Ääntä Iisalmesta(Genelec).

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hifihippu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kumpaa tapaa suositte alarekisterin lämmittämisen suhteen SAM-kaiuttimilla - nostetaan alapään taajuuksia vai lasketaan samasta raja-arvosta yläpään taajuuksia koko taajuusvasteen matkalta?

Tein samaan kalibrointiin liittyen pari erilaista ryhmää, jossa toisessa nostan alapäätä alle 150 hz taajuuksilta ja toisessa taas lasken samasta raja-arvosta yläpäätä ja annan alapään vasteen olla as is. Kumpikin kuulostaa "oikealta", kun olet tasannut herkkyyden, mutta onko jotain syytä suosia toista tapaa enemmän kuin toista?
 
Kumpaa tapaa suositte alarekisterin lämmittämisen suhteen SAM-kaiuttimilla - nostetaan alapään taajuuksia vai lasketaan samasta raja-arvosta yläpään taajuuksia koko taajuusvasteen matkalta?

Tein samaan kalibrointiin liittyen pari erilaista ryhmää, jossa toisessa nostan alapäätä alle 150 hz taajuuksilta ja toisessa taas lasken samasta raja-arvosta yläpäätä ja annan alapään vasteen olla as is. Kumpikin kuulostaa "oikealta", kun olet tasannut herkkyyden, mutta onko jotain syytä suosia toista tapaa enemmän kuin toista?
Pitäisi ymmärtää, miten hyllykorjaus on signaaliteoreettisesti toteutettu, jotta voisi edes yrittää vastata varmasti. Täysin vaakasuoran hyllykorjauksen toteuttaminen ei nimittäin ainakaan silloin, kun opiskelin noita juttuja (30 vuotta sitten), ollut aivan triviaali tehtävä. Diginä DSP:llä se voi toki ollakin jo. Mutta koska en ole varma, niin itse korjaisin bassoa ja jättäisin yläpään rauhaan.
 
Kun näitä nyt vertailee, niin on vaikea kyllä sanoa, että kumpi ns. "parempi".

Itse käyttänyt tähän asti siis hyväksi noita GLM:n tasaamia ylämäkiä bassopään nostossa ja annan kuoppien olla suht rauhassa. Eli, vähän kuin ottaisin käyttöön "ilmaista bassoa", jonka GLM on tasannut kuunteluhuoneesta pois pakittamalla takaisin hiukan taajuusvastetta muokkaamalla.

Nyt kun asian tekee käänteisesti ja tasaa herkkyydet mahdollisimman lähelle toisiaan, on vaikea sanoa, että kumpi parempi - ainakin näin nopealla otannalla. Ihankuin tuntuisi siltä, että tämä, jossa yläpäätä lasketaan, olisi asteen selkeämpi bassojen osalta tai tarkempi. En ole kyllä satavarma tässä vaiheessa ja sillä tässä kyselenkin, jotta saisi tallennettua säädöt kaiuttimiin ja voisi jatkaa keskittyen musiikin kuunteluun.
 
Mitä tarkoitat tuolla herkkyyden tasaamisella, ja miten sen toteutat käytännössä?
Ryhmäasetukset -> Edit -valikossa voi laskea tietyn ryhmän herkkyyttä (voimakkuutta). Jos jätän tämän tekemättä, ryhmä jossa alapäätä nostetaan, soi kovempaa vs ryhmä, jossa yläpäätä lasketaan ja täten ei ole oikein vertailukelpoinen keskenään, kun vaihdat testimielessä eri ryhmien välillä kesken kuuntelun.
 
Kun näitä nyt vertailee, niin on vaikea kyllä sanoa, että kumpi ns. "parempi".

Itse käyttänyt tähän asti siis hyväksi noita GLM:n tasaamia ylämäkiä bassopään nostossa ja annan kuoppien olla suht rauhassa. Eli, vähän kuin ottaisin käyttöön "ilmaista bassoa", jonka GLM on tasannut kuunteluhuoneesta pois pakittamalla takaisin hiukan taajuusvastetta muokkaamalla.

Nyt kun asian tekee käänteisesti ja tasaa herkkyydet mahdollisimman lähelle toisiaan, on vaikea sanoa, että kumpi parempi - ainakin näin nopealla otannalla. Ihankuin tuntuisi siltä, että tämä, jossa yläpäätä lasketaan, olisi asteen selkeämpi bassojen osalta tai tarkempi. En ole kyllä satavarma tässä vaiheessa ja sillä tässä kyselenkin, jotta saisi tallennettua säädöt kaiuttimiin ja voisi jatkaa keskittyen musiikin kuunteluun.
Sellaistakin voi kokeilla, että nostaa bassojen yleistasoa, mutta palauttaa noston vaikutuksen suurten kuoppien osalta nostoa edeltävälle tasolle. Ei siis yritäkään nostaa kuoppia. Kovin monimutkaisia kompensointeja tuskin silti kannattaa tehdä. Kokeilun vuoksi vaan...
 
Kun näitä nyt vertailee, niin on vaikea kyllä sanoa, että kumpi ns. "parempi".

Itse käyttänyt tähän asti siis hyväksi noita GLM:n tasaamia ylämäkiä bassopään nostossa ja annan kuoppien olla suht rauhassa. Eli, vähän kuin ottaisin käyttöön "ilmaista bassoa", jonka GLM on tasannut kuunteluhuoneesta pois pakittamalla takaisin hiukan taajuusvastetta muokkaamalla.

Nyt kun asian tekee käänteisesti ja tasaa herkkyydet mahdollisimman lähelle toisiaan, on vaikea sanoa, että kumpi parempi - ainakin näin nopealla otannalla. Ihankuin tuntuisi siltä, että tämä, jossa yläpäätä lasketaan, olisi asteen selkeämpi bassojen osalta tai tarkempi. En ole kyllä satavarma tässä vaiheessa ja sillä tässä kyselenkin, jotta saisi tallennettua säädöt kaiuttimiin ja voisi jatkaa keskittyen musiikin kuunteluun.
Kummassako tavassa tulee enemmän rivejä ? Ehkä ottaisin sen jossa rivejä vähemmän jos korvakuulolla ei eroa huomaa. Itsellä se "luomumpi" yleensä miellyttää pitkässä juoksussa.
 
Kumpaa tapaa suositte alarekisterin lämmittämisen suhteen SAM-kaiuttimilla - nostetaan alapään taajuuksia vai lasketaan samasta raja-arvosta yläpään taajuuksia koko taajuusvasteen matkalta?

Tein samaan kalibrointiin liittyen pari erilaista ryhmää, jossa toisessa nostan alapäätä alle 150 hz taajuuksilta ja toisessa taas lasken samasta raja-arvosta yläpäätä ja annan alapään vasteen olla as is. Kumpikin kuulostaa "oikealta", kun olet tasannut herkkyyden, mutta onko jotain syytä suosia toista tapaa enemmän kuin toista?
Ei ole mitään syytä suosia kumpaakaan. Molemmat tavat tuottavat samanlaisen lopputuloksen, kunhan yleistaso on vaan säädetty samaan.
 
Sellaistakin voi kokeilla, että nostaa bassojen yleistasoa, mutta palauttaa noston vaikutuksen suurten kuoppien osalta nostoa edeltävälle tasolle. Ei siis yritäkään nostaa kuoppia. Kovin monimutkaisia kompensointeja tuskin silti kannattaa tehdä. Kokeilun vuoksi vaan...
Tätä olenkin kokeillut ja tuntuu toimivalta.

Kummassako tavassa tulee enemmän rivejä ? Ehkä ottaisin sen jossa rivejä vähemmän jos korvakuulolla ei eroa huomaa. Itsellä se "luomumpi" yleensä miellyttää pitkässä juoksussa.
Tämä hyvä pointti. Olen huomannut, että omaan säätämiseen tuntuu parhaimmalta joka kerta se, että lisään vaimennusta samalle taajuudelle, jonka GLM:n on jo valmiiksi laskenut alemmas 500hz molemmin puolin, niin olen heti "pelipaikoilla" äänen miellyttävyyden suhteen. Siihen sitten alarekisteriin oman maun mukaan lisää alle 100hz taajuuksille ja pieni nosto yli 6000 hz. 100 ja 200hz väli on hiukan kuoppainen, ja saan ehkä bassoihin selkeyttä, jos lasken tätä myös hiukan korkeimmilta osiltaan. Tämä vielä testauksessa eri ryhmien kesken eli ei varmaa tietoa.

Ei ole mitään syytä suosia kumpaakaan. Molemmat tavat tuottavat samanlaisen lopputuloksen, kunhan yleistaso on vaan säädetty samaan.
Kiitokset tyhjentävästä vastauksesta. Nyt on varmaa tietoa.

Eilen tätä vertailin illan ja kumpikin soi hyvin samalla tavalla. Ehkä kävi mielessä kuuntelun edetessä, että kun alarekisteriä oli nostettu notseilla niistä kohdin joista se oli mahdollista (miinusnotseista siis), saattoi äänessä oli ripaus huonetta enemmän mukana pehmeyden muodossa, mutta ero oli todella pieni ja saattoi johtua pienestä säätöerostakin eri ryhmien välillä. Jokatapauksessa ero oli lähes olematon ja kumpikin tapa soi lähes identtisesti.
 
Eilen tätä vertailin illan ja kumpikin soi hyvin samalla tavalla. Ehkä kävi mielessä kuuntelun edetessä, että kun alarekisteriä oli nostettu notseilla niistä kohdin joista se oli mahdollista (miinusnotseista siis), saattoi äänessä oli ripaus huonetta enemmän mukana pehmeyden muodossa, mutta ero oli todella pieni ja saattoi johtua pienestä säätöerostakin eri ryhmien välillä. Jokatapauksessa ero oli lähes olematon ja kumpikin tapa soi lähes identtisesti.
Minun vastaukseni liittyi hyllysuodattimilla (SCP) tehtyihin laajakaistaisiin korjauksiin. Notsien muuttaminen ei tuota samaa lopputulosta.
 
Minun vastaukseni liittyi hyllysuodattimilla (SCP) tehtyihin laajakaistaisiin korjauksiin. Notsien muuttaminen ei tuota samaa lopputulosta.
Olen itse nykyisin jättänyt SCP:n kokonaan pois ja kokeillut nostaa pelkästään niitä kohtia alle 120hz osalta, jotka GLM on tasoittanut johtuen huoneen positiivisesta energiasta alapään osalta. Kokenut tämän ehkä tarkemmaksi, kun huoneesta johtuvia kuoppia en lähde nostamaan lainkaan ylemmäs (jonka SCP tekisi). Sekin on toisaalta toiminut, että SCP on osittain mukana esim. +1db nostaen alapäätä tasaisesti, mutta yhdistettynä tuohon ensin mainitsemaani tapaan jakautuen niin, että SCP:n osuus on 1/3 ja notsit 2/3.
 
Läksin Kuopion Klubbenin loppuunmyynnistä hakemaan maton. Hitto että tuli kallis matto. Kylkeen hieroivat 8351B parin. Kuulostaa ihan fantastiselta. GLM näyttää toiselle ihme dippiä vaikka olevinaan aika symmetrisesti. Pitää siirrellä/testailla/tutkia kun kerkee. Nyt pitää nautiskella.
7fce6d11-09a9-4596-9ca4-bec3ddca2008.webp
d5f40976-6fff-461b-80ab-2f0edd6aaa91.webp32edd435-20e8-424b-b931-02c75450d798.webp
 
Läksin Kuopion Klubbenin loppuunmyynnistä hakemaan maton. Hitto että tuli kallis matto. Kylkeen hieroivat 8351B parin. Kuulostaa ihan fantastiselta. GLM näyttää toiselle ihme dippiä vaikka olevinaan aika symmetrisesti. Pitää siirrellä/testailla/tutkia kun kerkee. Nyt pitää nautiskella.
katso liitettä 350414
katso liitettä 350415katso liitettä 350418
Onko kuvaa huoneesta ....? ..joku heijaste ynnä muut ..mikä vois aiheuttaa tuon montun
mitä mattoja ne myy siellä :ROFLMAO: Onnea kajareille ...mulla samat (y)
 
Onko kuvaa huoneesta ....? ..joku heijaste ynnä muut ..mikä vois aiheuttaa tuon montun
mitä mattoja ne myy siellä :ROFLMAO: Onnea kajareille ...mulla samat (y)

Hankala ottaa kuvia ahtaasta huoneesta. Perspektiivi vääntää seinät kieroksi. Profiilikuva ja pari sivua takaperin oli jotain kuvia huoneesta. Minä tutkin näitä heijastuksia sittenkun kerkeen lopettamaan nautiskelun. :love:
 
Mistähän johtuu ja tarviiko ottaa stressiä kun Denonin kalibraatio jota huvikseen testasin herjas että 8351 etusissa on vaihe väärinpäin. Toki ei oo tarkotus mitään equja sieltä laittaa päälle. Käski vahvari kääntämään kaiutinkaapelit ympäri. 1030 oli ennen niissä piuhoissa kiinni ja ei se niistä herjannu. Etäisyydeksi merkkas myös 6m joka on tuplasti todellisuuteen nähden.

1745952765151.webp
 
Mistähän johtuu ja tarviiko ottaa stressiä kun Denonin kalibraatio jota huvikseen testasin herjas että 8351 etusissa on vaihe väärinpäin. Toki ei oo tarkotus mitään equja sieltä laittaa päälle. Käski vahvari kääntämään kaiutinkaapelit ympäri. 1030 oli ennen niissä piuhoissa kiinni ja ei se niistä herjannu. Etäisyydeksi merkkas myös 6m joka on tuplasti todellisuuteen nähden.

katso liitettä 350440
Tilaa mieluummin meidän GRADE, se kertoo tilanteesta ja huoneesta 100x enemmän kuin tuo Denonin softa. Etäisyysvirhe johtuu signaalinkäsittelyviiveestä, jota DSP-pohjaisessa kaiuttimessa on aina muutama millisekunti.
 
Tilaa mieluummin meidän GRADE, se kertoo tilanteesta ja huoneesta 100x enemmän kuin tuo Denonin softa. Etäisyysvirhe johtuu signaalinkäsittelyviiveestä, jota DSP-pohjaisessa kaiuttimessa on aina muutama millisekunti.
Sekin Grade on työlistalla mutta kun tekis vaan mieli kuunnella musiikkia hymy leveänä. Yläpäässä ja stereokuvan tarkkuudessa aivan uskomaton ero vanhaan nähden. Mulla on porrastetut etu- ja takasohva. Vanhoilla 1030 ei etusohvalla oikein voinu stereomusiikkia kuunnella kun meni stereokuva niin suttuiseksi ja kuului vaan ne kaiuttimet. Taemmalta sohvalta oli 1030 hyvä. Näillä oneseilla etusohvallakin toimii stereokuva oikeinhyvin joka toki oli mainostettu ominaisuuskin että toimii lähempää.
 
G3 ja F2 vaihtuivat jokunen viikko sitten 8350A malleihin. Kyllähän tässä on tullut ihailtua isomman kaiuttimen sointia. GLM paransi vielä ääntä niin kuin se pitikin. Nälkä kasvaa vain syödessä ja mietinnässä on jo 7370/7360 kaveriksi. Täältä lukenut vähän ristiriitaista juttua tuon subin tarpeen suhteen. Kauniitahan ne ei ole, mutta vaimo antoi jo luvan vähän pitkin hampain.
 
Pianomustaa G:tä
 
ianomustaa G:tä
MOI
nyt on semmonen mesta ,että kannattas onnistua,ainakin paremmkin mitä kuullut härmän messuilla,jos onnistuu säteilee eguja firman kassaa,:cool:treiska
 
Takaisin
Ylös