Äänirasia kuvia - parhaat kehiin

Minä olen ottanut kuvan macroobjektiivilla+loittorenkaat,tai haitaribaljeella asennettuna objektiivin,jolloin kuvasta on saanut riittävän suuren,jonka jälkeen olen tulostanut kuvan,johon olen piirtänyt apuviivat,joiden avulla on ollut helppo todeta neulavarren suoruus.
 
Tuohon on ihan oikeita työkalujakin. Esim Nasotechin “alignment block” on aika kätevä. Lisäksi tarvitsee korkeudeltaan tarkoituksenmukaisen peilin ja laadukkaan loopin. Toki onhan niitä softia, jolla tuon voi mitatakin. Itsekkin käytin joskus aikanaan Dr Feickertin ohjelmistoa tuohon. Kyseiseen softaan ei vaan enää hetkeen ole ollut tukea.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Minä en ymmärtänyt tuota, kuinka voi vaikuttaa kanavatasapainoon jos neula kulkisi täysin suoraan levyllä urassa ?
Tuskin kuitenkaan on neulakaan suorassa , jos noin kuvan mukaisesti kallistunut ?

Levysoittimen säädöissä tulisi kaiken olla tasapainossa.

Jos äänirasia ei ole tasapainossa vaan tilttaa jompaan kumpaan sivuun, tämä vaikuttaa siihen kuinka neula/neulanvarsi laskeutuu levyn pinnalle. Se vetää laskeutuessaan jompaan kumpaan suuntaan, "ikäänkuin korjaten asentoa". Tämän suurin vaikutus on optimaalisen crosstalkin saavuttamiseen (kanavien läpisoiminen/ristiinkuuluminen vastakkaisessa kanavassa). Tällä on vaikutus äänen tarkkuuteen ja juuri siihen kuinka eri instrumentit stereokuvassa piirtyvät kaiuttimien väliin. Tämä on vähän sama kuin kameran linssin tarkennuksen säätäminen käsin.

Olisi hassua ajatella, että pelkästään äänirasian tilttauksella jompaan kumpaan sivuun ei olisi vaikutusta äänen tasapainoon. Nyrkkisääntönä pidetään, että äänirasiaa ei tulisi kallistaa enempää kuin 1-2 astetta. Jos toinen kanavista vuotaa enemmän toiseen kanavaan epätasapainosta johtuen tällöin vastakkainen kanava on voimakkaampi kuin toinen. Tällä kaikella on sitten pidemmällä aikavälillä vaikutuksensa neulanvarteen.

Kun sain itse äänirasian ja kanavien ristiinkuulumisen tasapainoon omassa setissäni, ääni ikäänkuin lukittuu ja tulee tunne, että levysoitin soi paremmin kuin aiemmin. Itse painin pitkään edellisen rasian kanssa kanavien epätasapainon kanssa, johtuen juuri äänirasian tilttauksesta vasempaan kanavaan. Ääni kyllä soi ihan ok, mutta mielestäni se viimeinen pykälä jäi saavuttamatta. Kun vaihdoin rasiaa, sain huomattavan paljon paremmin tehdyn rasian, jossa neulanvarsi ja neula on suht suorassa äänirasiaan nähden. Omat crosstalk mittaukset olen suorittanut desibeliapilla, joten mitään kirurgisen tarkkoja ne eivät ole, mutta ovat sen verran suuntaa antavia, että pienikin muutos azimuthin kanssa, saa kanavien ristiinkuulumisen täysin eri lukemille kanavien kesken, vaikka tasapaino vasemman ja oikean kanavan kesken olisi mittausten perusteella aikalailla sama. Tarkempaan analysointiin tarvitaan paremmat vehkeet, mutta itse olen kuullun perusteella ollut tyytyväinen omiin valintoihin.

Saa korjata (ja pitääkin korjata!), jos olen väärässä. Itse olen nämä asiat opetellut/lukenut säätäessäni omaa levysoitinta. Varmaan joku asia jäi mainitsematta tässä yhteydessä ja tietäjät lisäävät ja korjaavat, jos olen unohtanut/väärässä.
 
Hyvää infoa! Paras tapa itselleni säätää azimuth ja mitata crosstalk (kanavavuodoksi olen sitä mielessäni kutsunut) menee seuraavasti: Omistan 70-luvun Mcintoshin vahvistimen & Ortofonin testilevyn. Kun testilevyssä päästään kohtaan ”reference tone 1000 Hz 5 cm/sec rms Left”, käännän mode selectorin R to L&R asentoon, kuulen siis molemmista kanavista pelkän oikean kanavan ylivuodon, ja kun testilevyllä vaihtuu kanava, vaihdan lennosta asentoon L to L&R niin että taas kuuluu molemmista kanavista vain ylivuoto. Näitä kahta ylivuotoa sitten vertaan. Monona gainin vähäsemmänkin eron huomaa vaikka istuukin lattialle vahvistimen edessä testiä tehdessä, ja eroa tosiaankin on jos säädöt eivät ole kunnossa! Kun molempien kanavien ylivuodot soivat omiin korviin samalla tasolla, ja jos vielä peili osoittaa askin olevan vaaterista, on säädöt azimuthin osalta hanskassa.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää infoa! Paras tapa itselleni säätää azimuth ja mitata crosstalk (kanavavuodoksi olen sitä mielessäni kutsunut) menee seuraavasti: Omistan 70-luvun Mcintoshin vahvistimen & Ortofonin testilevyn. Kun testilevyssä päästään kohtaan ”reference tone 1000 Hz 5 cm/sec rms Left”, käännän mode selectorin R to L&R asentoon, kuulen siis molemmista kanavista pelkän oikean kanavan ylivuodon, ja kun testilevyllä vaihtuu kanava, vaihdan lennosta asentoon L to L&R niin että taas kuuluu molemmista kanavista vain ylivuoto. Näitä kahta ylivuotoa sitten vertaan. Monona gainin vähäsemmänkin eron huomaa vaikka istuukin lattialle vahvistimen edessä testiä tehdessä, ja eroa tosiaankin on jos säädöt eivät ole kunnossa! Kun molempien kanavien ylivuodot soivat omiin korviin samalla tasolla, ja jos vielä peili osoittaa askin olevan vaaterista, on säädöt azimuthin osalta hanskassa.
Juu, tämä on hyvä menetelmä. Nimenomaan Ortofonin testilevy on tässä suhteessa käyttökelpoisin ylikuulumisen (crosstalk) mittaamiseen. Monella muulla ihan laadukkaalla testilevyllä on huonompi prässäys jossa ylikuuluminen ei ole täysin kunnossa vaikka taajuusvastemittaus luonnistuu Ortofonin levyä paremmin.
 
Hyvää infoa! Paras tapa itselleni säätää azimuth ja mitata crosstalk (kanavavuodoksi olen sitä mielessäni kutsunut) menee seuraavasti: Omistan 70-luvun Mcintoshin vahvistimen & Ortofonin testilevyn. Kun testilevyssä päästään kohtaan ”reference tone 1000 Hz 5 cm/sec rms Left”, käännän mode selectorin R to L&R asentoon, kuulen siis molemmista kanavista pelkän oikean kanavan ylivuodon, ja kun testilevyllä vaihtuu kanava, vaihdan lennosta asentoon L to L&R niin että taas kuuluu molemmista kanavista vain ylivuoto. Näitä kahta ylivuotoa sitten vertaan. Monona gainin vähäsemmänkin eron huomaa vaikka istuukin lattialle vahvistimen edessä testiä tehdessä, ja eroa tosiaankin on jos säädöt eivät ole kunnossa! Kun molempien kanavien ylivuodot soivat omiin korviin samalla tasolla, ja jos vielä peili osoittaa askin olevan vaaterista, on säädöt azimuthin osalta hanskassa.
Täällä käytössä sama testilevy ja menetelmä aikalailla. Itse suljen aktiivikaiuttimista virrat vuoronperään, mittaan ylivuodon ja haen niin pitkään tasapainoa säätämällä azimuthia, että ne on desibelin sisällä suurinpiirtein. Kyllä sen eron sitten kuulee myös äänen tarkkuudessa, kun balanssi kohdallaan.
 
IMG_8802.jpeg

Kyseessä Empire 2000e. Syksyllä jo hankittu, tunteja takana n. 70. Ja kyllä maistuu. Tarkin ja analyyttisin aski tämä ei todellakaan ole. Eikä tuo uraakaan seuraa kuin puuma saalistaan yössä. Mutta onhan tämä miellyttävä kuin mikä, pehmeä ja lämmin ja iso ja romanttinen. Tuo parin kympin aftermarket neula menee ihan kohta kyllä vaihtoon, tarkoitus hankkia Jicon tai Tonarin nude elliptical tai shibata. Saa suositella jos kokemusta.
 
Back
Ylös