Äänivarren ääni

GroovyMuuvi

Käyttäjä
Liittynyt
20.12.2020
Viestejä
139
Jahas, mistähän syystä joillakin levyillä biisien välissä pystyn kuulemaan äänivarren (näin luulen) äänen, eli puhdasta hiljaisuutta ei tuolloin ole?
 
Jahas, mistähän syystä joillakin levyillä biisien välissä pystyn kuulemaan äänivarren (näin luulen) äänen, eli puhdasta hiljaisuutta ei tuolloin ole?
"Puhdasta hiljaisuuttaa" ei ole odotettavissakaan. Äänivarrella on omat resonanssinsa mutta niitä on myös levylautasessa, varsilevyssä, apurungossa ja kaikissa muissakin soittimen osissa jopa itse vinyylevyssä. Kuulemasi äänet voivat olla peräisin varresta itsestään tai sitten ne ovat johtuneet rasiaan varren kautta muualta. Rakenteista ja materiaaleista riippuu kuinka resonanssit johtuvat tai vaimenevat, tämä on osasyy miksi jotkut varret toimivat jossain soittimessa paremmin kuin toisessa. Soittimen kokoonpanossa rasia/varsi/soitin/alusta etsitäänkin ikäänkuin positiivista symbioosia jossa eri komponenttien hyvät ominaisuudet tukevat toisiaan ja huonot ominaisuudet kenties jopa kompensoituvat jollain tapaa.
Näin perstuntumalta en osaa analysoida komponenttien resonanssikäyttäytymistä mutta kyllähän hyvin toimivan kokonaisuuden tunnistaa kuuntelemalla.
Omassa soittimessani on äänivarren ja lisäpainon välissä ohuehko elastomeerilevy jonka vaikutuksen olen kokenut positiiviseksi. Tällainen kerrosrakenne varsi/elastomeeri/lisäpaino/rasia, vaikuttaa resonanssikäyttäytymiseen, vaimentaen joidenkin taajuuksien välittymistä ja luoden omia uusia resonanssejaan jotka joko koetaan parannuksena tai sitten ei. Aika paljon mennään kokeilun ja perimätiedon varassa.
MIstään uudesta asiasta ei sinänsä ole kysymys ja näitä on tutkittu ja mittailtukin jo vuosikymmeniä, eri asia kuinka helppo tietoa on löytää.
Tässäkin mielenkiintoista asiaan liittyvää: https://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=27814.0

turntable_scheme.png

https://www.reed.lt/5174/research/wood-vs-the-rest-testing-armtube-material/
 
Viimeksi muokattu:
Levysoitin voi olla täysin hiljainen kappaleiden välissä,mitä omani on,ja syy löytyy pitkälti äänivarren erittäin tehokkaasti vaimentavasta rakenteesta,jonka olen itse tehnyt.
Minä olen olen kuunnellut hiljaisuutta kappaleiden välissä kun suunnittelin täysin kuolleen varren.
Kun rakensin ensimmäisen sellaisen varren,ja ihmettelin siinä vaiheessa,kun laskin neulan levylle,eikä aluksi kuulunut mitään,kunnes musiikki alkoi kuulua.
 
^Voin allekirjoittaa edellisen, minulta löytyy toinen Juhanin rakentama varsi ja se on täysin "äänetön" biisien välissä omassa systeemissäni. Tähän vaikuttavat varmasti myös muut em. seikat. Jos vain mahdollista, kannattaa vertailla eri varsia; eroja saattaa löytyä.
 
Tässä kuvassa näkyy käyttämäni SME V varren resonansseja:
source

https://www.vinylengine.com/turntab...&t=22265&sid=edac0786b04d4b59358aea322e28c0d1
Varsi on yhtä kappaletta (paine?)valettua magnesiumia, muodoltaan kartio, kiinteällä rasiakelkalla varustettu ja sisäisesti vaimennettu, silti sekään ei ole "äänetön" tai resonanssiton. Oma arvioni (mutu) on että kun resonanssit saadaan -90dB alle hyötysignaalin on niiden kuuluminen kyseenalaista.

Nykyisin kovassa maineessa on esimerkiksi vanhoista varsiratkaisusta SME3012-R ja uudemmista SAT CF1, hyvin erityyppisiä varsia keskenään.

Melko hyvää dynamiikkaa on mahdollista myös LP-levyllä saavuttaa:
image_preview2

"As you can see, the noise floor is convincingly below -90dB all the way down to 400Hz. So it would appear LPs do have a reasonable dynamic range for the majority of the audible frequency range."
https://www.audioholics.com/audio-t...ynamic-comparison-of-lps-vs-cds-part-4-page-2
 
Lienee harvinaista että äänivarren tai minkään muunkaan levysoittimen osan resonointi suoraan kuuluisi äänessä. Yleensä kyse on jostain muusta, huonosti eristetystä moottorista, vioituneesta laakerista tjms.
Äänivarrella on omat resonanssinsa jotka sijoittuvat jollekin taajuusalueelle ja se toimii mekaanisesti kytkevänä joidenkin taajuusalueiden suhteen, samoin se vaimentaa, kenties tehokkastikin, jonkin taajuusalueen ääniä. Tavallaan koko laitos (äänivarsi/soitin) on taajuusselektiivinen resonaattori/vaimennin, tästä syystä sille muodostuu oma ominaisäänensä ilman että jokin resonanssin tarvitsee suoranaisesti kuulua. Neutraalein ääni syntyisi rakenteella jossa kaikki taajuudet välittyvät ja vaimenevat identtisesti, ei välttämättä maksimaalisen paljon vaan riittävästi. Koska tällainen rakenne on erittäin vaikea tai mahdoton toteuttaa niin voidaankin olettaa että kaikilla soittimen osilla on ominaisääni joka joko kuuluu tai sitten ei.
 
Minulla on kokemusta eri äänivarsirakenteista,ja omani poikkeaa siitä täysin.
Ensinnäkin rasiakelkka on laminoitu muotissa suunnatulla kuidulla ,jossa kuidun osuus suhteessa epoksiin on suuri.
Varsiputki on laminoitu sisämuotissa siten että seinämävahvuus muuttuu putken pituudella.
Lopuksi vielä putken sisään väliseinät riittävän jäykkyyden saamasiksi.Samoin putken profiili muuttuu.
 
Hiilikuitu onkin monella tapaa ihanteellinen materiaali, siitä saadaan sekä luja että kevyt mutta myös häviöllinen rakenne. Samoja ominaisuuksia on jo pitkään hyödynnetty esimerkiksi kamerajalustoissa ja polkupyörän rungoissa ja osissa. Monimutkaisten kappaleiden haasteena on suuren käsityöosuuden aiheuttama kustannus.
 
Äänivarren ääni, eli varsiputken holina. Tuohon vaikuttaa myös äänirasia ja itse pyöritin, mutta itse varrella suurin merkitys. Sitten toki myös lp- levy. Osassa levyistä lakkaus on onnistunut ja toisissa taas ei, joskus levy on onnituttu ryssimään jo tehdessä ja silloin kuuluu levyltä kaivertimen jyrinä.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Äänivarren ääni, eli varsiputken holina. Tuohon vaikuttaa myös äänirasia ja itse pyöritin, mutta itse varrella suurin merkitys. Sitten toki myös lp- levy. Osassa levyistä lakkaus on onnistunut ja toisissa taas ei, joskus levy on onnituttu ryssimään jo tehdessä ja silloin kuuluu levyltä kaivertimen jyrinä.
Näin juuri! Tämä 'holina' kuuluu vain aika ajoin joillakin levyillä.
 
Asiaa voi testailla mm. niin, että laskee äänivarren ja rasian pyörimättömälle levylle. Sitten voi koputella, vartta, runkoa, laitetelinettä ja jopa lattiaa ja kuunnella millaisia ääniä tulee läpi kaiuttimiin. Myös stetoskoopeilla on mielenkiintoista ihmetellä, että kyllä ne äänen vaan johtuu läpi vaikka olisi millainen viritelmä. Mutta eipä se äänettömyys ole varmaan se juttu. Tärkeintä on minne ja miten resonassit johdetaan ja vaimennetaan... En tiedä, mutta kuuntelemalla musiikkia selviää toimiiko vaiko ei.
 
Ja usein tuo varsiputken holina kuuluu vain loppuraidoilla, kappaleiden välissä, itse musiikin aikaan hyvin harvoin jos ollenkaan - Yleensä vain kuvavinyyleillä joissa ohut lakkaus ja noita ei juurikaan soitettavaksi liene tarkoitettukaan.
 
Esim.ECM vinyylit edustavat huippua sellaista, joissa on umpimusta tausta.On täyttä hiljaisuutta sekä kappaleiden välissä, että loppuraidoilla.
Minulla on DIY levysoittimessa 20kg painava kuituplintti,joka on itsesään hyvin kuollut.Välipyöräveto on totettu hyvin kevyellä puisella välipyörällä.
 
Asiaa voi testailla mm. niin, että laskee äänivarren ja rasian pyörimättömälle levylle. Sitten voi koputella, vartta, runkoa, laitetelinettä ja jopa lattiaa ja kuunnella millaisia ääniä tulee läpi kaiuttimiin. Myös stetoskoopeilla on mielenkiintoista ihmetellä, että kyllä ne äänen vaan johtuu läpi vaikka olisi millainen viritelmä. Mutta eipä se äänettömyys ole varmaan se juttu. Tärkeintä on minne ja miten resonassit johdetaan ja vaimennetaan... En tiedä, mutta kuuntelemalla musiikkia selviää toimiiko vaiko ei.
tämä on hyvä vinkki!
 
Niinkin voi tehdä että pistää neulapainon nollaan niin että varsi jää vaaka-asentoon killumaan. Sitten vaan levy pyörimään ja kuuntelemaan millaista ääntä rasia sieppaa.
Jos lautanen on laakeroitu suoraan runkoon niin voi tehdä niinkin että pistää jonkun kova ja kevyen palikan (Lego) pystyyn rungon päälle ja laskee neulan sille.
Näillä keinoin kuulee soittimen melun. Jäljelle jää akustinen takaisinkytkentä ja kaapelin mikrofonisuus.
 
Asiaa voi testailla mm. niin, että laskee äänivarren ja rasian pyörimättömälle levylle. Sitten voi koputella, vartta, runkoa, laitetelinettä ja jopa lattiaa ja kuunnella millaisia ääniä tulee läpi kaiuttimiin. Myös stetoskoopeilla on mielenkiintoista ihmetellä, että kyllä ne äänen vaan johtuu läpi vaikka olisi millainen viritelmä. Mutta eipä se äänettömyys ole varmaan se juttu. Tärkeintä on minne ja miten resonassit johdetaan ja vaimennetaan... En tiedä, mutta kuuntelemalla musiikkia selviää toimiiko vaiko ei.
Niinkin voi tehdä että pistää neulapainon nollaan niin että varsi jää vaaka-asentoon killumaan. Sitten vaan levy pyörimään ja kuuntelemaan millaista ääntä rasia sieppaa.
Jos lautanen on laakeroitu suoraan runkoon niin voi tehdä niinkin että pistää jonkun kova ja kevyen palikan (Lego) pystyyn rungon päälle ja laskee neulan sille.
Näillä keinoin kuulee soittimen melun. Jäljelle jää akustinen takaisinkytkentä ja kaapelin mikrofonisuus.
Nämä on ihan toimivia keinoja kunhan on testaillessaan varovainen neulan kanssa. Tarkkaan ottaen kumpikaan ei kerro "äänivarren ääntä" vaan koko soittimen mutta eiköhän näin ole jopa parempi.
 
Asiaa tuossa vähän sivuttiinkin, mutta täysin mustaan ei välttämättä pääse. Ainakin itse olen huomannut monien levyjen olevan aika meluisia "tyhjillä" raidoilla biisien välissä ja epäilen, että ääni on tallentunut itseasiassa kaivertimesta levylle. Toki ihan hiljaisiakin levyjä on eli tarpeeksi laajalla otannalla kyllä erottaa mistä on kyse.

Tuo MPS:n mainitsema kierto soittimen sisällä pitäisi ilmetä erityisesti basson kuminana. Sen Sepon holinan epäilisin olevan varren resonanssikäyttäytymistä. Tai ei siis Sepon, vaan hänen mainitsemansa ilmiön. Jännä on, että sitä on tullut hyvin korostuneesti vastaan monessa DJ-viritetyssä soittimessa eli SL-1200 ja esim. joku concorde-tyyppinen rasia. Toki näissä tilanteissa signaaliketjussa on paljon potentiaalisia ongelmanaiheuttajia miksereistä onnettomiin kuulokkeisiin, mutta fiilis on, että liittyy vahvasti rasia-varsi-akselille.

Mutta tärkeintä olisi saada tarkempia speksejä GroovyMuuvin soittimesta: Rasia, varsi ja soitin ovat mitkä?
 
Pitää muistaa,että itseasiassa huono varsi vahvistaa noita häiriöääniä.Sen sijaan laatuvarrella oleva soitin on hiljaisempi
huonokuntoisimilla levyillä.
 
Menen ajatuksissani nyt vähän pidemmälle kuin pelkkä äänivarsi. M'oon joskus nähkääs pähkäillyt tätä aihetta tällä tavalla. Levynuran neulaan vaikuttava liike pitäisi muuttaa sähkösignaaliksi mahdollisimman häviöttömästi. Tästä lienemme yhtä mieltä. Jos levysoitinkoneistosta itsestään kuuluu kulloinkin soitettava levy (siis ilman vahvistinta), niin eikös se ääni ole juurikin sitä soittimen signaalihävikkiä, jota ei pitäisi olla olemassa? Johtukoon se sitten mistä hyvänsä soittimen osan/osien resonanssista. Tästä olen päätellyt, että hyvän levysoittimen tulee olla hiljainen laite.
 
Back
Ylös