rturja sanoi:
Valitettavasti tullaus on virkamiespäätös, johon vaikuttaa puhtaasti se kenen kanssa tullissa asioit. Yhteistä käytäntöä ei varsinaisesti ole ja päätöksen voi riitauttaa, mutta käsittely maksaa ja kestää muutaman vuoden. Tulli pitää kuitenkin maksaa heti paikalla.
On sitten muutamia muitakin kikkoja, mutta kun rikokseen ei saa yllyttää...
-Reko
Kannattaa ottaa etukäteen hiukan selvää siitä mitä on tekemässä. Noin viiden minuutin googlauksella saa haalittua riitävästi onelinereita joilla harhautetaan keskimääräinen tullivirkailija tekemään juuri mitä tahdot.
Jos mahdollista, valitse nuorimman ja kokemattomimman näköinen virkailija, ja ota huomioon että viiden minuutin googlauksen jälkeen tiedät aiheesta todennäköisesti paljon enemmän kuin hän. Älä hetkeäkään vaikuta epävarmalta tai empivältä, vaan siltä että täsmälleen tiedät mitä olet tekemässä, ja huomattavasti paremmin kuin virkailija.
Kaikista viranomaisista joiden kanssa Suomessa olen joutunut asioimaan Tulli on aivan omassa sarjassaan. Viimeisen parin viikon aikana olen joutunut asioimaan paikkakunnan piiritullikamarissa työn vuoksi ihan urakalla. Kaiken A ja O asiakirjoja vastaanottaessaan on tarkistaa että ne on asianmukaisesti käsitelty, niitä ei ole hukattu tai että niiden joukkoon ei ole sotkettu muiden asiakkaiden dokumentteja. Osumatarkkuus näyttää olevan luokkaa 50%.
Edustava esimerkki oli keskiviikkona jättämäni 21 Tir- carne:n nippu. Niistä yhdeksän (9) oli käsitelty virheellisesti, kolme oli käsittelemättä kokonaan, kaksi hukattu ja niiden tilalle laitettu kolme naapurifirman carneta. Tämä oli siis edustava ja keskimääräinen esimerkki, ei mikään pohjanoteeraus.
Jos Kela tai verovirasto alkaisivat hoitaa asioitaan samalla otteella Suomessa puhkeasi aseellinen kansannousu kahdessa viikossa. Ikinä, koskaan en enää verohallinon tai Kelan kanssa asioidessani ole muuta kuin kiitollinen nopeasta, täsmällisestä, reilusta ja asiantuntevasta asiakaspalvelusta jota niistä saa
