Äänirasian ja levysoitinesivahvistimen sähköinen sovittaminen

Lumia

Käyttäjä
Liittynyt
9.11.2006
Viestejä
2 961
Tässä mietiskelen sähköistä sovitusta, kun muksu halusi katsoa kilpa-auto Lauria dvd:ltä näin aamutuimaan ja muistelen nähneeni sen joskus ennenkin...muutamaan otteeseen. ;)

Eli eli, jos nyt sitten...

Clearaudio Nanophonon spekseissä sanotaan seuraavaa:

Input Impedance:
Almost any cartridge can be used, through the use of input impedance jumpers: 50Ω, 100Ω, 400Ω, 1kΩ, 47kΩ

Rega Bias2:sta taas sanotaan näin:

Output: 6.8 - 7.2mV

Näistä sitten päättelemme, että -----------------------------------------------------------------

Kuten varmaan huomaatte, niin tuon pitkän ajatusviivan kohdalta puuttuu tekstiä, jota saa vapaasti täydentää.

Gainin säätöhän tuossa Nanophonossa on myös ja sen olen säätänyt ihan korvakuulolta. Oli sitten oikeaoppisesti tai ei. Noista jumpperipaikoista en sitten ole niin varma. Hyvältä kuulostaa näinkin. Ei ole tarkka, mutta eläväinen ääni. Samaa levyä, jos kuuntelee cd-levyltä, niin tulee yksityiskohtia jne., mutta jostain kumman syystä olen vaan jäänyt ihan koukkuun tähän vinyylien kieputtamiseen. Ei tule kiinnitettyä soundeihin ym. huomiota vaan musiikki vie vaikka äänirasiakin on halvin mahdollinen Regan mallistosta. Musiikki koskettaa vaan eri tavalla kuin hopeakiekolta. Aika jännä huomata se joka kerta. Ei tää mitään hifiä kyllä ole, mutta musiikin se toistaa ;)

Niin joo vinyylinvingutin on Rega P3-24 TTPSU:lla höystettynä. Ainoa twiikki vehkeessä on Linnin huopamatto. Muuten ihan normi Rega, mihin tietysti on tullut MIETITTYÄ uutta rasiaa, alalautasta, uutta johdotusta äänivarteen, Techno Weightiä jne....No onneksi ei ole mitään pakottavaa tarvetta saada mitään vaan voi jatkaa kuuntelua. Rega Exact on sellainen äänirasia jota olen miettinyt minulle ehkä soveliaimmaksi. Tykkään tämän soittimen soinnista ja sen takia ei ehkä kannata hypätä muun valmistajan kelkkaan, kun Bias2:sessa on kaikki periaatteessa riittävän kohdallaan. Ainahan voi parantaa. Soundia en halua kumminkaan muuttaa hifimmäksi, enkä muutenkaan tyystin erilaiseksi. Siksi sama valmistaja. Tarttee ottaa se demoon joskus, että tietää käytännössä onko pohdinnoissa mitään jyvästä.

Ehkä suurin hidastava tekijä on se, että ei tiedä mistä kannattaisi aloittaa. Vaihtoehtoja, kun on niin paljon. Jotenkin luulisi, että rasiasta, mutta kun siitä tuntuu olevan eriäviä mielipiteitä, joiden mukaan esim. äänivarren johdotus pitäisi vaihtaa ennen rasian vaihtoa...never know
 
No kai täällä nyt joku tietää mikä on bias2 optimikuorma?
 
Jos ja kun Bias2 on MM-rasia, niin eiköhän tuo 47kΩ:n kuorma ole silloin se passelivalinta.
 
Regahan ei suuremmin ilmoittele rasioidensa kuormituksia koskevia speksejä, mutta mm-rasioiden tapauksessa 47kohm on itsestäänselvyys. Toisaalta movingmagnet rasian kohdalla myös kapasitanssilla on merkitystä. Tuohon kapasitanssiinhan vaikuttaa myös varsijohto. Lisäksi Bias2 antaa hyvin suureen jänitteen joka voi pahimmassa tapauksessa yliohjata phono-asteen.

Itse suosittelisin kokeilemaan phono-asteen käytettevän rasian kanssa, koska pelkät tekniset tiedot eivät ole missään tapauksessa oikotie onneen.

Hörhelö
 
Kappas vaan, huomasinkin että käytettäessä vakio Rega varsijohtoa on suositeltava rasiakuorma kaikille Regan mm-rasioille 47kohm/100pf.

Hörhelö
 
Minkäslaista äänirasiaesivahvistinta voisi suositella Dynavectorin 10x5 rasialle? Suunnitelmissa hankkia regan p3-24 kyseisellä rasialla, ja hakusessa olisi sille sopiva vahvistin. Miten sopisi yhteen regan omien äänirasiaesivahvistimien kanssa kyseinen yhdistelmä?
 
Ainoa Regan phono-aste jota voisin lonkalta suositella Dynavectorin 10X5 rasialle on IOS, mutta IOS:in hintaluokka ei ole kovin relevantti kyseiselle kombolle. Esim. Fono(mm) ja Fono mini on suunniteltu Regan omille rasioille, jotka antavat yli kaksi kertaa enemmän jännitettä kuin 10X5. Lopputulos 2,5mV rasialla yhdessä Regan halvempien phono-asteiden kanssa on hyvinkin mitäänsanomaton ja vaisu soundi. Kun samassa Regan phono-asteessa käytetään Regan omaa mm-rasiaa, niin lopputulos onkin jotain ihan muuta positiivisessa mielessä. Gain(vahvistus) ei yksinkertaisesti riitä matalajännitteisempien rasioiden kanssa. On tullut kokeiltua sattuneesta syystä kyseistä asiaa.

Hörhelö
 
Kiitoksia vastauksista. Manuaalia tässä vähän ihmettelen, kun siinä lukee, että Input Load: MM/MC 47kOhm/220pF

Netissä taas lukee valmistajan sivuilla, että: Almost any cartridge can be used, through the use of input impedance jumpers: 50Ω, 100Ω, 400Ω, 1kΩ, 47kΩ

Mitenköhän noita jumppereita vaihdellaan, kun siellä on pohjassa vaan yksi mahdollinen asento, miten tuon jumpperin saa siihen paikalleen tuolle input impedancelle.

Tarkoittaako tuo manuaalissa lukeva, että se on tehtaalla asetettu MM-liitäntä 47 kOhm/220pF eller vad?

Maximi vahvistus näyttäisi Gainillä saavutettavan MM-liitännällä 49 dB kun kiekko on tapissa. Missä se sitten teknisesti pitäisi olla on eri asia. Tapissa en ole tosiaankaan pitänyt.
 
Petri Mutanen sanoi:
Ainoa Regan phono-aste jota voisin lonkalta suositella Dynavectorin 10X5 rasialle on IOS, mutta IOS:in hintaluokka ei ole kovin relevantti kyseiselle kombolle. Esim. Fono(mm) ja Fono mini on suunniteltu Regan omille rasioille, jotka antavat yli kaksi kertaa enemmän jännitettä kuin 10X5. Lopputulos 2,5mV rasialla yhdessä Regan halvempien phono-asteiden kanssa on hyvinkin mitäänsanomaton ja vaisu soundi. Kun samassa Regan phono-asteessa käytetään Regan omaa mm-rasiaa, niin lopputulos onkin jotain ihan muuta positiivisessa mielessä. Gain(vahvistus) ei yksinkertaisesti riitä matalajännitteisempien rasioiden kanssa. On tullut kokeiltua sattuneesta syystä kyseistä asiaa.

Hörhelö

Täytyy sitten ilmeisesti unohtaa kyseinen yhdistelmä kokonaan.

Jos tuon Dynavectorin sitten unohtaisi kokonaan ja kokeilisi tuota Regan omaa exact rasiaa ja phono-astetta. Tämä varmaankin on ihan toimiva yhdistelmä yhteensopivuuden ja soundin suhteen?
 
Jos haluat pysyä mahdollisimman pitkälle Rega ihmisenä, niin silloin toki Exact/Fono yhdistelmä on ihan toimiva ratkaisu. Jos taas haluat käyttää 10X5 yhdessä kolmosen kanssa, niin vaikkapa Dynavectorin oma P75 phonoaste on ihan toimiva peli. Varmasti muitakin hyviä "kohtuuhintaisia" phono-asteita löytyy jotka toimivat hyvin yhteen 10X5 kanssa. Itse voisin ajatella kokeilevani P75 lisäksi mm.Trichordia ja Lehmannia, joku Heed tai Graham Slee voisivat olla myös ihan kivoja, löytyyhän noita.

Hörhelö
 
Olli sanoi:
Kiitoksia vastauksista. Manuaalia tässä vähän ihmettelen, kun siinä lukee, että Input Load: MM/MC 47kOhm/220pF

Netissä taas lukee valmistajan sivuilla, että: Almost any cartridge can be used, through the use of input impedance jumpers: 50Ω, 100Ω, 400Ω, 1kΩ, 47kΩ

Mitenköhän noita jumppereita vaihdellaan, kun siellä on pohjassa vaan yksi mahdollinen asento, miten tuon jumpperin saa siihen paikalleen tuolle input impedancelle.

Tarkoittaako tuo manuaalissa lukeva, että se on tehtaalla asetettu MM-liitäntä 47 kOhm/220pF eller vad?

Maximi vahvistus näyttäisi Gainillä saavutettavan MM-liitännällä 49 dB kun kiekko on tapissa. Missä se sitten teknisesti pitäisi olla on eri asia. Tapissa en ole tosiaankaan pitänyt.
Tuo on ainakin Audion testin perusteella niin, että ilman mitään kytkettynä siihen load jumpperiin impedanssi on 47k/260pF (clearaudion mukaan 270pF). Tuohon jumpperin paikalle laitetaan sitten lisävastuksia, niin saadaan nuo mainitut muut kuormat, ilmeisesti vastukset tulevat laitteen mukana. Kapasitanssin vähennys on aika vaikeaa, eli esimerkiksi tuon regan kanssa kannattaisi olla pienikapasitanssiset johdot, kun kapasitanssi on jo alunperin vähän suositusta isompi.

Vahvistus kannattanee pitää niin ylhäällä kuin mahdollista, kunhan rasia ei yliohjaa riaa-vahvistinta, koska siloin signaali/kohinasuhde lienee paras.
 
khaho sanoi:
Tuo on ainakin Audion testin perusteella niin, että ilman mitään kytkettynä siihen load jumpperiin impedanssi on 47k/260pF (clearaudion mukaan 270pF). Tuohon jumpperin paikalle laitetaan sitten lisävastuksia, niin saadaan nuo mainitut muut kuormat, ilmeisesti vastukset tulevat laitteen mukana. Kapasitanssin vähennys on aika vaikeaa, eli esimerkiksi tuon regan kanssa kannattaisi olla pienikapasitanssiset johdot, kun kapasitanssi on jo alunperin vähän suositusta isompi.

Vahvistus kannattanee pitää niin ylhäällä kuin mahdollista, kunhan rasia ei yliohjaa riaa-vahvistinta, koska siloin signaali/kohinasuhde lienee paras.

Okei, tämä selventää asiaa. Ihmettelinkin miten noita säädetään, kun ei vastuksia tullut mukana vaikka ostin laitteen uutena. Saahan niitä tietty halvalla elektroniikkaliikkeestä, mutta silti.

EDIT: Tarkoitatko, että Regan johdoissa on liikaa kapasitanssia valmiiksi vai, että tuo otto ei ole optimaalinen muuten vaan?
 
Tuo regan suositus oli petrin mukaan 47k/100pf. Jos nanossa on jo valmiiksi 270pf, niin
ei ainakaan kannata johdoissa olla paljon lisää. Luultavasti regan johdot on sellaiset
pienikapasitanssiset, jos rasian suosituksetkin on noin pienet. Luultavasti tilanne
siis huononee, jos vaihtaa isokapasitanssiset johdot väliin.
 
eräskin valmistaja suosittelee kaikille rasioille,niin mm kuin mc 47kOhm. hämmentääkseni soppaa vielä lisää.
 
Löysin tämän ketjun (ihme kyllä) hakutoiminnan avulla. Ajattelin herättää henkiin ketjua jotta rasioiden sähköinen sovitus tulisi itseni lisäksi tutuksi myös muille. Olen keskustellut asiasta useamman vinyylistin kanssa ja aina tulee jokseenkin ylimalkaisia vastauksia. Harvoin, jos koskaan kuulee onnistunutta sovitusta, tai sitten vastaan tulee tallenne. Lp- levy on formaattina koukuttava, mutta samalla haastava ja yleensä allekirjoittaneelle ärsyttävä kokemus - Kuollut formaatti.
Koska sähköinen sovittaminen on itselle hyvinkin haastavaa, olenkin pyöritellyt mielessä ostaa Regan MC- askin ja Fono MC- riaan. Noidenhan luulisi antavan keskenään tasaisen taajuusvasteen. Olen kuitenkin lukenut jotta kombo olisi aavistuksen kirkas äänimaailmaltaan ja tuohan ei sovi. Onko teillä heittää jotain linkkiä jossa ko. yhdistelmä olisi mitattu. Harmikseni hävititin äkäpäissäni Cardas Frequency Sweep LP- levyn. Tuossahan oli taajuuspyyhkäisy. Ajoimme harrastaja Juhazin kanssa tuon Sumiko Pearl askilla muistaakseni Thorens TD 320MKII levysoittimella, käytössä oli muistaaksi Regan 250:n äänivarsi, riaat olivat Onkyon oma ja TCC TC-750. Molemmilla saimme hyvin samantyyppisen vasteen, mutta vasteesta saattoi erottaa sen että TCC TC-750 sisälti sisäisen 'subsonic' piirin. Taajusvaste asettui todella hyvin, mutta raitaa ajaessa ääneen liittyi aivan jumalaton särö, särö oli tuolla kombolla kuultavissa myös äänitteillä selvästi.

Olisikin kiva nähdä jos joku on ajanyt tuon sweepin tietokoneelle ja todella on saanut MC- askistaan suoran taajuusvasteen.

Olen taas sekoillut ja yrittänyt löytää vastauksia maailmalta, mutta lisävalaisu ei ole meille kellekään pahitteeksi. Tästä linkistä (klik) voidaan nähdä että mikäli kapasitanssin lisäksi myös mukaan liimautuu hyvinkin väärä resistanssi niin sieltä sitä kirkkautta sitten irtoaa.

Loadin1.gif
 
Tuossa linkittämässäsi kirjoituksessa nostetaan ihan aiheellisesti esiin impedanssisovitus ja sen puuttumisesta aiheutuvat ongelmat. Esimerkit ovat kylläkin hieman äärimmäisiä - useimmiten tilanne ei ole ihan noin huono. Tämä johtuu siitä että MM-äänirasiat on useimmiten suunniteltu toimimaan hyvin 47 k ja 100 - 300 pF tuloimpedanssiin jollainen on yleisin vahvistimien RIAA-asteissa. Käytännössä kaikissa MM-asteissa (integroidut ja erilliset) joiden kytkentäkaavioita olen tutkinut, resistiivinen osa on hyvin lähellä 47 k koska siellä on 47 k vastus signaalista maahan korkeahkon impedanssin omaavan vahvistinasteen inputissa. Useimmiten em. vastuksen rinnalla on 100 pF kondensaattori ja kun otetaan huomioon johtojen vaikutus ja muut hajakapasitanssit, päädytään 200 - 300 pF välille mikä on monille MM-rasioille lähellä optimia. Poikkeavia rasioitakin on ja niitä varten sekä hienosäätöä varten MM-inputissa saisi olla ainakin muutama kapasitanssipykälä valittavissa. Esim. 47 pF / 100 pF / 220 pF. Resistanssin säätötarve on paljon harvinaisempi mutta joskus siitäkin voi olla hyötyä. Mainittaakoon muuten että ihmettelin (ja ihmettelen edelleen), miksei Pännärin putki-RIAA:ssa ole minkäänlaista rasiaimpedanssin sovitusta inputissa. Rakennusohjeessa ei ole edes mainintaa asiasta ja silti vahvistimen ottoimpedanssi on megaohmiluokkaa (JFETin hila). Ehkä Mauri olettaa jokaisen rakentelijan tietävän asian itsestäänselvyytenä?

MC-rasia on sitten hieman hankalampi tapaus. Ensinnäkin se vaatii 20 dB enemmän vahvistusta mistä seuraa helposti kuultava kohina jos vahvistin ei ole toteutuettu riittävän vähäkohinaisilla komponenteilla. Lisäksi varsinaista sovitusstandardia ei näytä olevan vaan kirjo on MM-rasioita laajempi. Yleensä kuitenkin resistanssin säätö pitäisi riittää skaalan ollessa ehkä 27 ohm - 330 ohm. Tuohon väliin vaan pitäisi saada useampikin pykälä jotta kaikki erilaiset MC-rasiat saataisiin tyydyttävästi sovitettua. Kuten käppyröistä näkyy, vaikutus saattaa olla jopa dramaattista luokkaa. Edellisessä postauksessa linkitetyn artikkelin kanssa olen hieman eri mieltä siitä, tarvitaanko MC-rasian kanssa kapasitanssin sovitusta. Itse kuvittelen n. 100 pF RF-suodatuskondensaattorin riittävän ja vasteen pitäisi mennä jokseenkin kohdalleen kun löytyy oikea kuormaresistanssi. Tässä voin olla väärässä mutta haluaisin ensin nähdä oikeita mittaustuloksia useammilla rasioilla.
 
Tosiaan MC- rasioiden kanssa kapasitanssilla ei juurikaan ole vaikutusta, eli esim. punotut kaapelit ei ole ongelma kun taas MM:n kanssa syntyy ongelmia helposti. Toinen ihmetyksen aihe on ettei rasiavalmistajat välttämättä halua rasian mukana jakaa taajuusvastetta ja täysin oikeaa riaa- asetusta. Tuotakin tosin voi puolustella sillä että 'makuja on monia' ja 'kokeilemalla selviää', laitteissakin on eroja vaikka niiden pitäisi olla asiallisesti suunniteltu/tehty.
Kalliimpien rasioiden mukana toki tulee ihan rasialle mitattu taajuusvaste, mutta peruskuluttajan kannalta olisi fiksua että jokaisessa rasiassa olisi se taajusvaste joka on mitattu valmistukseen tulevasta mallista, olettaen että osattasiin tehdä edes liki samanlaisia. Toinen on sitten tuon resistanssisuositus, joka tosin on yleisesti askien spekseissä, mutta järjestään harrastajat suosittelevat jotain muuta mitä spekseihin on merkitty.
 
Mielipiteeni on, että low output MC – rasian tapauksessa, kun rasian käämi-induktanssi on mikrohenry-luokkaa, ei kuormaresistanssilla ole vaikutusta ääneen, koska rajataajuus, jonka nurkilla virittely tapahtuu, on tyypillisesti MHz-luokkaa. Tosin jos vaimennusta ei ole tarpeeksi (yleensä 100Ω riittää), saattaa levottomuus MHz-alueella heijastua vahvistimen epälineaarisuuden takia kuuloalueelle. Siksi toki vaimennusta tarvitaan resistanssin muodossa.
MM-rasian tapauksessa taas, kun käämi-induktanssia on runsaasti (satoja millihenryjä), on kuormaresistanssin vaikutus ääneen suuri. Jos halutaan, että rasiasignaaliin kohdistuva LCR-suoto on ideaalisesti (kriittisesti) vaimennettu eli että taajuustoisto ulottuu mahdollisimman pitkälle ja tasaisena ilman ”häntävärähtelyä” aikatasossa, tulee kuormaresistanssin olla tyypillisesti alle 47kΩ. Optimiresistanssin kaava on:

Ropt = L/(2√(L/C) + RC); L = rasiakäämin induktanssi, R = rasiakäämin resistanssi, C = kaapelin ja vahvistimen tulopiirin yhdistetty kapasitanssi.

Jos esimerkiksi R = 1.2kΩ ja L = 630mH ((nämä ovat Ortofon 2M Black – rasialle ilmoitettuja arvoja) ja lisäksi C = 200pF, saadaan Ropt = 27.8kΩ.
 
Viimeksi muokattu:
No kai täällä nyt joku tietää mikä on bias2 optimikuorma?

Se voitaisiin laskea, jos tiedettäisiin rasiakäämin resistanssi ja induktanssi.
Kaava on:

Ropt = L/(2√(L/C) + RC); L = rasiakäämin induktanssi, R = rasiakäämin resistanssi, C = kaapelin ja vahvistimen tulopiirin yhdistetty kapasitanssi.

Tuosta rasiasta ei valmistaja mielestäni anna mitään tarkempia tietoja.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös