluokassaan ei kenenkään kannattaisi jättää niitä pois vaihtoehtojen listalta.
 
Niko sanoi:
Itseäni kiinnostaisi kovasti päästä jotain Genelec-settiä kuulemaan, mutta nämä paikallisvierailut ovat yleensä "perinteisempää" hifiä.

Tervetuloa Treella S45YA -perusteista settiä kuuntelemaan omien levyjen kera, etkös pirkanmaan suunnilta ole? Tosin miten sen nyt ottaa, onko nasutonnit Genen aktivoimana sitten tarpeeksi Iisalmelaiset..? ;)
 
muto sanoi:
Neutraali äänentoisto ei tunnu olevan päivän sana hifistien keskuudessa. Ostellaan kaiuttimiin ja laitteisiin ääntä värittäviä (komponentteja sisältäviä) kaapeleita ja kehutaan kuinka ääni on ilmavaa, nopeaa ja sävykästä. Ennen hifikaapelit yrittivät siirtää signaalia muuttumattomana(?).

Itselleni hifi tarkoittaa neutraalia ääntä, haluan saada musiikin levyltä ulos ilman ylimääräistä väriä. Ehkä tästä syystä olen aina pitänyt Geneleccien äänestä. Jätän muusikoille sen tunnelman kehittelyn. Kyllä omistan Genelecit ja ne soivat hienosti vaikka ovat sijoitettu kiinni betoniseinään. Huonekorjaus on hieno keksintö.

Mistä tiedät että Genelecien ääni on teillä neutraalia ja värittymätöntä? Et todella mistään, joten koko argumentointi perustuu vaan uskoon ja luuloihin. Se että kajarin vaste on Iisalmen labrassa 1 m etäisyydelle suora ei takaa käytännön kotiolosuhteisiin yhtään mitään. Saa niistä toki pitää, mutta turha väittää että ne edustaisivat globaalia neutraaliutta ja oikeellisuutta.
 
Jyrki_H sanoi:
Minä en koe samoin. Miksaaja kiinnittää huomionsa teknisiin yksityiskohtiin. Esimerkiksi kuinka paljon symbaalin ääni vuotaa virvelin mikrofoniin tai miten laulukopin resonanssi saadaan suodatettua. Tarkoitukseen tarvitaan kaiuttimet, joilla tällaiset asiat on helppo erottaa.
Jos tarkastelemme noiden miksaajien eli musiikkiteknologien koulutusta musiikkioppilaitoksissa tai Sibelius-Akatemiassa, niin kyllä siellä musiikin sisällöille annetaan ykkössija (tai ainakin pitäisi antaa)... Ääniteknologin instrumenttina vaan on äänitekniikka, eikä soitin. Siinäkin mielessä haluan kyllä kuulla, minkälainen osuus heidän työllään tulkinnassa on.

Myös muusikon täytyy hallita tekniikka, eli oma instumenttinsa, ennen kuin tulkitseminen on mahdollista. Samalla tavalla miksaajan tulee osata oma välineensä (eli studio ja tarkkaamo kaikkine laitteineen), ennen kuin hän voi rakentaa sointia ja äänikuvaa, ja mahdollisesti vaikuttaa kappaleen tulkintaan alleviivaamalla tunnelmia, rytmittämällä teosta dynamiikan avulla, jne.

Jyrki_H sanoi:
Tämä ei kuitenkaan poissulje sitä, etteikö Geneleceillä voisi myös kuunnella musiikkia kotioloissa. Yleensäkin Geneleciä kohtaan on turhaankin antipatioita hifistipiireissä. Minullakin oli vuosia sitten tapana "kääntyä ovelta" Genelecin messudemoissa. Olen sittemmin kuunnellut niitä hieman neutraalimmalla asenteella ja nehän ovat erittäin pätevät toistimet. Eivät ainoat oikeat refenssit kaikille muille, mutta hintaluokassaan ei kenenkään kannattaisi jättää niitä pois vaihtoehtojen listalta.
Niinpä. Kun lähtee ostamaan hyvää päätevahvistinta, ja sille kaveriksi hyviä kaiuttimia, kyllä rahaa tahtoo palaa aika tavalla.
 
antonium sanoi:
Tervetuloa Treella S45YA -perusteista settiä kuuntelemaan omien levyjen kera, etkös pirkanmaan suunnilta ole? Tosin miten sen nyt ottaa, onko nasutonnit Genen aktivoimana sitten tarpeeksi Iisalmelaiset..? ;)
Kiitokset kutsusta, mielelläni tulen, vaikkei kyseessä ihan puhdas genesoundi olisikaan. Privaillaan aikatauluista tarkemmin.
 
Takaisin
Ylös