Äänikorttien modaus

Gretch

Käyttäjä
Liittynyt
2.9.2007
Viestejä
10 849
En huomannut suoraan vastaavaa ketjua, mutta pistinpä nyt moisen pystyyn.

Tietokoneäänentoiston harrastajia tuntuu olevan jonkin verran ja laitepuolella on mahtavasti tarjontaa niin sisäisistä kuin usb/firewire laitteista. Kaupallisten laitteiden ollessa kyseessä toteutukset ovat aina kompromissejä ja monesti siinä missä tietyllä komponentilla on saatu speksilista rouhevaksi, on muualla säästetty. Ajattelin, että ehkä tähän ketjuun saataisiin jonkin näköisiä modausohjeistuksia kerättyä niille, joilla kolvi pysyy kädessä.

Itse hankin taannoin E-Mu 1212M kortin, jossa esim on Cirrus Logicin erinomainen DAC, mutta itse analogisella puolella komponentit ei ole erityisen mahtavia. Tarkoitus olisi modata laitteesta "CD-soittimen tappaja". Nyt saundi on varsin hyvä ja tarkka, mutta yleisessä avoimuudessa jäädään vähän CD-toistimelle. Jos joku on moista modannut tai osaa antaa hyviä vinkkejä niin innolla otan vastaan. Kolvi pysyy kädessä ja uskalla sorkkia rautaa, mutta elektroniikan tiedot muuten eivät ole parhaimmat mahdolliset lähteä ilman step-by-step ohjeita pistämään tavaraa uusiksi.

Löytyisikö joltain esim näkemystä parantamisen aiheista, jos pistän korkean resoluution kuvia kortista liitteeksi?
 
Ei ollut tuttu linkki.

Täällä oltiinkin jo modattu 1212m:ää. Vastaava operaatio kiehtoisi, koska laitteessa itsessään on tuo DAC-puoli käytännössä "hinnat loppuen" laatua, eli lopputulos voisi tweakkauksella olla varsin laadukas. Vielä kun saisi tarkempaa tietoa vaihdettavista komponenteista...

Kortti
 
Itse itselleni vastaten.

Yhdistin aikasemmassa kuvassa punaisella merkittyjen konkkien jalat ja tässä sitä nyt kuunnellaan. Äkkiseltään tuntuu, ettei eroa ole vaan muutaman biisin kohdalla on tullut hassu olo. Pitäisi sokkotestata, jos haluaisi painavan sanan sanoa, mutta se taas on mahdotonta. Jos jotain eroa on se olisi ehkä hieman erottelevammassa bassossa, joskin tutut plektran raapaisut parissa Stereophonicsin biisissä tuntuu lämpimämmiltä. Veikkaan mielikuvituksen tuotteeksi...

Edit: Pidemmässä kuuntelussa tuli todettua selkeä ero modatun eduksi. Näköjään akustisella muniinpuhaltelulla ei eroa oikein huomannutkaan, mutta nyt kun kuuntelee täyteen miksattua tavaraa niin kappas kehveliä, erottelua on tullut lisää yläpäähän. Ei lainkaan hassumpi modaus sillata 4 konkan jalkoja :)

Jos jollain on ehdotuksia muiden konkkien korvauksesta niin mielelläni kuuntelen. Mitään sikahintaisia Black Gateja ei ole kiinnostusta laittaa. Mitäs laatua nämä Jamiconin konkat on ja millä näitä kannattaisi korvata, jos ei ihan tinkimättömiin lähdetä?
 
Gretch sanoi:
Jos jollain on ehdotuksia muiden konkkien korvauksesta niin mielelläni kuuntelen.

Panasonicin FM/FC sarja voisi olla sopiva vaihtoehto.

Operaatiovahvistimien vaihdosta saattaisi myös olla hyötyä äänenlaadun parantamisen kannalta.LT1364:sta näyttivät pistäneen tilalle.
 
finax sanoi:
Panasonicin FM/FC sarja voisi olla sopiva vaihtoehto.

Operaatiovahvistimien vaihdosta saattaisi myös olla hyötyä äänenlaadun parantamisen kannalta.LT1364:sta näyttivät pistäneen tilalle.
Kiitoksia vinkistä, ehdin jo pelätä että eikö foorumilta löydy ehdotuksia.

Löysinkin eilen yhden "korvauskuvan", jossa osa konkista oli juurikin Panasonic FC sarjalaisia ja muutama Sanyo Oscon SEP konkka oli myös mukana. Lukeman perusteella juurikaan suurempikapasitanssisia konkkia ei sinäänsä tarvita, eli taidan katsella mistä Panasonicceja saisi edullisesti originaalin kokoisina.

Otetaan operaatiovahvistin myös muistilistalle. Jos ensin saisi nuo konkat vaihdettua tuolla pilipalikolvilla ja sitten miettisi oparia. Tuo on vähän ronkkelimpi lämpöjen suhteen, mutta lienee aika helppo vaihtaa kunhan ei pidä kolvauksessa kiirettä, että jäähtyy välissä. Tietty jos kolvaisi socketin niin sehän ratkaisi tuonkin murheen.

Jackien vieressä on vielä nuo mute-piirit, mutta en taida niihin koskea (ainakaan toistaiseksi näillä tiedoilla) jos sieltä alkaa tulla poksahteluja/piikkejä startissa ilman.
 
Pitkään on ollut mielessä DAC-kortin (0202) signaalitiellä olevien konkkien poistaminen/ohittaminen ja mute-trankkujen poisto. Tarvittis ostaa halvalla käytettynä modaamaton kortti varalle, niin vertailu onnistuisi ja voisi huoletta kokeilla eri komponenttien vaihtamisen järkevyyttä.

Juuri viikonloppuna vaihdoin cmoy-tyyppiseen kuulokevahvariin LT1364 opparin, ääni on himpun raastava (/kihisevä). Toisaalta alapäähän saattoi tulla lisää voimaa. Kuuntelen nyt viikon verran ennen kuin istutan LM4562:n takaisin.
 
ttr sanoi:
Pitkään on ollut mielessä DAC-kortin (0202) signaalitiellä olevien konkkien poistaminen/ohittaminen ja mute-trankkujen poisto. Tarvittis ostaa halvalla käytettynä modaamaton kortti varalle, niin vertailu onnistuisi ja voisi huoletta kokeilla eri komponenttien vaihtamisen järkevyyttä.
En tiedä 0202 piirilevystä, mutta 1212M:n kohdalla tuo DAC:n jälkeisten konkkien poisto toi sen verran selkeyttä, että sen kyllä erottaa ilman verrokkia. Jos päädyt nuo mute-morkulat poistamaan niin muistahan kommentoida vaikutusta.
 
Niin siis 1212M = 1010 PCI-kortti + 0202 I/O-kortti, eli samaa vehjestä tarkoitin. :)
 
Sama pää kesät talvet. Luin jostain syystä "0404" ja sekoitin usb-laitteeseen...

Anyway, tässä parit kuvat. Vaatii DIY-foorumille tunnukset.
analogikorttimodaukset, digikorttimodaukset

Itse originaali ketju. Jos et jaksa rekisteröityä, voin pistää suurempaa kuvasettiä vaikka yksityisviestinä.

Modaamattomana kortti pistää mainiosti kampoihin paremman keskiluokan CD-soittimille, voisi konkkavaihdon jälkeen tehdä paremman vertailutestin.
 
Mitenkäs nuo Sanyo Os-Con konkat? Näyttää olevan ultra low esr konkat (SC) siedettävän hintaisia ja saisi helposti. Toisaalta kun tässä ei olle jäniksen selässä niin ei viitsi hakea kaupasta ja kolvailla edestakaisin. Stressaanko turhia, metsästänkö jostain periferiasta black gatet, etsinkö Panasonicit vai laitetaanko Os-Conia ??? Auttakaa tietämätönät. Mitä ilmeisimmin on ihan turha murehtia tarkoista arvoista, eli voin tällätä hyvillä mielin esim 30uF 16V konkan tilalle 40uF 20V konkkaa?
 
ttr sanoi:
Juuri viikonloppuna vaihdoin cmoy-tyyppiseen kuulokevahvariin LT1364 opparin, ääni on himpun raastava (/kihisevä). Toisaalta alapäähän saattoi tulla lisää voimaa. Kuuntelen nyt viikon verran ennen kuin istutan LM4562:n takaisin.

Useimmat piirin vaihtelijat menee halpaan. Nimittäin esmes tuo LT1364 on äärettömän nopea opari ja vaatii erityisen tarkkaan suunnitellut printin ja bypass konkat. Kaikki johdin vedot printillä pitää olla enintään parin sentin mittaiset. Bypass konkiksi sopisi 100nF jonka rinnalle 1nF ja vielä joku 100pF kerko. Oparin nousunopeus on kuitenk 1000V/us.
Muussa tapauksessa olet tehnyt oskillaattorin. Tällöin ilmiöinä on helposti tuo kohina ja vähän räkäinen yläpää.

Elkojen vaihtelu on yhtä tyhjän kanssa jos niitä ei ohita polkoilla. Parhaan tuloksen saa pistämällä useamman polkon ja vielä pienen kerkon rinnakkain.
Erikoisnopeiden oparien kanssa pitää pitää huoli että sen pienimmän konkan johdot oparin nastoihin asti on enintään 1cm jossa mukana siis kerkon karvat ja printin karvat.

Väittäisin, että useimmat havainnot oparien merkittävistä äänieroista johtuu printin ja ympäröivän elektroniikan sopimattomuudesta kaikille opareille.
 
Analog sanoi:
Useimmat piirin vaihtelijat menee halpaan. Nimittäin esmes tuo LT1364 on äärettömän nopea opari ja vaatii erityisen tarkkaan suunnitellut printin ja bypass konkat. Kaikki johdin vedot printillä pitää olla enintään parin sentin mittaiset. Bypass konkiksi sopisi 100nF jonka rinnalle 1nF ja vielä joku 100pF kerko. Oparin nousunopeus on kuitenk 1000V/us.
Muussa tapauksessa olet tehnyt oskillaattorin. Tällöin ilmiöinä on helposti tuo kohina ja vähän räkäinen yläpää.

Elkojen vaihtelu on yhtä tyhjän kanssa jos niitä ei ohita polkoilla. Parhaan tuloksen saa pistämällä useamman polkon ja vielä pienen kerkon rinnakkain.
Erikoisnopeiden oparien kanssa pitää pitää huoli että sen pienimmän konkan johdot oparin nastoihin asti on enintään 1cm jossa mukana siis kerkon karvat ja printin karvat.

Väittäisin, että useimmat havainnot oparien merkittävistä äänieroista johtuu printin ja ympäröivän elektroniikan sopimattomuudesta kaikille opareille.

Usein lukee modauksista, kuinka on ääni muuttunut, kun vaihdettu 10 kertaa nopeampi opari alkuperäisen paikalle, usein syntyneet käyttisongelma ja oskilloinnit lienevät muutosten taustalla.

Lisäksi oparien kaksipuolisen käyttiksen suodattelun toteutuksessa on eroja. Joissain opareissa konkat käyttisten välillä, joissain käyttiksistä maihin konkat. Esim. 5532:lla on paras tapa käyttisten välillä, ei käyttiksistä maihin, kuten useimmiten. Jos kortille, jossa konkat maihin, vaihtaa nopean oparin ja saa oskillaattorin aikaiseksi, samalla vielä aiheuttaa iloiset häiriömaavirrat maavetoihin (harvoin kunnon tasoja) ja ne voivat vielä aiheuttaa uusia häiriöitä muualla (suotimissa yms).

Elkojen tilalle signaalitiellä löytyy tänäpäivänä kerko maailmasta melkoisen hyviä vaihtoehtoja, pintaliitoksena saa 22 uF:n asti hyvälaatuisia konkkia, jonka rinnalle voi laittaa paremmin suurilla taajuuksilla toimivan kerkon. Elkotkin toimivat melkoisen hyvin silloin, kun niillä on DC-jännite ylitseen (verrattuna ilman tasajännitettä), eli käytetään poistamassa DC-taso signaalista.
 
Nyt on tulossa mualimalta Black Gateja (22uF/16V, 330uF/16V) ja muutama Elna Silmic konkka (47uF/25V) kun ei black gateista sopivaa löytynyt. Ilmeisesti 25V konkan käyttö aikaisemman 16V konkan tilalla ei aiheuta murheita?

Tiedä sitten onko tästä iloa, mutta onpahan jotain pientä näperrettävää illan iloksi.
 
E-Mu 1212M sai modauksensa.

Reseptinä toimi:
1) DAC ulostulon "decoupling" konkat sillattu yhteen, eli ohitettu. DC:tä ei pitäisi tulla nimeksikään ja ilmeisesti balansoidut ulostulot ei tästä muutenkaan ole moksiskaan. Tätä kokeilin ennen mitään muuta modausta. Ääni selkeästi tarkentui materiaalilla, jossa oli tavaraa reilusti levyllä. Sanoista saa paremmin selvää ja esim plektran rahinat erottaa selkeämmin. Erittäin hyvä modaus, vaikka ei mitään muuta tekisikään. Ei vaadi sokkokuunteluja, ero on selvä.

2) Konkkien vaihto kuva (vasemmalla originaali-konkka). Analogi ulostuloon liittyvien konkkien korvaus Black Gateilla (ennen/jälkeen DAC, opari ja virransyöttö). Elna Silnic II jäi vielä muutama varastoon, jos vaikka line-innejä piristäisi hieman kitaran soittelua varten.. Ääneen tuli selkeästi lisää slämmiä ja soittimet sai lisää lihaa ympärilleen. Edelleen huomaa tarkennusta soinnissa, mutta ennen kaikkea se on vaan läskimpi ja luontevampi. Mitään pehmoilua ei kuitenkaan ole. Vahvarina toimii järeä, mutta viileähkö laite, joten tämä oli todella mukava parannus aikaisempaan hieman kliiniseen ja viileään sointiin.

Tulevina modauksina ehkä myöhemmin? Mute-piirit pois ulostuloilta. Pitäisi parantaa saundia. En uskalla poistaa räpsähdysten ja virtapiikkien pelossa. Äänikortin toisessa päässä on kuitenkin ~3k€ laite, jota en viitsi riskeerata. Pitää kerätä tästä tietoa, jos myöhemmin harkitsisi.

Isot kuvat, joissa kortti ennen / jälkeen:
leveyssuunnassa, pituussuunnassa


Operaatio kokonaisuudessaan? Todella tympeä kolvata, koska komponentit ovat niin lähekkäin toisiaan ja esim noissa 330uF konkissa jalat olivat jo sen verran paksut, ettei meinanneet mennä noiden aikaisempien lelukonkkien tilalle. Muutenkin konkkia sai melko paljon taiteilla vinoon, että mahtuvat.

Kannattiko? No totta vie kannatti. Hintaan nähden saundin parannus oli hemmetin kova. Kortti saa vaikkapa Marantz CD67:n naurunalaiseksi, vaikkei tuokaan mikään tusinalelu ole. Oma settini kuulostaa paremmalta kuin koskaan ja kaikki erillis DAC:ien harkinnat meni kyllä samantien jäihin. Cirrus Logic ei pettänyt kun sai kaverikseen arvoisensa osat.
 
Gretch sanoi:
E-Mu 1212M sai modauksensa.

Reseptinä toimi:
1) DAC ulostulon "decoupling" konkat sillattu yhteen, eli ohitettu. DC:tä ei pitäisi tulla nimeksikään ja ilmeisesti balansoidut ulostulot ei tästä muutenkaan ole moksiskaan. Tätä kokeilin ennen mitään muuta modausta. Ääni selkeästi tarkentui materiaalilla, jossa oli tavaraa reilusti levyllä. Sanoista saa paremmin selvää ja esim plektran rahinat erottaa selkeämmin. Erittäin hyvä modaus, vaikka ei mitään muuta tekisikään. Ei vaadi sokkokuunteluja, ero on selvä.

Oletko mitannut lähtöjen DC-tasoa modauksen jälkeen? Entäpä jos tuo kytketään balansoimattomaan tuloon päätevahvistimessa, eivätkö pelkät bypass-konkat olisi tuoneet tarvittavaa parannusta? Yleensä nuo DC-erotuskonkat on kyllä molemmissa päissä mikä on kyllä tarpeetonta.

2) Konkkien vaihto kuva (vasemmalla originaali-konkka). Analogi ulostuloon liittyvien konkkien korvaus Black Gateilla (ennen/jälkeen DAC, opari ja virransyöttö).

Siis nämä eivät ole signaalitien konkkia vaan jotain muita?

Pitäisi olla kytkentäkaaviot että noita modeja voisi jotenkin arvioida. E-mu verrattuna esim. Behringeriin tekee kyllä järkevämmin tuon elektroniikan yleensäkin.
 
Minulla ei ole kytkentäkaaviota, vaan eri foorumeilta olen koittanut kerätä käyttäjien tutkimuksia. Käytännössä 11uF konkat on korvattu 22uF Black Gateilla ja 100uF konkat 330uF Black Gateilla. Yksittäinen Silnic II tuossa korvaa 47uF originaali-konkan. Lähes kaikki nuo ulostulopuolen elkot on siis vaihdettu hieman suurempiin malleihin kun nuo originaalit ei ole mitään low ESR mallia vaan melko halpiskamaa.

Ohessa yksi kuva, jonka netistä löysin kun ihmiset ovat tracenneet piirilevyä (eri revisio, eli pientä eroa on). Toisesta kuvasta taas katsoin mallia juuri tämän revision modauksesta ja koitin tutkia, etten turhaan vaihda sisääntulon konkkia.
http://img242.imageshack.us/my.php?image=analog2dx3.gif

Tuo DAC ulostulon erotuskonkkien poisto toi suurimman parannuksen, mutta muiden konkkien vaihto oli mielestäni myös kuultavissa. DC:tä en ole mitannut, kun mittarista oli paristot loppuneet. Toisella foorumilla joku kommentoi sen olevan olematon ongelma.

Äsken tein sokkovertailua Maranzin CD67:aan ja äänikortti on parempi. Ennen näitä en toisistaan erottanut. Kolvasin konkat kolmessa erässä testaten aina välissä, eli mitään jaw-drop eroa en kuullut kun vähitellen kokeilin, että kolvaukset on kunnossa.

Jotain tantaalikonkkia olisi ehkä voinut käyttää kuulopuheiden pohjalta, vaan hyvin tämäkin tuntui toimivan. Oma elektroniikan tuntemus ei ole riittävän hyvä keksimään modauksia hatusta, vaan enemmänkin teen perästä mitä muut ovat todenneet hyväksi.
 
Gretch sanoi:
Minulla ei ole kytkentäkaaviota, vaan eri foorumeilta olen koittanut kerätä käyttäjien tutkimuksia. Käytännössä 11uF konkat on korvattu 22uF Black Gateilla ja 100uF konkat 330uF Black Gateilla. Yksittäinen Silnic II tuossa korvaa 47uF originaali-konkan. Lähes kaikki nuo ulostulopuolen elkot on siis vaihdettu hieman suurempiin malleihin kun nuo originaalit ei ole mitään low ESR mallia vaan melko halpiskamaa.

Siis ilmeisesti nuo 100 ja 330 uF konkat poweripuolella? Jos tuollaiset modaukset poweripuolella tuo korvinkuultavaa muutosta soundiin, kannattaa tarkistaa, ettei tavallisen elkon vaihto johonkin ultralowimpedance konkkaan ole saanut regulaattoria oskilloimaan. Tälläiseen onnistuneeseen modaukseen olen eräässä cd-soittimessa törmännyt. DA-muuntimella ja hieman muualla analogiapuolella oli käyttiksessä 18-30 kHz taajuinen 100 mVrms AC-komponentti.

Tämä ihan varoituksena, ettei ne low esr-konkat ihan jokapaikkaan sovi suoraan heittämällä.
 
Jounika sanoi:
Siis ilmeisesti nuo 100 ja 330 uF konkat poweripuolella? Jos tuollaiset modaukset poweripuolella tuo korvinkuultavaa muutosta soundiin, kannattaa tarkistaa, ettei tavallisen elkon vaihto johonkin ultralowimpedance konkkaan ole saanut regulaattoria oskilloimaan. Tälläiseen onnistuneeseen modaukseen olen eräässä cd-soittimessa törmännyt. DA-muuntimella ja hieman muualla analogiapuolella oli käyttiksessä 18-30 kHz taajuinen 100 mVrms AC-komponentti.

Tämä ihan varoituksena, ettei ne low esr-konkat ihan jokapaikkaan sovi suoraan heittämällä.
En tiedä onko poweripuolen konkilla mitään vaikutusta, mutta muiden kokeilujen ja omien korvien perusteella ei niistä haittaakaan tunnu olevan. Kuuntelin korttia aina kolvausosuuksien välissä. Opareiden konkat oli 10uF 16V, jotka korvasin 22uF 16V konkilla. Kummempia skeemoja minulla ei ole, mutta kortin ei pitäisi olla kovin kaukana Cirrus Logicin omasta CS4398 referenssistä. Nuo 100uF elkot, jotka korvasin 330uF elkoilla saavat virtansa PCI-väylän 12V-linjasta, eli sen syöttö tuskin pienistä välittää.

Liitteenä yksi skeema "power regulation for analog lineout section".

Edit: noiden elkojen lisäksi kortilla on paljon pintaliitoskomponentteja, joihin taas en sitten koskenut. Toiset ovat niihin iskeneet tantaalikonkkia.
 

Liitteet

  • 1212m_schematic.gif
    1212m_schematic.gif
    16,4 KB · Katsottu: 23
Gretch sanoi:
Mitenkäs nuo Sanyo Os-Con konkat? Näyttää olevan ultra low esr konkat (SC) siedettävän hintaisia ja saisi helposti. Toisaalta kun tässä ei olle jäniksen selässä niin ei viitsi hakea kaupasta ja kolvailla edestakaisin. Stressaanko turhia, metsästänkö jostain periferiasta black gatet, etsinkö Panasonicit vai laitetaanko Os-Conia ??? Auttakaa tietämätönät. Mitä ilmeisimmin on ihan turha murehtia tarkoista arvoista, eli voin tällätä hyvillä mielin esim 30uF 16V konkan tilalle 40uF 20V konkkaa?

OS-CON:t ovat käsittääkseni parhaita elektrolyyttejä mitä maailmasta saa.
 
Back
Ylös